Kollegiaalisuus

mitä se on

Olen aina ihaillut lääkärien keskinäistä kollegiaalisuutta. Lääkärit eivät mielellään arvostele toisen lääkärin tekemiä ratkaisuja, vaikka ehkä mielessään ovat toista mieltä.

Mutta hoitajat (olen hoitaja itsekin) kilpailevat keskenään, omistavat huonon itsetunnon, ovat kateellisia ja puhuvat pahaa selän takana. Ja tämä kaikki pilaa ilmapiirin. Ja jos joku tekee virheen, niin mikä haloo nousee. Loppujen lopuksi voi tulla ilmi ettei mitään virhettä ollutkaan, mutta kuinka mukavaa on kun pääsee näpäyttämään. Ja uudet työntekijät ovat usein erityisesti "silmätilkkuna".

Onko teillä kokemuksia tästä? Tähän ilmiöön en törmännyt ulkomailla työskennellessäni.

7

975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siskoni sanoi

Mun sisko on lääkäri, ja on puhunut ihan tuosta samasta asiasta. Se sanoi juuri, että lääkärit ovat toisilleen todella reiluja eivätkä juoruile selän takana. Kun taas hoitajat...kuulemma ihan hirveää toisille v-ttuilua ja kyräilyä, asioiden panttaamista sekä tahallaan ilkeilyä. siskoni sanoi juuri, että ONNEKSI ei ole hoitaja vaan lääkäri, eikä tarvitse olla hoitsujen hiekkalaatikkoleikeissä mukana.
      Hoitajat, mikä teitä vaivaa? Miksi työnteosta pitää tehdä tahallaan vaikeampaa mitä se jo on?

Enitenhän tilanteesta kärsivät ne "kunnon hoitsut", jotka haluavat vain hoitaa työnsä kunnolla.

• ihmettelen itsekin

Minäkin olen huomannut, muutettuani pienemmälle paikkakunnalle, miten jotkut hoitajat näpäyttelevät ja puhuvat pahaa selän takana.Pahimpia ovat yövuorossa kahvittelut, jolloin saa kuulla koko repertuaarin. Pahaa verta herättävät sairaslomalla olijat,virkavapaallaolijat,joku valittaa kaikesta ja kaikista, mutta miten se sanalasku sanoikaan:kaiva ensin malka omasta silmästä, sitten vasta muiden!!
      Pahaa verta tuntuu herättävän uudet työntekijät, sijaiset ym ym. Jos haluaa tutustua johonkin eri tiimin työhön hetkellisesti, sanotaan että se ja se on kyllästynyt niin olemaan yksikössään ja niin poispäin.Lääkäreille napakymppi kollegiaalisuudestaan, eivät he turhaan ole lukeneet niin montaa vuotta.

• Potilaana

en niin suuresti ihaile tätä mainostamaasi, kaiken ylittävää kollegiaalisuutta.

Se kun voi jopa vaikeuttaakkin potilaankin hoitoa.

Jos esim. joku tunaroi, ja potilalle tulee sen takia vielä lisäongelmia, niin eipä juurikaan näistä ihailemistasi kollegoista tahdo löytyä sellaista asiantuntijaa, joka kertoisi totuuden tilanteesta, ja muistaisi myös potilaankin edut!
      Niitähän ainakin kovin painotetaan toiminnan ohjeissa!

• Nasse---

Potilaita ennenkaikkea ajatellen.. minua myös hävettää se, että toiset hoitajat kyräilevät toisista hoitajista ( muustakin henkilökunnasta) potilaiden kuullen. Se on jotain niin kammottavaa, mihin ei pitäisi missään nimessä alistua.

Sitä naljailua ym. varmasti on jokaisessa naisvaltaisessa työyhteisössä, missä ei ole miehiä tasapainottamassa tilannetta - mutta mielestäni se vähintäänkin pitää rajata joidenkin seinien sisälle, esimerkiksi kansliaan. (siis jos sitä nyt edes pitää harrastaa)

• ikävä kyllä

että sairaalayhteisöissä on todella moukkamaisia ihmisiä töissä... ei minkaanlaista hienotunteisuutta.

• """"

Ehkä vähän vaikuttaa hoitotyön pätkittäisyys ja kova kilpailu sijaisuuksista. Mutta enpä tiedä miksi vakkarit sitten jaksavat haukkua takanapäin ja olla pirullisia. Kokevatko sijaiset uhkana?

• hoitajapula
        """" kirjoitti:

Ehkä vähän vaikuttaa hoitotyön pätkittäisyys ja kova kilpailu sijaisuuksista. Mutta enpä tiedä miksi vakkarit sitten jaksavat haukkua takanapäin ja olla pirullisia. Kokevatko sijaiset uhkana?

Nythän alkaa olla huutava pula hoitajista lähes koko Suomessa. Onko muuta alaa millä melko varmasti saa töitä heti valmistuttuaan? Mutta, mutta.. suurin syy siihen, että harkitsen alan vaihtoa on hoitoalalla oleva kyräily ja kilpailu. Ei minua harmita hankalat potilaat, vuorotyö, työn raskaus vaan huono ilmapiiri useimmissa työpaikoissa. Johtuu varmaan siitä, että on naisvaltainen ala.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe