Hei, oisko jollain viisaalla listaa kreikkalaisissa menuissa olevista ruoka-annoksista suomalaista selitettä? Kovasti tekisi tulevalla reissulla kokeilla erilaisia ruokia mutta kiva olisi tietää mitä ne sitältää, kiitos.
Niin ja tuoreet terveiset Santorinilta tervetulleita, kk päästä lähtö.
kreikkalainen ruoka
18
10532
Vastaukset
- -nam-
Käyppä katsomassa kreikka.net sivuilta ruokasanastoa. Siellä löytyy jotain selvitystä myös ruuan sisällöstä.
- fetajuusto
kävin joku päivä surffailee Kreikka.net sivuilla ja löysinkin hienon listan ruoista mutta nyt en jostain syystä sitä löydä...
- rassistti
fetajuusto kirjoitti:
kävin joku päivä surffailee Kreikka.net sivuilla ja löysinkin hienon listan ruoista mutta nyt en jostain syystä sitä löydä...
Vedä kuule lamb chops, horiatiki ja karahvi paikallista punaviiniä. Muuta ei tarvitse ;)
- -nam-
fetajuusto kirjoitti:
- Tii
Kreikkalainen salaatti: tomaattia, kurkkua,
sipulia, oliiveita, fetajuustoa
Kreetalainen salaatti: salaattipedillä, leivän päällä tomaatti-sipumurskaa, joka kostutettu viinietikalla ja öljyllä
Mussaka: paistos munakoisosta, perunoista, tomaatista, jauhelihasta, päällä munamaito-parmesan-juustoseos. Yleensä eri paikoissa hieman erilaista
Pastitsio: makaroni-jauhelihapaistos, muistuttaa meidän lihamakaronilaatikkoa, mutta käytetään pientä pastaa
Imam: munakoisoviipaleiden päällä tomaatti-sipulimurskaa, paistettu uunissa
Horta eli season salad tai coocked vegetables: erityistä vihreää horta-kasvista, joka on keitetty. Hyvää lisäkesalaattina, puristetaan maun mukaan sitruuna päälle
Sovlakit: lihavartaita possusta, kanasta jne. Joissakin paikoissa lihapalasten välissä kasviksia
Taramosalad: kalanmätisalaatti, vaaleanpunaista
Munakoisosalaatti eli melitsano-salaatti: munakoisotahnaa
Tsatsiki: raastettua kurkkua, valkosipulia jugurttikastikkeessa, käytetään yleensä leivän kanssa
Täytetyt paprikat ja tomaatit: joko riisitäytteellä tai riisi/jauhelihatäytteellä
Tämä näin nopeasti ajatellen on joka paikan perusruokalistaa.- vastauksista kiittäen :)
Onko tuo Imam (siis "munakoisoviipaleiden päällä tomaatti-sipulimurskaa") täysin kasvisperäistä vai sisältääkö jotain eläinkunnan tuotteita (maitoa, munaa, voita, juustoa tms)?
Entä riisitäytteiset tomaatit ja paprikat, sisältävätkö ne jotain eläinkunnan tuotteita?
Entäpä kreetalainen salaatti? Onko siinä käytetty esim leivän päällä voita vai ajaako viinietikka ja öljy sen asian?
Olen vastauksista kovin kiitollinen :) - kiitos kiitos vastauksista!
Vielä piti parin ruoan eläinperäisyydestä kysyä:
Miten tuo horta ("erityistä vihreää horta-kasvista, joka on keitetty"), onko se täysin kasvisperäinen vai onko seassa jotain eläinkunnan tuotteita (esim. fetaa tai jotain muuta)?
Ja miten on tuon munakoisosalaatin (melitsano-salaatti: munakoisotahnaa) laita, mitä se sisältää? Pelkästään munakoisoa vai myös jotain muuta, mitä?
- Tii
Saganaki tarkoittaa uunissa paistettua annosta, jossa on joko pelkästään fetaa tai esim. simpukoita ja fetaa. Vahvanmakuinen alkuruoka.
- Lelle
Saganaki voi olla valmistettu uunissa, silloin tehdään yleensä fetasta, mutta parempaa maultaan (siis mun mielestä ainaskii) on friteerattu saganaki joka tehdään kefalograviera-juustosta.
- menuissa
Turistikohteissa on usein myös kuvat ruoka-annoksista ja ainakin englanniksi, että ei siellä Kreikkaa tarvitse osata.
Ja jos oot kaikkiruokainen niin anna mennä vaan, hyviä on kaikki ruuat.
Mussakkaan lisäys: se on ymmärtääkseni pastapohjainen? Eli vähän niinku lasagne.- ei ole pastaa
Moussaka ei ole pastapohjainen vaan munakoisopohjainen. Pastitsio on kreikkalainen versio
lasagnesta. - olekkaan
ei ole pastaa kirjoitti:
Moussaka ei ole pastapohjainen vaan munakoisopohjainen. Pastitsio on kreikkalainen versio
lasagnesta.Mutta lihaa siinä varmaan on? itse kun en lihaa syö niin katselin vaan kaverin lautasta että ei tota mulle?
- Kreetalla käynyt
Kävimme vuosi sitten Kreetalla ja suureksi pettymykseksi täytyi todeta, että ruoka ainakin siellä oli melkoisen ala-arvoista. Esim. Turkissa ja Espanjassa on huomattavan paljon parempi ruoka. Ainoa kohtalaisen hyvä ruoka Kreetalla oli Kyros-niminen Döner-kebabin tapainen ruoka, joka maksoikin vain 1,80 euroa lähes joka paikassa. Siinä oli hinta-maku-täyttävyys-suhde kohdallaan. Jos vielä joskus Kreetalle eksyn, niin en aio sillä lomalla muuta syödä. Meni viime vuonna puoliomaisuutta siihen kun kävimme hienoissa ravintoloissa kokeilemassa toinen toistaan hienompia ruokia ja petyimme karvaasti joka kerta. Paras pohjanoteeraus oli Hanian rantakadulla ollut pippuripihvi, jossa oli tasan kaksi pippuria, eikä kastiketta lainkaan saati suolaa!!! Ja hinta oli kuitenkin 15 euroa! HUH HUH!!!
- sama
Minäkin olen usein pettynyt kreikkalaiseen ruokaan. Ja varsinkin sen hintatasoon. Ainut mkä on hyvää kreikkalaisessa ruoassa on kreikkalainen salatti:). Ja sitäpaitsi joka paikassa on se ällö sianlihanhaju sekoitettuna oliiviöljyyn. Itse oliiviöljyssä ei ole mitään vikaa. Sianliha on niin rasvaistakin, että rasva suupielistä valuu, yäk. Ja luulis, että kreikkalainen ruoka on maustettua, mutta ei mausteita, suolasta puhumattakaan. Kyllä naapurimaissa saa paljon parempaa ruokaa ja huomattavasti halvemmalla. Mitähän sitä söis taas kahden viikon päästä kun Kreikkaan lähden... Tulee hyvä laihdutuskuuri. Kotimaista kaurapuuroa varmaankin...
sama kirjoitti:
Minäkin olen usein pettynyt kreikkalaiseen ruokaan. Ja varsinkin sen hintatasoon. Ainut mkä on hyvää kreikkalaisessa ruoassa on kreikkalainen salatti:). Ja sitäpaitsi joka paikassa on se ällö sianlihanhaju sekoitettuna oliiviöljyyn. Itse oliiviöljyssä ei ole mitään vikaa. Sianliha on niin rasvaistakin, että rasva suupielistä valuu, yäk. Ja luulis, että kreikkalainen ruoka on maustettua, mutta ei mausteita, suolasta puhumattakaan. Kyllä naapurimaissa saa paljon parempaa ruokaa ja huomattavasti halvemmalla. Mitähän sitä söis taas kahden viikon päästä kun Kreikkaan lähden... Tulee hyvä laihdutuskuuri. Kotimaista kaurapuuroa varmaankin...
tultiin just viikonloppuna Kreetalta. Ja tosiaan, ruoka oli aika alaarvoista. Olen matkustellut paljon, mutten kuitenkaan koskaa kreikassa aiemmin. siitä niin kehutaan että ruoka on yksi syy miksi kreikkaan palataan. olen kyllä täysin toista mieltä. mautonta se oli joka ravintolassa. ainut mihin olin tyytyväinen, oli pippuripihvi, ja sekään ei todellakaan kuulu kreikkalaiseen keittiöön. mutta kreikkalaiset erikoisuudet jätän kyllä seuraavalla kerralla kokonaan väliin. :)
- ei voi kiistellä
Ei sitä hyvää kreikkalaista ruokaa niistä turistipaikkojen turistiravintoloista saakkaan, ei varsinkaan niistä hienoista. Ja niissähän on tietysti turistihinnat. Itse pidän lähes kaikista kreikkalaisista ruuista joita olen maistanut/syönyt. Siinä kohdin meillä on samanlainen maku että minullakin on suosikkien kärkipäässä kyseinen pita gyro.
- kikka
Miksi ihmeessä pitää mennä siihen Hanian rantakadulle syömään pippuripihviä? Olisit siirtynyt muutaman sata metriä satamasta poispäin ja valinnut jonkun kreikkalaisen ruuan. Kai jo jokainen ymmärtää ettei niissä rantakadun ravintoloissa tarvitse panostaa ruuan laatuun, asiakkaita kun riittää muutenkin.
- pumppaaja
Makuasioista ei voi tosiaan kiistellä. Itse tykkään Kreikkalaisesta ruuasta, vaikka viikossa paikalliset herkut on aika pitkälle maisteltu, varsinkin jos vähän vetäsee alkupaloja varsinaisen ruuan kera. Kasvissyöjäkin pärjää ja saa vatsan täyteen ihan varmasti. Kreikkalainen salaatti on tietty ihan ok peruskamaa, mutta itse tykkään mm.jättipavuista tomaattikastikkeessa ja saganaki on hyvää, mutta sillon ei kande linjojaan ajatella eli se on friteerattua juustoa. Ja varmast saa muutakin kasvisjutskaa friteerattuna. Kasvispatoja on tarjolla ja täytettyjä tomaatteja, paprikoita ja munakoisoa. Sit löytyy pinaattifetapiirakkaa ja muutakin pinaattihässäkkää. Kaikkea ei aina ole listalla näkösällä vaan kandee vähän kurkkii muitten lautasille, että mitä mahtaa näkyä. Lähinnä siis paikallisten lautasia, ne kun osaa omalla kielellään tilata ja kysyä:-)Itsekin oon jäyhänä suomalaisena saapastellut keittiöön nostelemaan kattilan kansia ja tilannut jopa ohi ruokalistan, jota Suomessa on vaikea tehdä varsinkaan ns. ketjuravintoloissa, yksityisissä onnistuu kyllä tuo listan ohi tilaaminen . Ole rohkea ja nauti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781