Mikähän mahtaa olla oikea latausjännite? Tuntuu vähän että laturi ei toimi kun akut tyhjenee vähän väliä. Onko neuvoja mitä / mistä mitata?
bmw marine diesel 12hp
7
1262
Vastaukset
- on aina
Moottorista riippumatta lyijyakku latautuu kun latausjännite on 13,7 voltista 14,3 volttiin akun navoista mitattuna.
- d12
Mulla on juuri kunnostetttu bemarin d12 ja siinä on latausjännite 13,7 V. Alkuperäinen ohjekirja antaa lataustehon arvoksi: 14V 350W joten ei tuo alkujaankaan mikään tehokas ole ollut. Minun laitteessa sellainen "ominaisuus" että tyhjäkäynnilllä polttaa mittaritaulussa latauksen varoitusvaloa, mutta kun nostaa hieman kierroksia niin valo sitten sammuu, eli alkaa lataamaan akkua vasta ajossa.
Jos ongelmia latauksen kanssa niin kannattaa aloittaa moottorin sähköjärjestelmän liittimistä, ovat melko surkeat ainakin merikäytössä (itse uusin kaikki liittimet remontin yhteydessä)
Tsemppiä rymistimen kanssa!
;) - R K-S
BMW D-12 on Hatz betonimyllyn moottori. Siinä on vauhtipyörän sisään rakennettu laturi, jonka teho ei ole kaksinen. Kun alunperin ilmajäähdytteinen moottori on muutettu vesijäähdytteiseksi, niin laturi ei saa enää tuulettimesta luonnollista jäähdytystä. Siksi kuumenee liikaa ja eristeet lyö läpi. Kenttäkäämin joutuu vaihtaan. Varaosia saa HATZin maahantuojalta. Eri asia mitä tuolle kone muuten kannatta tehdä.
- Ja akselinpäitä
BMW D 12:een voi rakentaa ulkopuolisen laturin.Vauhtipyörän kehällä on hammastus,akselinpäitäkin löytyy.Myin omani pois aikaa sitten ja sen mukana laturin työohjeet,siinä kohtaa en voi auttaa mutta löydät ne varmaan kyselemällä.
Vanhoissa koneissa päätylevy on melko varmasti jumittunut kiinni ja rikkoutuu helposti.Poraamalla räjäytyskuvan mukaan reikä ja avamalla vauhtipyörän pultit sen kautta ,saat koko hoidon kerralla ulos.Sama pätee seiskaan.
Akselilla oleva käämi kastuu ja palaa helposti jos veneeseen nousee vettä,vauhtipyörä nostaa sen sähkölaitteisiin.Jos korjauksen tekee alkuperäisen kaltaiseksi,kannattaa tehdä naruille liitokset ja laittaa muovitettu käämi.
Yhden käämin poltin siten,että starttimoottorin päässä oli piuhassa kupari näkyvissä,airo putosi sen päälle ja löi startin päälle kesken ajon.1000 vanhaa markkaa 80-luvulla!
Koneesani oli Boschin starttimoottori,samanlainen taisi olla pikkuvolvoissa,paitsi että sen langat oli suunnattu toisin.Siis kiertosuunta oli toinen.
Corollan laturin taisi veneeni ostaja laittaa vanhan tilalle? Juoksupyörien mitoissa voi olla vähän laskeskelemista,homman hinta riippuu paljolti osien hankkimistavasta.Pomomies laittoi 60 mk:lla,
tämä toinen 470 mk:lla.
Kuten markoista huomaat,aikaa on jo pyörähtänyt ja asiat muistikuvia.Toivottavasti kuitenkin jutusta olisi edes pientä apua.
Kuulin juttuna yhdeltä pätevähköltä korjaajalta,että nimenomaan D 12 ensimmäiset koneet,ne joiden sarjanumeron kolme viimeistä numeroa ovat 150 tai alle,olivat ikäänkuin maanantaipäivän tuotteita.Hän puhui "räjähtäneistä" koneista.
Hatz on Euroopan suurin paikallismoottorimerkki.BMW valitsi sen aikoinaan kahden pienimmän peruskoneeksi saadakseen aikaan kokonaisen merimoottorisarjan.Isommat olivat omaa tekoa.Niitä suunniteltiin myytävän nimenomaan purjeveneiden apukoneiksi,siksi niissä ei ole ulkopuolisia liikkuvia osia. - R K-S
Ja akselinpäitä kirjoitti:
BMW D 12:een voi rakentaa ulkopuolisen laturin.Vauhtipyörän kehällä on hammastus,akselinpäitäkin löytyy.Myin omani pois aikaa sitten ja sen mukana laturin työohjeet,siinä kohtaa en voi auttaa mutta löydät ne varmaan kyselemällä.
Vanhoissa koneissa päätylevy on melko varmasti jumittunut kiinni ja rikkoutuu helposti.Poraamalla räjäytyskuvan mukaan reikä ja avamalla vauhtipyörän pultit sen kautta ,saat koko hoidon kerralla ulos.Sama pätee seiskaan.
Akselilla oleva käämi kastuu ja palaa helposti jos veneeseen nousee vettä,vauhtipyörä nostaa sen sähkölaitteisiin.Jos korjauksen tekee alkuperäisen kaltaiseksi,kannattaa tehdä naruille liitokset ja laittaa muovitettu käämi.
Yhden käämin poltin siten,että starttimoottorin päässä oli piuhassa kupari näkyvissä,airo putosi sen päälle ja löi startin päälle kesken ajon.1000 vanhaa markkaa 80-luvulla!
Koneesani oli Boschin starttimoottori,samanlainen taisi olla pikkuvolvoissa,paitsi että sen langat oli suunnattu toisin.Siis kiertosuunta oli toinen.
Corollan laturin taisi veneeni ostaja laittaa vanhan tilalle? Juoksupyörien mitoissa voi olla vähän laskeskelemista,homman hinta riippuu paljolti osien hankkimistavasta.Pomomies laittoi 60 mk:lla,
tämä toinen 470 mk:lla.
Kuten markoista huomaat,aikaa on jo pyörähtänyt ja asiat muistikuvia.Toivottavasti kuitenkin jutusta olisi edes pientä apua.
Kuulin juttuna yhdeltä pätevähköltä korjaajalta,että nimenomaan D 12 ensimmäiset koneet,ne joiden sarjanumeron kolme viimeistä numeroa ovat 150 tai alle,olivat ikäänkuin maanantaipäivän tuotteita.Hän puhui "räjähtäneistä" koneista.
Hatz on Euroopan suurin paikallismoottorimerkki.BMW valitsi sen aikoinaan kahden pienimmän peruskoneeksi saadakseen aikaan kokonaisen merimoottorisarjan.Isommat olivat omaa tekoa.Niitä suunniteltiin myytävän nimenomaan purjeveneiden apukoneiksi,siksi niissä ei ole ulkopuolisia liikkuvia osia.BMW ei tehnyt yhtään merimoottoria itse. Pienet oli HATZ ja suuremmat VM. Bensakoneet oli omia.
Jos joku jaksaa vielä pikku Bemareita rakentaa, niin siitä vaan. - laturii
Ja akselinpäitä kirjoitti:
BMW D 12:een voi rakentaa ulkopuolisen laturin.Vauhtipyörän kehällä on hammastus,akselinpäitäkin löytyy.Myin omani pois aikaa sitten ja sen mukana laturin työohjeet,siinä kohtaa en voi auttaa mutta löydät ne varmaan kyselemällä.
Vanhoissa koneissa päätylevy on melko varmasti jumittunut kiinni ja rikkoutuu helposti.Poraamalla räjäytyskuvan mukaan reikä ja avamalla vauhtipyörän pultit sen kautta ,saat koko hoidon kerralla ulos.Sama pätee seiskaan.
Akselilla oleva käämi kastuu ja palaa helposti jos veneeseen nousee vettä,vauhtipyörä nostaa sen sähkölaitteisiin.Jos korjauksen tekee alkuperäisen kaltaiseksi,kannattaa tehdä naruille liitokset ja laittaa muovitettu käämi.
Yhden käämin poltin siten,että starttimoottorin päässä oli piuhassa kupari näkyvissä,airo putosi sen päälle ja löi startin päälle kesken ajon.1000 vanhaa markkaa 80-luvulla!
Koneesani oli Boschin starttimoottori,samanlainen taisi olla pikkuvolvoissa,paitsi että sen langat oli suunnattu toisin.Siis kiertosuunta oli toinen.
Corollan laturin taisi veneeni ostaja laittaa vanhan tilalle? Juoksupyörien mitoissa voi olla vähän laskeskelemista,homman hinta riippuu paljolti osien hankkimistavasta.Pomomies laittoi 60 mk:lla,
tämä toinen 470 mk:lla.
Kuten markoista huomaat,aikaa on jo pyörähtänyt ja asiat muistikuvia.Toivottavasti kuitenkin jutusta olisi edes pientä apua.
Kuulin juttuna yhdeltä pätevähköltä korjaajalta,että nimenomaan D 12 ensimmäiset koneet,ne joiden sarjanumeron kolme viimeistä numeroa ovat 150 tai alle,olivat ikäänkuin maanantaipäivän tuotteita.Hän puhui "räjähtäneistä" koneista.
Hatz on Euroopan suurin paikallismoottorimerkki.BMW valitsi sen aikoinaan kahden pienimmän peruskoneeksi saadakseen aikaan kokonaisen merimoottorisarjan.Isommat olivat omaa tekoa.Niitä suunniteltiin myytävän nimenomaan purjeveneiden apukoneiksi,siksi niissä ei ole ulkopuolisia liikkuvia osia.Itse asiassa tuossa onkin rakennettuna juuri tuo ulkopuolinen laturihässäkkä josta kerroit. Aluksi ei vaan tiedetty onko se alkuperäisestikin siinä vai ei. Kovin hiljaa vaan pyörii noilla "välityksillä".
No jokatapauksessa kun akulta mittaa jännitteen niin jännite ei nouse yhtään on kone käynnissä tai ei. Mutta jos mittaa vaihtojännite puolelta, niin lukemaksi saa 26 V. oten vaikuttaisi että siinä on tasasuuntaaja ja/tai jännitteensäädin rikki. Nyt pitänee selvittää onko ne ulkopuolisen laturin sisällä vai onko laturin johdot yhdistetty vanhan systeemin tasuriin. - ohara
laturii kirjoitti:
Itse asiassa tuossa onkin rakennettuna juuri tuo ulkopuolinen laturihässäkkä josta kerroit. Aluksi ei vaan tiedetty onko se alkuperäisestikin siinä vai ei. Kovin hiljaa vaan pyörii noilla "välityksillä".
No jokatapauksessa kun akulta mittaa jännitteen niin jännite ei nouse yhtään on kone käynnissä tai ei. Mutta jos mittaa vaihtojännite puolelta, niin lukemaksi saa 26 V. oten vaikuttaisi että siinä on tasasuuntaaja ja/tai jännitteensäädin rikki. Nyt pitänee selvittää onko ne ulkopuolisen laturin sisällä vai onko laturin johdot yhdistetty vanhan systeemin tasuriin.Sama ongelma oli itselläkin. VM -diesel oli aivan uusi, lataus ei toiminut. Sain uuden jännitteensäätimen , ei toiminut.
Tein säätimen sitten itse. Jostain elektroniikkakirjasta sain porakoneen kierrosnopeuden säätimen ohjeen josta värkkäsin jännitteensäätimen.
Se toimikin aivan hyvin. Muutoin koneessa oli kaikenlaista pikkuvikaa. Polttoaineen siirtopumppu meni rikki, polttoainesuodin alkoi vuotamaan ja löpöt kaikki pilssissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292358- 1312349
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti141761Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett141592Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701261- 1061214
- 171172
- 93957
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon19858Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks133856