Kytkin

900

Onko 900 vm -90 kytkimessä mitään säätöä? Ei kai? Kytkin ei irrota kunnolla, nesteet ei vuoda, joten sylinterit lienevät kunnossa. Välillä toimii aivan hyvin välillä ei ollenkaan. Autoon on kuulemma tehty kytkin remontti noin 2kk sitten. Voisiko järjestelmässä olla edelleen ilmaa?

9

1357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mertmi

Järjestelmässä on todennäköisesti ilmaa...

• saab 900i 4d kat

Ilmataan kytkimen kohdalta, ilmausruuvista. Näkyy mustan suojamuovin kolosta.

• s90

Olisikohan 1985-mallisessa ysikympissäni samanlainen vika?

Vaihteet (erityisesti peruutus- ja myös 1. ja 2.)siis menevät välillä "rusahtaen" päälle ja
        jos esim. paikallaan oltaessa laittaa pakin päälle, painaa kytkimen pohjaan, vaihtaa vapaalle, ja taas pakille, niin silloinkin vaihde rusahtaa hieman. Eli kytkin ei irroita kokonaan?

Tuo vika tuntuu ilmenevän pahiten jonkun matkaa ajettua ja koneen jo lämmettyä.(?) Vauhdissa vaihteet menevät ihan hyvin päälle. Vai olisiko kysymys pakin ja 1,2-vaihteiden synkroninnista?

Kytkin tuntuu kuitenkin pitävän hyvin, autolla on nyt ajettu n. 235tkm eikä tietääkseni kytkinremonttia ole vielä tehty. Vaihteistoöljyt on vaihdettu joskus 50-100tkm sitten. Laatikko ei myöskään ihmeemmin pidä ääntä ja vaihteet pysyvät hyvin päällä.

• 9000
        s90 kirjoitti:

Olisikohan 1985-mallisessa ysikympissäni samanlainen vika?

Vaihteet (erityisesti peruutus- ja myös 1. ja 2.)siis menevät välillä "rusahtaen" päälle ja
        jos esim. paikallaan oltaessa laittaa pakin päälle, painaa kytkimen pohjaan, vaihtaa vapaalle, ja taas pakille, niin silloinkin vaihde rusahtaa hieman. Eli kytkin ei irroita kokonaan?

Tuo vika tuntuu ilmenevän pahiten jonkun matkaa ajettua ja koneen jo lämmettyä.(?) Vauhdissa vaihteet menevät ihan hyvin päälle. Vai olisiko kysymys pakin ja 1,2-vaihteiden synkroninnista?

Kytkin tuntuu kuitenkin pitävän hyvin, autolla on nyt ajettu n. 235tkm eikä tietääkseni kytkinremonttia ole vielä tehty. Vaihteistoöljyt on vaihdettu joskus 50-100tkm sitten. Laatikko ei myöskään ihmeemmin pidä ääntä ja vaihteet pysyvät hyvin päällä.

tonnisen kytkimen olen ilamnnu jarrusäiliön kautta sama nestehän siellä on.

• saab 900i 4d kat
      • 900

Ei ollut ilmaa järjestelmässä eikä pedaalikaan ole mallia vääntynyt. Saab korjaamon mukaan kytkimen pääsylinteri falskaa, jolloin paineet häviää. Eivät vaan kerkiä korjaamaan. Tiivisteet maksaa n. 10€. Vaatiikohan toi mahdottomasti työtä vaihtaa itte?

• 900T16
        900 kirjoitti:

Ei ollut ilmaa järjestelmässä eikä pedaalikaan ole mallia vääntynyt. Saab korjaamon mukaan kytkimen pääsylinteri falskaa, jolloin paineet häviää. Eivät vaan kerkiä korjaamaan. Tiivisteet maksaa n. 10€. Vaatiikohan toi mahdottomasti työtä vaihtaa itte?

Pääsylinteri irtoaa helposti ja siihen uudet tiivisteet sisään, jos sylinterin sisällä ei ole syöpymiä. Jos kytkinpolkimessa / pääsylinterin käyttötangon silmukoissa on väljää, reiät kannattaa hitsata ja porata uudelleen samalla kertaa. Järjestelmä pitää ilmata homman jälkeen esim. polkupyörän pumpulla, muuten systeemi ei lähde toimimaan.

Vielä kun vaihtaisi työsylinterin tiivisteet, niin avot. Mutta se on kovempi homma, kun pitää kytkin käyttää pois.

• saab 900i 4d kat
        900T16 kirjoitti:

Pääsylinteri irtoaa helposti ja siihen uudet tiivisteet sisään, jos sylinterin sisällä ei ole syöpymiä. Jos kytkinpolkimessa / pääsylinterin käyttötangon silmukoissa on väljää, reiät kannattaa hitsata ja porata uudelleen samalla kertaa. Järjestelmä pitää ilmata homman jälkeen esim. polkupyörän pumpulla, muuten systeemi ei lähde toimimaan.

Vielä kun vaihtaisi työsylinterin tiivisteet, niin avot. Mutta se on kovempi homma, kun pitää kytkin käyttää pois.

Juu, näin olen myös itse tehnyt, helpohko jobi. Paitsi en käyttänyt pumppua. Kuskin penkin irrottaminen olisi helpottanut työskentelyä, mutta en viitsinyt irrottaa.

• myrkky
        saab 900i 4d kat kirjoitti:

Juu, näin olen myös itse tehnyt, helpohko jobi. Paitsi en käyttänyt pumppua. Kuskin penkin irrottaminen olisi helpottanut työskentelyä, mutta en viitsinyt irrottaa.

Pääsylinterin kumien falskaaminen oireilee useimmiten lisäksi siten, että se vuotaa paineet pois, kun pidetään kytkintä pohjassa. Tämän voit todeta helposti siten, että pidät autoa tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa ykkönen päällä pari minuuttia. Jos auton tyhjäkäyntikierrokset rupeavat tippumaan, eli auto pyrkii liikkeelle, vuotaa sylinteri paineet pois.

Omassa kotterossani vuotaa työsylinteri, jarrunestettä pitää lisätä kuukauden välein.. mutta laiska kun olen, olen yrittänyt siirtää remonttia kesään, kun pata nostetaan silloin virittämisen takia muutenkin pois.

Sitten tuo laatikon kiroaminen ykköselle tai pakille laittaessa, joka on saabissa melko yleistä, kokeilkaapa laittaa kakkosen kautta.. yleensä ei rusahda. Johtuu joko laatikon synkroista, tai polkimen kulumisesta, itse veikkaisin molempia yhdessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe