Lättähatut

xxxxxxxxxxx

Onko tässä ikäryhmässä ketään vanhaa lättähattua? Olen itse hieman nuorempi, mutta muistan kun vanha kansa sätti nuorisoa huutamalla "senkin lättähatut". Olen kiinnostunut ilmiöstä ja kyseisestä muodista.

43

9322

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PLm/Etu-Töölö

      Po.lla on kaksi tarkoitusta;
      a) vanhat kiskoautot
      b) hampparit 50-luvulta jotka käytivät Borsalinoja ja Stetsonja jotka muokattiin tasaiseksi.

    • gimmat

      Sehän oli sellainen melkein elämäntapaan
      liittyvä. Nykynuori ei voi olla friidu .

      • suomalaisissa filmeissä

        niitä esitetään. Eilen oli Esko Salminen Palmu-elokuvassa, VilleVeikko Salminen eittää tosi hyvin ja Maija Karhi friidua.


    • ii-li

      Sodan jälkeen, kun maa alkoi vautastua, oli mahdollista nuorisomuodin syntyminen. Oliha 20-30-luvuilla ollut "sakilaisia", joilla oli oma muotinsa, mutta se oli aika vähäista ja etupäässä vain Helsingissä.

      Lättähattumuotiin kuului matalaksi taiteltu, kapeareunainen hattu, hyvin kapealahkeiset housut, löysä 1-rivinen bleiseri, ja sen kuluksen käänteet olivat kapeat, olkapäissä oli toppaukset. Vaatteissa oli värejä enemmän kuin oli totuttu. (Esim. viinipunainen takki ja mustat kauluksenkäänteet, raitoja, ruutuja. Kravatti oli hyvin kapea.)

      Tukka oli takaa rajattu, ja se oli rajaan asti paksu. Hiuksissa Brylcremiä. - Kengät olivat kapeakärkiset ja niissä oli varsin korkeat korot. Kenkien korot tai kärjet saattoivat olla raudoitetut, jotta ne kopisisivat paljon. - Sätkä suussa, hiukan haivenia nenän alla.

      Lättärit (tai lätärit) olivat "kapinallisia". :D -- Vain se, että vaattet ja tukan leikkaus oli erilaista kuin ennen, oli jo paheksunnan aihe. Lätärimuoti oli olevinaan jonkinlainen elämäntapa, mutta kyllä se oli todellisuudessa varsin sovinnaista. - Niihin aikoihin alettiin tanssia rock'n'rollia. Ennen sitä oli jive. Musiikki ei erotellut nuoria eri ryhmiin, kuten nyt, vaikka sitten tapahtui jakaantuminen tangokansaan ja amerikkalaisempaan musiikkiin. Pohjanmaa oli tangon linnake. Esimerkiksi humppa tuli vasta myöhemmin, se ei ole mikään ikivanha tanssi.

      Lättähattujen friidut sussut pukeutuivat myös uudella tavalla. Minun mielestäni tyttöjen pukeutumisessa ei ollut samanlaista suurta eroa kuin lättähattujen ja muiden poikien välillä.

      Lättähatusta tuli jonkinlainen haukkumasana. Sillä haluttiin ilmaista, että joku on sekä nuori että huonosti käyttäytyvä. Vaatemuoti leimasi monen mielessä nuoret "hyviksi" tai "pahoiksi". Totuushan se ei ollut.

      • a-woman1

        Tytöt, jotka halusivat lättähattujen huomaavan itsensä, käyttivät voimakasta Sans-egal -huulipunaa ja muutenkin meikkasivat räikeämmin kuin me muut. Kapea housumuoti tuli tyttöjenkin asuksi leveiden hameiden ja tärkättyjen alushameiden lisäksi. Ballerina-tossut ja leveä patella-vyö kuuluivat asusteisiin. Tosin lähes kaikki tytöt käyttivät leveää hametta ja ballerina-tossuja.
        Vanhoja kouluvihkojani selatessani huomasin erään kannessa piirtämäni kuvan lättähatusta ja surina-sussusta.
        P.S. Taisinpa mennä naimisiin erään entisen lättähatun kanssa :))!


      • ii-li
        a-woman1 kirjoitti:

        Tytöt, jotka halusivat lättähattujen huomaavan itsensä, käyttivät voimakasta Sans-egal -huulipunaa ja muutenkin meikkasivat räikeämmin kuin me muut. Kapea housumuoti tuli tyttöjenkin asuksi leveiden hameiden ja tärkättyjen alushameiden lisäksi. Ballerina-tossut ja leveä patella-vyö kuuluivat asusteisiin. Tosin lähes kaikki tytöt käyttivät leveää hametta ja ballerina-tossuja.
        Vanhoja kouluvihkojani selatessani huomasin erään kannessa piirtämäni kuvan lättähatusta ja surina-sussusta.
        P.S. Taisinpa mennä naimisiin erään entisen lättähatun kanssa :))!

        Siihen aikaan alkoi joillakin olla jo varaa hankkia moottoripyöriä. Vespoja ne taisivat etupäässä olla, mutta oli myös isompia. Yksi suosittu pyörä oli itä-saksalainen Jawa, en oikein muista muita. Honda tuli vasta myöhemmin. Lättähatun kunnia-asia oli pitää kyydissä surinasussua liimautuneena kiinni selkäänsä.

        Mutta eivätkö piikkikorot olleet muodissa samanaikaisesti ballerinatossujen kanssa? Piikkikorot ilmestyivät katukuvaan 50-luvun puolessa välissä. - Myöhemmin piikkikorkoiset kengat kehittyivät todellisiksi taideteoksiksi. Niin kauniita naisten kenkiä ei ole ollut sen jälkeen. Muistan, miten eräänä vuonna jokin naisten piikkikorkoinen kenkä valittiin maailman kauneimmaksi teollisen muotoilun tuotteeksi. (Kävelemistä niillä kengillä ei varmaan ajatellut kukaan suunnittelija, kuten ei nytkään.)

        Tytöillä oli myös kapeita housuja ja patella- tai muuten leveä vyö. Jotkut housut olivat vartalonmyötäistä, mustaa trikoota. Puserona oli musta trikoopusero, jonka kaula-aukko saattoi olla todella suuri. (Esim. mustat trikoohousut, musta pusero ja punainen, leveä vyö.) Housuissa oli helpompi olla moottoripyörän kyydissä. (Meidän koulussamme tytöt eivät saaneet käyttää pitkiä housuja, ellei samana päivänä ollut voimistelua. Sen aikainen rehtori oli yli 70-vuotias. Hänen jälkeensä pitkät housut kyllä sallittiin.)

        Missäs vaiheessa tulivat sitten ne läpinäkyvät puserot? Sen on täytynyt olla aivan 50-luvun lopussa tai ihan 60-luvun alussa. Pusero oli kröpeliäistä materiaalia, ilmeisesti nailonia, ja varsin löysä. Läpänäkyvä pusero ja mustat rintsikat. Se muoti oli kovin lyhytaikainen. Uudelleen se tuli muotiin 75-76 tosin ilman rintsikoita.

        Lättähattumuodista tuli sitten sovellettuna kaikkien muotia, tosin lättähattu jäi pois.


      • niitä vielä
        ii-li kirjoitti:

        Siihen aikaan alkoi joillakin olla jo varaa hankkia moottoripyöriä. Vespoja ne taisivat etupäässä olla, mutta oli myös isompia. Yksi suosittu pyörä oli itä-saksalainen Jawa, en oikein muista muita. Honda tuli vasta myöhemmin. Lättähatun kunnia-asia oli pitää kyydissä surinasussua liimautuneena kiinni selkäänsä.

        Mutta eivätkö piikkikorot olleet muodissa samanaikaisesti ballerinatossujen kanssa? Piikkikorot ilmestyivät katukuvaan 50-luvun puolessa välissä. - Myöhemmin piikkikorkoiset kengat kehittyivät todellisiksi taideteoksiksi. Niin kauniita naisten kenkiä ei ole ollut sen jälkeen. Muistan, miten eräänä vuonna jokin naisten piikkikorkoinen kenkä valittiin maailman kauneimmaksi teollisen muotoilun tuotteeksi. (Kävelemistä niillä kengillä ei varmaan ajatellut kukaan suunnittelija, kuten ei nytkään.)

        Tytöillä oli myös kapeita housuja ja patella- tai muuten leveä vyö. Jotkut housut olivat vartalonmyötäistä, mustaa trikoota. Puserona oli musta trikoopusero, jonka kaula-aukko saattoi olla todella suuri. (Esim. mustat trikoohousut, musta pusero ja punainen, leveä vyö.) Housuissa oli helpompi olla moottoripyörän kyydissä. (Meidän koulussamme tytöt eivät saaneet käyttää pitkiä housuja, ellei samana päivänä ollut voimistelua. Sen aikainen rehtori oli yli 70-vuotias. Hänen jälkeensä pitkät housut kyllä sallittiin.)

        Missäs vaiheessa tulivat sitten ne läpinäkyvät puserot? Sen on täytynyt olla aivan 50-luvun lopussa tai ihan 60-luvun alussa. Pusero oli kröpeliäistä materiaalia, ilmeisesti nailonia, ja varsin löysä. Läpänäkyvä pusero ja mustat rintsikat. Se muoti oli kovin lyhytaikainen. Uudelleen se tuli muotiin 75-76 tosin ilman rintsikoita.

        Lättähattumuodista tuli sitten sovellettuna kaikkien muotia, tosin lättähattu jäi pois.

        niitä surinasussuja villapaidoissaan. Vau, mitä nostalgiaa! Yritin etsiä vintiltä vanhaa nahkarotsia, mutta ei sitäkään enää. Taitavat olla surinasussutkin katoavaa kansanperinnettä. Mutta mukavat muistot niistä säilyvät krematorioon asti.


      • Likka123
        ii-li kirjoitti:

        Siihen aikaan alkoi joillakin olla jo varaa hankkia moottoripyöriä. Vespoja ne taisivat etupäässä olla, mutta oli myös isompia. Yksi suosittu pyörä oli itä-saksalainen Jawa, en oikein muista muita. Honda tuli vasta myöhemmin. Lättähatun kunnia-asia oli pitää kyydissä surinasussua liimautuneena kiinni selkäänsä.

        Mutta eivätkö piikkikorot olleet muodissa samanaikaisesti ballerinatossujen kanssa? Piikkikorot ilmestyivät katukuvaan 50-luvun puolessa välissä. - Myöhemmin piikkikorkoiset kengat kehittyivät todellisiksi taideteoksiksi. Niin kauniita naisten kenkiä ei ole ollut sen jälkeen. Muistan, miten eräänä vuonna jokin naisten piikkikorkoinen kenkä valittiin maailman kauneimmaksi teollisen muotoilun tuotteeksi. (Kävelemistä niillä kengillä ei varmaan ajatellut kukaan suunnittelija, kuten ei nytkään.)

        Tytöillä oli myös kapeita housuja ja patella- tai muuten leveä vyö. Jotkut housut olivat vartalonmyötäistä, mustaa trikoota. Puserona oli musta trikoopusero, jonka kaula-aukko saattoi olla todella suuri. (Esim. mustat trikoohousut, musta pusero ja punainen, leveä vyö.) Housuissa oli helpompi olla moottoripyörän kyydissä. (Meidän koulussamme tytöt eivät saaneet käyttää pitkiä housuja, ellei samana päivänä ollut voimistelua. Sen aikainen rehtori oli yli 70-vuotias. Hänen jälkeensä pitkät housut kyllä sallittiin.)

        Missäs vaiheessa tulivat sitten ne läpinäkyvät puserot? Sen on täytynyt olla aivan 50-luvun lopussa tai ihan 60-luvun alussa. Pusero oli kröpeliäistä materiaalia, ilmeisesti nailonia, ja varsin löysä. Läpänäkyvä pusero ja mustat rintsikat. Se muoti oli kovin lyhytaikainen. Uudelleen se tuli muotiin 75-76 tosin ilman rintsikoita.

        Lättähattumuodista tuli sitten sovellettuna kaikkien muotia, tosin lättähattu jäi pois.

        Olin 50-luvulla vielä niin lapsi, etten noita paljastavia vetimiä päälleni olisi varmaan edes saanut laittaa.BB-ruuduista olikin jo puhetta.Audrey Hepburnin tyyliä ja kampauksia matkin 60-luvun alussa ja kapeat hameet ovat aina olleet makuuni. Kengistä olen samaa mieltä kanssasi - tulee niin naisellinen olo siroissa korkokengiss.Kyllä kauniita, naisellisia kenkiä on aina saanut ainakin ulkomailta.Surinasussukautta vietin vasta 70-luvun alussa Kawasakin penkillä.Skootterin sain vasta pari vuotta sitten ja se onkin ikiomani.


      • ii-li kirjoitti:

        Siihen aikaan alkoi joillakin olla jo varaa hankkia moottoripyöriä. Vespoja ne taisivat etupäässä olla, mutta oli myös isompia. Yksi suosittu pyörä oli itä-saksalainen Jawa, en oikein muista muita. Honda tuli vasta myöhemmin. Lättähatun kunnia-asia oli pitää kyydissä surinasussua liimautuneena kiinni selkäänsä.

        Mutta eivätkö piikkikorot olleet muodissa samanaikaisesti ballerinatossujen kanssa? Piikkikorot ilmestyivät katukuvaan 50-luvun puolessa välissä. - Myöhemmin piikkikorkoiset kengat kehittyivät todellisiksi taideteoksiksi. Niin kauniita naisten kenkiä ei ole ollut sen jälkeen. Muistan, miten eräänä vuonna jokin naisten piikkikorkoinen kenkä valittiin maailman kauneimmaksi teollisen muotoilun tuotteeksi. (Kävelemistä niillä kengillä ei varmaan ajatellut kukaan suunnittelija, kuten ei nytkään.)

        Tytöillä oli myös kapeita housuja ja patella- tai muuten leveä vyö. Jotkut housut olivat vartalonmyötäistä, mustaa trikoota. Puserona oli musta trikoopusero, jonka kaula-aukko saattoi olla todella suuri. (Esim. mustat trikoohousut, musta pusero ja punainen, leveä vyö.) Housuissa oli helpompi olla moottoripyörän kyydissä. (Meidän koulussamme tytöt eivät saaneet käyttää pitkiä housuja, ellei samana päivänä ollut voimistelua. Sen aikainen rehtori oli yli 70-vuotias. Hänen jälkeensä pitkät housut kyllä sallittiin.)

        Missäs vaiheessa tulivat sitten ne läpinäkyvät puserot? Sen on täytynyt olla aivan 50-luvun lopussa tai ihan 60-luvun alussa. Pusero oli kröpeliäistä materiaalia, ilmeisesti nailonia, ja varsin löysä. Läpänäkyvä pusero ja mustat rintsikat. Se muoti oli kovin lyhytaikainen. Uudelleen se tuli muotiin 75-76 tosin ilman rintsikoita.

        Lättähattumuodista tuli sitten sovellettuna kaikkien muotia, tosin lättähattu jäi pois.

        Jawa oli tsekkiläinen. Mulla oli sellainen vuodenpäivät ;-) Muita merkkejä oli BMV ja EMV saksalaiset ja BSA saattoi olla myös saksalainen ja Sunbeam englantilainen.
        Kypärästä ei tietoakaan ja lentäjänlakki talviviimoja pitämässä. Selkä kylmeni kun nahkatakin ja housun väliin jäi vetoväli.
        (Kuinkahan kipeän selän nuo napapaitaiset nykynuoret saavat mopokyyteineen?)


      • mutta kyllä
        Likka123 kirjoitti:

        Olin 50-luvulla vielä niin lapsi, etten noita paljastavia vetimiä päälleni olisi varmaan edes saanut laittaa.BB-ruuduista olikin jo puhetta.Audrey Hepburnin tyyliä ja kampauksia matkin 60-luvun alussa ja kapeat hameet ovat aina olleet makuuni. Kengistä olen samaa mieltä kanssasi - tulee niin naisellinen olo siroissa korkokengiss.Kyllä kauniita, naisellisia kenkiä on aina saanut ainakin ulkomailta.Surinasussukautta vietin vasta 70-luvun alussa Kawasakin penkillä.Skootterin sain vasta pari vuotta sitten ja se onkin ikiomani.

        lättähatut olivat toisenluokankansalaisia oppikoululaisiin verrattuna,puhumattakaan surinasussuista.Sellaista oli luokkajako silloin, en tiedä onko enää.


      • a-woman1
        vaarivaari kirjoitti:

        Jawa oli tsekkiläinen. Mulla oli sellainen vuodenpäivät ;-) Muita merkkejä oli BMV ja EMV saksalaiset ja BSA saattoi olla myös saksalainen ja Sunbeam englantilainen.
        Kypärästä ei tietoakaan ja lentäjänlakki talviviimoja pitämässä. Selkä kylmeni kun nahkatakin ja housun väliin jäi vetoväli.
        (Kuinkahan kipeän selän nuo napapaitaiset nykynuoret saavat mopokyyteineen?)

        Oliko sellaista kuin Ariel 500 cm3? Muistelen joskus päässeeni sellaisen kyytiin....


      • Uusisuvi
        a-woman1 kirjoitti:

        Oliko sellaista kuin Ariel 500 cm3? Muistelen joskus päässeeni sellaisen kyytiin....

        Nykyisin Ariel kai on vain pesupulveri.
        Kaukaisessa nuoruudessani seurustelin kundin kanssa, jolla oli Ariel. Muistelen, että se piti sellaista ääntä kuin vanha sammakko. Oi niitä aikoja.


      • ii-li
        mutta kyllä kirjoitti:

        lättähatut olivat toisenluokankansalaisia oppikoululaisiin verrattuna,puhumattakaan surinasussuista.Sellaista oli luokkajako silloin, en tiedä onko enää.

        ...nimenomaan oppikoululaisista. Oli tietysti muitakin lättähattuja, mutta tunsin lähinnä omia koulukavereitani.

        Minulla ei ole sellaista muistikuvaa, että lättähatut olisivat ollet toisen luokan kansalaisia. Päinvastoin, he olivat nuorten silmissä tyylikkäitä. - Vanhemmat ihmiset sitten olivat asia erikseen. Heidän mielestään olisi pitänyt pukeutua samalla tavalla kuin 30-luvulla. Osa heistä pukeutuikin niin itse. Erityisesti muistan, miten vanhemmilla naisilla oli "vesikampaus". Se oli kaikkien nuorien mielestä kauhean näköistä. Se kaiketi tehtiin jonkinlaisten pitkien hammastettujen metallisolkien avulla. En tiedä.

        Ennen lättähattuaikaa tyttöjen muotiin kuului "pyykkimuijan kampaus". Piippausraudat olivat kovassa käytössä. Hiukset oli koottu päälaelle kiharoille. Silloinkin oli jo patellavöitä, joskaan ei yhtä leveitä, ja jalassa korkkipohjaiset kiilakorkokengät. Nuorisomuoti saattoi hyvinkin alkaa tytöistä ennen kuin pojat alkoivat pukeutua nuorisomuodin mukaan.


      • ii-li
        vaarivaari kirjoitti:

        Jawa oli tsekkiläinen. Mulla oli sellainen vuodenpäivät ;-) Muita merkkejä oli BMV ja EMV saksalaiset ja BSA saattoi olla myös saksalainen ja Sunbeam englantilainen.
        Kypärästä ei tietoakaan ja lentäjänlakki talviviimoja pitämässä. Selkä kylmeni kun nahkatakin ja housun väliin jäi vetoväli.
        (Kuinkahan kipeän selän nuo napapaitaiset nykynuoret saavat mopokyyteineen?)

        ...Ruotsiin heti ajokortin saatuani. Ihme, että selvisin hengissä, kun en osannut ajaa kunnolla moottoripyörää, ja Ruotsissa oli vasemmanpuoleinen liikenne. Minulla oli kyllä jonkinlainen kypärä. - Jawa saattoi hyvinkin olla tsekkiläinen, varmaan muistin väärin. En muista muita merkkejä, mutta mainitsemasi kyllä tuntuvat tutuilta.


      • ii-li
        ii-li kirjoitti:

        ...Ruotsiin heti ajokortin saatuani. Ihme, että selvisin hengissä, kun en osannut ajaa kunnolla moottoripyörää, ja Ruotsissa oli vasemmanpuoleinen liikenne. Minulla oli kyllä jonkinlainen kypärä. - Jawa saattoi hyvinkin olla tsekkiläinen, varmaan muistin väärin. En muista muita merkkejä, mutta mainitsemasi kyllä tuntuvat tutuilta.

        Eikös se ollut niin, että EMW oli itäsaksalainen ja BMW länsisaksalainen? - Ainakin autoissa oli niin: Ihan saman näköiset. Minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että jokin BMW:n tehtaista jäi Itä-Saksan puolelle, ja siellä jatkettiin samojen ajopelien valmistamista kuin ennenkin. Nimeksi vain tuli EMW.


      • PellePeloton
        ii-li kirjoitti:

        Siihen aikaan alkoi joillakin olla jo varaa hankkia moottoripyöriä. Vespoja ne taisivat etupäässä olla, mutta oli myös isompia. Yksi suosittu pyörä oli itä-saksalainen Jawa, en oikein muista muita. Honda tuli vasta myöhemmin. Lättähatun kunnia-asia oli pitää kyydissä surinasussua liimautuneena kiinni selkäänsä.

        Mutta eivätkö piikkikorot olleet muodissa samanaikaisesti ballerinatossujen kanssa? Piikkikorot ilmestyivät katukuvaan 50-luvun puolessa välissä. - Myöhemmin piikkikorkoiset kengat kehittyivät todellisiksi taideteoksiksi. Niin kauniita naisten kenkiä ei ole ollut sen jälkeen. Muistan, miten eräänä vuonna jokin naisten piikkikorkoinen kenkä valittiin maailman kauneimmaksi teollisen muotoilun tuotteeksi. (Kävelemistä niillä kengillä ei varmaan ajatellut kukaan suunnittelija, kuten ei nytkään.)

        Tytöillä oli myös kapeita housuja ja patella- tai muuten leveä vyö. Jotkut housut olivat vartalonmyötäistä, mustaa trikoota. Puserona oli musta trikoopusero, jonka kaula-aukko saattoi olla todella suuri. (Esim. mustat trikoohousut, musta pusero ja punainen, leveä vyö.) Housuissa oli helpompi olla moottoripyörän kyydissä. (Meidän koulussamme tytöt eivät saaneet käyttää pitkiä housuja, ellei samana päivänä ollut voimistelua. Sen aikainen rehtori oli yli 70-vuotias. Hänen jälkeensä pitkät housut kyllä sallittiin.)

        Missäs vaiheessa tulivat sitten ne läpinäkyvät puserot? Sen on täytynyt olla aivan 50-luvun lopussa tai ihan 60-luvun alussa. Pusero oli kröpeliäistä materiaalia, ilmeisesti nailonia, ja varsin löysä. Läpänäkyvä pusero ja mustat rintsikat. Se muoti oli kovin lyhytaikainen. Uudelleen se tuli muotiin 75-76 tosin ilman rintsikoita.

        Lättähattumuodista tuli sitten sovellettuna kaikkien muotia, tosin lättähattu jäi pois.

        Jawa oli tsekkoslovakialainen pyörä, ei itäsaksalainen. Itäsaksalaisia taisivat olla Ifa ja MZ


      • PellePeloton
        Uusisuvi kirjoitti:

        Nykyisin Ariel kai on vain pesupulveri.
        Kaukaisessa nuoruudessani seurustelin kundin kanssa, jolla oli Ariel. Muistelen, että se piti sellaista ääntä kuin vanha sammakko. Oi niitä aikoja.

        ... moottoripyörän ja pyykkipulverin lisäksi "Juuttaanmaan" parhaillaan poistumassa olevan pääministerin etunimi.
        Ymmärtääkseni Ariel tarkoittaa lähinnä: "Ilmojen haltia" tms., ja on sellaisena lähes Jumalolento.


      • ii-li kirjoitti:

        Siihen aikaan alkoi joillakin olla jo varaa hankkia moottoripyöriä. Vespoja ne taisivat etupäässä olla, mutta oli myös isompia. Yksi suosittu pyörä oli itä-saksalainen Jawa, en oikein muista muita. Honda tuli vasta myöhemmin. Lättähatun kunnia-asia oli pitää kyydissä surinasussua liimautuneena kiinni selkäänsä.

        Mutta eivätkö piikkikorot olleet muodissa samanaikaisesti ballerinatossujen kanssa? Piikkikorot ilmestyivät katukuvaan 50-luvun puolessa välissä. - Myöhemmin piikkikorkoiset kengat kehittyivät todellisiksi taideteoksiksi. Niin kauniita naisten kenkiä ei ole ollut sen jälkeen. Muistan, miten eräänä vuonna jokin naisten piikkikorkoinen kenkä valittiin maailman kauneimmaksi teollisen muotoilun tuotteeksi. (Kävelemistä niillä kengillä ei varmaan ajatellut kukaan suunnittelija, kuten ei nytkään.)

        Tytöillä oli myös kapeita housuja ja patella- tai muuten leveä vyö. Jotkut housut olivat vartalonmyötäistä, mustaa trikoota. Puserona oli musta trikoopusero, jonka kaula-aukko saattoi olla todella suuri. (Esim. mustat trikoohousut, musta pusero ja punainen, leveä vyö.) Housuissa oli helpompi olla moottoripyörän kyydissä. (Meidän koulussamme tytöt eivät saaneet käyttää pitkiä housuja, ellei samana päivänä ollut voimistelua. Sen aikainen rehtori oli yli 70-vuotias. Hänen jälkeensä pitkät housut kyllä sallittiin.)

        Missäs vaiheessa tulivat sitten ne läpinäkyvät puserot? Sen on täytynyt olla aivan 50-luvun lopussa tai ihan 60-luvun alussa. Pusero oli kröpeliäistä materiaalia, ilmeisesti nailonia, ja varsin löysä. Läpänäkyvä pusero ja mustat rintsikat. Se muoti oli kovin lyhytaikainen. Uudelleen se tuli muotiin 75-76 tosin ilman rintsikoita.

        Lättähattumuodista tuli sitten sovellettuna kaikkien muotia, tosin lättähattu jäi pois.

        Veljeni ensimmäinen moottoripyörä oli Jawa.
        Jawa oli tjekkiläinen merkki. Tehtaan perusti Frantisek Janecek, joka alkoi tehdä saksalaista moottoripyörää Wanderer lisenssillä. Nimi vaihtui JaWaksi Janecekin ja Wandererin alkukirjaimien mukaan.

        Kun Venäjä miehitti Prahan niin Tjekkoslovakiasta lähti paljon nuoria ihmisiä maanpakoon.
        Minunkin naapurikseni tuli nuori pari, mies oli ollut töissä juuri Jawalla ja pääsi täällä Ruotsissa Husqvarnan moottoripyörätehtaalle töihin.


      • MdK-MdK kirjoitti:

        Veljeni ensimmäinen moottoripyörä oli Jawa.
        Jawa oli tjekkiläinen merkki. Tehtaan perusti Frantisek Janecek, joka alkoi tehdä saksalaista moottoripyörää Wanderer lisenssillä. Nimi vaihtui JaWaksi Janecekin ja Wandererin alkukirjaimien mukaan.

        Kun Venäjä miehitti Prahan niin Tjekkoslovakiasta lähti paljon nuoria ihmisiä maanpakoon.
        Minunkin naapurikseni tuli nuori pari, mies oli ollut töissä juuri Jawalla ja pääsi täällä Ruotsissa Husqvarnan moottoripyörätehtaalle töihin.

        lyötiin yhteen 50-luvun alussa.
        Muistan venäläisen IC:n, koska sisareni miehellä oli sellainen. Sisareni istui "takatuupparilla" korkealla kun lähtivät ajelemaan.


      • MdK-MdK kirjoitti:

        Veljeni ensimmäinen moottoripyörä oli Jawa.
        Jawa oli tjekkiläinen merkki. Tehtaan perusti Frantisek Janecek, joka alkoi tehdä saksalaista moottoripyörää Wanderer lisenssillä. Nimi vaihtui JaWaksi Janecekin ja Wandererin alkukirjaimien mukaan.

        Kun Venäjä miehitti Prahan niin Tjekkoslovakiasta lähti paljon nuoria ihmisiä maanpakoon.
        Minunkin naapurikseni tuli nuori pari, mies oli ollut töissä juuri Jawalla ja pääsi täällä Ruotsissa Husqvarnan moottoripyörätehtaalle töihin.

        Asuin parikymmentä vuotta kylällä, missä tehtiin Husqvarnan moottoripyöriä.
        1987 osti italialainen Cagiva merkin ja 84-vuotinen Husqvarna meni "hautaan".

        Kylällä oli tietenkin suuri kiinnostus moottoripyöräurheilua kohtaan, varsinkin kun pari enduron maailmanmestaria (Peter Hansson ja Svenerik Jönsson) asettuivat kylälle asumaan. Heidän talonsa olivat omaa taloani vastapäätä kadun toisella puolella, joten ei voinut olla huomaamatta kun he tulivat jostakin kilpailumatkalta isoilla autoillaan ja alkoivat tyhjentää autosta pyöriä ja kilpailuvaatteitaan!
        Sekä pyörät että haalarit olivat täysin saven ja mudan peitossa.
        He asettivat savimöykyt autotallin edustalle ja alkoivat kaivaa pyöriä ja vaatteita esille painepesurin avulla.
        Se oli vähän toista luokkaa kuin pestä hikisiä vaatteita jonkun muun urheilulajin jälkeen!


      • vanha pappa
        vaarivaari kirjoitti:

        Jawa oli tsekkiläinen. Mulla oli sellainen vuodenpäivät ;-) Muita merkkejä oli BMV ja EMV saksalaiset ja BSA saattoi olla myös saksalainen ja Sunbeam englantilainen.
        Kypärästä ei tietoakaan ja lentäjänlakki talviviimoja pitämässä. Selkä kylmeni kun nahkatakin ja housun väliin jäi vetoväli.
        (Kuinkahan kipeän selän nuo napapaitaiset nykynuoret saavat mopokyyteineen?)

        Tuo BSA oli englantilainen pyörä, samasta maasta olivat myös ARIEL, ROYAL ENFIELD ja NORTON. BMW ja EMW olivat sama pyörä, jälkimmäinen vain valmistettiin Itä-Saksassa.

        Vaatetuksesta hiukan: Kyllä lättähattujen yleisin vaate oli nahkarotsi, kaikenlaisilla toppauksilla ja jopa punoksilla korostettuna, housuina Jamekset tai tiukat hiukan lyhyet suorat housut, päähineenä musta pipo lähes otsalla. Tukka Brylcremillä tai Briskillä rasvattuna malliltaan edessä sellainen töyhtö hiukan kuin Elviksellä, lisäksi takaa ristiin kammattuna.
        Nuo bleiseripojat oli pelkkiä mammanpoikia siihen aikaan.


      • ii-li
        vanha pappa kirjoitti:

        Tuo BSA oli englantilainen pyörä, samasta maasta olivat myös ARIEL, ROYAL ENFIELD ja NORTON. BMW ja EMW olivat sama pyörä, jälkimmäinen vain valmistettiin Itä-Saksassa.

        Vaatetuksesta hiukan: Kyllä lättähattujen yleisin vaate oli nahkarotsi, kaikenlaisilla toppauksilla ja jopa punoksilla korostettuna, housuina Jamekset tai tiukat hiukan lyhyet suorat housut, päähineenä musta pipo lähes otsalla. Tukka Brylcremillä tai Briskillä rasvattuna malliltaan edessä sellainen töyhtö hiukan kuin Elviksellä, lisäksi takaa ristiin kammattuna.
        Nuo bleiseripojat oli pelkkiä mammanpoikia siihen aikaan.

        Lättähatuilla nimenomaan ei ollut pipoa, vaan lättään lyöty hattu. Siitähän koko nimikin tuli. Alussa ei ollut varaa hankkia nahkarotseja, eikä niitä oikein ollut myynnissäkään. Kyllä niillä, useimmiten työssäkäyvillä, joilla oli varaa moottoripyörään saattoi olla nahkarotsikin. - Se silmillä oleva musta pipo ja nahkarotsit tulivat myöhemmin, kun "lättähattuismi" oli jo ohi, ja nuorisomuoti oli kaikkien omaisuutta. Muistaakseni se oli vasta 50-60-lukujen taitteessa. Sana "lättähattu" negatiivisessa merkityksessä säilyi kymmeniä vuosia, vaikkei mitään lätäreitä enää ollutkaan.

        Jameksia ei edes ollut olemassa, kun lättähattumuoti alkoi. Ne tulivat vasta myöhemmin, ja alusta lähtien ne olivat kaikille sopivaa muotia. Ei niitä paheksuttu, en ainakaan muista. James-farkut lanseeratiin vasta v. 1958. Televisiossa niitä mainostivat mm. Four Cats-yhtye 60-luvulla.

        Jonkinlaisia farkkuja tai dongareita oli kyllä olemassa jo ennen niitä, mutta niihin suhtauduttiin kuin mihin tahansa vapaa-ajan housuihin. Minä sain ensimmäiset farkkuni v. 54 tai 55, jolloin lättähattuja oli ollut jo vuosikudet. Ne olivat mustat ja saumat oli ommeltu keltaisella langalla. Niitit niissä kyllä oli.

        Lättähatun talviasu oli lyhyt pomppa, useimmiten musta tai muuten tumma, karkeaa kangasta.

        Lättähattumuoti ei levinnyt alussa kovin nopeasti. Se alkoi etelän kaupungeista ja levisi sitten pohjoisempaan. Sen takia me varmaan puhumme täällä ristiin, koska sama asia ei ollut joka paikassa samaan aikaan. Nämä minun kertomani asiat liittyvät 50-luvun alkupuolelle.

        Muistelo: Elokuva "Rock around the Clock" tuli kaupunkiin, v. 1956. Uudet elokuvat tulivat meille nopeasti. Elokuvateatterin omistaja oli värvännyt poliisin paikalle katsomoon. Kaikki naureskelivat asiaa. - Samaan aikaan pappilassa, kadun toisella puolella oli koululaisille järjestetty hartaustilaisuus. Kaikki koululaiset tungeksivat kuitenkin elokuvateatterissa, eikä hartaustilasuuteen ilmestynyt yhtäkään osallistujaa. - Seuraavana aamuna koulun aamuhartaudessa uskonnonopettaja piti pippurisen puheen. :) Jos joku muistaa elokuvan, niin muistaa samalla, miten viaton se oli.


      • Ikäluokkaa '68
        PellePeloton kirjoitti:

        ... moottoripyörän ja pyykkipulverin lisäksi "Juuttaanmaan" parhaillaan poistumassa olevan pääministerin etunimi.
        Ymmärtääkseni Ariel tarkoittaa lähinnä: "Ilmojen haltia" tms., ja on sellaisena lähes Jumalolento.

        Isäni oli lättähattu, ja itse 1980-luvulla olin rokkari.

        Kyllä - sellainen britti-moottoripyörämerkki kuin Ariel on ollut olemassa. Firman kuuluisin malli oli Ariel Arrow.

        Sana "Ariel" (ar-i-El) tarkoittaa "Jumalan tulisija", ja on hyvin yleinen etunimi. Juutalaisilla se on miehennimi ja kristityillä naisen.


      • lättäri

        Muistelen, että se lätsä olisi ollut otsalla enemmän ja takaa pää näkyvissä ja lisäksi musta. Itse olin 12 vuotias kun olin ihastunut erääseen lättähattupoikaan, joka taisi olla silloin 17 vuotias. Katselin vain kaukaa ja ihastelin. Tyttöjen muotia en muista, koska en itse ainakaan pukeutunut heidän laillaan, olin vielä liian nuori. Enkä koskaan ole pukeutunut räikeimmän muodin mukaan. Ainoa mitä muistan, kun joskus oli muotia huivi joka kiedottiin sitten vielä kaulan ympäri. Sellainen minulla oli. Kai se oli joskus 50-60 luvun taitteessa.


      • 1946 syntynyt
        vaarivaari kirjoitti:

        Jawa oli tsekkiläinen. Mulla oli sellainen vuodenpäivät ;-) Muita merkkejä oli BMV ja EMV saksalaiset ja BSA saattoi olla myös saksalainen ja Sunbeam englantilainen.
        Kypärästä ei tietoakaan ja lentäjänlakki talviviimoja pitämässä. Selkä kylmeni kun nahkatakin ja housun väliin jäi vetoväli.
        (Kuinkahan kipeän selän nuo napapaitaiset nykynuoret saavat mopokyyteineen?)

        BSA eli Pässi oli englantilainen moottoripyörä.

        Mulla oli 350 kuutioinen Jawa ,jonka hankin uutena 1963.

        Kypärä oli ja koppalakki.


    • xxxxxxxxxxx

      Kun aloitin tämän ketjun en voinut kuvitellakaan että saisin kokonaisen luennon nykyhistoriaa! Olen itse syntynyt v -60, mutta muistan vielä kuinka lättähattuja haukuttiin, kaikkein mielenkiintoisinta oli kai kun puhuttiin pitkätukkaisista lättähatuista. Kyseistä hattua kun en ole koskaan nähnytkään.

      Joten siitä luennon seuraava kysymys: Mistä mahtoi kyseinen hattu saada alkunsa? Esim elokuvasta tai jostain muusta muoti-ilmiöstä? Joku mainitsi Komisaario Palmun, mutta näytettiinkö kyseistä hattua kuvassa, eikö tämä jengi-ilmiö tunnettu jo elokuvan tekemisen aikaan?

      Kun selailin nettiä ja hain rillumarei-aiheisia sivuja törmäsin väitteeseen, tosin kai leikkimieliseen, että Masa Niemen Pätkä-hahmo olisi ollut lättähattu!

      • ii-li

        ...ei ole mitään yhteistä. Vähän epäilen lukemaasi hattumallin alkuperää, tuntuu uskomattomalta, että malli olisi saatu Pätkältä. Eihän se ollut edes samanlainen.

        Minulla on se kuva, että koko hattumuoti oli aivan suomalaista alkuperää. Hattu oli siihen aikaan jokaisen miehen päähine, mutta se haluttiin muuttaa erinäköiseksi. Hattu oli kallis, usein kaupassa kieltäydyttiin muotoilemasta sitä halutun malliseksi, joten se piti tehdä itse höyryttämällä. Muutenkin alussa vaattet olivat osin kotitekoisia. Ei kaupoissa myyty housuja, joissa olisi ollut 15 cm:n levyiset lahkeet. Kotona ne piti kaventaa. (Aivan samoin, kun 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa farkkujen koristelut, repimiset ja muunnokset tai paitojen röyhelöt. Ei niitäkään saanut kaupasta.)

        Muita vaikutteita tuli Ruotsista ja englantilaisesta teddy-tyylistä. Lättähattuilmiö alkoi jo 40-luvun puolella Helsingissä, mutta minun kotipaikkakunnalleni se tuli vasta 50-51. - Rokkia ei vielä silloin Suomessa ollut olemassakaan, joten tämä teddy-tyyli kelpasi. Englannissa teddyt ja rokkarit olivat aivan eri porukkaa. Teddyt olivat lälläreitä rokkareiden rinnalla, mutta ei sitä Suomessa tiedetty. - Rokki tuli vasta myöhemmin. Lättähattumuoti alkoi jo monta vuotta ennen Elvistä tai James Deania.


      • 50-60-luvun alku

        Lättähattu tehtiin useilla eri versiolla.

        -Esim.(musta) myssy joka vedettiin silmien yläpuolelle, tehtiin vekki ja ikäänkuin matkittiin sillä villamyssylä elvis-tukkaa. Näin siis talvella.

        -karvalakki samoin jossa oli vekki keskellä. Etuotsalle talvella. Kysymys on sellaisesta karvalkista jossa kiertää reunus ympäri lakin. Ei sellaista korvallismallia siis.

        -ja sitten se varsinainen lättähattu,eli huopainen lierhattu johon tehtiin vekki keskelle ja samoin otsan päälle.

        Olin pienempi mutta silti minullakin piti olla raudat kengissä. Lisäksi ainakin meillä päin lättähatulla saattoi olla pikkusormen kynsi lakattuna punaiseksi.

        Moottoripyöriä ei kaikilla ollut.


      • 50-60-luku
        ii-li kirjoitti:

        ...ei ole mitään yhteistä. Vähän epäilen lukemaasi hattumallin alkuperää, tuntuu uskomattomalta, että malli olisi saatu Pätkältä. Eihän se ollut edes samanlainen.

        Minulla on se kuva, että koko hattumuoti oli aivan suomalaista alkuperää. Hattu oli siihen aikaan jokaisen miehen päähine, mutta se haluttiin muuttaa erinäköiseksi. Hattu oli kallis, usein kaupassa kieltäydyttiin muotoilemasta sitä halutun malliseksi, joten se piti tehdä itse höyryttämällä. Muutenkin alussa vaattet olivat osin kotitekoisia. Ei kaupoissa myyty housuja, joissa olisi ollut 15 cm:n levyiset lahkeet. Kotona ne piti kaventaa. (Aivan samoin, kun 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa farkkujen koristelut, repimiset ja muunnokset tai paitojen röyhelöt. Ei niitäkään saanut kaupasta.)

        Muita vaikutteita tuli Ruotsista ja englantilaisesta teddy-tyylistä. Lättähattuilmiö alkoi jo 40-luvun puolella Helsingissä, mutta minun kotipaikkakunnalleni se tuli vasta 50-51. - Rokkia ei vielä silloin Suomessa ollut olemassakaan, joten tämä teddy-tyyli kelpasi. Englannissa teddyt ja rokkarit olivat aivan eri porukkaa. Teddyt olivat lälläreitä rokkareiden rinnalla, mutta ei sitä Suomessa tiedetty. - Rokki tuli vasta myöhemmin. Lättähattumuoti alkoi jo monta vuotta ennen Elvistä tai James Deania.

        Lättähattumuoto oli ja on edelleen ainoa suomalaista alkuperää oleva nuorisomuoti Suomesss. Toki siinä oli vaikutteita muualtakin.

        Sen siis keksivät suomalaist nuoret itse toisin kuin nykyiset nuorisomuodit. Televisiota ei ollut.


    • Angi *

      oikein hyvin kun joku vanhempi täti sanoi minulle älä hyvä tyttö mene sinne kun siellä on ne lättähatut!

      Olen nyt kysellyt mitä ne lättähatut sitten olivat? Ne oli sellaisia joilla oli hattu istuttu lätteeksi ja laitettu päähän.

    • General_Lee

      Eli olen etsinyt tehdastekoista lättähattua.Ennen vanhaan ne tehtiin borsaliinosta höyryttämällä ja madaltamalla oikean kokoisiksi.Iteselläni on muutama borsa mutta haluaisin saada lättähätun kesäpäähineeksi alan tapahtumiin...

      Jossain V8-Magazinessa oli hyvä kuva ko. hatusta,yritän etsiä lehden ja ilmoittaa missä numerossa se oli..

      • General_Lee

        http://www.foribeat.fi/150306.php


    • xxxxxxxxxxxxxxxxx1
    • ...

      Hienoa!

      Muakin alkoi kiinnostamaan keskustelu paljon. Kiintoisaa kommenttia rutkasti!

      No, mäkin vähän nuori vm -60. Mutta nämä massapsykoloogiset jutu, tai miksi näitä nyt sanoisi, kinnostaa kyllä, monistakin syistä.

      Kommenteissa oli havaittavissa pari ajattelumallia. Ne, jotka puhui pukeutumisesta ja muodista. Sekä ne, jotka puhui moottoripyöristä. Kukaan ei loppujenlopuksi puhunut nuorisokulttuurista muuten.

      Lättähatut on mun käsittääkseni varsin paikkakuntakohtainen juttu, siis tsadilainen. Esiastetta ulkomailta tuoduille muille nuorisokulttuureille, Nojoo, piitlesit, hiipit, hevarit, punkkarit, räppärit... Mutta lättähatut oli eka, mun tietojen mukan, mikä kopsittiin suoraan ulkomailta. Joopajoo, kukaan edes maininnut James Deania tai Marlon Brandoa.

      Kotimaisessa lättäkulttuurissa oli se, että se laahasi ajastaan jäljessä. Koko juttu on peräisin jenkeistä, prätkäjengeistä. Niistä sitten kai tulii suomeen vaikutteita ja tietoa, leffoja, musaa, maailma alkoi avautumaan. Prätkät olleet aina pirun kalliita suomessa. Eikä isoja kaupunkeja tosiaan edes ole. Mitä ite olen tutkaillut, lättähatut oli väkiselläkin "parempien perheiden" sen aikaisia juppilapsia. Niillä oli jostain syysta väraa moottoripyörään ja huvituksiinkin.

