tunnilleen samaan aikaan joka päivä?
esim. klo 9 aamulla ja illalla klo 21? Haittaako tunnin heitot?
Pitääkö lääke ottaa
24
3523
Vastaukset
- juulia
otan silloin kun herään ja laitan nukkumaan aivan sama paljon kello on.
- jaanakka
Minun neurologini sanoi /- 2h. Uskoisin, että jonkinlainen säännöllisyys olisi suotavaa, olipa lääke mikä hyvänsä...mutta ei kai ihan tunnilleen ole tarvetta ottaa...
- Nainen -81
Yritän ottaa suunnilleen samaan aikaan. Nykyisin otan aamulla noin klo 10 ja illalla noin klo 22. Ennen otin 7:ltä aamulla ja illalla klo 19 mutta se tuotti ongelmia viikonloppuisin.
Joskus unohdan lääkkeen.. se on normaalia ja otan kun muistan mutta se saattaa aiheuttaa hieman hankaluuksia. Heikkoutta ym. Monesti alkaa huono olo ja siitä muistan etten oo ottanut vielä lääkkeitä.. joskus taas ei mitään väliä.. se vaihtelee.. - sauvatar
Opetelkaapa nyt niin,
että kello 10.00 ei enään ole aamulääkkeen
oton aika vaan se otetaan viimeistään 8.30.
Paras aika on pyrkiä ottamaan 8.00 ja
iltaisin 20.00.
Viikonlopppuisin voi laittaa kellon
soittamaan ja jatkaa unia.
Tosiaan väliä ei ole jos ottaa 2 h myöhässä,
mutta säännöllisyys ennenkaikkea.- juulia
minun rytmi mene aina suurin piirtein samallain
11 nukkuun ja työpäiviänä 7 ylös
on kai se sitten säännöllistä - jaanakka
neuroni sanoi, että sillä, mihin aikaan otan aamulääkkeeni ei ole väliä, tai milloin "aamuni" on (kun kerroin juuri tuosta aamu 10;stä, hän sanoi ihan nimenomaan, että jokaisella on oma rytminsä), kunhan vain olen samoissa ajoissa illalla! On varmaan ihan yksilökohtainen juttu, milloin se aamu on. Tietty olisi suotavaa nousta ajoissa, ja tehdä kaikkea ajoissa jne. Aina ei kertakaikkiaan voi, ja silloin voi itse varautua sellaiseen rytmiin, jonka tietää voivansa pitää.
- HugoGrotius
Aloitko voimaan paremmin, kun opit ottamaan lääkkeet säännöllisesti. Ihailtavaa tarkkuutta ja olet todellkin paljon paremmassa kunnossa. Huikea muutos parempaan suuntaan.
- Nainen -81
mihinkähän opukseen noin on kirjoitettu? Kokeilemalla olen oppinut että mulle paras aika ottaa lääkkeet on tänä kesänä ollut klo 10.00 johtuen mun työrytmistä. Työaikani kun ei ole valitettavasti säännöllinen, mikä taas ei ole hyvä juttu, mutta pakkohan sitä jollakin on elää.
Työskentelen ravintola-alalla ja saattaa olla joka toinen päivä aamuvuoro ja joka toinen iltavuoro. Päiväni on kiireisiä joten minun oli valittava sellainen aika, jolloin ehdin kesken työpäivän ottamaan lääkkeeni.. tuo viikonloppu on oikeestaan ihan toisarvoinen syy. Ennen minäkin otin lääkkeeni jo klo 7.00 ja heräsin aamulla ottamaan, mutta enää se ei sovi, koska töiltäni en tuohon aikaan ehdi lääkkeitä ottamaan.. siispä vaihdoin ottoajan itselleni parempaan ajankohtaan..
kai se on ihan sama mihin aikaan lääkkeet ottaa kun ne vaan tulee otettua.. vai? - jaanakka
HugoGrotius kirjoitti:
Aloitko voimaan paremmin, kun opit ottamaan lääkkeet säännöllisesti. Ihailtavaa tarkkuutta ja olet todellkin paljon paremmassa kunnossa. Huikea muutos parempaan suuntaan.
ehdottomasti, mutta en allekirjoita sääntöä, että kaikkien pitäisi ottaa aamulääke klo 8.30. Itse otan aamulla klo 10 ja illalla klo 22.00 (satunnaisia korkeintaan tunnin heittoja). Ja ehdottomasti Sauvattaren tavoin uskon, että säännöllisyys (niin kuin ilm. hänenkin kohdallaan) on se, jolla voi välttää esim. pahoinvointeja ja muita haittoja. Eiköhän kukin oman elämänsä menemiset tietäen osaa rytmittää ajat niin, että aika aamu- ja iltalääkkeelle löytyy.
- sauvatar
HugoGrotius kirjoitti:
lääkkeistäni.
Lääkkeiden puoliintumisajat eivät ole
leikin asia ja jokainen vastaa itse
lääkkeen otoistaan,
mutta totta on tuo,
että heittoja saa olla vai -/ 2h.
Aamulääkettä ei oteta päivällä eikä
iltalääkettä yöllä.
Muuten Hugo missä sä oot ollut ?
Tulin lomalta ja sä oot poissa,
arvaa olenko sua ikävöinyt ? =) - jaanakka
sauvatar kirjoitti:
lääkkeistäni.
lääkkeen otoistaan,
mutta totta on tuo,
iltalääkettä yöllä.
arvaa olenko sua ikävöinyt ? =)Viimeksi tänään oli mahdollisuus vielä tarkistaa lääkäriltäni näitä lääkkeidenottoaikoja; klo 10 on ihan OK, ja siitä /- 2h. Onko näitä koulukuntia sitten niin monia...
- sauvatar
jaanakka kirjoitti:
Viimeksi tänään oli mahdollisuus vielä tarkistaa lääkäriltäni näitä lääkkeidenottoaikoja; klo 10 on ihan OK, ja siitä /- 2h. Onko näitä koulukuntia sitten niin monia...
käyttäen ottakoon jokainen miten tykkää.
Lääkärit sanoo kyllä 10.00 o.k.
eriasia sitten kuin aamua se enään on ?
Mulle se on aamupäivä ja en jätttäisi
missään tapauksessa noin myöhään.
Sairaalassakin on aina 7.00 aamulääkkeen
otto ja viimeinen saa sen 7.30-8.00.
Koittakaahan aikastaa niin voitte jopa voinneissanne kokea muutoksia =) - jaanakka
sauvatar kirjoitti:
käyttäen ottakoon jokainen miten tykkää.
Lääkärit sanoo kyllä 10.00 o.k.
eriasia sitten kuin aamua se enään on ?
Mulle se on aamupäivä ja en jätttäisi
missään tapauksessa noin myöhään.
Sairaalassakin on aina 7.00 aamulääkkeen
otto ja viimeinen saa sen 7.30-8.00.
Koittakaahan aikastaa niin voitte jopa voinneissanne kokea muutoksia =)Niin, nuo sairaalat tuossa pyörähtivätkin mielessäni, siellä onneksi olen pidemmän aikaa joutunut oleskelemaan v. -88, enkä silloin lääkkeitä syönyt. Huonetovereille niitä todellakin raijattiin aamulla anivarhain. Näin jälkeenpäin olen ajatellut monestikin, että kyseessä oli juuri se /- 2h sääntö: lääkkeet jaettiin niin aikaisin, koska iso koneisto oli saatava pyörimään. Siis aamiaiset, lounaat, tutkimukset jne. (häh, minäkö skeptikko???) Tiedä sitten, mutta niin kuin sanoit, ja minäkin muistaakseni aikaisemmin, jokainen löytää rytminsä.
Tiedä vaikka minäkin sitten joku päivä "erehtyisin" aamuvirkuksi, ja pikkuhiljaa muuttaisin aikataulujani. Tällä hetkellä en klo 8 ole edes "elävien" kirjoissa: ei auta kellot eikä vieressä nimeäni kutsuva mies. Aamuöisin ja aamulla saan peräkkäin auroja, jotka imevät mehut ja usein saavat minut kysymään, missä olen...jälkeenpäin nukun kuin tukki, ja heräämiseen menee aikaa...Mutta sitten joku päivä ;)))))))))))))))))) - sauvatar
jaanakka kirjoitti:
Niin, nuo sairaalat tuossa pyörähtivätkin mielessäni, siellä onneksi olen pidemmän aikaa joutunut oleskelemaan v. -88, enkä silloin lääkkeitä syönyt. Huonetovereille niitä todellakin raijattiin aamulla anivarhain. Näin jälkeenpäin olen ajatellut monestikin, että kyseessä oli juuri se /- 2h sääntö: lääkkeet jaettiin niin aikaisin, koska iso koneisto oli saatava pyörimään. Siis aamiaiset, lounaat, tutkimukset jne. (häh, minäkö skeptikko???) Tiedä sitten, mutta niin kuin sanoit, ja minäkin muistaakseni aikaisemmin, jokainen löytää rytminsä.
Tiedä vaikka minäkin sitten joku päivä "erehtyisin" aamuvirkuksi, ja pikkuhiljaa muuttaisin aikataulujani. Tällä hetkellä en klo 8 ole edes "elävien" kirjoissa: ei auta kellot eikä vieressä nimeäni kutsuva mies. Aamuöisin ja aamulla saan peräkkäin auroja, jotka imevät mehut ja usein saavat minut kysymään, missä olen...jälkeenpäin nukun kuin tukki, ja heräämiseen menee aikaa...Mutta sitten joku päivä ;))))))))))))))))))sitten joskus.
Mulla oli joskus aika,
kun kykenin ottamaan vain vähän myöhemmin,
mutta kun olotilani parani niin olen
heräämiset ja lääkkeenoton pitänyt
aikataulussa ja elämäni rytmin muutenkin.
Yritän näin pitää kunnostani mahdollisimman
hyvää huolta. Mulle riitti kohtaukset ja kurja elämä epin kanssa ja toivon,
että kohtauksia en enään saa.
8kk ilman on jo pitkä aika mulle. - HugoGrotius
sauvatar kirjoitti:
lääkkeistäni.
lääkkeen otoistaan,
mutta totta on tuo,
iltalääkettä yöllä.
arvaa olenko sua ikävöinyt ? =)Siis yritän lukea ja sun lemmenluritukset on toisarvoisia:). Olen tosi kateellinen, että voit pelata tennistä, toivottavasti itsekin pääsen vielä kunnolla tolpille, kun tämä tenttistressi helpottaa, enkä kävele päin seiniä niskajumijamin takia. On se yhtä perkelettä, kun ei jaksa valvoa montaa yötä peräkkäin ja lääkkeetkin pitäisi ottaa ajallaan:D.
*Siunaa ja varjele meitä*.
No oikeasti Sauvatar, tiedänhän minä, että Sinulla on ollut aivan kamala ikävä minua:D. Hommaa se Katja myös kirjoittaaan, tosin taisit jo kaiken tehdä. Tosin hän taitaa haluta olla nyt hetken rauhassa ja miettiä asioita. Ei tämä elämä tunnu aina olleen helppoa kenelläkään. Onneksi Sauvatar sulla on ollut hieno käännös ylöspäin kunnon suhteen!
*Menee takaisin lukemaan, sillä tarkoitus ei ollut edes kirjoittaa mitään*. - sauvatar
HugoGrotius kirjoitti:
Siis yritän lukea ja sun lemmenluritukset on toisarvoisia:). Olen tosi kateellinen, että voit pelata tennistä, toivottavasti itsekin pääsen vielä kunnolla tolpille, kun tämä tenttistressi helpottaa, enkä kävele päin seiniä niskajumijamin takia. On se yhtä perkelettä, kun ei jaksa valvoa montaa yötä peräkkäin ja lääkkeetkin pitäisi ottaa ajallaan:D.
*Siunaa ja varjele meitä*.
No oikeasti Sauvatar, tiedänhän minä, että Sinulla on ollut aivan kamala ikävä minua:D. Hommaa se Katja myös kirjoittaaan, tosin taisit jo kaiken tehdä. Tosin hän taitaa haluta olla nyt hetken rauhassa ja miettiä asioita. Ei tämä elämä tunnu aina olleen helppoa kenelläkään. Onneksi Sauvatar sulla on ollut hieno käännös ylöspäin kunnon suhteen!
*Menee takaisin lukemaan, sillä tarkoitus ei ollut edes kirjoittaa mitään*.Et mene mihinkään,
pidä nyt hyvä mies pidempi tauko =)
Lurittelenko sulle ?
Hyvä sittenhän oon normaali oma itseni =)
Sulla on hyvä kuva =)
Pitäisiköhän ihailla sitä päivittäin
( salaa =) )
- jousimies57
Ilman muuta säännöllisesti.
Olen ollut itse sairaslomalla nyt niin kauan,että otan aamulääkkeet joka päivä klo 9.00 ja iltalääkkeet 20.30.
Joskus kun tuntuu päässä illalla tuntemuksia,että kohtaus voi olla tulossa otan varmuuden vuoksi jo n.20.00 aikaan.
Ens kuussa pitäis mennä töihin,niin pitää aikastaa aamulääkkeiden ottoa klo 7.00.Pelottaa vähän tuo töihinmeno,että onnistuuko vieläkään. - epileptikko
Lääkkeet olisi hyvä ottaa suunnilleen samaan aikaan. Jos on tunnin tai pari heitto,niin se ei vielä haittaa,mutta jos enemmän heittää,niin sitten voi haitata.
Itse otan lääkkeet arkisin klo 07 ja illalla klo 19.30. Viikonloppuisin taas otan klo 07.30 ja illalla klo 19.30-20.00. Tuolloin pistän kellon soimaan aamulla,koska tykkään nukkua pitkään.
Eli kukin itse saa päättää lääkkeenotto ajat,mutta muistakaa ottaa ne mahd. samaan aikaan. - HugoGrotius
Käytännön elämä on kuitenkin oltava aivan muuta kuin kellon kyttäämistä, että milloin lääkkeen oton aika. Sanoisin, että lääkkeenotto riippuu pitkälti lääkkeestäsi, mutta jos lääkkeesi otetaan vain illalla ja aamulla, niin luulisi, että tunnin heitto ei voi juurikaan vaikuttaa tilanteeseen. Parhaan tiedon saat lääkäriltäsi ja hän voi kertoa, että milloin pitoisuus on korkeimmillaan ja missä vaiheessa lääke on poistunut verestäsi. Lääkkeet ovat erilaisia ja ns. puoliintuvat eriaikaisesti.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että otan lääkkeen kutakuinkin milloin sattuu ja kun jätän kokonaan ottamatta, niin siinä vaiheessa käväsee mielessä, että ehkä heikko olo johtui juuri siitä, että olin unohtanut lääkkeen. Hyvässä olossahan ei lääkettä helposti muista, kun ei tunnu olevan mitään häikkää, mutta jos alkaa huippaamaan, niin kyllä sen muistaa.
Yhteenveto: Yleensä ei tunnin päälle ja tarkan vastauksen saat lääkäriltäsi, joka varmaan kuitenkin suosittelee säännöllistä lääkkeenottoa ja sehän tehokkaan lääkehoidon tae monesti. Kun tivaat, että onko tunnilla mitään merkitystä, on aika ihme, jos lääkäri sanoo, että kyllä se on minuutilleen otetta ja heittoa ei saisi olla.
Poikkeavia käsityksiä oli yllättävän paljon, joten ehkä alan itsekin kiinnittämään lääkkeen ottoon tarkempaa huomiota. - Peikkoli
Omalla kohdallani on niin, että mun pitäisi ottaa. Syön lääkkeitä kolme kertaa päivässä ja otan ne tasan kahdeksan tunnin välein. Aamukuudelta, päivällä kahdelta ja iltakymmeneltä. Herään siis aamulla tuon takia, vaikka muuten saisin nukkua. Helpotti huomattavasti tuo, kun noin aloin tekeen. Syön kyllä toki ison määrän lääkkeitä, että senkin takia tuo oli hyvin äkätty.
- Aurinko
Itse syön Neurotol Slowta ja viikolla otan lääkkeet klo 9.00 ja 21.00. Perjantaisin otan iltalääkkeen klo 22.00, lauantaina aamulääkkeen klo 11.00 ja iltalääkkeen klo 23.00 sekä sunnuntaina aamulääkkeen klo 12.00 (nukun yleensä sunnuntaisin pitkään =D ) ja iltalääkkeen klo 21.00. Minulle neurologi sanoi, että lääke pitäisi ottaa melko säännöllisesti eli /-2h. Viikonloppuisin minulla on yleensä puhelimessa hälytys, että muistan ottaa lääkkeen varsinkin jos olen juhlimassa.
- vastanneille
Lääke on neurotol slow ja pyrin ottamaan säännöllisesti. Joskus vain tulee 1-2 heitto, mutta ilmeisesti ei haittaa
- sauvatar
Koita kuitenkin ottaa ilman heittoja =)
- maikku78
Itse yritän ottaa noin 12 tuunin välein lääkkeen.
Kun itselläni oli Neurotol Slow lääkkeenä, niin silloin säännöllisyys oli todella tärkeää ja että aamu ja iltalääkkeiden ottamisen välissä oli 12 h. Lääkkeestä tuli haittavaikutuksia todella paljon, ja sen takia toi 12 tunnin väli oli tosi tärkeää.
Jos epilepsia oireilee, niin silloin saatan ottaa jo osan iltalääkkeistä päivällä, ja sitä kautta jaan ilta-annoksen kahteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6935- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes176800