valkopälvi?

asiantuntijoita

mul on kai käsissä ja kasvoissa ns. valkopälvi ihottuma? onko siihen mitään apua, et sais ihon tasaisemman väriseksi tai peräti hoitoa asiaan. miten tauti etenee? kiitos vastauksista etukäteen....l

7

5145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiitu

Tietoa valkopälvestä eli vitiligosta on lehtisessä http://www.iholiitto.fi/Vitiligonet.pdf sekä ainakin sivustolla
      http://www.vitiligosupport.org/

Kokeilen juuri Protopic-voidetta (ihotautilääkäriltä) uuteen kasvojen läiskään. Toivon että se pysäyttäisi leviämisen ja jopa toisi pigmentin takaisin.

Vitiligo aika usein laajenee vuosien myötä, mutta ei aina.

• siulle

paljon vastauksesta. otan heti tänään yhteyttä lääkäriin. aika erikoista, et kun näytin tätä tk.lääkärille se sano vaan et ei sille voi mitään. tsemppiä sullekin. t. liisi

• astavi

"Ihottuma" ei oikeastaan ole ihottumaa, vaan pigmentin kato iholta.Veljelläni sekä sisarenpojallani on Vitiligo. Varo ottamasta aurinkoa vaalenneille paikoille , koska iho palaa herkästi. Voit käyttää itseruskettavia voiteita jos haluat , ne vähän tasoittavat rajakohtia . Jotain valohoitoa voit kysyä lääkäriltä , tiedän että sitä annetaan. Mutta oikeastaan ei apua. -- Lohdutuksena vain , ei ole kivulias,- vain ulkonäkö kärsii ,kunnes se on levinnyt koko kehon yli . Sitten olet vaaleaverikkö .

• demon7

Mulle kans määrättiin tota Protopic-voidetta kun tauti puhkes kaks vuotta sitten. Rahat meni, tauti jäi. Sika kallis yks tuubi ja siitä ois pitäny riittää koko keholle. Eikä Kela korvaa elinikäisiä ihosairauksia. Opettelen vain elämään tän kans. Sanokaa et se on "Michel Jackson- tauti" ni kuulostaa hienommalta.

• kasvoissani

Minulla on ollut poskissa vitiligoläiskät lapsuudesta lähtien. Ainoa apu on ollut kesä, jolloin aurinko on hiukan tummentanut kyseisiä kohtia. Onneksi nyt on tarjolla ruskettavia voiteita. Ei auta kuin tottua elämään kirjavin kasvoin.

• fdfdf

mulla tuli vitiligoa alapäähän puol vuotta sitten, nyt on kasvoissa selässä ja vatsassa. kun tuli läikkä nii rapsutin sen reunoja kynnella/sormella niin se ei enää suurentunut siitä, kokeilkaa muutkin tuota jos saattaisi olla apua

• palon arka
        fdfdf kirjoitti:

mulla tuli vitiligoa alapäähän puol vuotta sitten, nyt on kasvoissa selässä ja vatsassa. kun tuli läikkä nii rapsutin sen reunoja kynnella/sormella niin se ei enää suurentunut siitä, kokeilkaa muutkin tuota jos saattaisi olla apua

Heippa mulla alkoi vitiligo ensin sormista oli kuin olisi ollut pitsihanskat käsissä ja sormia kutitti ilman että olisi ollut näkyvää syytä. Nyt se on levinnyt lähes koko keholle naamaa lukuun ottamatta mua ei häiritse tää valkoisuus
        muuten kuin auringossa ja saunassa iho on tullut niin herkäksi että pitää suojautua auringolta pitkähihaisilla vaatteilla ja löylyssä suurella pyyhkeellä sillä jos löyly tulee suoraan iholle niin tulee palorakkuloita ja pesuvesikään ei saa olla kuumaa.Sitten vielä yksi juttu talvella palelen sisällä välillä pitää olla toppavaatteetkin päällä ja hanskat käsissä .
        Tää ihojuttu on ollut mulla noin 3 vuotta .
        Hyvää jatkoa teille kanssa ihmiset

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe