Yleiset kulkuneuvot

hajua kansalle

Onko kellään hyviä vinkkejä, miten pystyis helpottamaan oloa, kun on pakko mennä työmatkat julkisilla. En kestä tuoksuja, partavesiä ym. Saan hankalia hengitystie oireita. Välillä yskin ja toisinaan tulee astmakohtaus. Lisänä kova migreenikohtaus.

Onko kukaan kokeillut Jotain hengityssuojaimia?
Voitteko suositella.
Hinta? Mistä voi ostaa?

Ne "paperiset" esim 3M. ei hyödytä kuin pölyn suodattimena, OK. Mutta haju tulee niihin sisään.

18

1834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitisilmasuojain

      puhdistaa ilmasta hajusteet ja kemikaalit. Aktiivihiilisuojaimet ovat hyviä, niiden kanssa on vain raskas hengittää.

      • .-.-

        Täytyypi kysellä kun käyn keuhkolääkärilläni. Saisiko sellaisia lainaksi. Tms.

        Saako apteekista ostaa kys suodattimia? Saisiko reseptillä/lausunnolla Kela-korvausta?


      • 10 vuotta

        Olen päivittäin hengittänyt 7-8 tuntia moottoroidun hengityssuojaimen kanssa, jossa myös kaasusuodattimet. Ei ole hengittäminen raskasta, tuo väite on ihan höpö höpöä.


      • kepulikonstein
        10 vuotta kirjoitti:

        Olen päivittäin hengittänyt 7-8 tuntia moottoroidun hengityssuojaimen kanssa, jossa myös kaasusuodattimet. Ei ole hengittäminen raskasta, tuo väite on ihan höpö höpöä.

        Ne väitteet taitavatkin olla niitä, jotka haluavat kieriskellä itsesäälissä. Käyttää keppihevosena oireiluja, eikä olekkaan halukas tosissaan torjumaan ongelmia.


    • Hajusteintolerantti

      3M 9913

      Suun ja nenän peittävä maski. Pieni suodatusteho. Ei suojaa silmiä. Maksaa n. 5 euroa. Saatavana mm. rautakaupoista. Myydään 20 kappaleen pakkauksissa. Säilytettävä muovipussissa, kun ei käytetä. Suodattava hiilikerros kerää hiukkasia itseensä, teho heikkenee. Muistettava vaihtaa uuteen riittävän usein! Ei sisällä nikkeliä!
      ........

      Hajusteet tarttuvat vaatteisiin, ihoon ja hiuksiin, ja ihminen reagoi hajusteisiin myös silmien kautta (Eva Millqvist tutkinut), ns. kolmois- eli trigeminaalihermon kautta.

      Tämä hiilikuitusuodattimella varustettu hengityssuojain on OK lyhyessä altistuksessa - itse käytän ja sellainen on aina käsilaukussa mukana. En kuitenkaan enää käytä julkisia kulkuneuvoja, sillä olen hyvin reaktiivinen hajustekemikaaleille hengitysilmassa.
      Hengitystieongelmien (astma-tyyppinen aluksi nenä tukossa) lisäksi oireena on huonovointisuus, huimaus, oksentelu, yms. ja joistain paha migreeni (muuten en migreenistä kärsi!).

      • hajuttomat

        Myös ihovoiteet ja pesuaineet mulla hajusteettomat, hajusteet tekee reaktion,
        -- alkaa silmät turpoamaan ja kirvelemään.

        Vaikka voiteet eivät ole silmä luomessa ym.

        Onko tietoa allergisten silmä meikeistä, kun kurjaa olla ihan värittömänä aina.
        ?


      • Hajusteintolerantti
        hajuttomat kirjoitti:

        Myös ihovoiteet ja pesuaineet mulla hajusteettomat, hajusteet tekee reaktion,
        -- alkaa silmät turpoamaan ja kirvelemään.

        Vaikka voiteet eivät ole silmä luomessa ym.

        Onko tietoa allergisten silmä meikeistä, kun kurjaa olla ihan värittömänä aina.
        ?

        http://www.lumene.com/ihonhoito/default.asp?docId=13308&parentProductGroupId=12211

        http://www.lumene.com/default.asp?docId=14242&parentProductGroupId=12701&parentDocumentId=14233

        Itselläni samoja kokemuksia meikeistä ja voiteista, en enää käytä -- onneksi olen jo 56 :-))

        Allegia- ja Astmaliitolla on listoja hajusteettomista tuotteista, MUTTA se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.
        Itse olen käyttänyt ROC'in tuotteita, mutta joku toinen saa niistä pahoja oireita. Olen itse atoopikko ja hajusteille allerginen (ihoallergia/testattu lapputestillä).
        Kaikki hajusteettomatkaat tuotteet eivät sovi.
        Tiedät jo varmaan kokemuksesta, että tämä on yrityksen ja erehdyksen 'tie', on vaan itse etsittävä tuotteita, mitkä sopivat.
        Voit ottaa yhteyttä Lumeneen ja kysyä, olisiko saatavilla esittelypakkauksia, ettei tarvitsisi maksaa maltaita tuotteesta, mitä ei voikaan käyttää.
        Itse olen käyttänyt Lumenen tuotteita aikanaan ongelmitta, mutta hajusteyliherkkyyden pahetessa lopetin, silloin mm. huulipunatkin sisälsivät hajustetta (sen maistoi!). Näitä herkälle iholle tarkoitettuja en ole kokeillut.

        Apteekit myyvät myös hajusteetonta kosmetiikkaa, MUTTA apteekin tuotekaan ei ole tae siitä, että se sopii.


      • LR:lla
        hajuttomat kirjoitti:

        Myös ihovoiteet ja pesuaineet mulla hajusteettomat, hajusteet tekee reaktion,
        -- alkaa silmät turpoamaan ja kirvelemään.

        Vaikka voiteet eivät ole silmä luomessa ym.

        Onko tietoa allergisten silmä meikeistä, kun kurjaa olla ihan värittömänä aina.
        ?

        LR:llä on hyviä meikkejä, joita minäkin siedän tosi hyvin.


      • yliherkkä
        hajuttomat kirjoitti:

        Myös ihovoiteet ja pesuaineet mulla hajusteettomat, hajusteet tekee reaktion,
        -- alkaa silmät turpoamaan ja kirvelemään.

        Vaikka voiteet eivät ole silmä luomessa ym.

        Onko tietoa allergisten silmä meikeistä, kun kurjaa olla ihan värittömänä aina.
        ?

        S-Ryhmän kaupoilla on oma merkki, Nro 7, jolla hajusteettomia meikkejä.


    • Kaasunaamari

      Sitten nähdään kuinka tosissasi olet sen hajuongelmasi kanssa, kun mietit laitatko sen päähäsi yleisissä kulkuneuvoissa, vai sietäisitkö sittenkin ne hajut.

      • tarjoaja on

        varmaankin itse se 50-nen täti-ihminen joka myrkyttää muita.
        Peittää edellis illan kaljoittelun hirveä hajuisella hajuvedellä on pukeutunut samaan röijyyn joka oli savuisessa kapakassa ja polttaa tupakkaa bussikatoksessa niin viimetinkaan ,että viimeiset savut puhaltaa bussissa toisten kasvoille.

        Astma ja allergialiitto sekä
        hajuste ja kemikalioyliherkät osaavat kertoa "maskeista"
        Kela korvaa jos lääkäri määrää.

        Noista ymmärtämättömistä ja itsekkäistä
        idiooteista emme ikäväkyllä pääse eroon!!!!


      • Nasse-setä
        tarjoaja on kirjoitti:

        varmaankin itse se 50-nen täti-ihminen joka myrkyttää muita.
        Peittää edellis illan kaljoittelun hirveä hajuisella hajuvedellä on pukeutunut samaan röijyyn joka oli savuisessa kapakassa ja polttaa tupakkaa bussikatoksessa niin viimetinkaan ,että viimeiset savut puhaltaa bussissa toisten kasvoille.

        Astma ja allergialiitto sekä
        hajuste ja kemikalioyliherkät osaavat kertoa "maskeista"
        Kela korvaa jos lääkäri määrää.

        Noista ymmärtämättömistä ja itsekkäistä
        idiooteista emme ikäväkyllä pääse eroon!!!!

        Että toisten komenteleminen on tärkeämpää kuin oman terveyden vaaliminen. Tai sitten kyse ei edes ole terveyden vaalimisesta, kunhan saa kerrankin esittää olevansa jotain erikoista ymmärtämättä itse kuinka naurettavaksi itsensä tekee.


