mätsäri - miten liikutaan?

match me

Älkää kukaan vetäkö hernettä nenään ja pyytäkö googlettamaan :) En ole löytänyt vastausta siihen, mitä liikkeitä koiran pitää osata mätsärissä. Joskus ilmeisesti juostaan 'T-kirjain', joskus ympyrää...onko vielä muita vaihtoehtoja? Onko sillä väliä kummalla puolella koira juoksee? Koirani painaa 17 kiloa, pitääkö se nostaa pöydälle? Katsooko tuomari aina hampaat?

9

1790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ell

      Ei tietenkään vedetä hernettä nenään, olin itse joskus samassa tilanteessa kuin sinä ;D

      Mätsärissä koiran tarvitsee ostata kulkea kuviot: ympyrä vastapäivään, suora kulku kehän päästä toiseen ja takaisin, sekä kolmio. Muita kuvioita ei ole normaalissa kehässä, mutta esim. juniorhandlerit saattavat joutua tekemään muitakin kuvioita.

      Koira kulkee näyttelyssä aina ihmisen vasemmalla puolella ihmisen rinnalla.

      Pienet rotukoirat nostetaan pöydälle (yleensä alle 45cm säkä), suuret koirat saavat jäädä lattialle seisomaan (yli 45cm). Tuomari kyllä ohjastaa nostamaan koiran pöydälle jos niin tahtoo :D

      Tuomari katsoo hampaat aina.

      Mätsäri on loistavaa harjoitusta virallisia näyttelyitä varten!!

      Koiran liike esitys nopeus riippuu rodusta. Pienet rodut esitetään niin, että ihminen kävelee ja kävelyttää koiraa, isommat koirat esitetään pienessä juoksussa.

      • hampaita!

        ............


    • visa-jussi

      Onks nää ihmiset seonneet.

      • match me

        Kiitos ell asiantuntevasta vastauksesta. Me aletaan haukun kanssa treenaan kentällä pyörähtelyä, ja toivottvasti uskalletaan ottaa osaa jo syksyn mätsäreihin.


      • Numero uno
        match me kirjoitti:

        Kiitos ell asiantuntevasta vastauksesta. Me aletaan haukun kanssa treenaan kentällä pyörähtelyä, ja toivottvasti uskalletaan ottaa osaa jo syksyn mätsäreihin.

        Saattaa kuulostaa omituiselta mutta kun en ole ikinä käynyt mätsärissä ja olisin menossa piakkoin. Joten onko kolmio niinkuin vain kolmio vai miten koira siinä esitellään? Ja voiko vielä kohta 5v koiran viedä mätsäreihin?


    • sini2

      Netistä löytää : Kolmiot,edestakas,L,T ja kahdeksikko ohjeet :)

      • Näyttelykuviot

        Kehässä esittämisestähän ei ole olemassa mitään virallista sääntöä, jonka mukaan esittäminen tehdään. Vuosia näyttelykehiä kiertäneenä on eteen tullut jos jonkinlaista tuomaria ja kuviot ovat olleet mielenkiintoisia. Yleensä tuomarit aloittavat koiran "tutkimisella" eli koetellaan luusto, lihaksisto, turkki, häntä (vaihtelee vähän roduttain), sitten katsotaan hampaat ehkä yleisilme. Sitten tuomari antaa ohjeen suullisesti tai kädellä, että mennään koiran kanssa edestakaisin kulmasta kulmaan. Tässä tuomari katsoo liikkeet edestä ja takaa. Sen jälkeen kierretään usein kierros vastapäivään, jossa tuomari katsoo koiran liikkeet sivusta. Tämän jälkeen koira laitetaan seisonta-asentoon muutaman metrin päähän tuomarista sivuttain ja tuomari tekee arviointia koirasta (vaihdellen 5 sekunnista pariin minuuttiin).

        Harvemmin olen kehässä nähnyt muita vientikuvioita kuin tämän edestakaisin ja kierron kehän ympäri. Sitten kun ollaan kilpaluokassa tai parasnarttu/uros kehässä viennit vähän muuttuvat, koska kehässä useita koiria. Yleensä kierretään pari kierrosta yhdessä, sitten lyhyesti yksittäin edestakaisin ja/tai ympyrä. Yleensä tässä vaiheessa tuomari sijoittaa koirat tulosjärjestykseen ja vielä yksi kierros ja lopputulos on siinä. Mikäli valinta on vaikea, saattaa tuomari juoksuttaa vaikkapa kahta koiraa kerrallaan edes-takaisin.


    • Numero uno

      Ok, kiitos :)

      • Numero uno

        Hei Sini 2 voisitko laittaa linkkiä niistä kun en oikein löydä...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe