niin, että huudatte naama punasena lapselle?
Tuskinpa olen harvinainen...
Pikemminkin on epänormaalia ettei koskaan huuda lapsille...
Kuinka monella palaa pinna...
60
3748
Vastaukset
- puhua
ja naamailmeillä sekä äänen voimakkuuksilla selvitä (matala ääni tai normaali ääni). Kerran kokeilin ja pääni meinas "räjähtää" joten ei sovi huutaminen itselleni.
- ainakin
palaa, joskus monesti päivässä. Kaikilla tuntemillani äideillä palaa. Onkin kiva joskus kuulla toisten huutoo, niin ei tunne olevansa yksin. :) Ei kai siitä paljoo apua ole, minkäa teet joskus se ääni vaan kohoaa (ja naama punertuu)
- kahden äiti minäkin
mutta huutaminen pää punaisena ei kuulu tapoihin. Tai ehkä se on jollekin huutamista, mutta omasta mielestä "vain" korotan ääntäni. Tosin täällä rivitalossa äänen korotukseni takuulla kuuluu naapuriin asti..
Mutta mitenkään ylpeä en tavasta ole! Mielestäni huutaminen on jotenkin ala-arvoista, sivistymätöntä, epäaikuismaista.. Ja kun ei johdakaan mihinkään järkevään. Pieni syyllisyys kuuluu mielestäni hyvään vanhemmuuteen, itse ainakin haluan tarjota lapsilleni parhaan mahdollisen kasvatuksen ja olen valmis näkemään vaivaa lapsieni eteen. Siksi mielestäni on vaarallista ajatella huutamisen olevan "pikkujuttu" tai asia, jolle ei tarvitse yrittääkään tehdä mitään.- kahden äiti
mutta en häpeä, enhän voi temperamentilleni mitään...
- höpö!
kahden äiti kirjoitti:
mutta en häpeä, enhän voi temperamentilleni mitään...
temperamentillä ei voi selittää sitä ettei HALLITSE tunteitaan! Aikuisen ihmisen pitäisi osata kanavoida vihan tunteensa niin ettei siitä koidu jatkuvaa ja/tai merkittävää haittaa toisille.
Temperamentti on muuten kaikilla; jokainen on siis temperamentikas. - En osaa
höpö! kirjoitti:
temperamentillä ei voi selittää sitä ettei HALLITSE tunteitaan! Aikuisen ihmisen pitäisi osata kanavoida vihan tunteensa niin ettei siitä koidu jatkuvaa ja/tai merkittävää haittaa toisille.
Temperamentti on muuten kaikilla; jokainen on siis temperamentikas.minulta ei onnistu ihan joka kerta tuommoinen kanavointi... kellään vinkkejä kanavointiin???
- kyse..
En osaa kirjoitti:
minulta ei onnistu ihan joka kerta tuommoinen kanavointi... kellään vinkkejä kanavointiin???
on enemmänkin asenteesta? Jos on tehnyt itselleen selväksi kantansa huutamiseen ja etukäteen miettinyt miten huutamista voi ehkäistä ja toimia hermoja kiristävissä tilanteissa, niin pitäisi olla huomattavasti helpompaa kanavointikin.. VAIVANNÄKÖÄ!
- Jihuuu
Se on loistavaa puolustella omaa käytöstään, että jos ihminen ei huuda naama punaisena lapselleen, hän on epänormaali. Sori nyt vaan, mutta kyllä se on epänormaalimpaa karjua kurkku suorana. KAIKKI ihmiset vaan eivät huuda, tunteita voi ilmaista ilman karjumistakin.
Sitten valitellaan, kun lapset käyttäytyy aggressiivisesti ja huutavat vanhemmilleen.. mistähän oppinsa ovat saaneet..!- etkös sinä
odota sitä esikoista, joten päde siellä odotus keskusteluissa.
- Jihuuu
etkös sinä kirjoitti:
odota sitä esikoista, joten päde siellä odotus keskusteluissa.
Sitten kun nainen on synnyttänyt, niin hän muuttuu karjuvaksi sekopääksi..!
- juupa
Jihuuu kirjoitti:
älä älä..älä arvostele ennen kuin tiedät mitä on olla äiti..mikään ei ole ärsyttävämpää kun se että ihminen jolla ei ole kokemusta 24h/vrk kuunnella kiukuttelua ja uhmailua ja siivota tahallaan tehdyt sotkut jne.. on olemassa niin hankalia lapsia että siinä pakostakin äidin pinna palaa niin että tulee karjaistua.. turha siitä tuomita ketään..varsinkaan niiden joilla ei ole lapsia..tai no nehän ne tuntuvat olevan niitä pahimpia siinä hommassa..!!
- Jihuuu
juupa kirjoitti:
älä älä..älä arvostele ennen kuin tiedät mitä on olla äiti..mikään ei ole ärsyttävämpää kun se että ihminen jolla ei ole kokemusta 24h/vrk kuunnella kiukuttelua ja uhmailua ja siivota tahallaan tehdyt sotkut jne.. on olemassa niin hankalia lapsia että siinä pakostakin äidin pinna palaa niin että tulee karjaistua.. turha siitä tuomita ketään..varsinkaan niiden joilla ei ole lapsia..tai no nehän ne tuntuvat olevan niitä pahimpia siinä hommassa..!!
Olen itse ollut joskus lapsi ja tiedän miltä tuo pää punaisena huutaminen kuulostaa ja tuntuu, sen lisäksi tällasia kiukkuisia äitejä näkee tuolla ihan kaduillakin. Sorry vaan, mutta me jotkut olemme viilipyttyjä, mulla jos hermot menee niin syyt on pikkasen isommat kuin pienen lapsen kiukuttelut tai sotkemiset..
- Jihuuu
Jihuuu kirjoitti:
Olen itse ollut joskus lapsi ja tiedän miltä tuo pää punaisena huutaminen kuulostaa ja tuntuu, sen lisäksi tällasia kiukkuisia äitejä näkee tuolla ihan kaduillakin. Sorry vaan, mutta me jotkut olemme viilipyttyjä, mulla jos hermot menee niin syyt on pikkasen isommat kuin pienen lapsen kiukuttelut tai sotkemiset..
..huutaminen ei myöskään kuulu tapoihini. Tarpeeksi sitä lapsena kuullut jotta tarttis itse enää sitä toimenpidettä toistaa.
- on ne
Jihuuu kirjoitti:
hermot kyllä mennyt useammin kuin kerran tälläkin palstalla.. ;)
- ei-ei-ei
juupa kirjoitti:
Itselläni on 3 rasavilliä lasta, mutta huutaminen ei silti kuulu tapoihin. Joten älä älä--älä väitä, ettäkö ne olosuhteet olisi pelkästään määräävät. ;)
PALJON kun on kiinni omastakin asenteesta ja kyvystä hallita tunteitaan. Meillä ei ole hankalia lapsia eivätkä he sotke tahallaan. He sotkevat jos eivät saa jotain tarvitsemaansa (ulkoilua, aikuisen aikaa, syliä, unta jne. - lista on loputon). Hankalia päiviä ja tilanteita tulee toisinaan eteen, mutta lapsi ei ole hankala.
Tästä ei kannata tuomita itseään. Kerroin vain kuinka meillä asiat ajatellaan. - Jihuuu
on ne kirjoitti:
hermot kyllä mennyt useammin kuin kerran tälläkin palstalla.. ;)
..ai oletko ollut näkemässä minut? Tuo sun kommenttisihan kertoo vaan sen, että tunteitaan voi ilmaista muutenkin kuin huutamalla, vai luuletko sä että mä pää punaisena täällä kirjottelen :D
On eri juttua ärsyyntyä keskustelupalstalla kuin menettää hermonsa oikeassa elämässä ;D - tosiaan aivan
Jihuuu kirjoitti:
..ai oletko ollut näkemässä minut? Tuo sun kommenttisihan kertoo vaan sen, että tunteitaan voi ilmaista muutenkin kuin huutamalla, vai luuletko sä että mä pää punaisena täällä kirjottelen :D
On eri juttua ärsyyntyä keskustelupalstalla kuin menettää hermonsa oikeassa elämässä ;D"eri" juttu ärsyyntyä keskustelu palstalla heh..
Kuule kyllä se susta jotain kertoo, kun vedät purtu sieraimiin niin pienistäkin asioista.
Lienee sitten pahojen menkkojen syytä vai.. - Jihuuu
tosiaan aivan kirjoitti:
"eri" juttu ärsyyntyä keskustelu palstalla heh..
Kuule kyllä se susta jotain kertoo, kun vedät purtu sieraimiin niin pienistäkin asioista.
Lienee sitten pahojen menkkojen syytä vai..Nehän tässä on viime aikoina vaivana ollutkin xD
- _äiti_25
mä oon sun kans samaa mieltä. Tiesin jo ennenkuin sain lapseni että minun tapoihin EI kuulu huutaminen, tukkapöllöt ja luunapit...Ja ihan hyvätapainen lapsi minulla nyt on. kuri kyllä on, mutta se komentaminen, kieltäminen ym. tapahtuu aivan keskustelemalla. Lapsi nyt 2-vuotta.
- mutta
ei-ei-ei kirjoitti:
Itselläni on 3 rasavilliä lasta, mutta huutaminen ei silti kuulu tapoihin. Joten älä älä--älä väitä, ettäkö ne olosuhteet olisi pelkästään määräävät. ;)
PALJON kun on kiinni omastakin asenteesta ja kyvystä hallita tunteitaan. Meillä ei ole hankalia lapsia eivätkä he sotke tahallaan. He sotkevat jos eivät saa jotain tarvitsemaansa (ulkoilua, aikuisen aikaa, syliä, unta jne. - lista on loputon). Hankalia päiviä ja tilanteita tulee toisinaan eteen, mutta lapsi ei ole hankala.
Tästä ei kannata tuomita itseään. Kerroin vain kuinka meillä asiat ajatellaan.pointtini olikin ettei kannata tuomita jos ei asiasta mitään tiedä..
- se öljyn
Jihuuu kirjoitti:
Nehän tässä on viime aikoina vaivana ollutkin xD
vaihto taitaa olla päällä kokoajan..
- onkin hyvä
_äiti_25 kirjoitti:
mä oon sun kans samaa mieltä. Tiesin jo ennenkuin sain lapseni että minun tapoihin EI kuulu huutaminen, tukkapöllöt ja luunapit...Ja ihan hyvätapainen lapsi minulla nyt on. kuri kyllä on, mutta se komentaminen, kieltäminen ym. tapahtuu aivan keskustelemalla. Lapsi nyt 2-vuotta.
sanoa onko hyvätapanen vai ei...teillä on vielä monen monta vuotta aikaa keskustella saa nähdä kuinka hyvin se tuottaa tuloksia...
- -----------------------
Jihuuu kirjoitti:
toivottavasti saat koliikki-lapsen joka osaa alle 1v tehä kaiken mahollisen ilkeyden joka jatkuu pahentuen vuosi vuodelta.kerro sitte miten meni.huusitko.
- jihuulle
----------------------- kirjoitti:
toivottavasti saat koliikki-lapsen joka osaa alle 1v tehä kaiken mahollisen ilkeyden joka jatkuu pahentuen vuosi vuodelta.kerro sitte miten meni.huusitko.
jihuulle tarkotettu
- Valopää
----------------------- kirjoitti:
Koliikki on lapsen pahuudesta johtuvaa ja se hoidetaan huutamalla lapselle.
Loistavaa, lisää tälläisiä! - yksi raivopää
Jihuuu kirjoitti:
Oikeassa olet,kyllä muuten välillä muuttuu! :) Tulet vielä huomaamaan,että ennen lapsen syntymää tehdyt päätökset omasta käyttäytymisestä, esim lapsen kiukkua kohtaan,joutavat roskakoppaan. Nimim.kokemusta on
- tarkotin
Valopää kirjoitti:
Koliikki on lapsen pahuudesta johtuvaa ja se hoidetaan huutamalla lapselle.
Loistavaa, lisää tälläisiä!...kun kuvitellaan lasten olevan aina iloisia ja ihania vauvasta alkaen,ei ne kaikki ole eikä siihen liity mitenkään oma asenne ja kasvatus.entäs kun käy kuin minulla.perheemme isä kuolee kun odotan kuudetta lastamme,saan koliikki-vauvan,yksin,ikävissäni yritän jaksaa saamatta apua mistään,siinökä ei joskus olisi pinna kireällä ja tulisi huudettua isommille,tosin anteeksi pyydellen myöhemmin ja asiasta keskustellen.ei se ole aina helppoa.
äläkä sano että hae apua.ainoa apu mitä tarjottiin oli "vie lapset lastenkotiin hetkeksi niin saat levätä" ja "meillä olisi antaa perhetyöntekijä" juuri niin.naapurilla on.se tyyppi vaan istuu päivän siellä katsellen tilannetta,auttamatta mitenkään.istuu vaan ja neuvoo miten lapsia kasvatetaan.ei niistä apua ole. - on ihan
Jihuuu kirjoitti:
Nehän tässä on viime aikoina vaivana ollutkin xD
hyvä että olet päättänyt olla huutamatta lapsillesi.Ei siitä huutamisesta tarvitse kuitenkaan koko elämää syyllisyyttä kantaa ja ihmiselle on aika normaalia etsiä kanssakärsijöitä, jotka ovat kokeneet saman.Ei aina tarvitse olla tuomitsemassa.Yritä pitää itsesi viilipyttynä.Se on varmasti hankalaa, koska syystä tai toisesta me toistelemme vanhempiemme virheitä.Ensimmäinen askel on tietenkin huomata se virhe;)Hienoa että ajattelet kasvatusasioita jo nyt!Kannattaa lukea paljon alan kirjallisuutta, mutta ihan ensimmäiseksi pitää "kestää" vauva-aika.Siinä voi tehdä hyvän pohjatyön jos vain on kärsivällinen.
- voipi
tarkotin kirjoitti:
...kun kuvitellaan lasten olevan aina iloisia ja ihania vauvasta alkaen,ei ne kaikki ole eikä siihen liity mitenkään oma asenne ja kasvatus.entäs kun käy kuin minulla.perheemme isä kuolee kun odotan kuudetta lastamme,saan koliikki-vauvan,yksin,ikävissäni yritän jaksaa saamatta apua mistään,siinökä ei joskus olisi pinna kireällä ja tulisi huudettua isommille,tosin anteeksi pyydellen myöhemmin ja asiasta keskustellen.ei se ole aina helppoa.
äläkä sano että hae apua.ainoa apu mitä tarjottiin oli "vie lapset lastenkotiin hetkeksi niin saat levätä" ja "meillä olisi antaa perhetyöntekijä" juuri niin.naapurilla on.se tyyppi vaan istuu päivän siellä katsellen tilannetta,auttamatta mitenkään.istuu vaan ja neuvoo miten lapsia kasvatetaan.ei niistä apua ole.käydä tuuri ja saat aktiivisen perhetyöntekijän.Ihmisiä nekin on ja varmasti koulutettu erilaisien tilanteiden varalle.Ehkä naapurisi tarvitsee juuri tällaista tukea, kun sinä taas tarvitset lepoa.
- Jihuuu
yksi raivopää kirjoitti:
Oikeassa olet,kyllä muuten välillä muuttuu! :) Tulet vielä huomaamaan,että ennen lapsen syntymää tehdyt päätökset omasta käyttäytymisestä, esim lapsen kiukkua kohtaan,joutavat roskakoppaan. Nimim.kokemusta on
Että huutajaäidit hampain ja kynsin puolustelevat käytöstään, eivätkä voi näköjään käsittää että maailma on täynnä äitejä, jotka eivät karju pää punaisena lapsilleen. Ennemmin teidän kannattaisi hakea apua itsellenne kuin olla arvostelemassa ihmisiä, jotka EIVÄT huuda lapsillensa ja ylipäätään ehkä teidän pitäisi tajuta, että tällaisia ihmisiä on todellakin olemassa.
Mutta en jaksa enempää edes kommentoida noin säälittäviin ja ala-arvoisiin kommentteihin. Lapsi parkanne. Ja sitten nämä huutajat tosiaan päivittelevät palstalla, että mitä tehdä kun oma pikku kullannuppu huutaa ja kiljuu kurkku suorana.. niin, mitäpä tehdä. Varmaan se huutaminen auttaa!!! - äänen korottaja
Jihuuu kirjoitti:
Että huutajaäidit hampain ja kynsin puolustelevat käytöstään, eivätkä voi näköjään käsittää että maailma on täynnä äitejä, jotka eivät karju pää punaisena lapsilleen. Ennemmin teidän kannattaisi hakea apua itsellenne kuin olla arvostelemassa ihmisiä, jotka EIVÄT huuda lapsillensa ja ylipäätään ehkä teidän pitäisi tajuta, että tällaisia ihmisiä on todellakin olemassa.
Mutta en jaksa enempää edes kommentoida noin säälittäviin ja ala-arvoisiin kommentteihin. Lapsi parkanne. Ja sitten nämä huutajat tosiaan päivittelevät palstalla, että mitä tehdä kun oma pikku kullannuppu huutaa ja kiljuu kurkku suorana.. niin, mitäpä tehdä. Varmaan se huutaminen auttaa!!!3 lapsen äitinä voin kertoa,että ku 3 lasta tappelee ja repii toisiaan hiuksista,niin ne eivät kuule eikä näe mitään.Tällöin on mielestäni aivan oikeutettua korottaa äänensä lasten äänten ylitse,jotta kuulisivat.
Olen myöskin tavannut äitejä jotka eivät koskaan huuda lapselle vaan mahdollisesti suuttuessaan kieltäytyvät huomioimasta lasta,pitävät mykkäkoulua lapselle.
Tutkikaa mitkä tahansa psykologien palstat niin saatte huomata että tämä huomiotta jättäminen on paljon haitallisempaa lapsen kehitykselle kun huutaminen.
Ja vielä kysyisin,mistä sinä tiedät että huutaminen ei auta?Kyllä kuule monesti auttaa kun kunnolla korottaa äänensä niin joka iikka pysähtyy siihen paikkaan ja kuuntelee hyvin tarkkaan mitä minulla on sanottavaa. - Jihuuu
äänen korottaja kirjoitti:
3 lapsen äitinä voin kertoa,että ku 3 lasta tappelee ja repii toisiaan hiuksista,niin ne eivät kuule eikä näe mitään.Tällöin on mielestäni aivan oikeutettua korottaa äänensä lasten äänten ylitse,jotta kuulisivat.
Olen myöskin tavannut äitejä jotka eivät koskaan huuda lapselle vaan mahdollisesti suuttuessaan kieltäytyvät huomioimasta lasta,pitävät mykkäkoulua lapselle.
Tutkikaa mitkä tahansa psykologien palstat niin saatte huomata että tämä huomiotta jättäminen on paljon haitallisempaa lapsen kehitykselle kun huutaminen.
Ja vielä kysyisin,mistä sinä tiedät että huutaminen ei auta?Kyllä kuule monesti auttaa kun kunnolla korottaa äänensä niin joka iikka pysähtyy siihen paikkaan ja kuuntelee hyvin tarkkaan mitä minulla on sanottavaa.On ihan eri asia olla huutamatta ja olla jättämättä huomiotta. Siinä on myös se välimuoto, eli pidetään kuria ilman että HUUDETAAN, on olemassa myös tiukat äänensävyt ja tarvittavat rangaistukset eikä niittenkään tarvitse olla fyysisiä. Mutta sitähän sinäkään et selvästi ymmärrä joten se taas siitä..
- Neuvoja1
onkin hyvä kirjoitti:
sanoa onko hyvätapanen vai ei...teillä on vielä monen monta vuotta aikaa keskustella saa nähdä kuinka hyvin se tuottaa tuloksia...
Ala heti huutamaan lapsellesi, niin saat kahden vuoden virheen korjattua. Se on ainoa oikea keino saada lapsi hyvätapaiseksi.
- meneppä
Jihuuu kirjoitti:
On ihan eri asia olla huutamatta ja olla jättämättä huomiotta. Siinä on myös se välimuoto, eli pidetään kuria ilman että HUUDETAAN, on olemassa myös tiukat äänensävyt ja tarvittavat rangaistukset eikä niittenkään tarvitse olla fyysisiä. Mutta sitähän sinäkään et selvästi ymmärrä joten se taas siitä..
tuonne odotuksen puolelle taas kertaamaan se yliaikaisuus juttu.
voithan sen tientenkin täälläkin kertoa sillähän sä olet päässy pätemään. - Jihuuu
meneppä kirjoitti:
tuonne odotuksen puolelle taas kertaamaan se yliaikaisuus juttu.
voithan sen tientenkin täälläkin kertoa sillähän sä olet päässy pätemään.Raskaus on yliaikainen rv42 jälkeen :D
- ei tarvitse
Jihuuu kirjoitti:
On eri juttua ärsyyntyä keskustelupalstalla kuin menettää hermonsa oikeassa elämässä ;Dnähdä.
En kommentoinut huutamistasi vaan hermojen menetystäsi ja se on ilmiselvää, että hermosi sinä menetät ja helpolla. ;)
On eri juttu hermostua netissä kuin live-elämäss, juu. Olen onnellinen puolestasi kun olet löytänyt tämän tavan (nettiriitely)kanavoida vihaasi!
- rääkkä
Siinähän mallin annat lapselle.
Arvaan että huuto on molemminpuolista tai ainakin tulee olemaan.
No on se lähellä joskus itselläkin, mutta tiedän että silloin tekisin väärin. Aina kun on muitakin keinoja. - _äiti_25_
Minun mielestäni on epänormaalia huutaa lapselle "naama punaisena". mitä luulet tapahtuvan kun lapsi on teini iässä...siinäpä sitten karjutte molemmat, kun lapsella on uhma.
- lapsella
on uhma teini iässä..jep jep
- ...
lapsella kirjoitti:
on uhma teini iässä..jep jep
Kyllähän teini-ikäiset uhmaa vanhempiaan.
- eppulainen
...aina päätän että nyt pidän pään kylmänä ja puhun rauhallisesti lapselle, sillä silloin hän rauhoittuu nopeasti.mutta se jankutus samasta asiasta sata kertaa tunnissa! (inhoan eniten maailmassa jankuttajia)silloin kyllä hyvät päätökset lentävät ikkunasta ja ärähdän...sitten kyllä taas selitän rauhassa lapselle miksi hermostuin.
- minä kans
Jankuttaminen.Se vie kyllä hermot.Vaikka sanon ett joo,kuulin jo,ei tarvitse sanoa enää niin jatkuu ja jatkuu.Mun toinen tyttö on todella rasittava.saattaa puoli tuntia jankuttaa jostain.Vaikkapa siitä kun sanon että kengät pois eteisestä keskeltä lattiaa. Sanoo ettei hänen kengät siellä ole johon sanon että sanonki yleisesti kaikille,kenkien jättäjät tietää kenen kengät siellä on niin vitun puolen tunnin jankutus ett ei hänen kengät siellä ole vaan se ja se jätti sitä ja tätä lojumaan.ARGH
- hymmeli
On tietysti hienoa jos joku omaa niin rauhallisen temperamentin ettei huuda, mutta kokemuksesta tiedän että monesti huutamattomuuteen liittyy kaikenlaisten negatiivisten tunteiden kieltäminen. Suuttuminen on kiellettyä. Kukaan ihminen ei saa tuntua ärsyttävältä. Kaikkien täytyy tykätä minusta. Se taas estää käsittelemästä asioita jotka ehkä olisi syytä käsitellä.
Huutaminen on rumaa, mutta helpottavaa. Maailmaan ääntä kyllä mahtuu. Se mitä huutaa on tärkeämpää kuin äänenvoimakkuus. Kaikkein pahinta on huomiotta jättö, toiseksi pahinta kiltillä äänellä sanotut pahat asiat, kuten syyllistäminen ("Nyt olet ollut niin paha, että mummo itkee. Ei kukaan toinen ole ollut mummolle niin paha"). Sitten pahalla äänellä sanotut pahat asiat. Lapsiin kohdistumaton huutaminen on minusta pienin paha ("MITÄ VARRTEN MUN AINA TÄYTYY KAIKKI TEHDÄ??? MUA VÄÄSYYTTÄÄÄ; SAA ÄITIKIN OLLA VÄSYNYT!!!")- näin =)
Tunteita ei saa peittää.Edes negatiivisia.Pitää näyttää huonotki päivät.Jälkeenpäin pyydetään anteeksi joka on parasta tunteiden näyttöä.
- kultainen keskitie
Kokemuksesta tiedän, että huutamattomuuteen voi liittyä kyky osata hallita tunteitaan ja kanavoida vihansa muilla tavoin! Huutaminen ei ole ainoa tapa ilmaista vihaa. Toinen voi hakata nyrkkeilysäkkiä, toinen lähteä lenkille. Se ei tarkoita, ettäkö asia painettaisiin villaisella. Asiantuntijoilla on tapana suositella rauhoittumista ennen kuin pui vihaansa. Vihaisena kun tulee sanottua toisinaan sellaista mitä ei tarkoita ja mikä loukkaa toista. Mutta asiantuntijoitahan nuo vain..
Mistä lähteestä on muuten tuo pisteytyksesi sille mikä on pahinta? Olen myös kuullut, että välinpitämättömyys on pahinta, mutta sitäkin kai on totaalista tai osittaista.. Eri asteista siis.
Äiti saa olla väsynyt ja silloin voi sanoa vaikka, että "äiti on väsynyt ja kiukkuinen koska on täällä on niin sotkuista/paljon tekemättömiä töitä/jne". En alkaisi säälimään itseäni, että "miksi mun AINA tarvii...." vaan hakisin ongelmalle ratkaisun. Turha ruikuttaa jos ei tee mitään ongelmalle! - kysymys..
näin =) kirjoitti:
Tunteita ei saa peittää.Edes negatiivisia.Pitää näyttää huonotki päivät.Jälkeenpäin pyydetään anteeksi joka on parasta tunteiden näyttöä.
"Tunteita ei saa peittää." Samaa mieltä.
MUTTA. Saako ne ilmaista ihan miten vain? Että jos oikein kovasti vituttaa niin voi vaikka heittäytyä lattialle polkemaan jalkaa ja kiroilemaan tai lyödä toista tai huutaa pää punaisena?
Jos näin on, niin tämä pitää sitten muistaa myös kauppareissulla kun tunteitaan näyttävä lapsi heittäytyy kaupan lattialle huutamaan ja kiroilemaan. Sanotaan vaan kanssashoppailijoille, että "näin meillä näytetään tunteita ja sitten vain pyydetään jälkeenpäin anteeksi".
Tunteiden hallintaa pitäisi opettaa lapsille ja mikäs sen parempi tapa opettaa kuin oma malli..?
- kelläpä ei
Oikein naurattaa nämä saamasi vastaukset. Jos kaikki todella käyttäytyisivät noin esimerkillisesti, kuin täällä muita hurskaina ohjeistavat, niin voi kuinka hyvässä ja turvallisessa maailmassa eläisimmekään. Aika outoa, että niin monessa ihmissuhteessa ja avioliitossa on ongelmia, kun oman kertomansa mukaa jokainen osaa "käsitellä hillitysti kaikki tunteensa ja ilmaista ne keskustelemalla ilman huutoa".
Sanoisin että melko tunneköyhä ihminen täytyy olla, jos ei koskaan ääntänsä korota pienten lasten kanssa. Enkä oikein ymmärrä, mikä tässä nyt niin pahaa on. Mielestäni lasten on hyvä oppia tunnistamaan erilaisia tunteita rakkaudesta vihaankin. Tärkeintä on se, että he oppivat ymmärtämään, että tällainen vihaisena olo ei tarkoita sitä, etteikö lasta rakastaisi. Päinvastoin on lapselle hyödyksi näyttää välillä myös näitä vihan tunteita, mutta niin, että tehdään selväksi, että näistä tunteista huolimatta lasta rakastetaan. Näin lapsi oppii sen, että asioista voidaan riidellä ja asioista voidaan olla eri mieltä, vaikka toista rakastettaisiinkin.
Jos aina vain puhutaan hillitysti ja korrektisti, oppii lapsikin tällaiseksi tunteiden sisään panttaajaksi. Mielestäni on huomattavasti terveempää osata ilmaista myös näitä negatiivisia tunteita kuin että panttaa niitä sisällään kunnes pää sekoaa.- Rääkkä
äänen korottaminen on eri kuin 'pää punaisena' huutaminen.
Tottahan lapsen huomio on saatava, mutta rajansa kaikella mitä vanhempana voi lapselleen tehdä. - kahden villin äiti
Alle kaksivuotiaiden vauvojen äidit täällä opettavat yli kolmevuotiaiden lasten äitejä! HAH HAH HAH!!
Todella huvittavia vastauksia. Nuoruus ja tyhmyys paistaa niin monen moralisoijan tekstistä. Vitsi mitä emoja! Tyhmyys on tyhmyyttä, ei sitä tarvitse kaikille paljastaa! Jos lapsi kävelee parvekkeen kaiteella, niin tottakai houkutellaan lapsi rauhallisesti pois, mutta kyllä sitten saa komentaa ja kovaa!
Tuollaisilta lässylässyn äideiltä kuolee lapset hyvin nuorena. Meillä ainakin asuu pelottava vesihiisi laiturin alla, että lapset ei sinne mene.
Lässynlässyn äidit varmaan selittävät, että "mennään sitten yhdessä laiturille, kun olet täyttänyt seitsemän vuotta, olehan kiltti lapsi ja pysy poissa rannasta vielä 5 ja puoli vuotta?"
Mitä nämä äidit tekevät, kun lapset sotkevat tahallaan juuri siivotun paikan? Siis niin tahallaan, että he tietävät sotkevansa? Kaipa he taputtavat päähän ja kehuvat. Minä suutun. JA SE ON NORMAALIA ÄIDIN KÄYTÖSTÄ!! - ...
kahden villin äiti kirjoitti:
Alle kaksivuotiaiden vauvojen äidit täällä opettavat yli kolmevuotiaiden lasten äitejä! HAH HAH HAH!!
Todella huvittavia vastauksia. Nuoruus ja tyhmyys paistaa niin monen moralisoijan tekstistä. Vitsi mitä emoja! Tyhmyys on tyhmyyttä, ei sitä tarvitse kaikille paljastaa! Jos lapsi kävelee parvekkeen kaiteella, niin tottakai houkutellaan lapsi rauhallisesti pois, mutta kyllä sitten saa komentaa ja kovaa!
Tuollaisilta lässylässyn äideiltä kuolee lapset hyvin nuorena. Meillä ainakin asuu pelottava vesihiisi laiturin alla, että lapset ei sinne mene.
Lässynlässyn äidit varmaan selittävät, että "mennään sitten yhdessä laiturille, kun olet täyttänyt seitsemän vuotta, olehan kiltti lapsi ja pysy poissa rannasta vielä 5 ja puoli vuotta?"
Mitä nämä äidit tekevät, kun lapset sotkevat tahallaan juuri siivotun paikan? Siis niin tahallaan, että he tietävät sotkevansa? Kaipa he taputtavat päähän ja kehuvat. Minä suutun. JA SE ON NORMAALIA ÄIDIN KÄYTÖSTÄ!!Kuri se on meilläkin, vaikka ei esitetä suuttumusta huutamalla.
- Rääkkä
Mitä nämä äidit tekevät, kun lapset sotkevat tahallaan juuri siivotun paikan? Siis niin tahallaan, että he tietävät sotkevansa? Kaipa he taputtavat päähän ja kehuvat. Minä suutun. JA SE ON NORMAALIA ÄIDIN KÄYTÖSTÄ!!Mielestäsi olemme tyhmiä(ja nuoria), jos me haluamme ratkaista asiat muutoin kuin naama punaisena huutamisella???
Olen 38 ja väittäisin että ne äidit joiden olen nähnyt huutavan lapsilleen ovat yleensä minua nuorempia. Mutta ole huoleti, sinäkin aikuistut pikku hiljaa ja opit ettei huutamisella ratkaista asioita.
Niin kuin tuossa joku toinen kirjoitti, ei kyse ole kurin puutteesta.
Tosin sinun tapauksessasi kuri puuttuu sinulta.
En taida tähän ketjuun enää kirjotella, mutta sääliksi käy sinunkin lapsiasi. - samaa ikää
Rääkkä kirjoitti:
Mielestäsi olemme tyhmiä(ja nuoria), jos me haluamme ratkaista asiat muutoin kuin naama punaisena huutamisella???
Olen 38 ja väittäisin että ne äidit joiden olen nähnyt huutavan lapsilleen ovat yleensä minua nuorempia. Mutta ole huoleti, sinäkin aikuistut pikku hiljaa ja opit ettei huutamisella ratkaista asioita.
Niin kuin tuossa joku toinen kirjoitti, ei kyse ole kurin puutteesta.
Tosin sinun tapauksessasi kuri puuttuu sinulta.
En taida tähän ketjuun enää kirjotella, mutta sääliksi käy sinunkin lapsiasi.ja samaa mieltäkin.
Sain ekan lapseni parikymppisenä. Toki huusin joskus, mutten todellakaan "naama punaisena". Osasin silloinkin jo laskea kymmeneen..
Nuorin on vielä alle kouluikäinen ja (yllätys, yllätys!) hänelle ei tarvitse huutaa.
Kyllä tuo elämänkoulu on ainoa mikä ihmiseen viisautta kasvattaa. Enkä myöskään tarkoita, etteikö meillä olisi kuria. Luulenpa, että kasvatan normaalia tiukemmin.
Joskus näkee kyllä julkisillakin paikoilla kun lapsille huudetaan ja se tuntuu tosi pahalta. En ymmärrä alkuunkaan sitä, että lapsi nolataan muiden silmissä.
En haluaisi, että minullekaan kukaan huutaisi, varsinkaan "naama punaisena". Jos esim. työnantajani kohtelisi minua siten, niin en kyllä kuuntelisi. Sääli vaan, että lapsilla ei juurikaan ole vaihtoehtoja. - raivonpuuska, vaan ei kotona
Kukas vittu sitten on kirjoittanut, että AINA puhutaan vain hillitysti ja korrektisti????? Onko kivaa vähän liioitella?
TOTTA KAI on terveellistä ilmaista erilaisia tunteitaan! Mutta se MITEN ne ilmaisee on eri asia! Jos mennään sille linjalle, että "MULLA on oikeus tehdä ihan mitä vain kun vituttaa, viis lapsista tai muista", niin ei hyvin mene, ei!
Jokseenkin järkiköyhän touhua jos ei aikuinen ihminen osaa hallita vihan tunteitaan lapsen aikana.
MinäMinäMinä...... - jämpti äiti
Mitä nämä äidit tekevät, kun lapset sotkevat tahallaan juuri siivotun paikan? Siis niin tahallaan, että he tietävät sotkevansa? Kaipa he taputtavat päähän ja kehuvat. Minä suutun. JA SE ON NORMAALIA ÄIDIN KÄYTÖSTÄ!!Mielestäni lässynlässyjä ovat ne, jotka eivät osaa käyttäytyä aikuismaisesti. Tai järkevästi. Missä uimakoulussa mahdetaan opettaa PELKÄÄMÄÄN vettä? Uimakoulussa oppivat lapset olemaan veden äärellä fiksusti ilman vesihiisiäkin.
Ikävää, että lapsesi sotkevat TAHALLAAN juuri siivottuja paikkoja. Siis ajatellen, että "haa! äiti juuri siivosi täällä, mennäänpä sotkemaan!"
Itse olen onnistunut opettamaan asian lapsilleni niin ettei heidän tulisi mieleenkään tehdä mitään moista. Terve auktoriteetti ei vaadi pää punaisena huutamista.
Saattavatpa sotkea paikkoja, mutta eivät takuulla tahallaan vaikka energisiä ovatkin!
Äiti 2-vuotiaalle, 5-vuotiaalle, 8-vuotiaalle ja 14-vuotiaalle.
- mamma78
no minulla on 8 vee poika ja 2.6 vee poika vanhemmalla pojalla menee koulu päin.... nuoremman pojan kanssa olen vain kotona välillä käyn kylällä... ja mies on töissä ja vapaa ajalla kalas... tänä vanhempi poika ei ole nykyisen kaverin vain entisestä liitosta.. se ei ole aluta ollu sen kanssa vaikeaa sit kun ne ottaa aina yhteen ja minun pitää mennä niiden väliin.... tämä nuorempi poika on kamalan villi ja kerkiää joka paikkaan. kummallekaan pojalle ei mene päähän se EI sana sit tulee huudettua ja ennen nukkumaan menoa mietin aina et miksi aina pitää huutaa ja karjua paha mieli.... no jos on koko ajan lasten kanssa niin itellä ei ole omaa aikaa... ps tuli muutaki asiaa..
- olla neurologinen
vika eli vaiva tai jopa sairaus. Tässä muutamia tuttavien lausahduksia vuosien varrelta.
Siinä on ollut tuttavatkin ihmeissään kun heidän lapsi niin nätisti opettelee istumaan. "Eikös se teidän poika/tyttö ehdi istua lainkaan"?
"mitä ihmettä, ai 1,5 vuotias pääsee jo kiipeämään tuonnekin ilman tikapuita ja tuoleja".
"miten sinun lapsi jaksaa juosta ihan koko ajan, en ole koskaan nähnyt hänen istuvan hiekkalaatikolla, ilmankos olet noin laiha".
"anteeks nyt vaan mutta en todellakaan voi auttaa lapsesi hoitamisessa, hän on niin vilkas etten jaksa edes katsoa". Samainen henkilö kyllä jätti mielellään omat lapsensa silloin tällöin hoitaakseni. Olinpa liian kiltti.
"on sinun lapsi kyllä tosi itsepäinen, en jaksaisi kyllä vääntää tuosta asiasta noin pitkään".
"anteeksi kun arvostelin sinua joskus, tämä kolmas lapsemme on ollut todella erilainen ja vaativa ja nyt ymmärrän sinua".
"lapsilla oli oksennustauti ja valvoin kolme yötä. Nyt ymmärrän miksi olit väsynyt kun valvoit ne kolme vuotta lastesi kanssa".
Voin sanoa, ettei kyllä vieläkään ymmärrä miten pieneksi ihminen menee kun ei saa nukkua.
Vieläkin tuolle 12-vuotiaalle joutuu selittämään aika tiukasti asioita. Kolme lasta enkä ketään silti antaisi pois. Olen huutanut mutta yritän sitä välttää. Menen vaikka pihalle vähäksi aikaa.
Lapset saavat itse korjata seinät ja muut tavarat mitä ajattelemattomuuttaan rikkovat.
Tehdään ensin ja mietitään vasta sitten.
- 27 v
Minä huudan välillä ja olen lyönytkin lastani. Hain apua siihen sosiaalitoimistosta mutta tuntuu etten voi ikinä antaa sitä lyömistä anteeksi itselleni.
On pelottavaa kun tietää että itsehillintä voi yhtäkkiä pettää.
Eikä minusta kukaan uskoisi päälle päin millainen piru oikeasti olen - kovinkin välillä
ja huudan ku hinaaja =)
no, on siinä se hyvä puoli, että lapsemme tietävät että sanon ensin nätisti, sitten tiukasti, viimeisen kerran erittäin tiukasti ja sitten repeää.
joten se on tiedossa että kun äidin ääni alkaa nousta niin on tosi kyseessä. eikä nuo siitä ole mitään traumoja tuntuneet saavan, päinvastoin ovat oppineet purkamaan itsekin tunteitaan. vaikka sitten huutamalla suoraa huutoa jos ei muuten kykene ilmaisemaan pahaa oloa.
kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja mielestäni on erittäin tärkeää ettei mitään tunteita salata lapsilta, vaan saavat mallin että kaikki tunteet kuuluvat elämään ja ovat yhtä oikeita, oikeutettuja ja aitoja. kun huudatuttaa, huudan. toki purkauksen mentyä ohi asia käydään uudelleen läpi keskustellen, opetan heidät siihen että vaikka suurin purkaus huudetaan, sen jälkeen puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. käydään läpi mistä paha mieli ja suuttumus johtuu ja mitä teemme ettei jatkossa suututtaisi niin kovin. - muikku
Pinna palaa kyllä, mutta en huuda!
Ääntäni toki muutan ja saatan korottaa, mutta en huuda naama punaisena.
Itseasiassa... Olen harvoin niin vihainen, että menetän malttini ja huudan tai harvoin pinna palaa totaalisesti.
Ennen kyllä suutahtelin herkästikin ja usein, mutta en enää. Nyt mielialani on tasaisen positiivinen.
Olen vähentänyt hiilihydraattien määrää ruokavaliossani ja mieliala pysyy tasaisempana ja olen paremmalla tuulella. Voin paremmin! - äitee +4
kyllä se pinna palaa aina joskus. Joskus on aikoja että ei niinkään mutta taas välillä aika useinkin vetää heti kunon hepulin..
Ainakin huutaminen on parempi kuin haukkuminen tai muu lapsen itsetuntoon käyminen tai kiinni käyminen vaikka ei se niin kovin jalo tapa olekkaan suhtautua asioihin..
Niin aj kyllä sitä äiteenkin huutoa maailmaan mahtuu jos noiden kakrujenkin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja2082834Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1672511Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061172Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.
Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k5831015Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies1241002- 671000
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait271952Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka320921Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20899Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22768