      • taitaa sittenolla
        Nasse-setä kirjoitti:

        Että toisten komenteleminen on tärkeämpää kuin oman terveyden vaaliminen. Tai sitten kyse ei edes ole terveyden vaalimisesta, kunhan saa kerrankin esittää olevansa jotain erikoista ymmärtämättä itse kuinka naurettavaksi itsensä tekee.

        se mieshenkilö joka "bylgremillä" kammatut hiukset kiiltäen ja jollekin "tabakille" löyhkäten sauhuttelee kamalan hajuista sikaria, aikaa ja paikkaa katsomatta.

        Kyllä siinä on terveydestä kyse, kun pyörtymisen partaalla yrittää väistellä näitä "hajupommeja", siinä on kuule itkussa pidättelemistä.


      • Kouraan
        taitaa sittenolla kirjoitti:

        se mieshenkilö joka "bylgremillä" kammatut hiukset kiiltäen ja jollekin "tabakille" löyhkäten sauhuttelee kamalan hajuista sikaria, aikaa ja paikkaa katsomatta.

        Kyllä siinä on terveydestä kyse, kun pyörtymisen partaalla yrittää väistellä näitä "hajupommeja", siinä on kuule itkussa pidättelemistä.

        Ja pistä suosiolla se kaasunaamari päähäsi, jos et kestä testosteronin hajua ympärilläsi. Tuskin sitä sinua varten levitelläkään. Ja todennäköisesti kaikki olisivat tyytyväisiä, jos se naamari pysyisi tiukasti kasvoillasi, ihan visuaalisen ja audiologisen hygienian nimissä. Ja ihan tiedoksi: minun merkkini on Suave ja Mennen. Juhliin säästän Old Spicen. Ja koko ajan saa olla potkimassa akkoja loitommalle rumemmasta päästä, että misukat pääsee kainalotuntumaan.


      • otan kouraan
        Kouraan kirjoitti:

        Ja pistä suosiolla se kaasunaamari päähäsi, jos et kestä testosteronin hajua ympärilläsi. Tuskin sitä sinua varten levitelläkään. Ja todennäköisesti kaikki olisivat tyytyväisiä, jos se naamari pysyisi tiukasti kasvoillasi, ihan visuaalisen ja audiologisen hygienian nimissä. Ja ihan tiedoksi: minun merkkini on Suave ja Mennen. Juhliin säästän Old Spicen. Ja koko ajan saa olla potkimassa akkoja loitommalle rumemmasta päästä, että misukat pääsee kainalotuntumaan.

        koska en voi käyttää "yleisiä" kaltaistesi Suaven, Mennenin ja Old Spicen ym. lotraajien takia.

        Todellakin toivon , että vuokseni ei levitellä minkäänlaisia hajuja.

        Olen samaa mieltä naamarin paikoillaanpysymisestä, tököttien hajut aiheuttavat pahoinvointikohtauksen ja julkinen oksentaminen esim. bussissa olisi sangen kiusallista , myös kanssamatkustajista, luulisin.

        En tiedä mikä pää on akoilla rumempi, mutta minäkään en pidä niistä ,Yleensä haisevat jollekin tökötille.

        Mulla on kanssa misukat, mutta ne on auton alla.Ja kohtahan se on aika taas vaihtaa ne talvirenkaat.

        Miksi sinä muuten niitä misukoita kainalossasi pidät, luulisi nastojen pistelevän????


      • Hienoa
        otan kouraan kirjoitti:

        koska en voi käyttää "yleisiä" kaltaistesi Suaven, Mennenin ja Old Spicen ym. lotraajien takia.

        Todellakin toivon , että vuokseni ei levitellä minkäänlaisia hajuja.

        Olen samaa mieltä naamarin paikoillaanpysymisestä, tököttien hajut aiheuttavat pahoinvointikohtauksen ja julkinen oksentaminen esim. bussissa olisi sangen kiusallista , myös kanssamatkustajista, luulisin.

        En tiedä mikä pää on akoilla rumempi, mutta minäkään en pidä niistä ,Yleensä haisevat jollekin tökötille.

        Mulla on kanssa misukat, mutta ne on auton alla.Ja kohtahan se on aika taas vaihtaa ne talvirenkaat.

        Miksi sinä muuten niitä misukoita kainalossasi pidät, luulisi nastojen pistelevän????

