Onko kukaan tilannut triopseja muualta kuin esim. mulletoi:sta tai puljusta? Löysin sivun www.triops.cc mistä niitä voisi tilata myös. Näyttäisi tulevan huomattavasti halvemmaksi, mutta tietääkö kukaan miten luotettava tuo teachingmaterials.at on minne ostoksia tehdessä ohjautuu? Saako toimituksen perille saakka ja onko joku saanut triopsit munista kuoriutumaan?
triopseja ulkomailta?
7
998
Vastaukset
- triops
Tilasin keväällä triops.cc:stä, nopea toimitus ilman ongelmia.
Niitä cc:n Cancriformis triopseja en ole vielä kasvattanut, ne kun viihtyvät vähän viileämmässä vedessä ja nyt kesällä on ollut sisällä niin lämmin.
Longicaudatuksia olen kasvatellut, alunperin oli yksi mulletoi:n setti mutta sen jälkeen onkin munia saanut omasta akvaariosta riittävästi eikä enää tarvitse ostaa. Vähän kasvatuskokemuksiani:
http://tuukan.fliput.net/triops.html- ööpäpööpä
Ehkä sitä pitää uskaltautua tilaamaan satsi. Itse asiassa olenkin jo lueskellut sivusi läpi ja siitä innostus vain vahvistui. Ajattelin, että tässähän on täydellinen yllärilahja velipojalle. Ja jos hyvä tuuri käy ja ei jaksa itse kasvatella niin saa sitten käydä luonani niitä ihastelemassa :D On muuten harvinaisen oivallinen lemmikki opiskelijalle. Eliniänodotus sellainen, että tietää varmasti voiko sitoutua huolehtimaan munasta hautaan.
- Naanukka
Kokeilin minäkin triopsien kasvatusta. Kaikkia munia en laittanu kerralla, mutta muuten toimin täysin ohjeiden mukaan. Vesi oli deioinisoitua, ei siis kaupan vettä. Yksi kuoriutui ja seuraavana aamuna katosi. Kuoli kai. Miksi siis? Kuinka saisin ne loput munat onnistumaan edes 2-viikkoiseksi, ett uudet munat tulis. En haluais tilata enempiä, jos mahdollista. Syksyn lehtiä oon jo keränny, ett niillä voi sitten uutta erää ruokkia. Mulla ois jo pieni muoviakvaariokin ostettuna isompia triopseja varten, optimistisena kun kasvattamaan rupesin. Apua siis kaipaisin.
- triops
Naanukka kirjoitti:
Kokeilin minäkin triopsien kasvatusta. Kaikkia munia en laittanu kerralla, mutta muuten toimin täysin ohjeiden mukaan. Vesi oli deioinisoitua, ei siis kaupan vettä. Yksi kuoriutui ja seuraavana aamuna katosi. Kuoli kai. Miksi siis? Kuinka saisin ne loput munat onnistumaan edes 2-viikkoiseksi, ett uudet munat tulis. En haluais tilata enempiä, jos mahdollista. Syksyn lehtiä oon jo keränny, ett niillä voi sitten uutta erää ruokkia. Mulla ois jo pieni muoviakvaariokin ostettuna isompia triopseja varten, optimistisena kun kasvattamaan rupesin. Apua siis kaipaisin.
Jos se kuoli jo yhden päivän jälkeen, on oikeastaan kaksi mahdollista syytä. Joko ruoka loppui tai sitten vedessä on jotain myrkkyjä.
Ruokapussia kannattaa liottaa siellä vedessä vaikka pari päivää ennen munien laittamista, niin että sieltä varmasti tulee veteen pieneliöitä, levää ja kasvinosia pikkuisten syödä. Pussin voi kuivattaa ja käyttää uudestaan niinkauan kun siellä jotain on.
Purkissa ei saa olla yhtään pesuaineen jäämiä (huuhtele moneen kertaan kuumalla vedellä) ja sen pitää olla joko lasia tai sellaista elintarvikemuovia mistä ei varmasti liukene mitään haitallista.
Niin ja yksi juttu on tietysti lämpötila. Alle 22 ei saisi longicaudatus triopseilla mennä, eikä toisaalta yli 28.
Kyllä mullakin meni harjoitellessa aika pitkään ennenkuin opin tekemään oikeanlaiset olot pikkuisille, monta kertaa kävi juuri niinkuin sulla nyt. Onneksi ihan eka kerralla jäi yksi henkiin :) niin sain munia jatkokokeiluihin. Nyt on 15 vonkaletta uiskentelemassa: http://tuukan.fliput.net/triops.html
Onnea kokeiluihin, kyllä se siitä vielä onnistuu ihan varmasti. - Naanukka
triops kirjoitti:
Jos se kuoli jo yhden päivän jälkeen, on oikeastaan kaksi mahdollista syytä. Joko ruoka loppui tai sitten vedessä on jotain myrkkyjä.
Ruokapussia kannattaa liottaa siellä vedessä vaikka pari päivää ennen munien laittamista, niin että sieltä varmasti tulee veteen pieneliöitä, levää ja kasvinosia pikkuisten syödä. Pussin voi kuivattaa ja käyttää uudestaan niinkauan kun siellä jotain on.
Purkissa ei saa olla yhtään pesuaineen jäämiä (huuhtele moneen kertaan kuumalla vedellä) ja sen pitää olla joko lasia tai sellaista elintarvikemuovia mistä ei varmasti liukene mitään haitallista.
Niin ja yksi juttu on tietysti lämpötila. Alle 22 ei saisi longicaudatus triopseilla mennä, eikä toisaalta yli 28.
Kyllä mullakin meni harjoitellessa aika pitkään ennenkuin opin tekemään oikeanlaiset olot pikkuisille, monta kertaa kävi juuri niinkuin sulla nyt. Onneksi ihan eka kerralla jäi yksi henkiin :) niin sain munia jatkokokeiluihin. Nyt on 15 vonkaletta uiskentelemassa: http://tuukan.fliput.net/triops.html
Onnea kokeiluihin, kyllä se siitä vielä onnistuu ihan varmasti.Ruokaa oli lasialtaaseen tullu tarpeeksi, kun levääkin näytti roikkuvan, mutta veteen oli varmaan päässy jotain pesuaineen jäämiä siitä leilistä millä veden kuljetin kotiin. Lämpötilaa oon pidelly jossain 25astees. Nyt vaihdoin altaaksi leveämpisuisen neliskanttisen kirkkaan karkkilaatikon ja ostin kaupan lähdevettä. Toi pussi vaan ei tunnu enää luovuttavan ruokaa tai muodostavan levää. Mulla on kaupan vedessä likoomassa mökiltä kerättyjä pudonneita lehtiä ja kuivaa heinää. Voiskohan ne laittaa esim naisten 20den nilkkasukkaan? En osaa sanoo miten läpäisee ja mahtaako sukkahousukankaassa olla jotain vaarallista triopseille. Pussukka ois ainakin muodoltaan hyvä ja kestäiskin.Huomenna kippaan astiaan loputkin munat ja toivon parasta. Ois tylsää satsata uusiin muniin kerta toisensa jälkeen. Saiskin edes niin vanhoiksi noi eliöt, ett kokeilumunia tulis sitä kautta.
Mulla on ilmapumpuksi hankittu pieni akvaariopumppu. Se laitetaan altaaseen kokonaan. Mietin vaan onko se liian iso. Pienin se oli siinä tarjolla olevas valikoimas. Sun sivulla olevien kuvien pumput näyttää kuitenkin pienemmiltä. No katsotaan kuinka käy. - triops
Naanukka kirjoitti:
Ruokaa oli lasialtaaseen tullu tarpeeksi, kun levääkin näytti roikkuvan, mutta veteen oli varmaan päässy jotain pesuaineen jäämiä siitä leilistä millä veden kuljetin kotiin. Lämpötilaa oon pidelly jossain 25astees. Nyt vaihdoin altaaksi leveämpisuisen neliskanttisen kirkkaan karkkilaatikon ja ostin kaupan lähdevettä. Toi pussi vaan ei tunnu enää luovuttavan ruokaa tai muodostavan levää. Mulla on kaupan vedessä likoomassa mökiltä kerättyjä pudonneita lehtiä ja kuivaa heinää. Voiskohan ne laittaa esim naisten 20den nilkkasukkaan? En osaa sanoo miten läpäisee ja mahtaako sukkahousukankaassa olla jotain vaarallista triopseille. Pussukka ois ainakin muodoltaan hyvä ja kestäiskin.Huomenna kippaan astiaan loputkin munat ja toivon parasta. Ois tylsää satsata uusiin muniin kerta toisensa jälkeen. Saiskin edes niin vanhoiksi noi eliöt, ett kokeilumunia tulis sitä kautta.
Mulla on ilmapumpuksi hankittu pieni akvaariopumppu. Se laitetaan altaaseen kokonaan. Mietin vaan onko se liian iso. Pienin se oli siinä tarjolla olevas valikoimas. Sun sivulla olevien kuvien pumput näyttää kuitenkin pienemmiltä. No katsotaan kuinka käy.Kyllä mä uskoisin että sieltä pussista vielä ruokaa riittää, niinkauan kun siellä jotain on sisällä niin kyllä siellä pieneliöitä kasvaa.
Mutta voithan tosiaan tehdä omaa sapuskaa pikkuisille, pudonneet lehdet ja heinä on ihan hyvää, ja tosiaan kannattaa ottaa semmoisia lehtiä, jotka on jo jonkin aikaa olleet maassa niin niissä on silloin kunnolla "elämää". Mulla näytti parhaiten toimivan semmoinen, että laitoin niitä lehtiä ja "roskaa" maasta likoomaan ulos pieneen purkkiin vettä, pariksi päiväksi. Sitten otin purkin sisään ja pistin sekoittimella lehdet murskaksi ja annoin kuivaa lautasella. Kuivan purun laitoin sitten semmoisesta puutarhaharsosta tehtyyn pikku pussiin.
En tiedä onko se sukkahousukangas ihan terveellistä. Avaa yksi teepussi ja karista teet pois ja laita ruoka sinne, luulisi olevan aika hyvä. Niin ja oikeastaan ei siinä mitään pussukoita edes tarvita, kyllä ne lehden muruset voi ihan hyvin laittaa sellaisenaan triopsien purkkiin jos kuitenkin aiot siirtää ne isompaan akvaan, ei se silloin haittaa vaikka siellä pienemmän purkin vedessä vähän roskaa onkin.
Siinä sun pumpussa on varmaan suodatin mukana ja sen takia se on isompi. Mulla on tuommoinen pöydällä oleva pumppu, ja siitä lähtee letku jonka päässä on puolikkaan pikkusormen kokoinen "ilmakivi". Se on pieneen purkkiin oikein hyvä, isommassa tankissa voi sitten käyttää isompaakin pumppua ja suodatinta.
Tuommoisen pikku pumpun ja ilmakiven saa alle parillakympillä, ja niitä on usein Huuto.netissäkin myynnissä. Kasvatuspurkissa kun on vähän vettä niin siellä on hapetus tosi tärkeää siinä vaiheessa kun pikku triopsit alkavat kunnolla syödä, silloin alkaa myös bakteerit lisääntyä ja happi loppuu äkkiä. Kun vaihtaa kolmanneksen vedestä päivittäin niin se vähän auttaa. Triopseilta kun alkaa happi loppua, niin sen näkee siitä että ne alkaa kellua pinnassa selällään hengittämässä, pinnalla kun happea on enemmän.
Toivon onnea kasvatukseen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829