Älkää kukaan vetäkö hernettä nenään ja pyytäkö googlettamaan :) En ole löytänyt vastausta siihen, mitä liikkeitä koiran pitää osata mätsärissä. Joskus ilmeisesti juostaan 'T-kirjain', joskus ympyrää...onko vielä muita vaihtoehtoja? Onko sillä väliä kummalla puolella koira juoksee? Koirani painaa 17 kiloa, pitääkö se nostaa pöydälle? Katsooko tuomari aina hampaat?
mätsäri - miten liikutaan?
9
1834
Vastaukset
- ell
Ei tietenkään vedetä hernettä nenään, olin itse joskus samassa tilanteessa kuin sinä ;D
Mätsärissä koiran tarvitsee ostata kulkea kuviot: ympyrä vastapäivään, suora kulku kehän päästä toiseen ja takaisin, sekä kolmio. Muita kuvioita ei ole normaalissa kehässä, mutta esim. juniorhandlerit saattavat joutua tekemään muitakin kuvioita.
Koira kulkee näyttelyssä aina ihmisen vasemmalla puolella ihmisen rinnalla.
Pienet rotukoirat nostetaan pöydälle (yleensä alle 45cm säkä), suuret koirat saavat jäädä lattialle seisomaan (yli 45cm). Tuomari kyllä ohjastaa nostamaan koiran pöydälle jos niin tahtoo :D
Tuomari katsoo hampaat aina.
Mätsäri on loistavaa harjoitusta virallisia näyttelyitä varten!!
Koiran liike esitys nopeus riippuu rodusta. Pienet rodut esitetään niin, että ihminen kävelee ja kävelyttää koiraa, isommat koirat esitetään pienessä juoksussa.- hampaita!
............
- visa-jussi
Onks nää ihmiset seonneet.
- match me
Kiitos ell asiantuntevasta vastauksesta. Me aletaan haukun kanssa treenaan kentällä pyörähtelyä, ja toivottvasti uskalletaan ottaa osaa jo syksyn mätsäreihin.
- Numero uno
match me kirjoitti:
Kiitos ell asiantuntevasta vastauksesta. Me aletaan haukun kanssa treenaan kentällä pyörähtelyä, ja toivottvasti uskalletaan ottaa osaa jo syksyn mätsäreihin.
Saattaa kuulostaa omituiselta mutta kun en ole ikinä käynyt mätsärissä ja olisin menossa piakkoin. Joten onko kolmio niinkuin vain kolmio vai miten koira siinä esitellään? Ja voiko vielä kohta 5v koiran viedä mätsäreihin?
- sini2
Netistä löytää : Kolmiot,edestakas,L,T ja kahdeksikko ohjeet :)
- Näyttelykuviot
Kehässä esittämisestähän ei ole olemassa mitään virallista sääntöä, jonka mukaan esittäminen tehdään. Vuosia näyttelykehiä kiertäneenä on eteen tullut jos jonkinlaista tuomaria ja kuviot ovat olleet mielenkiintoisia. Yleensä tuomarit aloittavat koiran "tutkimisella" eli koetellaan luusto, lihaksisto, turkki, häntä (vaihtelee vähän roduttain), sitten katsotaan hampaat ehkä yleisilme. Sitten tuomari antaa ohjeen suullisesti tai kädellä, että mennään koiran kanssa edestakaisin kulmasta kulmaan. Tässä tuomari katsoo liikkeet edestä ja takaa. Sen jälkeen kierretään usein kierros vastapäivään, jossa tuomari katsoo koiran liikkeet sivusta. Tämän jälkeen koira laitetaan seisonta-asentoon muutaman metrin päähän tuomarista sivuttain ja tuomari tekee arviointia koirasta (vaihdellen 5 sekunnista pariin minuuttiin).
Harvemmin olen kehässä nähnyt muita vientikuvioita kuin tämän edestakaisin ja kierron kehän ympäri. Sitten kun ollaan kilpaluokassa tai parasnarttu/uros kehässä viennit vähän muuttuvat, koska kehässä useita koiria. Yleensä kierretään pari kierrosta yhdessä, sitten lyhyesti yksittäin edestakaisin ja/tai ympyrä. Yleensä tässä vaiheessa tuomari sijoittaa koirat tulosjärjestykseen ja vielä yksi kierros ja lopputulos on siinä. Mikäli valinta on vaikea, saattaa tuomari juoksuttaa vaikkapa kahta koiraa kerrallaan edes-takaisin.
- Numero uno
Ok, kiitos :)
- Numero uno
Hei Sini 2 voisitko laittaa linkkiä niistä kun en oikein löydä...?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279