        Mitä sitten valitat, kun et kerran julkisia liikennevälineitä edes käytä?

        En yhtään yllättynyt, että tietoutesi misukoista rajoittuu vain ympäripyöreisiin riivinrautoja mieleen tuoviin ilmestyksiin. Akkojen hajumaailma näyttää sinulle kuitenkin olevan tutumpi joten et voi olla kokonaan vieraantunut reaalimaailmasta. Mutta sinua sivistääkseni voin kertoa sinulle uutisen, että löytyy myös muunlaisia misukoita. He ovat niin miellyttäviä, monikäyttöisiä, iloa ja hyvänolontunnetta tuovia sekä hyväntuoksuisia, että heitä ei raaski laittaa auton alle, vaikka sinä ehkä niin haluaisitkin.


      • yliherkkä
        Nasse-setä kirjoitti:

        Että toisten komenteleminen on tärkeämpää kuin oman terveyden vaaliminen. Tai sitten kyse ei edes ole terveyden vaalimisesta, kunhan saa kerrankin esittää olevansa jotain erikoista ymmärtämättä itse kuinka naurettavaksi itsensä tekee.

        Minä en ainakaan halua olla mitenkään erikoinen, en vain voi sairaudelleni mitään.

        Olen myös joskus itse käyttänyt hajusteita tajuamatta kuinka vaarallisia ne voivatkaan olla. Kunnes sairastuttuani pikkuhiljaa jouduin vähentämään hajusteita ja nyt olen siinä tilanteessa, etten kestä enää mitään hajusteita.

        En myöskään toivo tätä sairautta kenellekään. Siksi haluaisin saada ihmiset ymmärtämään jo ihan oman terveytensäkin takia hajusteiden ja kemikaalien vaarat, sillä jatkuva altistuminen niille ja esimerkiksi homeille, voi puhkaista tämän sairauden kenelle tahansa. Tästä johtuen suosittelenkin hajusteista nauttivia ihmisiä vähentämään hajusteitaan. Eli jos sinä pidät jostakin partaveden/hajuveden tuoksusta, niin toivottavasti käytät kohtuudella etkä jo ihan itsesikin takia, sekoita siihen muita tuoksuja.

        Kenellekään ei ole terveellistä tuoksua hajusteiden sekamelskalle. Tällä tarkoitan sitä, että ei kannata käyttää yhtä aikaa montaa hajustetta sisältävää ainetta. Jos suihkusaippua tuoksuu yhdelle ja shampoo toiselle, hoitoaine kolmannelle ja kasvojen pesuaine jollekin muulle, lisäksi siihen vielä erihajuiset ihonhoitotuotteet, rasvat ja meikit sekä hiustenmuotoilutuotteet ja hajuvesi tai partavesi, vaatteissa vielä pesuaineiden ja huuhteluaineiden eriävät tuoksut, niin hajusteiden sekamelska on valmis. Hiuslakat ja pyykinpesuaineetkin tuoksuvat usein yhtä voimakkaasti kuin hajuvedet ja partavedet. Puhumattakaan siitä, että ihmiset, joiden oma hajuaisti on ilmeisesti turtunut tuoksuille, käyttävät hajusteita liikaa.

        Hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys on lisääntymään päin. Jatkuvasti kuulen ihmisten sanovan, etteivät hekään kestä jotain voimakkaita tuoksuja. Samaan hengenvetoon ihmiset usein toteavat heti perään, että vaikka heillä ei olekaan tällaista yliherkkyyttä kuin minulla. Muistutan silloin heitä, että eihän minullakaan ole tämä hajusteyliherkkyys aina ollut, vaan olen myös joskus voinut käyttää hajusteita, ja siten minullakin herkistyminen alkoi, että en ensin kestänyt voimakkaiden haju- ja partavesien hajuja. Siksi suosittelenkin ihmisiä vähentämään hajusteitaan, jotteivät he herkistyisi yhtä pahasti kuin minä ja monet muut.

        Kemikaalit eivät todellakaan ole täysin turvallisia, koska ihmisiä sairastuu tällaisiin yliherkkyyksiin. Läheskään kaikkien kemikaalien vaikutuksia ihmiseen ei ole edes tutkittu ja vielä vähemmän on tutkittu eri kemikaalien yhteisvaikutuksia. Näin ollen jo oman terveytesikin takia suosittelen ainakin vähentämään hajusteita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe