DALMIS

Poropo

Kuka tietää, miksi dalmikset on laitettu ajokoirien ryhmään?
Nehän eivät ole ollenkaan ajokoiria!

6

550

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eestinajokoira

Dalmatilainen ei ole ajokoira, mutta linnustukseen sitä on käytetty jonkin verran. En tiedä mistä olet saanut sellaisen käsityksen että dalmis olisi jotenkin liitetty ajokoiriin?

• koukku

vaikka dalmatiankoira on FCI:n luokituksessa ryhmässä 6 eli ajavat koirat, on se seurakoira vailla metsästysominaisuuksia. Sen sijaan useimmilla dalmatialaisilla on vielä jäljellä kyky vahtia, tosin rodulle ominaista on kyllä ilmoittaa haukullaan tulijoista mutta ottaa sitten vieraatkin vastaan ystävällisesti. teksti dalmatiankoirat ry.n sivulta eli näyttäisi olevan sama ryhmä kuin ajokoirillakin mutta syytä en tiedä, se voisi selvitä dalmatiankoirat ry.stä

• on kai

ihan seurakoirapohjaisia ja taitavat siihen luokitukseen vieläkin kuulua...?!

Niitä on alkujaan pidetty hoveissa ja kartanoissa "vaunukoirina" joiden ensisijainen tehtävä on ollut juosta korkeiden hevosrattaiden vierellä ja alla, vähän niinkuin isännän statussymboleina.

• -Ayla-

ovat nykyään ihan seurakoiria, MUTTA sitä on käytetty monipuolisesti erilaisiin työkäyttöihin. kuten mm.Lampaiden Paimennukseen, noutajana, lintukoirana, tuhoeläinten pyytäjänä ja myös ajuekoirana. Vaunukoirana dalmikset olivat siihen saakka kunne keksittiin autot. Vaunukoirana dalmatialaiset tekivät tilaa vaunuille jos oli ruuhkaisaa. ja dallut olivat myös amerikassa hevospaimenina.

Mutta, aivan oikea ja alkuperäinen käyttötarkoitus tällä kauniilla rodulla oli metsästys- ja vainukoirana oleminen.

• palstoilla

vielä ihmetellään miksi ajokoira ja beagle miehet urisevat kun näitä rotuja otetaan puhtaasti seurakoiriksi...

• Miksi tietämättömät vastaav...

Ensinnäkin täytyy ihmetellä ihmisten innokkuutta vastata viesteihin näissä nettifoorumeissa, vaikka eivät edes ymmärrä kysymystä. Saatika tiedä asiasta mitään. Näinpä kannattaneekin AINA suhtautua hienoisella varauksella "nettiasiantuntijoiden" neuvoihin ja tietoihin.

Alkuperäisen viestin aloittajan kysymykseen taas (joka siis tarkoittanee sitä, että miksi dalmatiankoira kuuluu FCI:n roturyhmään 6 ajavat ja jäljestävät koirat). Dalmishan oli nimittäin vielä vuoteen 1996 asti ryhmässä 9 eli siis seura- ja kääpiökoiraryhmässä. Tuolloin tehtiin joidenkin rotujen kannalta uudelleen sijoitteluja niin, että keskenään samankaltaiset rodut olisivat samoissa roturyhmissä. Jaottelun perusteenahan on joko koirien alkuperäinen käyttötarkoitus tai koirien ulkomuoto. Dalmatiankoirat siirtyivät ryhmään 6 enemmän "itsensä näköisten" rotujen joukkoon ja todentotta, niitä on aikoinaan käytetty ajavana metsästyskoirana ( ja niin kuuleman mukaan edelleen tehdään rodun kotimaassa Kroatiassa). Käytännössähän tämä roturyhmäjako ilmenee vain koiranäyttelyissä, jossa dalmikset kilpailevat ryhmäkilpailussa ajokoirien kanssa. Se ei siis tarkoita, että dalmista pitäisi käyttää ajavana koirana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3089
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      70
      2970
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      67
      2859
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2554
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      39
      1977
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      60
      1637
    7. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1619
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1575
    9. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1536
    10. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      18
      1480
    Aihe