Logistiikkainsinööriksi??

juupas eipäs

Kiinnostaisi tietää tuosta logistiikka-alasta enemmän, kun koulujen sivuilla on melko ympäripyöreät selostukset. Millaista opiskelu on siis käytännössä ja minkälaisiin työtehtäviin ko:sta sijoitutaan? Vaatiiko työpaikan saaminen työhistoriaa kuljettajantehtävistä? Kaikenlainen informaatio on tervetullutta! Kiitos.

21

2633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a.j

      Käytännön opiskelusta en tiedä, mutta työssä sijoittuu usein huolitsijaksi/liikennejärjestelijäksi kuljetus firmoihin. Eikä tarvita kuljettajan kokemusta.

      • sijoittumisesta....

        ... sen verran, että huolitsija ja kuljetusjärjestelijä eivät ole sitten ns. koulutusta vastaavia hommia, jos logistiikkainsinööriksi valmistuu.

        Kuljetus- ja varastointisuunnittelu, osto- ja hankintatoimen logistiikan päällikkö- ja johtotehtävät jne. ovat enemmänkin sellaisia.

        Mutta jostain on aina aloitettava.

        T: Kuljetusalan myyntimies (ja vieläpä tradenomi)


      • Amelia Autonainen

        Kuljetuskoulutusta ei tarvitse. Ja jos alentuu liikennejärjestelijäksi inssinä niin oma vika. Sellaiseen ei amkissa logistikkoja kouluteta! Ihan itse voit suuntautua joko teollisuuden, kapuan tai kuljetusten logistiikkaan, mutta ainakin kuljetuspuoli meillä oli aivan onnetonta. Huolintaa tasan 2 opintoviikkoa.

        a.j voisi ensin ottaa asioista selvää ennenkuin puhua puutaheinää.

        Itse olen teollisuusinssi, tuotantoa, hankintaa ja varastointia sopivassa suhteessa. Vaativaa, mutta antoisaa. Tosin kukaan ei arvosta työtäsi ennenkuin olet kyntesi näyttänyt, ja töihin pääsee vaan sinne missä logistisia tekijöitä ymmärretään.


    • Logistiikan opiskelija

      Selostukset ovat kieltämättä aika huonot, etsit tietoa mistä tahansa.

      Opiskelu on ensimmäisen ja toisenkin vuoden aikana aika paljon perusopintoja; matikka, fysiikka, kemia, kielet... ja sitten logistiikan perusjuttuja. Käydään läpi esim. erilaiset trukkityypit ja pintapuolisesti kuljetuksiin liittyvät lainsäädännöt. Projekteja, joita myös ryhmätöiksi voisi sanoa, on muutamia. Ja ne ovat melko laajoja, ainakin kun vertaa siihen mitä tuli lukiossa tehtyä. Ne tehdään lähes kokonaan omalla ajalla.

      Loppua lähestytteässä luonnontieteelliset aineet jää pois ja aletaan keskittymään yhä enemmän siihen logistiikkaan ja kaikkeen siihen liittyvään. Jyväskylän AMKissa voi ainakin "suuntautua" joko kuljetuksiin, materiaalinkäsittelyyn (varastointi) tai telematiikkaan (nörttijuttuja). Suuntautumisella ei ole kovinkaan paljoa merkitystä, koska se koskee vain muutamaa kurssia.

      Työtehtävinä on varmaan aika yleisesti jokin varastopäällikkö tms. tai joku ajojärjestelijä. Siis tällaisia alemman tai keskitason johtotehtäviä. Logistiikka kun on niin laaja-alainen käsite, niin erilaisia työtehtäviä kyllä riittää vähän vaikka missä. Kun alkaa miettimään missä kaikkialla logistiikkaa on; jokaiseen tehtaaseen ja kauppaan kuljetetaan jatkuvasti tavaraa, jokaisella kaupalla ja tehtaalla on varastoja... ja sitten vielä kuljetusfirmat... töitä voi siis saada vaikka vähän mistä.

      Ajojärjestelijäksi pääseminen ei edellytä sitä että osaisi rekkaa ajaa. Riippuu tietenkin työnantajasta, mutta kärjistettynä esimerkkinä voisi sanoa että tuskin nokian johtajaltakaan vaaditaan kännykänkokoamistaitoja.

      Enpä nyt enempää tähän hätään keksi, voit kysyä lisää jos jokin jäi vaivaamaan.

      • Opistoinssi

        Mene ennemmin prosessi-, tuta-, sähkö-, rakennus- tai konepuolelle.

        Niin saat tulevaisuudeessa töitä ja vielä palkkaakin.


      • alkuperäinen kyselijä

        Kiitos vastauksestasi. Kysymyksiä olisi kyllä aika paljon lisääkin, jos vain jaksat vastailla :)).

        No ensinnäkin kuinka tärkeitä matemaattiset taidot ovat koulutuksessa? Selviääkö pitkällä matikalla jos ei ole lukenut fysiikasta ja kemiasta kun vain ne pakolliset? Harmittaa kyllä kun lukion alussa tuli valittua kaikkea tyhjänpäiväistä psykologiaa jne.

        Minulla ei ole kovinkaan paljon tietoa alan työtehtävistä, eli olisi mukava kuulla minkälaisia logistiikka-alan työt käytännössä ovat? Istutaanko sitä vain toimistoissa, vai ollaanko työssä myös ulkona? Soveltuuko naispuolinen ihminen joukkoon, vai onko ala täysin miesten omistuksessa?

        Työllisyystilanne on myös arvoitus, eli onko niitä töitä vai ei? Entäs millainen palkkaus alalla on tyypillistä? Kesätyömahdollisuuksia?

        Kiitos hirveästi jos jaksat vastata!


      • Logistiikan opiskelija
        Opistoinssi kirjoitti:

        Mene ennemmin prosessi-, tuta-, sähkö-, rakennus- tai konepuolelle.

        Niin saat tulevaisuudeessa töitä ja vielä palkkaakin.

        Ihan hyvin on logistiikkapuolen opiskelijoille riittänyt hommia (voit etsiä tilastojakin). Logistiikkaa kun on kaikkialla, tavaraa kuljetetaan ja varastoidaan jatkuvasti, esim. vienti että tuonti ovat Suomessa kasvussa. Kyllä hommansa osaavalle logistiikkainsinöörille on tarvetta.

        Se on vähän niin, että sanoo täällä opiskelevansa mitä tahansa, niin aina joku tulee sanomaan että opiskele mielummin tätä tai tätä niin saat (tulevaisuudessa) parempaa palkkaa ja peremmin töitä. Sitä kun ei tiedä miten talous ja suhdanteet menevät, kohta tulee lama ja ollaan kaikki ilman töitä.

        Mutta ei siinä, onhan noilla mainitsemillasi aloilla käsittääkseni ihan hyvä työllisyystilanne, että eivät ainakaan huonoja vaihtoehtoja ole.

        Terveisin Logistiikan opiskelija (tällä hetkellä kesätöissä, ensi kesän kesätyöt varmistuneet).


      • Logistiikan opiskelija
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Kysymyksiä olisi kyllä aika paljon lisääkin, jos vain jaksat vastailla :)).

        No ensinnäkin kuinka tärkeitä matemaattiset taidot ovat koulutuksessa? Selviääkö pitkällä matikalla jos ei ole lukenut fysiikasta ja kemiasta kun vain ne pakolliset? Harmittaa kyllä kun lukion alussa tuli valittua kaikkea tyhjänpäiväistä psykologiaa jne.

        Minulla ei ole kovinkaan paljon tietoa alan työtehtävistä, eli olisi mukava kuulla minkälaisia logistiikka-alan työt käytännössä ovat? Istutaanko sitä vain toimistoissa, vai ollaanko työssä myös ulkona? Soveltuuko naispuolinen ihminen joukkoon, vai onko ala täysin miesten omistuksessa?

        Työllisyystilanne on myös arvoitus, eli onko niitä töitä vai ei? Entäs millainen palkkaus alalla on tyypillistä? Kesätyömahdollisuuksia?

        Kiitos hirveästi jos jaksat vastata!

        "No ensinnäkin kuinka tärkeitä matemaattiset taidot ovat koulutuksessa? Selviääkö pitkällä matikalla jos ei ole lukenut fysiikasta ja kemiasta kun vain ne pakolliset?"

        Insinöörikoulutuksessa lähdetään ihan perusteista liikkeelle, että kaikki pysyvät kärryillä. Kun ryhmissä on myös ammattikoulun käyneitä, niin ei voida kovin korkealta tasolta lähteä. Jos olet käynyt pitkän matikan, niin matikan tunneilla ei tule juuri mitään uutta vastaan, ehkä vähän enemmän sellaisia käytäntöön sovellettuja tehtäviä.

        Kemiaa ei ole kuin minimaalisen vähän, siitä ei kannata liikaa stressata. Fysiikkaa on sitten enemmänkin, ja sielläkin lähdetään perusteista liikkeelle. Että kyllä tulet pärjäämään, mutta joudut tekemään läksysi huolellisesti. Matemaattiset taidot ovat tärkeät, ei siis se mitä olet ennestään oppinut vaan se mitä pystyt oppimaan.


        "minkälaisia logistiikka-alan työt käytännössä ovat? Istutaanko sitä vain toimistoissa, vai ollaanko työssä myös ulkona?"

        Taitavat aika pitkälti sisähommia olla. Aika vaikeahan niistä on kertoa kun itsellänikään ei pahemmin kokemusta ole. Yksinkertaisesti sanottuna: pidetään huoli siitä että oikea tavara on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Eli järjestelyä, suunnittelua, valvontaa... Puhelin on varmasti yksi logistiikkainsinöörin tärkeimpiä työkaluja.


        "Soveltuuko naispuolinen ihminen joukkoon, vai onko ala täysin miesten omistuksessa?"

        Olen naisiakin nähnyt logistiikka-alan hommissa, kesätyöpaikassani sekä eräällä yritysvierailulla. Ja olivat vielä kohtuullisen merkittävässä asemassa. Eipä sillä sukupuolella niin väliä ole, vaikka onkin miesvoittoinen ala. Meidän aloitusryhmässä oli ehkä n. 20% tyttöjä.


        "Työllisyystilanne on myös arvoitus, eli onko niitä töitä vai ei? Entäs millainen palkkaus alalla on tyypillistä? Kesätyömahdollisuuksia?"

        Työllisyystilanne on samaa luokkaa kuin muillakin insinööreillä, eli kohtuullisen hyvä. Taisi olla vuosi-pari sitten reilu 80% logistiikkainsinööreistä töissä heti valmistumisen jälkeen, muistaakseni ainakin, saattoi olla vähän enemmän tai vähemmänkin. Tietenkään kaikki näistä eivät olleet vakituisia työsuhteita, mutta kertoo kyllä siitä, että ammattitaitoiselle ja ahkeralle insinöörille töitä löytyy. Keskimäärin insinöörien työllisyystilanne on parempi kuin koko maan työllisyystilanne.
        Kesätyöt ovat todellä tärkeitä, ihan pelkästään jo sen takia että saa rahaa. En tiedä kuin pari tyyppiä meidän aloitusryhmästä, jotka eivät saaneet mitään kesätöitä, eli kyllä niitä suhteellisen hyvin löytyy, varsinkin jos on valmis käymään töissä jopa vähän kauempana, ja on valmis tekemään "hanttihommiakin". Suhteilla on suuri merkitys, jos on edes joku sukulainen, tuttu tms. töissä jossain firmassa jossa tapahtuu kuljetusta tai varastointia, niin soittelemaan vaan. Kesätöillä on myös suuri merkitys työkokemuksen kannalta, monesti työkokemus on työnantajan silmissä paljon arvokkaampaa kuin koulutus.


      • Logeri
        Logistiikan opiskelija kirjoitti:

        "No ensinnäkin kuinka tärkeitä matemaattiset taidot ovat koulutuksessa? Selviääkö pitkällä matikalla jos ei ole lukenut fysiikasta ja kemiasta kun vain ne pakolliset?"

        Insinöörikoulutuksessa lähdetään ihan perusteista liikkeelle, että kaikki pysyvät kärryillä. Kun ryhmissä on myös ammattikoulun käyneitä, niin ei voida kovin korkealta tasolta lähteä. Jos olet käynyt pitkän matikan, niin matikan tunneilla ei tule juuri mitään uutta vastaan, ehkä vähän enemmän sellaisia käytäntöön sovellettuja tehtäviä.

        Kemiaa ei ole kuin minimaalisen vähän, siitä ei kannata liikaa stressata. Fysiikkaa on sitten enemmänkin, ja sielläkin lähdetään perusteista liikkeelle. Että kyllä tulet pärjäämään, mutta joudut tekemään läksysi huolellisesti. Matemaattiset taidot ovat tärkeät, ei siis se mitä olet ennestään oppinut vaan se mitä pystyt oppimaan.


        "minkälaisia logistiikka-alan työt käytännössä ovat? Istutaanko sitä vain toimistoissa, vai ollaanko työssä myös ulkona?"

        Taitavat aika pitkälti sisähommia olla. Aika vaikeahan niistä on kertoa kun itsellänikään ei pahemmin kokemusta ole. Yksinkertaisesti sanottuna: pidetään huoli siitä että oikea tavara on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Eli järjestelyä, suunnittelua, valvontaa... Puhelin on varmasti yksi logistiikkainsinöörin tärkeimpiä työkaluja.


        "Soveltuuko naispuolinen ihminen joukkoon, vai onko ala täysin miesten omistuksessa?"

        Olen naisiakin nähnyt logistiikka-alan hommissa, kesätyöpaikassani sekä eräällä yritysvierailulla. Ja olivat vielä kohtuullisen merkittävässä asemassa. Eipä sillä sukupuolella niin väliä ole, vaikka onkin miesvoittoinen ala. Meidän aloitusryhmässä oli ehkä n. 20% tyttöjä.


        "Työllisyystilanne on myös arvoitus, eli onko niitä töitä vai ei? Entäs millainen palkkaus alalla on tyypillistä? Kesätyömahdollisuuksia?"

        Työllisyystilanne on samaa luokkaa kuin muillakin insinööreillä, eli kohtuullisen hyvä. Taisi olla vuosi-pari sitten reilu 80% logistiikkainsinööreistä töissä heti valmistumisen jälkeen, muistaakseni ainakin, saattoi olla vähän enemmän tai vähemmänkin. Tietenkään kaikki näistä eivät olleet vakituisia työsuhteita, mutta kertoo kyllä siitä, että ammattitaitoiselle ja ahkeralle insinöörille töitä löytyy. Keskimäärin insinöörien työllisyystilanne on parempi kuin koko maan työllisyystilanne.
        Kesätyöt ovat todellä tärkeitä, ihan pelkästään jo sen takia että saa rahaa. En tiedä kuin pari tyyppiä meidän aloitusryhmästä, jotka eivät saaneet mitään kesätöitä, eli kyllä niitä suhteellisen hyvin löytyy, varsinkin jos on valmis käymään töissä jopa vähän kauempana, ja on valmis tekemään "hanttihommiakin". Suhteilla on suuri merkitys, jos on edes joku sukulainen, tuttu tms. töissä jossain firmassa jossa tapahtuu kuljetusta tai varastointia, niin soittelemaan vaan. Kesätöillä on myös suuri merkitys työkokemuksen kannalta, monesti työkokemus on työnantajan silmissä paljon arvokkaampaa kuin koulutus.

        Tuo että 80 prosenttia insseistä on valmistuttuaan töissä on kyllä tosi, mutta oman alan töissä on varmasti paljon pienempi osa...
        Yksi logistiikkainssiksi valmistunut kaverini kääntää tuoteselosteita englannista suomeksi ja toinen on varastolla normaali varastomiehenä.
        Tosin hyvällä työkokemuksella ja hyvällä todistuksella saa melko varmasti ihan niitä töitä mihin on koulutettukin.

        Ja tuosta että
        " Olen naisiakin nähnyt logistiikka-alan hommissa, kesätyöpaikassani sekä eräällä yritysvierailulla. Ja olivat vielä kohtuullisen merkittävässä asemassa"

        Oli tosiaan ihan eri asia valmistua logistiikkainssiksi 80/90-luvulla kuin nykyään, silloin ei vielä nykyinen megamassakoulutus ollut kerinnyt tehdä insseistä heittopusseja, että nuo merkittävät asemat varmaan ovat vain haaveita..

        Kesäduuneja tosin löytyy varastoilta helpolla, että sinänsä ihan kiva ala opiskella

        tv. realistinen logistiikkainssiopiskelija


      • ja alan töitä
        Logistiikan opiskelija kirjoitti:

        Ihan hyvin on logistiikkapuolen opiskelijoille riittänyt hommia (voit etsiä tilastojakin). Logistiikkaa kun on kaikkialla, tavaraa kuljetetaan ja varastoidaan jatkuvasti, esim. vienti että tuonti ovat Suomessa kasvussa. Kyllä hommansa osaavalle logistiikkainsinöörille on tarvetta.

        Se on vähän niin, että sanoo täällä opiskelevansa mitä tahansa, niin aina joku tulee sanomaan että opiskele mielummin tätä tai tätä niin saat (tulevaisuudessa) parempaa palkkaa ja peremmin töitä. Sitä kun ei tiedä miten talous ja suhdanteet menevät, kohta tulee lama ja ollaan kaikki ilman töitä.

        Mutta ei siinä, onhan noilla mainitsemillasi aloilla käsittääkseni ihan hyvä työllisyystilanne, että eivät ainakaan huonoja vaihtoehtoja ole.

        Terveisin Logistiikan opiskelija (tällä hetkellä kesätöissä, ensi kesän kesätyöt varmistuneet).

        Ei tartte huolia etteikä töitä olis logistikkona. Ehkä jyppilästä sit valmistuu kuljetusjärjestelijöitä, meidän koulusta ei. Miksi käydä 4 vuotta koulua sitä hommaa varten kun siihen oppii paremmin ajamalla ja yleensä siihen ylennytäänkin kuskista.

        Palkka siinä hommassa ei koskaan tule olemaan inssitasoa. Itse pääsin jo ennen valmistumistani ihan kunnon log.inssihommiin ja rahaa tulee kuin roskaa.


      • Nainen edelleen
        Logistiikan opiskelija kirjoitti:

        "No ensinnäkin kuinka tärkeitä matemaattiset taidot ovat koulutuksessa? Selviääkö pitkällä matikalla jos ei ole lukenut fysiikasta ja kemiasta kun vain ne pakolliset?"

        Insinöörikoulutuksessa lähdetään ihan perusteista liikkeelle, että kaikki pysyvät kärryillä. Kun ryhmissä on myös ammattikoulun käyneitä, niin ei voida kovin korkealta tasolta lähteä. Jos olet käynyt pitkän matikan, niin matikan tunneilla ei tule juuri mitään uutta vastaan, ehkä vähän enemmän sellaisia käytäntöön sovellettuja tehtäviä.

        Kemiaa ei ole kuin minimaalisen vähän, siitä ei kannata liikaa stressata. Fysiikkaa on sitten enemmänkin, ja sielläkin lähdetään perusteista liikkeelle. Että kyllä tulet pärjäämään, mutta joudut tekemään läksysi huolellisesti. Matemaattiset taidot ovat tärkeät, ei siis se mitä olet ennestään oppinut vaan se mitä pystyt oppimaan.


        "minkälaisia logistiikka-alan työt käytännössä ovat? Istutaanko sitä vain toimistoissa, vai ollaanko työssä myös ulkona?"

        Taitavat aika pitkälti sisähommia olla. Aika vaikeahan niistä on kertoa kun itsellänikään ei pahemmin kokemusta ole. Yksinkertaisesti sanottuna: pidetään huoli siitä että oikea tavara on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Eli järjestelyä, suunnittelua, valvontaa... Puhelin on varmasti yksi logistiikkainsinöörin tärkeimpiä työkaluja.


        "Soveltuuko naispuolinen ihminen joukkoon, vai onko ala täysin miesten omistuksessa?"

        Olen naisiakin nähnyt logistiikka-alan hommissa, kesätyöpaikassani sekä eräällä yritysvierailulla. Ja olivat vielä kohtuullisen merkittävässä asemassa. Eipä sillä sukupuolella niin väliä ole, vaikka onkin miesvoittoinen ala. Meidän aloitusryhmässä oli ehkä n. 20% tyttöjä.


        "Työllisyystilanne on myös arvoitus, eli onko niitä töitä vai ei? Entäs millainen palkkaus alalla on tyypillistä? Kesätyömahdollisuuksia?"

        Työllisyystilanne on samaa luokkaa kuin muillakin insinööreillä, eli kohtuullisen hyvä. Taisi olla vuosi-pari sitten reilu 80% logistiikkainsinööreistä töissä heti valmistumisen jälkeen, muistaakseni ainakin, saattoi olla vähän enemmän tai vähemmänkin. Tietenkään kaikki näistä eivät olleet vakituisia työsuhteita, mutta kertoo kyllä siitä, että ammattitaitoiselle ja ahkeralle insinöörille töitä löytyy. Keskimäärin insinöörien työllisyystilanne on parempi kuin koko maan työllisyystilanne.
        Kesätyöt ovat todellä tärkeitä, ihan pelkästään jo sen takia että saa rahaa. En tiedä kuin pari tyyppiä meidän aloitusryhmästä, jotka eivät saaneet mitään kesätöitä, eli kyllä niitä suhteellisen hyvin löytyy, varsinkin jos on valmis käymään töissä jopa vähän kauempana, ja on valmis tekemään "hanttihommiakin". Suhteilla on suuri merkitys, jos on edes joku sukulainen, tuttu tms. töissä jossain firmassa jossa tapahtuu kuljetusta tai varastointia, niin soittelemaan vaan. Kesätöillä on myös suuri merkitys työkokemuksen kannalta, monesti työkokemus on työnantajan silmissä paljon arvokkaampaa kuin koulutus.

        Matikassa ja fys pärjää heikollakin lähtötasolla, jos vaan viitsii lukea amkissa. Taso on kylläkin korkea!!

        Naiset pärjää hyvin, kun osaamme asennoitua tekemään töitä miehisessä maailmassa. Minun työni ei ole pelkkää toimistohiirihommaa. Kesätöinä tein käytännön duunarin hommia (miesten hommia) likaisuudesta huolimatta, ja edelleen saan vetää haalarit päälle tai ajaa ajoneuvoja jos mieli tekee. Toimistossa on kuitenkin ihan kivaa kun saa tehdä muutakin kuin näpyttää näppistä. Minä ainakin vaeltelen varastoissa ja tuotannon seassakin ihan omissa hommissani päivittäin.

        Puhelin ei ole tärkein, vaan lisäksi sähköposti ja toiminnanohjausjärjestelmä jne.. olen tarvinnut liki kaikkea mitä koulussa on opetettu. Jopa ohjelmointia. Kieliä, matikkaa, kustannuslaskentaa.. koulussa nauroin että "kuka tätä tarvitsee", vaan olenpa tarvinnut.

        Me naiset olemme harvassa, vaan sitäkin tasokkaampaa porukkaa, tutut naisinssit tuntien. Ainakin minulle työpaikoissani on sanottu sen olevan ennemmin etu kuin haitta. Ainakin jos on miesten hommiakin kokeillut että tietää mistä puhuu oikeissa töissä. Itse olen nyt vaikutusvaltaisessa asemassa, vastuukakku on iso, mutta myös erittäin mielekäs. Muutoin kovin miehinen asetelma ei ainakaan minua heiluta.

        Työllisyystilanne on vähän itsestäkin kiinni. Kesäisin sain antoisia paikkoja kun en ollut liian kranttu. Sivusta seuraamalla oppi paljon myös siitä mitä itse ei tehnyt. Ja ihan huippuja vakitöitä on ollut jo ennen valmistumista.

        Kesätöistä ei kannata ressata, ei varsinkaan 1 ja 2 vuoden opiskelija saa vastuuta log.alan hommista johtotehtävissä, johtuen juuri siitä että koulussakin se log-paketti tulee vasta pääasiassa 3 vuonna. Valmistua toki voi suoraan johtotehtäviin, enkä tässä nyt todellakaan tarkoita mitään kuljetusjärjestelijän hommaa. Sekin on itsestä kiinni miten itsesi myyt töihin ja mihin sinusta oikeasti on. Koulukaan ei suoraan valmista sinua mihinkään, työ se on joka opettaa, koulu antaa vain eväät.

        Alalla vaaditaan miehekästä otetta asioihin. Hiljainen toimistohiiri ei ainakaan täällä pärjää. Pitää olla sopivassa määrin auktoriteettiä tehdä päätöksiä, ohjata alaisia (myös raavaita miehiä), tehdä välillä vähän likaisiakin töitä (riippuu ehkä tehtävästä)..

        Kyllä kenestä tahansa voi tulla hyvä loginssi, lähtötasosta riippumatta, mutta naiselle koulu on kova ja vaatii luonteenlujuutta monessa asiassa. Itse en ammattiani vaihtaisi, mutta toisaalta minulle ammatti on kuin tehty, en muuta edes haluaisi. Liekö asennoitumisellani on vaikutusta siihen miten olen pärjännyt. Pienestä pitäen kasvanut isin tyttönä ja veljien ja enojen vaikutuksen alaisena. Tyttö, joka vain sattuu tietämään kuljetusalasta ja sellaisista jotain. Tuntuu ehkä siksi luontevalta.

        Joudut koulussa monien varsin "miehisten" asioiden äärelle, perehdyt kaikenlaiseen miehiseen tekniikkaan ja ajatusmaailmaan.. niihin pitää olla luontainen kiinnostus, ja kannattaakin olla jos meinaa olla tekemisessään hyvä. Koulussa kaverit kertyvät helposti miehistä, joiden kanssa pitää opetella elämään myös kavereina (moni tyttöfrendini ihastui kuullessaan että luokallani on 9miestä/nainen; on muka varaa valita), todellisuus on että miesten suunnalta joutuu sietämään muutakin kuin kaverillisia asioita, ja pitää osata vetää rajat. Niin koulussa kuin miesvaltaisissa töissä. Naisena olisi helppo toisinaan langeta "lähellä oleviin" miehiin, sekin on haaste, johon ainakin minun piti asennoitua varsin "ammatillisesti". Piti ja pitää pysyä jämptinä, sillä olen vain töissä miehisellä alalla, en tarjoamassa lyhyttä hameen helmaa piristeeksi heidän päiväänsä, jota osa tuntuu odottavan.

        Värikkyyttä ei elämästä puutu kun on loginssi ja nainen! Joillekin tämä on liikaakin, ammatinvaihtojakin olen kuullut olleen..


      • alkuperäinen kyselijä
        Nainen edelleen kirjoitti:

        Matikassa ja fys pärjää heikollakin lähtötasolla, jos vaan viitsii lukea amkissa. Taso on kylläkin korkea!!

