Scénicin automaatti ja katalysaattori

maksanko turhasta?

Mulla on Scénic 1.6 automaatti, vuosimalli 01 ja ajettu noin 145 tuhatta.
Nyt on ilmenny muutamia vikoja. Normaalissa huollossa otettiin ulos näitä ns. koodeja. Testissä tuli yksi vikakoodi:turbiinin nopeusanturi.Huoltaja osasi vain kertoa, että koodi liittyy vaihteistoon ja kehotti ottamaan merkkihuoltoon yhteyttä, jos tulee oireita.
Oireita alkoi ilmaantua: vaikuttaa, kun automaatti vaihtelisi pysähdyttäessä, esim. liikennevaloihin, paikallaan vaihteita (vaihde D-asennossa, auto nytkähtelee lievästi kerran tai pari). Automaatin varoitusvalo on syttynyt kertaalleen, mutta hävisi, kun ajettiin kaupunkiajoa asennossa vaihteisto asennossa 2.
Vaikuttaa, että ongelma liittyy D-vaihteella ajoon, 1 ja 2 asennoissa nykimistä ei pysähdyttäessä ole ollut toistaiseksi. Pariin viikkoon ongelmaa ei taas ole ollut, mutta laajempi huolto on varattu Biliasta.

Lisäksi katalysaattorissa tai sen ns. antureissa (?) on jotain vikaa. Pakokaasujen varoitusvalo alkoi palaa eka kerran heinäkuussa. Merkkihuolto
otti vain ns. vikatiedot ulos ja sen mukaan kyse oli katalysaattorin viasta. Neuvona oli, että autolla voi ajaa, jos ei oireita ole (auton ravistelua tms.) tai että katalysaattori vaihtoon. Valo ei nyt enää palanutkaan.
Auto käytettiin vuosihuollossa pari viikkoa tämän jälkeen, jossa katalysaattorin toiminnassa ei havaittu vikaa pakokaasumittauksen mukaan, eikä ulos tullut vikakoodiakaan. Nyt varoitusvalo on alkanut taas palaa normaalin ajon aikana.

Mistä on kyse? Ja minkälaista huoltoa kannattaa teettää? En haluaisi maksaa turhasta...

4

2604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Katalysaattorissa viat ja "viat" johtuvat useimmiten lambda-anturin maadoituksen kontaktihäiriöstä tai itse lambda-anturin vikaantumisesta sinänsä. Lambda-anturi on halpa tarvikeosa, jos ei osta Biliasta. Vian katoaminen kuulostaa kontaktihäiriöltä.

      Automaatissa yleensä on D:n lisäksi asennot D3 ja D2, mitkä tarkoittavat että automaatti pitää kolmosen tai kakkosen ylimpänä vaihteena. Systeemi on siis koko ajan D-toiminnassa, ylöspäin vaihtamista vain on rajoitettu. Mitähän mainitsemasi asennot 1 ja 2 tarkoittavat, olisiko ne juuri noita samoja? Itsellä on -04 automaatti ja siinä on sähköaivon ohjaama automaatti, joka tekee kaiken omin päin - ikävä kyllä.

      • maksanko turhasta

        joo, tarkoitin D2 ja D3 asentoja. Kun ajoin vaihde D2-asennossa, vikaa ei tuntunut olevan ja varoitusvalokin sammui. D-asennolla ajossa taas pysähdyttäessä nykimistä esiintyi...kiitos vastauksesta!


      • mja
        maksanko turhasta kirjoitti:

        joo, tarkoitin D2 ja D3 asentoja. Kun ajoin vaihde D2-asennossa, vikaa ei tuntunut olevan ja varoitusvalokin sammui. D-asennolla ajossa taas pysähdyttäessä nykimistä esiintyi...kiitos vastauksesta!

        Nyt kun tarkensit että nykiminen tapahtuu pysähdyttäessä, niin kysymys lienee siitä että automaatti pysähtyessä käy kaikki vaihteet läpi senhetkisestä alaspäin. Siis 4->3->2->1 . Tämä tuntuu joskus nykäyksenä. Automaatin uudemmassa, logiikkaohjatussa versiossa (tyyppi DP-0), nelosen lisäksi myös 3 ja 2 vaihteilla on turbiinin lock-up toiminto. lock-up nykii pysähdyttäessä ja joskus ihan raivostuttavasti.

        Automaatin vanhemmassa versiossa oletan että lock-up on käytettävissä vain ylimmällä eli 4. vaihteella ja siksi tuo vaihteiden pläräämisen aiheuttama nykiminen ei ilmeisesti johdu ainakaan lock-upista. Ehkä laatikko ei vaan kelaa vaihteita niin pehmeästi kuin pitäisi? Automaatissa viat yleensä johtuvat hydraulipumpun simahtamisesta, jolloin hydraulipainetta ei kehity tarpeeksi. Laatikon ohjaussysteemeistä riippuen tällaisen painevian oireet voivat olla moninaiset. Vian korjaaminen vaatii yleensä pumppuyksikön vaihtamisen ja se on kallista. Onneksi on automaatteihin erikoistuneita korjaamoja, mikä voi alentaa kustannuksia. Jos vika oli ohimenevä, niin pumppu voi olla ihan ok.


    • masa1

      Paljon muuta ei vissiin itse voi tehdä, kuin varmistaa, että öljyt on vaihdettu ajallaan. Ja huolto-ohjelmasta riippumatta mieluiten reilusti alle 100 tkm:n välein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe