BWM 328i coupe +talviolosuhteet

scrattis

Olisi suunnitelmissa hankkia 328i coupe, vuosimallia 99 tai uudempi kun uusi korimalli tuli. Saksasta.

Jostain luin, että loistava ajajan auto, mutta talviolosuhteissa täysin susi?

Onko kellään kokemuksia tästä tai vastaavasta merkistä suomen talvessa?

14

1938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bmw 520i touring

      Millä tavalla susi? Ai että kun se on takaveto. HOH HOH älä usko ennekuin kokeilet. Kaikki sähköavut mukana etenee paremmin kuin etuveto!

    • paremmin

      Parempi talviauto kuin etuvetoiset. Ei kannata uskoa puheita. Kokeile.

    • Ex Bmw

      Itsellä oli aikoinaan 323ti Compact ja se oli ihan surkea talvikelillä. Jos satoi kymmenen centtiä lunta niin vaikkea oli edes päästä parkkipaikkalta... Käyttäytyminen oli myöskin tosi rauhatonta talvella. Esim. tasaisella nopeudella moottoritiellä n. 100 km/h talvella niin yhtäkkiä perän pitoa on mennyttä, ilman varoitusta. Toki se pystyy takavetoisella ohjata vastaan paremmin kun etuvetoisella. Mutta se ei ole niin mukava kun koko ajan pitää olla varpaillaan milloin pito häviää... Ohitukset ei edes pystynyt miettiäkään, koska ei ollut minkäänlaista pitoa. Ajoominaisuudet parani pikkasen talvella kun pidin 100 kg rautaa takakontissa. Itsellä ollut kahta BMW ja onhan ne oli ihan erinomaisia ajaa kuivalla kelillä, talviauto se ei ole. Olihan siinä ASC T mutta se alkoi vasta toimimaan kun perä oli heittänyt metri sivuun. Minulla oli myös paljon ongelma sisälämpötilan kanssa, kun oli -15 astetta tai kovempaa pakasta.

      • scrattis

        Juuri tämänlaisen kommentin itsekin kuulin 328i coupe 2000-mallista. En sitten tiedä onko jotenkin yksilöllistä vai kuinka.

        En siis tarkoittanut pelkästään taka/etuveto-aihetta :)


      • talvellakin

        Puhut vissiin Compactista(e36),jonka alusta perustui e30.Eli kevytperäinen on.
        e46 taas ajo ihan ok talvella.Itsellä tosin sedan.
        Ohitukset onnistuu varsin näppärästi,kunhan on hillitty kaasun kanssa.Tämä siis kun maantien pinta jäinen/loskainen.Asc/dsc auttaa paljon talviajossa.
        Tietysti neliveto aina parempi,sehän on itsestäänselvyys.


      • jaapa

        Taitaa olla kuskista kiinni. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia ja menee takuulla paremmin kuin etuvedot.

        Tietysti jos haluaa eläkeläisten auton ja perän pienet liikkeet pelottavat niin silloin on ostettava etuveto. Eikös siinä sitten suoraan puskeminen haittaa yhtään? Mitä väliä jos perä hiukan heittää sivulle ennen kuin elektroniikka puuttuu peliin? Elektroniikka toimii kuitenkin hyvin tehokkaasti ja estää vaaratilanteet. BMW on ajajan auto ja ominaisuuksien kuuluu ollakin sporttiseen suuntaan viritetyt. Mitä järkeä on ostaa 323ti jos kuitenkin ajaa kuin vanhat mummot? Toisaalta onhan nuo vanhat rottelot kuitenkin ihan eri tasoisia vehkeitä kuin nykytekniikalla toteutetut Bemarit. Etuvedot sen sijaan ovat polkeneet paikallaan jo vuosia.


      • laatuautoilija
        jaapa kirjoitti:

        Taitaa olla kuskista kiinni. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia ja menee takuulla paremmin kuin etuvedot.

        Tietysti jos haluaa eläkeläisten auton ja perän pienet liikkeet pelottavat niin silloin on ostettava etuveto. Eikös siinä sitten suoraan puskeminen haittaa yhtään? Mitä väliä jos perä hiukan heittää sivulle ennen kuin elektroniikka puuttuu peliin? Elektroniikka toimii kuitenkin hyvin tehokkaasti ja estää vaaratilanteet. BMW on ajajan auto ja ominaisuuksien kuuluu ollakin sporttiseen suuntaan viritetyt. Mitä järkeä on ostaa 323ti jos kuitenkin ajaa kuin vanhat mummot? Toisaalta onhan nuo vanhat rottelot kuitenkin ihan eri tasoisia vehkeitä kuin nykytekniikalla toteutetut Bemarit. Etuvedot sen sijaan ovat polkeneet paikallaan jo vuosia.

        paljastuu bemaristin "ajatuksen" juoksu. Katsoppas kun etuvetonen ei puske jos ei vauhtia ole reilusti liikaa ja silloinkin auto on helposti hallittavissa kokemattomankin kuskin. Nimittäin ihmisen normaali reaktio on nostaa jalka kaasulta ja silloin etuvetoisen ohjaus palautuu. Jos takavetoisen auton perä lähtee luisuun niin kokematon ei osaa sitä vastaohjausta tehdä vaan auto kääntyy poikittain tai täydet 180 astetta. Myös takavetoinen puskee sukkana ojaan liukkaalla kun vauhtia on liikaa, siinä ei vetotapa auta yhtään mitään, eikä takaveto itsessään tuo tasapainoista kaarrekäyttäytymistä vaan auton sopiva painonjakauma, painopiste, alusta, renkaat. Etuvetoisella myös pääsee liikkeelle paremmin vaikka lunta ois vähän reilumminkin koska painoa vetävillä pyörillä on enemmän. Jaa että takuulla muka menee paremmin kuin etuvedot ha hah, eipä näytä olevan niin kun katsoo tuolla liikenteessä, ei uskalleta ohittaa talvella hidastelijoita, etuvetoiset painelee ohi mennen tullen, kyllähän joku panssarivaunun painoinen bmw verrattuna tuhat kiloiseen pikkuautoon voi lähteä paremmin liikkeelle mutta silloin puhutaan eri kokoluokan autoista, kun verrataan samanpainoisia samoilla varusteilla olevia autoja niin bemarilla ei ole mitään jakoa. Vaikka kyllähän joku ihan tosissaan kerran väitti että takaveto lähtee paremmin talvella koska kun kaasutetaan niin perä laskee tuoden samalla pitoa takarenkaille...kyllähän pito sulalla paraneekin mutta tosiasia on se että liukkaalla painettaessa kaasua paljon renkaat vaan sutivat ilman luistonestoa, ja luistonestokin sallii vain sen verran kaasua että renkaat ei sudi. Onhan nuo uudet bemarit elektroniikkoineen parempia (jos vikaisuutta ei huomioida) kuin vanhat, tämän asian suhteen, mutta se on helposti ymmärrettävissä kun ottaa huomioon vanhojen bemareiden järkyttävät ajo-ominaisuudet.


      • Ex Bmw
        jaapa kirjoitti:

        Taitaa olla kuskista kiinni. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia ja menee takuulla paremmin kuin etuvedot.

        Tietysti jos haluaa eläkeläisten auton ja perän pienet liikkeet pelottavat niin silloin on ostettava etuveto. Eikös siinä sitten suoraan puskeminen haittaa yhtään? Mitä väliä jos perä hiukan heittää sivulle ennen kuin elektroniikka puuttuu peliin? Elektroniikka toimii kuitenkin hyvin tehokkaasti ja estää vaaratilanteet. BMW on ajajan auto ja ominaisuuksien kuuluu ollakin sporttiseen suuntaan viritetyt. Mitä järkeä on ostaa 323ti jos kuitenkin ajaa kuin vanhat mummot? Toisaalta onhan nuo vanhat rottelot kuitenkin ihan eri tasoisia vehkeitä kuin nykytekniikalla toteutetut Bemarit. Etuvedot sen sijaan ovat polkeneet paikallaan jo vuosia.

        Onko sulla sitten ajannut 323ti Compactilla talvella? Ei ollut kyse siitä pelottaako jos perä heittää vaan siitä voiko ajaa talvikelillä rennosti, ei ainakin tällä Compactilla. Tässä Bemarissa elektroniikka ei toiminut eikä estänyt vaaratilanteet. Jos elektroniikka toimisi kun pitää niin selitä sitten miten perä lähtee kovaan sivuluisuun (yli 45asteen kulma, keli märkä, mutta sillan alla mustajäätä) tasaisella vauhdilla (130 km/h) moottoritiellä... Pitoongelma oli suurin ongelma, painava 2,5L kone edessä eikä muuta kun peltiä takaakselin päällä... Kyseessä oli kuitenkin 1998 vuosimallinen bemari ja onhan DSC varustetulla Bemarilla ihan eri asiaa ajaa talvella. En moitti Bemarit talviautona vaan kerron omasta bemari kokemusta. Nykyisellä autolla, en mainitse merkki mutta saksalainen kuitenkin niin sillä voi ongelmatta ajaa 100 km/h ja yli talvikelillä rennosti ja ohitukset on helppo homma ja eteenpäin pääse syvässä lumessakin :)


      • hallita?
        laatuautoilija kirjoitti:

        paljastuu bemaristin "ajatuksen" juoksu. Katsoppas kun etuvetonen ei puske jos ei vauhtia ole reilusti liikaa ja silloinkin auto on helposti hallittavissa kokemattomankin kuskin. Nimittäin ihmisen normaali reaktio on nostaa jalka kaasulta ja silloin etuvetoisen ohjaus palautuu. Jos takavetoisen auton perä lähtee luisuun niin kokematon ei osaa sitä vastaohjausta tehdä vaan auto kääntyy poikittain tai täydet 180 astetta. Myös takavetoinen puskee sukkana ojaan liukkaalla kun vauhtia on liikaa, siinä ei vetotapa auta yhtään mitään, eikä takaveto itsessään tuo tasapainoista kaarrekäyttäytymistä vaan auton sopiva painonjakauma, painopiste, alusta, renkaat. Etuvetoisella myös pääsee liikkeelle paremmin vaikka lunta ois vähän reilumminkin koska painoa vetävillä pyörillä on enemmän. Jaa että takuulla muka menee paremmin kuin etuvedot ha hah, eipä näytä olevan niin kun katsoo tuolla liikenteessä, ei uskalleta ohittaa talvella hidastelijoita, etuvetoiset painelee ohi mennen tullen, kyllähän joku panssarivaunun painoinen bmw verrattuna tuhat kiloiseen pikkuautoon voi lähteä paremmin liikkeelle mutta silloin puhutaan eri kokoluokan autoista, kun verrataan samanpainoisia samoilla varusteilla olevia autoja niin bemarilla ei ole mitään jakoa. Vaikka kyllähän joku ihan tosissaan kerran väitti että takaveto lähtee paremmin talvella koska kun kaasutetaan niin perä laskee tuoden samalla pitoa takarenkaille...kyllähän pito sulalla paraneekin mutta tosiasia on se että liukkaalla painettaessa kaasua paljon renkaat vaan sutivat ilman luistonestoa, ja luistonestokin sallii vain sen verran kaasua että renkaat ei sudi. Onhan nuo uudet bemarit elektroniikkoineen parempia (jos vikaisuutta ei huomioida) kuin vanhat, tämän asian suhteen, mutta se on helposti ymmärrettävissä kun ottaa huomioon vanhojen bemareiden järkyttävät ajo-ominaisuudet.

        Helpommin hallittavissa puskeminen?Siinä vaiheessa kun etuvetoinen lähtee mutkassa suuntaamaan tangetin suuntaan niin myöhäistä jo tehdä mitään.Etuvetoinen siitä paha,ettei se pahemmin välitä tietoa kuskille milloin liukasta milloin ei.Takavetoisella taas liukas keli tuntuu hieman levottomampana menona ja kuski näin tietoinen tien asiasta.Etenemistavoissa en kummoisempia eroja huomannut.


      • laatuautoilija
        hallita? kirjoitti:

        Helpommin hallittavissa puskeminen?Siinä vaiheessa kun etuvetoinen lähtee mutkassa suuntaamaan tangetin suuntaan niin myöhäistä jo tehdä mitään.Etuvetoinen siitä paha,ettei se pahemmin välitä tietoa kuskille milloin liukasta milloin ei.Takavetoisella taas liukas keli tuntuu hieman levottomampana menona ja kuski näin tietoinen tien asiasta.Etenemistavoissa en kummoisempia eroja huomannut.

        vauhdista, mun melko sporttisella (huomattavasti kovempaa talvella kuin normaaliliikenne) ajotyylillä pientä puskemista on mutta sen hallitsee helposti. Auto menee mutkiin pienessä sivuluisussa ja liikkeet on rauhalliset jos/kun pito menee.


      • jammu
        laatuautoilija kirjoitti:

        vauhdista, mun melko sporttisella (huomattavasti kovempaa talvella kuin normaaliliikenne) ajotyylillä pientä puskemista on mutta sen hallitsee helposti. Auto menee mutkiin pienessä sivuluisussa ja liikkeet on rauhalliset jos/kun pito menee.

        FORDin testit etu- ja takavetoisten ralliautojen välillä?

        Etuvetoinen oli 2,5 - 3 sek / km hitaampi ja nuotteja kaivattiin jotta päästäisiin takavetoisella pimeään ajettuihin kilometriaikoihin.

        FIA kielsi takavetoiset ns. FIA -cupista (2 -vetoiset 2 Litraiset) kun olisivat olleet ylivoimaisia etuvetoisiin nähden ja autotehtaat eivät halunneet rakentaa takavetoisia versioita etuveto autoistaan.

        Rataluokissa takatuuppareille määritettiin suurempi minimi paino jne.

        Tavallinen tossun kuluttaja saattaa tykätä etuvetoisen pidon rajalle melko rauhallisesta menosta, mutta sen pidon rajan jälkeen hyvin harva enää hallitsee etuvetoista. Yleisesti ottaen sen etuvetoisen lujaa vieminen vaatii laajempia ajolinjoja ja täten myös enemmän tilaa.


      • laatuautoilija
        jammu kirjoitti:

        FORDin testit etu- ja takavetoisten ralliautojen välillä?

        Etuvetoinen oli 2,5 - 3 sek / km hitaampi ja nuotteja kaivattiin jotta päästäisiin takavetoisella pimeään ajettuihin kilometriaikoihin.

        FIA kielsi takavetoiset ns. FIA -cupista (2 -vetoiset 2 Litraiset) kun olisivat olleet ylivoimaisia etuvetoisiin nähden ja autotehtaat eivät halunneet rakentaa takavetoisia versioita etuveto autoistaan.

        Rataluokissa takatuuppareille määritettiin suurempi minimi paino jne.

        Tavallinen tossun kuluttaja saattaa tykätä etuvetoisen pidon rajalle melko rauhallisesta menosta, mutta sen pidon rajan jälkeen hyvin harva enää hallitsee etuvetoista. Yleisesti ottaen sen etuvetoisen lujaa vieminen vaatii laajempia ajolinjoja ja täten myös enemmän tilaa.

        on se että normaaliin liikenteeseen/ajoon tarkoitetut autot eivät takavetoa kaipaa. Etuvetoisella autolla kossit pääsee aivan varmasti kykyjen mukaan mutkiin ja on turvallisempi talvella. Takavedon viehätys on siinä kun sillä on kiva polttaa kumia, piste. Huvittaa kun monet vanhat äijätkin on niin rallikuskia, paras tapaus tältä kesältä oli kun yks keski-ikäinen bemaristi tuli autostaan ulos sinisillä pyöräilyhousuilla ja ajokengät jalassa, heh heh hee. Voi että oli karmea näky he he hee. bmw vois lopettaa pelleilyn ja alkaa valmistamaan etuvedolla näitä tavallisen kansan autoja 116i-130i, 318i-330i, 520i-530i. Tehokkaisiin autoihin hyvillä ominaisuuksilla kuuluu takaveto.


    • kyllä pärjää

      Itellä on 15 vuotta vanha 320i ja hyvin pärjäilee talvella. Ei tosiaan kestä paljoa hötkyillä, mutta minnepä sitä kiire talvella olis. Mukava huomata, että kun pintakaasulla ajaa niin ei bensaakaan kulu paljoa.

    • BMW Power

      Mulla on olut E46:t 320Ci -99, 325Ci -01, E39 525iA -01 ja E60 525iA -04 ja nyt samanlainen -05.

      ASC T on jo riittävä luistoestojärjestelmä jopa painavalle E39 automaatille.

      DSC onkin sitten jo aivan loistava systeemi.

      BMW pärjää tavlella paremmin kuin keskiverto auto koska se on laadukkaasti tehty.
      Ainakaan minulla ei ole koskaan ollut ongelmia talven/pakkasten takia.
      Auto(t) on lämmin kovillakin pakkasilla.

      Mikäli tuot auton Saksasta varmista että autossa on kaikki Suomessa tarvittavat varusteet kuten penkilämmittimet yms.
      Kannattaa myös huoltaa Suomessa että kaikki nesteet yms. kestävät sen -35.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1179
    Aihe