        Naiset pärjää hyvin, kun osaamme asennoitua tekemään töitä miehisessä maailmassa. Minun työni ei ole pelkkää toimistohiirihommaa. Kesätöinä tein käytännön duunarin hommia (miesten hommia) likaisuudesta huolimatta, ja edelleen saan vetää haalarit päälle tai ajaa ajoneuvoja jos mieli tekee. Toimistossa on kuitenkin ihan kivaa kun saa tehdä muutakin kuin näpyttää näppistä. Minä ainakin vaeltelen varastoissa ja tuotannon seassakin ihan omissa hommissani päivittäin.

        Puhelin ei ole tärkein, vaan lisäksi sähköposti ja toiminnanohjausjärjestelmä jne.. olen tarvinnut liki kaikkea mitä koulussa on opetettu. Jopa ohjelmointia. Kieliä, matikkaa, kustannuslaskentaa.. koulussa nauroin että "kuka tätä tarvitsee", vaan olenpa tarvinnut.

        Me naiset olemme harvassa, vaan sitäkin tasokkaampaa porukkaa, tutut naisinssit tuntien. Ainakin minulle työpaikoissani on sanottu sen olevan ennemmin etu kuin haitta. Ainakin jos on miesten hommiakin kokeillut että tietää mistä puhuu oikeissa töissä. Itse olen nyt vaikutusvaltaisessa asemassa, vastuukakku on iso, mutta myös erittäin mielekäs. Muutoin kovin miehinen asetelma ei ainakaan minua heiluta.

        Työllisyystilanne on vähän itsestäkin kiinni. Kesäisin sain antoisia paikkoja kun en ollut liian kranttu. Sivusta seuraamalla oppi paljon myös siitä mitä itse ei tehnyt. Ja ihan huippuja vakitöitä on ollut jo ennen valmistumista.

        Kesätöistä ei kannata ressata, ei varsinkaan 1 ja 2 vuoden opiskelija saa vastuuta log.alan hommista johtotehtävissä, johtuen juuri siitä että koulussakin se log-paketti tulee vasta pääasiassa 3 vuonna. Valmistua toki voi suoraan johtotehtäviin, enkä tässä nyt todellakaan tarkoita mitään kuljetusjärjestelijän hommaa. Sekin on itsestä kiinni miten itsesi myyt töihin ja mihin sinusta oikeasti on. Koulukaan ei suoraan valmista sinua mihinkään, työ se on joka opettaa, koulu antaa vain eväät.

        Alalla vaaditaan miehekästä otetta asioihin. Hiljainen toimistohiiri ei ainakaan täällä pärjää. Pitää olla sopivassa määrin auktoriteettiä tehdä päätöksiä, ohjata alaisia (myös raavaita miehiä), tehdä välillä vähän likaisiakin töitä (riippuu ehkä tehtävästä)..

        Kyllä kenestä tahansa voi tulla hyvä loginssi, lähtötasosta riippumatta, mutta naiselle koulu on kova ja vaatii luonteenlujuutta monessa asiassa. Itse en ammattiani vaihtaisi, mutta toisaalta minulle ammatti on kuin tehty, en muuta edes haluaisi. Liekö asennoitumisellani on vaikutusta siihen miten olen pärjännyt. Pienestä pitäen kasvanut isin tyttönä ja veljien ja enojen vaikutuksen alaisena. Tyttö, joka vain sattuu tietämään kuljetusalasta ja sellaisista jotain. Tuntuu ehkä siksi luontevalta.

        Joudut koulussa monien varsin "miehisten" asioiden äärelle, perehdyt kaikenlaiseen miehiseen tekniikkaan ja ajatusmaailmaan.. niihin pitää olla luontainen kiinnostus, ja kannattaakin olla jos meinaa olla tekemisessään hyvä. Koulussa kaverit kertyvät helposti miehistä, joiden kanssa pitää opetella elämään myös kavereina (moni tyttöfrendini ihastui kuullessaan että luokallani on 9miestä/nainen; on muka varaa valita), todellisuus on että miesten suunnalta joutuu sietämään muutakin kuin kaverillisia asioita, ja pitää osata vetää rajat. Niin koulussa kuin miesvaltaisissa töissä. Naisena olisi helppo toisinaan langeta "lähellä oleviin" miehiin, sekin on haaste, johon ainakin minun piti asennoitua varsin "ammatillisesti". Piti ja pitää pysyä jämptinä, sillä olen vain töissä miehisellä alalla, en tarjoamassa lyhyttä hameen helmaa piristeeksi heidän päiväänsä, jota osa tuntuu odottavan.

        Värikkyyttä ei elämästä puutu kun on loginssi ja nainen! Joillekin tämä on liikaakin, ammatinvaihtojakin olen kuullut olleen..

        Kiitos perusteellisesta vastauksestasi! Oli mukava saada aiheeseen myös naisnäkökulmaa.

        Alkoi vähän epäilyttämään olisiko minusta alalle, sillä en ole erityisen miehinen...Toisaalta ei huvittaisi lähteä opiskelemaan perinteisille naisaloille kuten sairaanhoitajaksi.

        Logistiikka tuntuu kuitenkin kiinnostavalta, tosin en tiedä kuljetusalasta oikeastaan mitään kun ei oo mitenkään ennestään tuttu ala. Onko logistiikan opiskelijat noin yleensä ottaen kuljetusalalle olevien jälkeläisiä?

        Entäs miten vaikea logistiikkaa on päästä opiskelemaan? Olen ajatellut hakea Hämeen ammatttikorkeakouluun, onko kokemusta millainen paikka tuo on opiskella? Mukava jos jaksat vastailla!


      • kuin...
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

        Kiitos perusteellisesta vastauksestasi! Oli mukava saada aiheeseen myös naisnäkökulmaa.

        Alkoi vähän epäilyttämään olisiko minusta alalle, sillä en ole erityisen miehinen...Toisaalta ei huvittaisi lähteä opiskelemaan perinteisille naisaloille kuten sairaanhoitajaksi.

        Logistiikka tuntuu kuitenkin kiinnostavalta, tosin en tiedä kuljetusalasta oikeastaan mitään kun ei oo mitenkään ennestään tuttu ala. Onko logistiikan opiskelijat noin yleensä ottaen kuljetusalalle olevien jälkeläisiä?

        Entäs miten vaikea logistiikkaa on päästä opiskelemaan? Olen ajatellut hakea Hämeen ammatttikorkeakouluun, onko kokemusta millainen paikka tuo on opiskella? Mukava jos jaksat vastailla!

        ... aiemmissa viesteissä tuli ilmi, logistiikka ei ole pelkästään kuljetuksia ja opiskelijatkaan eivät ole pelkästään kuljetusihmisten jälkeläisiä, vaikka toki heitäkin paljon joukossa on.


      • Nainen edelleen
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

        Kiitos perusteellisesta vastauksestasi! Oli mukava saada aiheeseen myös naisnäkökulmaa.

        Alkoi vähän epäilyttämään olisiko minusta alalle, sillä en ole erityisen miehinen...Toisaalta ei huvittaisi lähteä opiskelemaan perinteisille naisaloille kuten sairaanhoitajaksi.

        Logistiikka tuntuu kuitenkin kiinnostavalta, tosin en tiedä kuljetusalasta oikeastaan mitään kun ei oo mitenkään ennestään tuttu ala. Onko logistiikan opiskelijat noin yleensä ottaen kuljetusalalle olevien jälkeläisiä?

        Entäs miten vaikea logistiikkaa on päästä opiskelemaan? Olen ajatellut hakea Hämeen ammatttikorkeakouluun, onko kokemusta millainen paikka tuo on opiskella? Mukava jos jaksat vastailla!

        jos haluat jutskailla lisää aiheesta niin pudota tietosi [email protected]


      • Logistiikan opiskelija
        Logeri kirjoitti:

        Tuo että 80 prosenttia insseistä on valmistuttuaan töissä on kyllä tosi, mutta oman alan töissä on varmasti paljon pienempi osa...
        Yksi logistiikkainssiksi valmistunut kaverini kääntää tuoteselosteita englannista suomeksi ja toinen on varastolla normaali varastomiehenä.
        Tosin hyvällä työkokemuksella ja hyvällä todistuksella saa melko varmasti ihan niitä töitä mihin on koulutettukin.

        Ja tuosta että
        " Olen naisiakin nähnyt logistiikka-alan hommissa, kesätyöpaikassani sekä eräällä yritysvierailulla. Ja olivat vielä kohtuullisen merkittävässä asemassa"

        Oli tosiaan ihan eri asia valmistua logistiikkainssiksi 80/90-luvulla kuin nykyään, silloin ei vielä nykyinen megamassakoulutus ollut kerinnyt tehdä insseistä heittopusseja, että nuo merkittävät asemat varmaan ovat vain haaveita..

        Kesäduuneja tosin löytyy varastoilta helpolla, että sinänsä ihan kiva ala opiskella

        tv. realistinen logistiikkainssiopiskelija

        Oikeassapa olet muuten, paitsi että ne merkittävät asemat pysyvät haaveina vain jos niiden eteen ei ole valmis tekemään jotain. Nykyään yhä harvempi inssi pääsee sinne korkealle, mutta mahdollisuuksia silti on.


      • Logistiikan opiskelija
        Nainen edelleen kirjoitti:

        Matikassa ja fys pärjää heikollakin lähtötasolla, jos vaan viitsii lukea amkissa. Taso on kylläkin korkea!!

        Naiset pärjää hyvin, kun osaamme asennoitua tekemään töitä miehisessä maailmassa. Minun työni ei ole pelkkää toimistohiirihommaa. Kesätöinä tein käytännön duunarin hommia (miesten hommia) likaisuudesta huolimatta, ja edelleen saan vetää haalarit päälle tai ajaa ajoneuvoja jos mieli tekee. Toimistossa on kuitenkin ihan kivaa kun saa tehdä muutakin kuin näpyttää näppistä. Minä ainakin vaeltelen varastoissa ja tuotannon seassakin ihan omissa hommissani päivittäin.

        Puhelin ei ole tärkein, vaan lisäksi sähköposti ja toiminnanohjausjärjestelmä jne.. olen tarvinnut liki kaikkea mitä koulussa on opetettu. Jopa ohjelmointia. Kieliä, matikkaa, kustannuslaskentaa.. koulussa nauroin että "kuka tätä tarvitsee", vaan olenpa tarvinnut.

        Me naiset olemme harvassa, vaan sitäkin tasokkaampaa porukkaa, tutut naisinssit tuntien. Ainakin minulle työpaikoissani on sanottu sen olevan ennemmin etu kuin haitta. Ainakin jos on miesten hommiakin kokeillut että tietää mistä puhuu oikeissa töissä. Itse olen nyt vaikutusvaltaisessa asemassa, vastuukakku on iso, mutta myös erittäin mielekäs. Muutoin kovin miehinen asetelma ei ainakaan minua heiluta.

        Työllisyystilanne on vähän itsestäkin kiinni. Kesäisin sain antoisia paikkoja kun en ollut liian kranttu. Sivusta seuraamalla oppi paljon myös siitä mitä itse ei tehnyt. Ja ihan huippuja vakitöitä on ollut jo ennen valmistumista.

        Kesätöistä ei kannata ressata, ei varsinkaan 1 ja 2 vuoden opiskelija saa vastuuta log.alan hommista johtotehtävissä, johtuen juuri siitä että koulussakin se log-paketti tulee vasta pääasiassa 3 vuonna. Valmistua toki voi suoraan johtotehtäviin, enkä tässä nyt todellakaan tarkoita mitään kuljetusjärjestelijän hommaa. Sekin on itsestä kiinni miten itsesi myyt töihin ja mihin sinusta oikeasti on. Koulukaan ei suoraan valmista sinua mihinkään, työ se on joka opettaa, koulu antaa vain eväät.

        Alalla vaaditaan miehekästä otetta asioihin. Hiljainen toimistohiiri ei ainakaan täällä pärjää. Pitää olla sopivassa määrin auktoriteettiä tehdä päätöksiä, ohjata alaisia (myös raavaita miehiä), tehdä välillä vähän likaisiakin töitä (riippuu ehkä tehtävästä)..

        Kyllä kenestä tahansa voi tulla hyvä loginssi, lähtötasosta riippumatta, mutta naiselle koulu on kova ja vaatii luonteenlujuutta monessa asiassa. Itse en ammattiani vaihtaisi, mutta toisaalta minulle ammatti on kuin tehty, en muuta edes haluaisi. Liekö asennoitumisellani on vaikutusta siihen miten olen pärjännyt. Pienestä pitäen kasvanut isin tyttönä ja veljien ja enojen vaikutuksen alaisena. Tyttö, joka vain sattuu tietämään kuljetusalasta ja sellaisista jotain. Tuntuu ehkä siksi luontevalta.

        Joudut koulussa monien varsin "miehisten" asioiden äärelle, perehdyt kaikenlaiseen miehiseen tekniikkaan ja ajatusmaailmaan.. niihin pitää olla luontainen kiinnostus, ja kannattaakin olla jos meinaa olla tekemisessään hyvä. Koulussa kaverit kertyvät helposti miehistä, joiden kanssa pitää opetella elämään myös kavereina (moni tyttöfrendini ihastui kuullessaan että luokallani on 9miestä/nainen; on muka varaa valita), todellisuus on että miesten suunnalta joutuu sietämään muutakin kuin kaverillisia asioita, ja pitää osata vetää rajat. Niin koulussa kuin miesvaltaisissa töissä. Naisena olisi helppo toisinaan langeta "lähellä oleviin" miehiin, sekin on haaste, johon ainakin minun piti asennoitua varsin "ammatillisesti". Piti ja pitää pysyä jämptinä, sillä olen vain töissä miehisellä alalla, en tarjoamassa lyhyttä hameen helmaa piristeeksi heidän päiväänsä, jota osa tuntuu odottavan.

        Värikkyyttä ei elämästä puutu kun on loginssi ja nainen! Joillekin tämä on liikaakin, ammatinvaihtojakin olen kuullut olleen..

        "Matikassa ja fys pärjää heikollakin lähtötasolla, jos vaan viitsii lukea amkissa. Taso on kylläkin korkea!!"

        Nojaa... miten sen nyt ottaa. Omasta mielestäni tuo nyt ei mikään kovin korkea ole. Miten sen nyt kukin ottaa. Jos aloittaja on käynyt pitkän matikan, niin tuskin mitään kummempia ongelmia tulee olemaan.


        "Minä ainakin vaeltelen varastoissa ja tuotannon seassakin ihan omissa hommissani päivittäin. ...Puhelin ei ole tärkein, vaan lisäksi sähköposti ja toiminnanohjausjärjestelmä jne.."

        Niinno, nämä tietty riippuvat työpaikasta. Tuskimpa on kuitenkaan kovin väärin sanoa, että pääasiassa logistiikkainssin työt ovat sisä/toimistotöitä ja että puhelin on yksi tärkeimpiä työkaluja.


      • Logistiikan opiskelija
        ja alan töitä kirjoitti:

        Ei tartte huolia etteikä töitä olis logistikkona. Ehkä jyppilästä sit valmistuu kuljetusjärjestelijöitä, meidän koulusta ei. Miksi käydä 4 vuotta koulua sitä hommaa varten kun siihen oppii paremmin ajamalla ja yleensä siihen ylennytäänkin kuskista.

        Palkka siinä hommassa ei koskaan tule olemaan inssitasoa. Itse pääsin jo ennen valmistumistani ihan kunnon log.inssihommiin ja rahaa tulee kuin roskaa.

        Urakehitystä, urakehitystä...

        Varsinkaan kun monilla ei ole ollenkaan aiempaa työkokemusta alalta, suhteita jne., niin voi kesäisin ja valmistumisen jälkeen olla ne koulutusta vastaavat hommat vaikeasti saatavilla. Ja onhan se myös tahdosta kiinni, jotkut sitä kuljetusjärjestelijän hommaa haluaa tehdä ja jäävät sitä tekemäänkin, vaikka koulutuksen puolesta olisi mahdollisuus muihinkin hommiin.


      • tollojako tässä ollaan?
        Logistiikan opiskelija kirjoitti:

        "Matikassa ja fys pärjää heikollakin lähtötasolla, jos vaan viitsii lukea amkissa. Taso on kylläkin korkea!!"

        Nojaa... miten sen nyt ottaa. Omasta mielestäni tuo nyt ei mikään kovin korkea ole. Miten sen nyt kukin ottaa. Jos aloittaja on käynyt pitkän matikan, niin tuskin mitään kummempia ongelmia tulee olemaan.


        "Minä ainakin vaeltelen varastoissa ja tuotannon seassakin ihan omissa hommissani päivittäin. ...Puhelin ei ole tärkein, vaan lisäksi sähköposti ja toiminnanohjausjärjestelmä jne.."

        Niinno, nämä tietty riippuvat työpaikasta. Tuskimpa on kuitenkaan kovin väärin sanoa, että pääasiassa logistiikkainssin työt ovat sisä/toimistotöitä ja että puhelin on yksi tärkeimpiä työkaluja.

        Eikö kyse ollutkin epäilyistä että kuinka pärjää jos lähtötaso ei ole korkea.. eli sellaiselle mat ja fys taso on korkea! jessus kai ny typerämpikin tajuaa että pitkämatikkalaisille on leikin tekoa joku inssimatikka. pittääkö sekin rautalangasta vääntää? jos lähtötaso on pakolliset lukiokurssit 6 vuoden takaa keskiarvolla 5 niin voin vannoa että on korkea taso, mutta niin vain sekin on selvitettävissä! Ilman ykkösiä.

        Ja enkö sanonutkin että riippuu varmaan työpaikasta toimenkuva! Mulle itselle eikä monelle tutulle loginssille ole puhelin tärkein. Lähinnä siitä pyritään pääsemään eroon, että ei soitella vaan kommunikoidaan sähköisesti kuten järjestelmän tarkoitus tietääkseni jossain määrin on. Miksi, sitä voit päätellä itse, sinä insinööri siellä.

        Ei ole sen enempää väärin sanoa että on mahdollista päästä myös muualle välillä hommiin kuin toimistoon. Olen minäkin toimistossa ja saan takuulla linnoittautua sinne jos haluan, vaan kun en edes halua. Kuljailen mielelläni ihan oikean käytännön seassa. Ja olen mielestäni avartanut näkemyksiäni vallan kovin sen ansiosta. Bittivirtakaan kaikkea kerro, eikä se puhelin! Kerro mulle log.inssin työ, jossa sellaista mahdollisuutta ei ole? Ja osoita log.inssi joka haluaa linnoittautua toimistoon töihin? ja vielä osoittaa olevansa hyvä inssi istumalla siinä koneella työvuoronsa alusta loppuun.


      • eikä suhteita
        Logistiikan opiskelija kirjoitti:

        Urakehitystä, urakehitystä...

        Varsinkaan kun monilla ei ole ollenkaan aiempaa työkokemusta alalta, suhteita jne., niin voi kesäisin ja valmistumisen jälkeen olla ne koulutusta vastaavat hommat vaikeasti saatavilla. Ja onhan se myös tahdosta kiinni, jotkut sitä kuljetusjärjestelijän hommaa haluaa tehdä ja jäävät sitä tekemäänkin, vaikka koulutuksen puolesta olisi mahdollisuus muihinkin hommiin.

        Oli vain oma itse joka piti markkinoida töihin. Älä lyö luuta kurkkuun niille jotka epäilevät pärjäämistään "kun ei ole aiempaa kokemusta" tai jänskättää "saakohan sitä kunnollisia kesätöitä".

        Ei hyvä kesäduuni takaa hyvää vakiduunia tulevaisuudessa, eikä huono kesäduuni vie pohjaa siltä että saa hyvän duunin valmistuttuaan. Kokemusta saat vaan tekemällä ja haastamalla itsesi. Et itkemällä kun ei tärpännyt kesäduuni isosta talosta isolla rahalla. Pitää luoda siitä mitä saa.

        Eikä aiemman kokemuksen puute ole este millekään. Korkeintaan hidaste.

        Kyllä minä sen tiedän että läheskään kaikkia ei onnista hyvin näillä poluilla, mutta aika paljon on itsestäkin kiinni. Omasta tekemisestä, vaivan näkemisestä ja aidosta omasta kiinnostuksesta alaan ja omaan tekemiseen. Kai se pätee vähän asiassa kun asiassa.

        Tehköön kukin mitä tahtoo, vaikka kulj.järjestelijäksi inssikoulun jälkeen. Eräs frendi meni päiväkotiin töihin log.inssin papereilla, vaikka olisi saanut inssitöitäkin. Ei sopisi mulle.

        Miten etenet uralla jos tyydyt kohtalaiseen etkä vaadi hyvää? Tai et tee töitä sen eteen että saat mitä haluat? Urakehitystä?


      • Logistiikan opiskelija
        tollojako tässä ollaan? kirjoitti:

        Eikö kyse ollutkin epäilyistä että kuinka pärjää jos lähtötaso ei ole korkea.. eli sellaiselle mat ja fys taso on korkea! jessus kai ny typerämpikin tajuaa että pitkämatikkalaisille on leikin tekoa joku inssimatikka. pittääkö sekin rautalangasta vääntää? jos lähtötaso on pakolliset lukiokurssit 6 vuoden takaa keskiarvolla 5 niin voin vannoa että on korkea taso, mutta niin vain sekin on selvitettävissä! Ilman ykkösiä.

        Ja enkö sanonutkin että riippuu varmaan työpaikasta toimenkuva! Mulle itselle eikä monelle tutulle loginssille ole puhelin tärkein. Lähinnä siitä pyritään pääsemään eroon, että ei soitella vaan kommunikoidaan sähköisesti kuten järjestelmän tarkoitus tietääkseni jossain määrin on. Miksi, sitä voit päätellä itse, sinä insinööri siellä.

        Ei ole sen enempää väärin sanoa että on mahdollista päästä myös muualle välillä hommiin kuin toimistoon. Olen minäkin toimistossa ja saan takuulla linnoittautua sinne jos haluan, vaan kun en edes halua. Kuljailen mielelläni ihan oikean käytännön seassa. Ja olen mielestäni avartanut näkemyksiäni vallan kovin sen ansiosta. Bittivirtakaan kaikkea kerro, eikä se puhelin! Kerro mulle log.inssin työ, jossa sellaista mahdollisuutta ei ole? Ja osoita log.inssi joka haluaa linnoittautua toimistoon töihin? ja vielä osoittaa olevansa hyvä inssi istumalla siinä koneella työvuoronsa alusta loppuun.

        Onko pipo kireällä vai mikä nyt vaivaa? Outo asenne ainakin sinulla. Ei minulla ollut tarkoitus osoittaa sinua vääräksi tai aloittaa väittelyä... mutta ihan miten vaan...

        "Eikö kyse ollutkin epäilyistä että kuinka pärjää jos lähtötaso ei ole korkea.. eli sellaiselle mat ja fys taso on korkea!"

        Kyse oli siitä, että aloittaja sanoi, että hän on käynyt pitkän matikan. Fysiikka on myös hyvin pitkälle matematiikkaa, tai pikemminkin niiden matemaattisten taitojen soveltamista.


        "jessus kai ny typerämpikin tajuaa että pitkämatikkalaisille on leikin tekoa joku inssimatikka. pittääkö sekin rautalangasta vääntää?"

        No aloittajalle tämä näytti olevan epäselvää. Siksi selvensin hänelle asiaa.


        "Ja enkö sanonutkin että riippuu varmaan työpaikasta toimenkuva!"

        Itseasiassa et.


        "Mulle itselle eikä monelle tutulle loginssille ole puhelin tärkein."

        Kaikille tuntemalleni loginsseille puhelin taas on tärkein. Tai vähintään yhtä tärkeä tietokoneen kanssa. Sähköposti kun ei ole kovin hyvä tapa esim. kiireellisissä asioissa.



        "Ei ole sen enempää väärin sanoa että on mahdollista päästä myös muualle välillä hommiin kuin toimistoon. Olen minäkin toimistossa ja saan takuulla linnoittautua sinne jos haluan, vaan kun en edes halua. Kuljailen mielelläni ihan oikean käytännön seassa. Ja olen mielestäni avartanut näkemyksiäni vallan kovin sen ansiosta. Bittivirtakaan kaikkea kerro, eikä se puhelin! Kerro mulle log.inssin työ, jossa sellaista mahdollisuutta ei ole? Ja osoita log.inssi joka haluaa linnoittautua toimistoon töihin? ja vielä osoittaa olevansa hyvä inssi istumalla siinä koneella työvuoronsa alusta loppuun."

        Minähän vain sanoin, että pääasiassa logistiikkainssin hommat ovat sisä/toimistotyötä. Siis kerrataan; pääasiassa logistiikkainssin hommat ovat sisä/toimistotyötä. Tuskin voit olla erimieltä?


      • Logistiikan opiskelija
        eikä suhteita kirjoitti:

        Oli vain oma itse joka piti markkinoida töihin. Älä lyö luuta kurkkuun niille jotka epäilevät pärjäämistään "kun ei ole aiempaa kokemusta" tai jänskättää "saakohan sitä kunnollisia kesätöitä".

        Ei hyvä kesäduuni takaa hyvää vakiduunia tulevaisuudessa, eikä huono kesäduuni vie pohjaa siltä että saa hyvän duunin valmistuttuaan. Kokemusta saat vaan tekemällä ja haastamalla itsesi. Et itkemällä kun ei tärpännyt kesäduuni isosta talosta isolla rahalla. Pitää luoda siitä mitä saa.

        Eikä aiemman kokemuksen puute ole este millekään. Korkeintaan hidaste.

        Kyllä minä sen tiedän että läheskään kaikkia ei onnista hyvin näillä poluilla, mutta aika paljon on itsestäkin kiinni. Omasta tekemisestä, vaivan näkemisestä ja aidosta omasta kiinnostuksesta alaan ja omaan tekemiseen. Kai se pätee vähän asiassa kun asiassa.

        Tehköön kukin mitä tahtoo, vaikka kulj.järjestelijäksi inssikoulun jälkeen. Eräs frendi meni päiväkotiin töihin log.inssin papereilla, vaikka olisi saanut inssitöitäkin. Ei sopisi mulle.

        Miten etenet uralla jos tyydyt kohtalaiseen etkä vaadi hyvää? Tai et tee töitä sen eteen että saat mitä haluat? Urakehitystä?

        "Älä lyö luuta kurkkuun niille jotka epäilevät pärjäämistään "kun ei ole aiempaa kokemusta" tai jänskättää "saakohan sitä kunnollisia kesätöitä"."

        En, mutta en aio myöskään mainostaa, että pääset heti huippupalkkoihin ja huipputöihin... kai tiedät mikä on vastavalmistuneen (log.)inssin palkka keskimäärin?


        "Miten etenet uralla jos tyydyt kohtalaiseen etkä vaadi hyvää? Tai et tee töitä sen eteen että saat mitä haluat? Urakehitystä?"

        Urakehityksellä tarkoitin sitä, että pitäisi olla valmis aloittamaan "pohjalta", että ei masentuisi vaikka vielä valmistumisenkin jälkeen joutuisi tekemään varastomiehen tai kuljetusjärjestelijän hommia. Omasta itsestähän (taidosta/halusta) se on kiinni että mihin asti sieltä voi nousta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe