Perinnöllisyys

Maritta80

Tietääkö kukaan kuinka suuri tod.näköisyys mulla että saan kaksoset. Suvussamme on kaksosia äitini puolella sekä isäni puolella. Äitini puolella on enemmän kaksospareja (melkein kaikki epäidenttisiä). Isäni puolella ei kaksosia ole niin paljon, mutta kuitenkin joka sukupolvessa (melkein kaikki epäidenttisiä). Se tässä on hassua, että sekä tädilläni on epäidenttiset kaksoset, ja hänen siskonsa eli minun äitini olisi saanut kaksoset mutta toinen sikiö jäi kehittymättä ja lisäistukka löytyi synnytyksessä sitten. Eli minä olisin toinen kaksosista, jos sisarukseni olisi jäänyt henkiin.

16

6577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksosraskauksiin

      kulkee osin geeneissä, mutta tota todennäköisyyttä en osaa sanoa. Aika harvalla ensiraskaus kuitenkaan on monikkoraskaus. Meillä myös kaksosia ja kolmosia suvussa, mutta itsellä yksi lapsi.

    • Tuplamamma 11/06

      Muistan lukeneeni, että kaksosten saamisen mahdollisuus on 1%. Jos suvussa on erimunaisia kaksosia, niin silloin mahdollisuus kaksosten saamiseen nousee, mutta se on siltikin enimmillään 5%:n luokkaa.

      Eikä tuo väittämä pidä paikkaansa, etteikö ensimmäisellä kerrallakin voisi usein tulla kaksosia. Monet monikkoperheet, joita tunnen, on saanut ensimmäisellä kerralla jo kaksoset. Ja sen jälkeen on vasta tullut yksösiä.

      Tosin kuulun itsekin siihen "ryhmään", että ensin on tullut yksösiä ja nyt sitten tuleekin kaksoset. Eli siihen ei ole olemassa mitään sääntöä miten niitä kaksosia tulee. Tulee jos on tullakseen.

    • tuplaäippä

      identtiset kaksoset ovat täysin "luonnonoikku" ei siis tekemistä sillä onko suvussa kaksosia vai ei, jostain syytä vain munasolu jakautuu kahdeksi. kun taas erimunaiset kaksoset voivat periytyä, mutta siis vain äidin puolelta.
      kaksosraskauksien määrä kaikista raskauksista on n. 1,5 % ja jos ensimmäiset lapset ovat kaksoset toisessa raskaudessa kaksosien "riski" on n 10%... näin siis lääkäri minua valisti:)
      ja tuo ei pidä paikkansa että ensimmäinen raskaus harvoin on kaksosraskaus... tiedän itseni lisäksi muitakin monikkoperheitä jossa ensimmäiset lapset ovat olleet kaksoset:)

      • että myös

        identtisyys periytyisi siten, että hedelmöittyneen munasolun jakautuminen johtuisikin juuri jostain geenistä...


    • kaksosia!

      Minun suvussani on paljon kaksosia. Minulla on identtiset kaksospojat. Äidilläni oli yhdet kaksoset, minä ja epäidenttinen kaksossiskoni. Äidinäidilläni oli kahdet kaksoset, siihen aikaan kun lapsia tuli niin paljon kuin Luoja suo, eli 11 raskautta ja 14 lasta. Silti todennäköisyys ylittää normaalin, eli perinnöllinen vaikutus ilmeinen.

      Tutkimusten mukaan äidin ikä ja pituus korreloivat kaksosraskauden todennäköisyyteen. Minä sain ensimmäiset (ja toistaiseksi viimeiset ;) kaksoslapseni samana vuonna kuin täytin 35 vuotta. Pituutta minulla on 170 cm. Äitini täytti 41 vuotta sinä vuonna kun minä ja kaksossiskoni synnyttiin, pituutta hänellä tosin on alle 160 cm (korkojen kanssa!) Äidin veljellä on ollut kaksoset ja joillain muillakin äidin puoleisilla sukulaisilla. Ehtaa pohjoiskarjalaisverta olemme, Rääkkylän hovista alunperin, Polvijärjeltä ja Outokummusta.

      Tutkimuksissa on viitteitä, että kaksosuus periytyisi enemmän äidin kuin isän puolelta, siis isän puolelta periytyvä kaksosuus ei ole poissuljettu. Perintötekijöillä on merkitystä, esim. Aasiassa kaksoset ovat erittäin harvinaisia (todennäköisyys alle 1 %), kun taas joissain Afrikan mustien heimoissa todennäköisyys on yli 8 %.

      • Minä sain kaksoset, tytön ja pojan vuonna 1978, ja he olivat 14. 20:vuoden sisällä isäni puolelta. Kyllä todella on perinnöllistä. Isäni on kaksonen ja kaikki suvussa olevat ovat tyttö/poika pareja.


    • mami06

      Sanotaan että epäidenttinen kaksoisuus periytyy aina äidin puolelta, itselläni esikoiset kaksoset ja isäni äidin suvussa kaksosia joten näin ollen pitää paikkaansa

      • mies/vaimo - äiti/isä

        Eli kyllä sinä geenin olet saanut isältäsi (niin minäkin). Geenin annat kaikille lapsillesi, mutta vain tyttöt tästä "hyötyvät", poikasi taas siirtävät sen omille tyttärilleen, mutta hänen omiin lapsiinsa ei tietenkään vaikuta (mies ei voi vaikuttaa vaimonsa munasoluihin). Tätä yleensä tarkoitetaan kun puhutaan peritään äidiltä.


    • Mie133

      Mullakin on ollut kaksonen samalla lailla. Harmi, että mulla ei oo.

    • Kaksosia mulla ja si

      Se on ihan tutkittu juttu, että naiselta irtoo kaksi munasolua, jolloin on itsestään selvää, että erimunaiset kaksoset johtuvat äidistä.

    • Äippä-79

      Kaksosuus periytyy ainoastaan naisen puolelta, eli miehen puolella olevien kaksosten perinnöllisyys on yhtäkuin 0 sinulle. Itselläni ei äidin puolelta ole tiedossa olevia kaksosia hyvin pitkällä aikajanalla ja nyt itselläni on ei identtiset kaksoset ja omat poikani eivät tätä kaksosuutta voi perinnöllisesti jatkaa miespuoleisina vaikka ovat itse kaksosia.

    • TuplaTupla

      Itse olen erimunainen kaksonen (nainen) ja minulla on erimunaiset kaksostytöt. Identtiset kaksoset eivät ole periytyvää sorttia, vaan puhdas sattuma, eräänlainen "luonnonoikku", jossa 1 hedelmöittynyt munasolu päättääkin jakautua kahtia ( tai jopa kolmeen osaan ).
      Erimunaiset kaksoset ovat siis periytyviä ja vain äidiltä tyttärelle. Miehelle tämä taipumus ei periydy. Jos kaksosuus ei ole "sukurasitteena", niin mahdollisuus saada kaksoset itse on n. 1% luokkaa. Jos kaksosuutta kuitenkin ilmenee äidin puolen suvussa, on tyttärellä n. 5% mahdollisuus saada kaksoset, ei siis kovin korkea riski silloinkaan.

      Terv, Kaksonen

      • ....................

        Identtisyyden syntyä ei vieläkään tunneta kovin hyvin. Se voi hyvinkin olla myös perinnöllistä. On epäilty, että miehen siittiö voisi aikaansaada munasolun jakautumisen. Samoin on epäilty sitä, että naisen munasolulla voisi olla joku alttius jakautua. Ja osa tutkijoista on sitä mieltä, että identtiset kaksoset saadakseen pitää tällaisten miehen ja naisen kohdata, eli niin, että naisella olisi se alttius, että munasolu jakautuu ja miehellä samoin se alttius, että hänen siittiönsä aiheuttaa munasolun jakautumisen.

        Tästä asiat kiistellään paljon ja asia on edelleen vuonna 2012 monelta osin hyvin avoin. On paljon sukuja, joissa identtisiä kaksosia on hämmästyttävän paljon ollakseen pelkkää sattumaa.


    • tuplamami

      äidiltähän erimunaiset kaksoset tulee. koska munasoluja irtautuu kaksi yhden sijasta munasarjoista. Meillä on ainoastaan vaarin siskot kaksosia. eli tässä tapauksessa hypännyt 2 sukupolven yli. Ihan puskista tuli oma kaksosraskaus! saatikaan sitten että serkkuja mulla on paljon eikä kukaan niistä ole saanut kaksosia.

      Nyt jaloissa häärii kaksi 3 vuotiasta tyttöä. tumma, pitkä ja suoratukkainen. Ja lyhyempi, vaalea kiharapehkoinen. :D pituuseroakin jo 10cm! Eli selkeästi erimunaiset.

    • hellokitty'89

      anteeksi nyt en pysy kärryillä eli voisko joku ohjastaa mua..
      eli ukkoni suvunpuolella on kaksosia ainakin muutamat kappaleet, itteni suvun puolella ei.

      meillä on jo ennestään 1 tytär.
      kuinka suuri tod.näk. on siis olemassa että saisin kaksoset jossain välissä elämää??

      kiitos etukäteen!!!! vastausta oottanut jo pitkään:-)

      • äiti+3

        No tuskin saat, muuten kuin säkällä. Miehesi suvun kaksoset eivät vaikuta asiaan mitenkään. Eli riski ei ole normaalia suurempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1680
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1329
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1258
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      183
      1112
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1033
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      158
      1033
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      866
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      784
    Aihe