Scénicin automaatti ja katalysaattori

maksanko turhasta?

Mulla on Scénic 1.6 automaatti, vuosimalli 01 ja ajettu noin 145 tuhatta.
Nyt on ilmenny muutamia vikoja. Normaalissa huollossa otettiin ulos näitä ns. koodeja. Testissä tuli yksi vikakoodi:turbiinin nopeusanturi.Huoltaja osasi vain kertoa, että koodi liittyy vaihteistoon ja kehotti ottamaan merkkihuoltoon yhteyttä, jos tulee oireita.
Oireita alkoi ilmaantua: vaikuttaa, kun automaatti vaihtelisi pysähdyttäessä, esim. liikennevaloihin, paikallaan vaihteita (vaihde D-asennossa, auto nytkähtelee lievästi kerran tai pari). Automaatin varoitusvalo on syttynyt kertaalleen, mutta hävisi, kun ajettiin kaupunkiajoa asennossa vaihteisto asennossa 2.
Vaikuttaa, että ongelma liittyy D-vaihteella ajoon, 1 ja 2 asennoissa nykimistä ei pysähdyttäessä ole ollut toistaiseksi. Pariin viikkoon ongelmaa ei taas ole ollut, mutta laajempi huolto on varattu Biliasta.

Lisäksi katalysaattorissa tai sen ns. antureissa (?) on jotain vikaa. Pakokaasujen varoitusvalo alkoi palaa eka kerran heinäkuussa. Merkkihuolto
otti vain ns. vikatiedot ulos ja sen mukaan kyse oli katalysaattorin viasta. Neuvona oli, että autolla voi ajaa, jos ei oireita ole (auton ravistelua tms.) tai että katalysaattori vaihtoon. Valo ei nyt enää palanutkaan.
Auto käytettiin vuosihuollossa pari viikkoa tämän jälkeen, jossa katalysaattorin toiminnassa ei havaittu vikaa pakokaasumittauksen mukaan, eikä ulos tullut vikakoodiakaan. Nyt varoitusvalo on alkanut taas palaa normaalin ajon aikana.

Mistä on kyse? Ja minkälaista huoltoa kannattaa teettää? En haluaisi maksaa turhasta...

4

2698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Katalysaattorissa viat ja "viat" johtuvat useimmiten lambda-anturin maadoituksen kontaktihäiriöstä tai itse lambda-anturin vikaantumisesta sinänsä. Lambda-anturi on halpa tarvikeosa, jos ei osta Biliasta. Vian katoaminen kuulostaa kontaktihäiriöltä.

      Automaatissa yleensä on D:n lisäksi asennot D3 ja D2, mitkä tarkoittavat että automaatti pitää kolmosen tai kakkosen ylimpänä vaihteena. Systeemi on siis koko ajan D-toiminnassa, ylöspäin vaihtamista vain on rajoitettu. Mitähän mainitsemasi asennot 1 ja 2 tarkoittavat, olisiko ne juuri noita samoja? Itsellä on -04 automaatti ja siinä on sähköaivon ohjaama automaatti, joka tekee kaiken omin päin - ikävä kyllä.

      • maksanko turhasta

        joo, tarkoitin D2 ja D3 asentoja. Kun ajoin vaihde D2-asennossa, vikaa ei tuntunut olevan ja varoitusvalokin sammui. D-asennolla ajossa taas pysähdyttäessä nykimistä esiintyi...kiitos vastauksesta!


      • mja
        maksanko turhasta kirjoitti:

        joo, tarkoitin D2 ja D3 asentoja. Kun ajoin vaihde D2-asennossa, vikaa ei tuntunut olevan ja varoitusvalokin sammui. D-asennolla ajossa taas pysähdyttäessä nykimistä esiintyi...kiitos vastauksesta!

        Nyt kun tarkensit että nykiminen tapahtuu pysähdyttäessä, niin kysymys lienee siitä että automaatti pysähtyessä käy kaikki vaihteet läpi senhetkisestä alaspäin. Siis 4->3->2->1 . Tämä tuntuu joskus nykäyksenä. Automaatin uudemmassa, logiikkaohjatussa versiossa (tyyppi DP-0), nelosen lisäksi myös 3 ja 2 vaihteilla on turbiinin lock-up toiminto. lock-up nykii pysähdyttäessä ja joskus ihan raivostuttavasti.

        Automaatin vanhemmassa versiossa oletan että lock-up on käytettävissä vain ylimmällä eli 4. vaihteella ja siksi tuo vaihteiden pläräämisen aiheuttama nykiminen ei ilmeisesti johdu ainakaan lock-upista. Ehkä laatikko ei vaan kelaa vaihteita niin pehmeästi kuin pitäisi? Automaatissa viat yleensä johtuvat hydraulipumpun simahtamisesta, jolloin hydraulipainetta ei kehity tarpeeksi. Laatikon ohjaussysteemeistä riippuen tällaisen painevian oireet voivat olla moninaiset. Vian korjaaminen vaatii yleensä pumppuyksikön vaihtamisen ja se on kallista. Onneksi on automaatteihin erikoistuneita korjaamoja, mikä voi alentaa kustannuksia. Jos vika oli ohimenevä, niin pumppu voi olla ihan ok.


    • masa1

      Paljon muuta ei vissiin itse voi tehdä, kuin varmistaa, että öljyt on vaihdettu ajallaan. Ja huolto-ohjelmasta riippumatta mieluiten reilusti alle 100 tkm:n välein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      103
      1677
    2. 210
      1517
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1010
    4. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1000
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      58
      825
    6. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      49
      783
    7. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      775
    8. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      58
      725
    9. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      725
    10. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      722
    Aihe