      Rajua luokkajakoa. tsadin jupit pörräsi hupiajoa prätkä'llä, maaseudun työläinen ajoi polkupyörällä mettähommiin, jos oli varaa ostaa polkupyörä. Ihan sama asia autoissa, kellä oli varaa ostaa, niillä tietenkin auto, muilla ei.

      Tämä yhteiskunnan sosiaalisen luokkajaonaika on kiintoisa. Myöhemmin asiioita on koitettu tasapäistää, harvempi hokaa muusta kuin asumisestaan enää man sosiaaliluokkansa. Mutta silloin aikanaan, se ero tuli räikeästi esiin.

      Noh, tää nyt oli vaan mun tämänhetkistä aatosta. Pitäkää mummelit liiveistänne kiinni, meitsillä vanha Solifer-mopeti entisöitävänä :DDD


      =DW=

      • Tase pappa

        Lättähattuilussakin oli ainakin Turussa kaksi eri haaraa. Oli Upolaiset ja paskasakki.

        Yhteistä näille oli etsiytyminen saman sosiaaliluokan joukkoihin.
        Upolaiset olivat Vespa- Sgooteriporukkaa. Olivat ylemmän sosiaaliluokan vesoja. Oppikoululaisia ja sen sellaisia. Istuivat Baareissa illat pitkät.
        Kokoontumispaikatkin oli vallan erillään.

        Iltakaudet moottoripyörillä pärtsättiin korttelirallia kaupungilla. Kymmeniä Javoja peräkkäin kiersi katuja, välillä pysähtyen, poimiakseen takatuupparille "surinasussun" kadun reunan tarjonnasta. Sitten sakki hajosi, kuka minnekin rannalle pussaamaan. Oli sillä hyvin kuvaava kansanomainen nimityskin, sillä rallilla.
        Eri kaupungiosien sakeilla saattoi olla vakaviakin erimielisyyksiä, jotka ratkottiin hyvinkin väkivaltaisesti. Varsinkin, jos vieraan seudun jätkä sattui tuomaan oman kaupunginosan "suosikki-sulotarta" kotiin.
        aseina käytettiin jopa moottoripyörän kettinkejä.

        Paskasakki oli Ammattikoululaisia ja työväestöä. Pääasiassa heillä oli moottoripyöriä. Jawa ZZ ja Jawa Cix oli kova sana markkinoilla.
        Joku raukka saattoi joutua ajamaan MZ- pyörällä. Se oli Venäläinen. Häpeä oli yhteinen ja sääli kaveria kohtaan aitoa.

        Asusteisiin kuului pillifarkut. Ne olivat niin tytöillä tiukat, että ne neulottiin jalassa.
        Nahkatakki oli ehdoton vaatimus, niin tytöillä kun pojillakin.
        Tupeerattu tukka oli silloin muotia.
        Pojilla flloogit hiuksissa, Suavella tai Brylgreemillä suittuna.
        Oikeat rasvaletit oli muotia pojilla.
        Pitkät hiukset miehille tuli vasta myöhemmin -60 luvulla.
        Pojilla oli tosi suippokärkiset kengät. tytöillä oli pehmeät ehkä lähinnä mokkasiineja muistuttavat jalkineet.
        Ja se hattu oli leveälierinen, matala Filttihattu.

        Niihin aikoihin Rok-musiikki teki tuloaan Suomeen.
        Lavoilla oli inhaa katsoa kun rokatessa tyttöjen lyhyet kellohameet valahti ylösheitossa, paljastaen lähes kaikki salat.

        Hula-hula vanne oli kova sana markkinoilla.
        Vanhempi väki ennusti maailmanlopun tulevan, nähdessään moisen nuorison rappiotilan ja moraalin löystymisen.
        Itse asiassa moraali oli tiukkaakin tiukempi, kuin myöhempinä aikoina. Tytöillä oli äidin opit hyvin mielessä ja housut pysyivät jalassa. Ehkäisystä ei ollut hajuakaan, ja raskaaksi tulemisen pelko oli kova.
        Kaikillahan seksi oli silloin mielessä, mutta kun siitä ei puhuttu, niin asiaa pelättiin. Tietysti joka sälli "OLI SAANUT", kun siitä sakissa puhuttiin, vaikka kaikki tiesivät että jätkä valehtelee.

        Näin se ainakin meidän sakilla sujui.


      • ...
        Tase pappa kirjoitti:

        Lättähattuilussakin oli ainakin Turussa kaksi eri haaraa. Oli Upolaiset ja paskasakki.

        Yhteistä näille oli etsiytyminen saman sosiaaliluokan joukkoihin.
        Upolaiset olivat Vespa- Sgooteriporukkaa. Olivat ylemmän sosiaaliluokan vesoja. Oppikoululaisia ja sen sellaisia. Istuivat Baareissa illat pitkät.
        Kokoontumispaikatkin oli vallan erillään.

        Iltakaudet moottoripyörillä pärtsättiin korttelirallia kaupungilla. Kymmeniä Javoja peräkkäin kiersi katuja, välillä pysähtyen, poimiakseen takatuupparille "surinasussun" kadun reunan tarjonnasta. Sitten sakki hajosi, kuka minnekin rannalle pussaamaan. Oli sillä hyvin kuvaava kansanomainen nimityskin, sillä rallilla.
        Eri kaupungiosien sakeilla saattoi olla vakaviakin erimielisyyksiä, jotka ratkottiin hyvinkin väkivaltaisesti. Varsinkin, jos vieraan seudun jätkä sattui tuomaan oman kaupunginosan "suosikki-sulotarta" kotiin.
        aseina käytettiin jopa moottoripyörän kettinkejä.

        Paskasakki oli Ammattikoululaisia ja työväestöä. Pääasiassa heillä oli moottoripyöriä. Jawa ZZ ja Jawa Cix oli kova sana markkinoilla.
        Joku raukka saattoi joutua ajamaan MZ- pyörällä. Se oli Venäläinen. Häpeä oli yhteinen ja sääli kaveria kohtaan aitoa.

        Asusteisiin kuului pillifarkut. Ne olivat niin tytöillä tiukat, että ne neulottiin jalassa.
        Nahkatakki oli ehdoton vaatimus, niin tytöillä kun pojillakin.
        Tupeerattu tukka oli silloin muotia.
        Pojilla flloogit hiuksissa, Suavella tai Brylgreemillä suittuna.
        Oikeat rasvaletit oli muotia pojilla.
        Pitkät hiukset miehille tuli vasta myöhemmin -60 luvulla.
        Pojilla oli tosi suippokärkiset kengät. tytöillä oli pehmeät ehkä lähinnä mokkasiineja muistuttavat jalkineet.
        Ja se hattu oli leveälierinen, matala Filttihattu.

        Niihin aikoihin Rok-musiikki teki tuloaan Suomeen.
        Lavoilla oli inhaa katsoa kun rokatessa tyttöjen lyhyet kellohameet valahti ylösheitossa, paljastaen lähes kaikki salat.

        Hula-hula vanne oli kova sana markkinoilla.
        Vanhempi väki ennusti maailmanlopun tulevan, nähdessään moisen nuorison rappiotilan ja moraalin löystymisen.
        Itse asiassa moraali oli tiukkaakin tiukempi, kuin myöhempinä aikoina. Tytöillä oli äidin opit hyvin mielessä ja housut pysyivät jalassa. Ehkäisystä ei ollut hajuakaan, ja raskaaksi tulemisen pelko oli kova.
        Kaikillahan seksi oli silloin mielessä, mutta kun siitä ei puhuttu, niin asiaa pelättiin. Tietysti joka sälli "OLI SAANUT", kun siitä sakissa puhuttiin, vaikka kaikki tiesivät että jätkä valehtelee.

        Näin se ainakin meidän sakilla sujui.

        Danke.

        Mua paremmin asiaa tuntevia on ihan varmasti, asioita tutkittukin jne. Tässä nuorisokulttuurin muutoksessa monenlaisia puolia. Toki aina nuoret on olleet kapinallisia, kapinoineet jotenkin vanhempia ihmisiä vastaan. Jos nyt ei muuten, mutta ainakin ulkonäöllä. Hah jollain tapaa hauska esimerkki on nykyinen metelimusiikki, jota sitäkin tosin tehty vuosikymmeniä. Joopa meilliä silmiin, ristiylösalaisin kaulaan, mustat vaatteet. Mutta kun se itseasiassa on aina jotenkin huumoripitoista, eikä enää edes alakulttuuria.

        Tossa lättähattujutussa on sellainen piirre, käsittääkseni. Aiemmin nuoriso ollut homogeenisempaa keskenään ja kulttuuriarvot ja tausta samankaltaista kuin menneilläkin polvilla. Prätkät tosiaan olleet tuontikamaa. En muista tarkkaan, mutta tuontisäännöstely päättyi vasta joskus -60- luvulla. Meidänkin eka traktori, oli säännöstelyn alta tilattu, samaten naapurin kuplavolkkari. Niitä tosiaan ei saanut oikein rahallakaan, kun ei ollut mitä ostaa.

        Tässsä just ero kaupunkilaisten ja maalaisten välillä. Ei pöndellä ollut juurikaan moottoripyöriä, joku harva Jawa ja yks EMv. muistui mieleen, kun aattelee kotikylän jäämistöä. Sitten alkoi tuo kotimainen mopetiteollisuus, tuli Tunturi ja Solifer. Ja niitä maalla on vieläkin, paljon. Ne oli kotimaisia, niitä sai ja ne tosiaan oli papoilla, ihan hyötykäytössä, ei huviajelua varten.

        Tää siis on mun oman muistin aikaa, kuuskytluvulta alkaen. Mutta tunnen minäkin yhden lättähatun täältä maalta. Appiukolla ollut Jawa:DDDD En nyt kyllä tiedä minkäsarjan lättähattu se lie ollut, lähinnä työmies. Eikä pöndellä ole ollut jengejä ja musiikki ollut sitä, mitä Yleisradio soittaa, tai mitä kuullee tanssilavoilla. Ja vaatteet sitä, mitä nyt osuuskaupassa on ollut myytävänä.

        Niinsiis, eksyin aiheesta, vaihteeksi taas.

        Aloittaja ei saa täältä kyllä kuin toisen, tai kolmannen käden tietoja. Tää porukka on liian nuorta lättähatuiksi itse. Mun käsittääkseni lättähattujen ois pitänyt syntyä ennen sotia. Moni lapsuudestaan varmaan muistaa niistä, mutta ihan käytännön syistä, varsinaisen pärrääjän löytäminen voi olla melkolailla haastavaa. Niitä ei välttämättä ole edes elossa montaa. Sitä kun on pitänyt viiskytluvulla olla lähes parikympppinen, että yleensä on saanut prätkäkortin.

        Mä muuten olen tehnyt elämäni ensimmäisen junamatkan lättähatulla, pääsihän sillä eteenpäin, mutta oli se hodas ja pysähtyi suunnilleen jokaiselle maitolaiturille :D


        =DW=


    • paikallisjuna..

      Lättähattuhan oli PAIKALLISJUNA, semmonen sininen.
      http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://pavenkuvat.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/odotus.jpg&imgrefurl=http://pavenkuvat.tripod.com/id1.html&h=330&w=523&sz=65&tbnid=btpKnxGnztL6MM:&tbnh=83&tbnw=131&prev=/search?q=lättähattu&tbm=isch&tbo=u&zoom=1&q=lättähattu&usg=__HWom9pQTqx-uC3UbwWaPQBN8OoU=&sa=X&ei=UDcGTvqsHJHKsgbGrtygDA&ved=0CEEQ9QEwBA

      Oho, olipas pitkä linkki. Meilläpäin lättähautu kulkivat yleensä kaksi- tai kolme vaunuisina. Me olivat sellaisia avaran tuntuisia, ja niihin oli helppo nousta.

      • Kiskobussi

        Täällä kuvia lättähatusta, eli VR:n kiskobussista:
        http://pavenkuvat.tripod.com/id1.html

        Kelatkaa vähän alaspäin, löytyy lättähatusta ihania kuvia. Joo, minä jäin kovasti kaipaamaan lättähattuja.


      • Kiskobussi
        Kiskobussi kirjoitti:

        Täällä kuvia lättähatusta, eli VR:n kiskobussista:
        http://pavenkuvat.tripod.com/id1.html

        Kelatkaa vähän alaspäin, löytyy lättähatusta ihania kuvia. Joo, minä jäin kovasti kaipaamaan lättähattuja.

        http://www.youtube.com/watch?v=7YM3XtvVRyc
        Käykääs ajelulla lättähatulla.
        VR:n käytössä ollut dieselmoottorivaunu Dm7, myös pelkkä lättä.

        Junamuseosta lättähatun historiaa:
        http://www.rautatie.org/web/fi/gallerydet.asp?id=1§ion=1

        Ihana kuva lättähatun kyydissä Oulun seudulla. Muistan, kun Kajaanista piti siirtyä lättähattuun, että päästiin -70 luvulla Ouluun, kun rata oli niin huonossa kunnossa, raskailla junilla ajamista vältettiin. Ja miten toivottomalle se matka tuntui suon poikki tuntikaupalla jyskytellä.

        http://www.google.fi/search?q=lättähattu&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=fi&tab=wi&biw=981&bih=461


    • .

      Oi niitä aikoja. Mummulaan mentiin lättähatulla, 100 kilsan päähän, ja jo välillä piti syödä eväitä.
      Lätsä pysähtyikin joka maitolaiturilla.

    • lättähatun sisko

      Mulla oli veli tyylikäs lättähattu kädet taskussa housunpuntit löysät, ja lättähattu päässä kallellaan oli komee menevä mies, naisten mieleen, ajeli komeella moottoripyörällä avo nimeltään.
      hänestä kehitty herra yhteiskuntaan oli vaikuttavassa virassa kunnes sai sydän kohtauksen joutui ohitusleikkaukseen kunnes kunto huononi jäi eläkkeelle, ja muuatma vuosi sitten kuoli.. Sydän pettää suomen komeilla entisillä lättähattu herroilla, jää muisto vain.

    • Lättähatun sisko

      Lättähattu oli lakki, tai hattu joka oli liisattu lättään, se oli kovaa muotia viiskyt luvulla.
      Oli myös juna jota sanottiin lättähatuksi, se oli romantinen hidasta kyytiä antava, pysähty jokaisella pikkuasemallaki, romantista aikaa oli se aika.

    • Vanha-Reino

      Lättähatut olivat aivan tavallisia nuoria. Nykyiset nuoret pukeutuvat napapaitaan ja farkkuihin, jotka nipin napin peittävät vesirajan.

      Silloin ennen jaloissa piti olla spittarit kuten Leningrad Cowboys´eilla, tietenkin lättähattu ja kirkkaan keltainen ylipitkä kaulaliina. Usealla oli tweed-kankainen vyöpomppa, jossa oli kultalammaskaulus. Näin oli muistaakseni oikein kauan sitten.

      Tytöt muistaakseni olivat villamyssymissejä. Kirjoitelkaapa muistojanne.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      107
      4716
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      396
      1426
    3. Missä mustasusi on?

      Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      188
      1085
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      110
      1078
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      990
    6. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      922
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      921
    8. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      911
    9. tilitoimistopiirainen huutaa

      mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      10
      907
    10. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      876
    Aihe