Milloin KELA tarkistaa opintosuoritukset ja perii takaisin?

helppoheikki

Milloin KELA tarkistaa esim. kesäopintojen ja muidenkin opintojen onnistumisen? Itselläni tuli kelalle ilmoitettuun opintosuunnitelmaan muutoksia (en ole ilmoittanut muutoksista kelalle) ja tenttipäivä siirtyi syksylle (ilmoitettua myöhempään), mutta opintoviikkoja tulee vaaditusti. Tuleekohan ongelmia asian tiimoilta?

Mikäli kela päättää periä takaisin maksujaan, niin suoritetaanko takaisinperintä välittömästi vai möhemmin? Itselläni ei ole kyllä vara maksaa tukia takaisin, sillä tukikuukauksien rahat ovat menneet viimeistä penniä myöten ruokaan ja asumiseen. Mikäli tuet peritään takaisin tulevasta opintotuesta, niin tämäkin tietää ongelmia, sillä tuolloin ei minulle jää ruokaan ja asumiseen rahaa laisinkaan. Miten siis kela toimii asian tiimoilta?

4

2039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan taas

Olen opiskellut useampana kesänä, ja joskus on jäänyt joku aiottu kurssi tekemättä kesän aikana. Kela ei katso mitä teet kesällä, vaan siellä lasketaan että olet saanut tarpeeksi suorituksia koko opiskeluvuoden aikana. Eli jos käytät 10kk niin opintopisteitä pitää olla koko vuodelta väh.48.

• neiti...X

Kuten aiempi vastaaja jo kertoikin, Kela katsoo suorituksia vain koko lukuvuoden osalta. Jos tarvittava raja ei täyty, Kela lähettää lokakuun tienoilla selvityspyynnön opintojen etenemisestä ja puuttuvat suoritukset tarvii suorittaa vuodenvaihteeseen mennessä. Jos ei saa kirittyä puuttuvia määriä kiinni, tuki katkaistaan. Tukea peritään takaisin vain, jos on selvää, ettei ole ollut mitään aikomusta opiskella lainkaan.

• nimi-merkki

Kela ei tarkista opintosuorituksia. Opintotukilautakunta saa oppilaitokselta tiedon opiskelujen etenemisestä tai etenemättömyydestä, ja muistaa sitten opiskelijaa postilla.

• neiti...X
        nimi-merkki kirjoitti:

Kela ei tarkista opintosuorituksia. Opintotukilautakunta saa oppilaitokselta tiedon opiskelujen etenemisestä tai etenemättömyydestä, ja muistaa sitten opiskelijaa postilla.

Aina on hyvä olla täsmällinen :o)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe