Moro! Ollaan muuttamassa kämppään (rivitalo) jossa tarvitsee remontoida olohuone. Ajattelin tehdä uudet levyt Gyprocista, mutta mietityttää mitä eroa eri levyillä on, esim. ääneneristyksen kannalta?
Mitä eroa on noilla normaalilla ja "Ergo" levyillä?
Voisiko seinän taakse harkita laittavansa samalla jotakin esim. villaa äänieristeeksi, vai mitä 80-luvun alun rivitalosta voi odottaa löytävänsä tuolta seinän välistä?
Eri Gyproc-tuotteet
2
2883
Vastaukset
- Mate
Gyprocin ERGO-tuotemerkillä myytävät levyt ovat 900 mm levyisiä kun tavallisesti leveys on 1200 mm.
Jos seinät ovat niin ruvella että tasoitus/maalaus/tapetointi ei auta niin ehkäpä helpoin tapa on asentaa kipsilevyt suoraan vanhan päälle.
Tähän on olemassa 6 mm paksua saneerauskipsilevyä joka joko liimataan alustaan tai kiinnitetään ruuveilla.
Gyprocin saneerauslevy on 900 mm leveää joka on helppoa käsitellä yksinkin mutta löysin kerran Starkilta jotain virolaista 1200 mm leveää levyä.
Leveämpi levy on siinä mielessä parempi että kitattavia saumoja on vähemmän.
Vanhoja seiniä ei kannata repiä pois ja saattaa moinen homma tarvita taloyhtiöltä luvankin. Kipsilevy lisää myös jonkin verran äänieristystä.
Ääntä eristämään voi seinään asentaa myön joitain akustiikkalevyjä joista en sen enempää tiedä mutta on myös olemassa valmiiksi tapettipintaista kuitulevyä jota myös hieman virheellisesti halltexiksi kutsutaan. Halltex on vain yksi valmistajista samoin kuin Gyproc on valmistajan nimi vaikka monet kutsuvat ylipäänsä kipsilevyä gyprociksi.
Maksimaalista äänieristystä havitteleva voi toki tehdä 50 mm koolauksen suoraan vanhan seinän päälle. Väliin 50 mm villaa ja päälle normaali kipsilevy. Nupiksi kaiken päälle vielä joku ääntä eristävä sisustuslevy (esim tuo kuitulevy) niin ei aivan kaikki äänet kantaudu naapuriin/naapurista.
Tällaiseen lisäkoolaukseen kannattaa kysyä taloyhtiön mielipide/kanta/lupa. - piffis
Jos äänieristystä kaipaat, niin iske seinään kaksi kerrosta levyä (mitä enemmän seinässä on massaa, sitä paremmin se eristää ääntä) ja kittaile molemmat levykerrokset elast.kitillä ympäri. Ja saumat eri kohtiin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628