Tonin tarina liikutti

EKVK

Keuruulaisen Toni Mäkisen, 14, kahdeksan vuoden koulutaival kiusattuna kosketti Iltalehden lukijoita.

Johanna-äiti kertoo pojan saaneen lukuisia kirjeitä, lahjoja ja runsaasti kannustusta.

- Monet olivat järkyttyneitä, että voiko tämä olla totta, miten olette kestäneet. Myötäeläjien tuki on ollut uskomatonta, miten ihania suomalaiset ovatkaan, Johanna ihmettelee.

- Aikuiset näköjään ymmärtävät minua paremmin kuin koulukaverit, Toni tuumii itse.

Hänestä tuli kiusattu ekaluokan ensimmäisenä päivänä.

Mitä vanhemmaksi hän on kasvanut, sitä väkivaltaisemmaksi koulukavereiden käytös on muuttunut.

Toni on pelännyt henkensä puolesta. Taannoin hän löysi reppunsa sivutaskusta viestin "Kuolet huomenna!".

- Toni on nyt erityisluokalla, jossa opettaja on erittäin ymmärtäväinen. Kiusaaminen ei ole loppunut, sillä joitakin tunteja Toni joutuu edelleen käymään vanhassa luokassa. Tulevaisuus näyttää kuitenkin meille valoisammalta.

Äiti ja isä ovat pitäneet poikansa kiusaamisesta kaikki vuodet päiväkirjaa.

- Perjantaina kävimme poliisikuulusteluissa yhdestä tapauksesta. Oikeus on toivottavasti viimein se väylä, joka tehoaa ja joka otetaan tosissaan, Johanna Mäkinen sanoo.

6

666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muttamutta

Jos oisin pojan faija kävisin leipoo turpaa parii tyyppii tuli mitä tuli.

• luuvitonen

istuisin vaikka linnassa, mutta turpaan vetäisin ja lujaa.

• pielessä, jos

koulujärjestelmä ei saa kiusaamista 8 vuodessa kuriin eikä ole muitakaan keinoja "pelastaa" lasta kiusaajien kynsistä.
      Järjestelmä on todella heikko ja siinähän on todella paha vika,
      joka olisi pitänyt korjata jo ennen lapsen ensimmäistä koulupäivää!
      Eli opettajien, koulun rehtoreiden, sivistystoimen virkamiesten sekä kunnan ja kaupunkien asioista vastaavien ylimpien virkamiesten
      on yksinkertaisesti puututtava asioihin
      jo ennenkuin kiusaamista on edes
      kouluissa olemassakaan.

• voi jumalauta

"Kiusaaminen ei ole loppunut, sillä joitakin tunteja Toni joutuu edelleen käymään vanhassa luokassa"

Siis eikö tälläisessä tapauksessa voitaisi määrätä hätätapauksessa vaikka yhtä opettajaa/avustajaa olemaan pojan kanssa vaikkapa jokaikinen minuutti, jotta kiusaamista ei voisi tapahtua yhtään? Miksi ihmeessä Suomen koulujärjestelmä on näin paska? Vuodesta toiseen sama nöyryytys entistä pahempana ja kaikkien tiedossa, mutta koulu ei tee mitään!

Itse jouduin sietämään kiusaamista ala-asteen viidenneltä yhdeksännen luokan loppuun asti. Ikinä ei koulu tehnyt mitään muuta kuin vittuili ja yritti saada minua, keskiarvoltani yli 9,0:n oppilasta sairaalakouluun. Omalla kohdallani opettajat ja koulukuraattoriämmä olivat yhtälailla kiusaajia. Kaikki yritettiin vääntää syykseni, ja mihinkään ei puututtu. Kun vanhempani tekivät rikosilmoituksen pahoinpitelystä ja kotiini tulleista pilasoitoista, koulu joutui häpeään ja lopetti vainoomiseni. Kiusaaminen ei kuitenkaan loppunut vaan kesti yhdeksännen luokan kevätjuhlaan asti. Saatana että vihaan niitä opettajia vielä tänä päivänä. Tärkeintä on, että alusta alkaen opettajat laitetaan koville. Heidän tehtävänsä on sitten laittaa kiusaajat ja heidän vanhempansa seinää vasten. Itselläni ei ole mitään luottamusta Suomen koulujärjestelmää kohtaan. Haistakoot paskan joka ikinen opettaja, kuraattori ja terapeutti!

• jusa93

Olen lukenut noita koulukiusaamisjuttuja ja tiedän miltä se tuntuu, PAHALTA!!! Nyt joku ihana ihminen on perustanut koulukiusaaminen stop adressin joka lähetetään opetusministerille! Laittakaas tämä kiertämään kohtalontoverit!
      http://www.adressit.com/koulukiusaaminen_stop

• uskossa12

näyttää olevan vanha keskustelu mutta joo mä oon se Toni jota on kiusattu nykyisin oon aika yksin päihteet on tullu kuvioihin eikä huvita mikään oon nykyisin 24 tupakki alkoholi ja niin pois päin oon käyny läpi sellaisia asioita että jos kertoisin ne niin tokkopa kukaan haluais olla mun kanssa 2014 koitin itsemurhaa ahdistaa vaan vitusti vappuaattona olin elottomana noh tulipa vierailtua taivaan portilla asti ja nähtyä Jumala ja Jeesus nykyisin oon karttanut kaikkea koitan miettiä mitä tekisin toisin kaiken olin vitunmoinen nynny kouluaikana oon enää muisto entisestä Tonista joka olin uskossa oon pysyny jonkin aikaa se antaa voimaa jaksamaan tätä paskaa mitä hällä väliä olo mutta jostain saan aina voimaa...ps en keksiny muutakaan nimimerkkiä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7790
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1989
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      929
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe