Illat pimenevät, joten hankin veneeseen kaivosmiehen lyhdyn luomaan valoa ja tunnelmaa.
http://www.welshminerslamps.com/info_collectors.shtml
Mitä olette käyttäneet polttoaineena? Itse lyhtyyn on painettu teksti "use only paraffin"
Viittaako tämä parafiiniöljyyn vai yleisesti petrooli/kerosiinipohjaiseen tavaraan?
Webistä löytyneiden ohjeiden mukaan siinä tulee käyttää kerosiinipohjaista.
http://www.welshminerslamps.com/info_lamp_instructions.shtml
Voinko käyttää normaalia valopetroolia (Esso blue, Biltema tms.) vai pitääkö olla jotain erikoisempaa?
Ohjeita siis löytyy, mutta en ole varma mihin nuo lontoon-kieliset sanat viittaavat..
Kiitos.
Kaivosmiehen lyhty
21
7280
Vastaukset
- lukee ihan
pullon kyljessä ja saa huoltoasemilta, Motonetistä, rautakaupoista ehkä jopa Biltemasta. Kaivosmiehen lyhty venekäuytössä on vain siinä mielessä huono, että pienikin tuuli sammuttaa sen, mutta useimmissa veneissähän sisätilan olosuhteet muistuttavat kaivosta....
- leive
Parafiinihän on sama kuin valopetrooli. Sitä käytetään lampuissa ja keittimissä.
- HA_
Eipä ole kauaakaan, kun minulta kysyttiin, olisko lainata "some gasoline". Totesin, että minulla sattui olemaan vain bensiiniä ja sekin kannussa, jonka kyljessä luki "petrol". Kelpasi kuitenkin. Valopetroli ei ole nimikkeistöltään ainakaan helpompaa tavaraa. Sitä voi joutua ostamaan muualla nimikkeillä: lamp oil, paraffin, kerosene... hetken miettimällä tulisi varmaan pari lisää. Osta siis lamppuun hyvälaatuista valopetrolia. Ainakin Esso Blue on hyvää siihen lisätystä väriaineesta huolimatta, samoin moni muu samasta Nesteen tuotteesta omalla nimellä omaksi tuotteeksi pullotettu valopetroli.
- Matkapurjehtija
palaa tasaisella liekillä ja kauan. Olen käyttänyt vuosia puhdistetulla valopetrolilla ( esim. Esso blue tms.).
Kestää myös hyvin tuulta päinvastoin kuin joku kirjoittaja kertoi.
Valotehohan ei ole kovin hyvä, sopiikin parhaiten tunnelmavalaisuun joskus olen käyttänyt ankkurivalona.- suhteellista...
oman kokemukseni mukaan juuri tuo keskustelun aloittajan linkistä löytyvä kaivosmiehen lamppu sammuu minun mittapuun mukaan helposti. Kaivoksissahan ei tulle toisin kuin merellä.
- Myrskylyhty
Jos vertaisit kaivoslamppua myrskylyhtyyn niin onko eroa "valaisutehossa"?
terveisin nimim. "myös öljylampun valossa mielellään istuskeleva"
ps.. hieman enemmän valoa olisi suotavaa mutta "Tilley on jo liikaa" - myrskylyhty
suhteellista... kirjoitti:
oman kokemukseni mukaan juuri tuo keskustelun aloittajan linkistä löytyvä kaivosmiehen lamppu sammuu minun mittapuun mukaan helposti. Kaivoksissahan ei tulle toisin kuin merellä.
Että myydään "aitoja Skotlannissa valmistettuja" jne.. ja sitten replikoita.
Jompikumpi saattaa toimia paremmin - eli ei voine tietää millaisesta lampusta lopulta on ollut kyse tuomitakseen hyväksi / huonoksi johonkin olosuhteeseen joka taas sekin on suhteellista??? - Matkapurjehtija
Myrskylyhty kirjoitti:
Jos vertaisit kaivoslamppua myrskylyhtyyn niin onko eroa "valaisutehossa"?
terveisin nimim. "myös öljylampun valossa mielellään istuskeleva"
ps.. hieman enemmän valoa olisi suotavaa mutta "Tilley on jo liikaa"ei sovi oikein lukuvaloksi, valoteho sen verran pieni. Myrskylamppujen laajasta valikoimasta löytyy varmaan tehokkaampia valon lähteitä.
- HA_
Myrskylyhty kirjoitti:
Jos vertaisit kaivoslamppua myrskylyhtyyn niin onko eroa "valaisutehossa"?
terveisin nimim. "myös öljylampun valossa mielellään istuskeleva"
ps.. hieman enemmän valoa olisi suotavaa mutta "Tilley on jo liikaa"Ellen väärin muista, on siinä kaivoslampussa pieni pyöreä sydän, josta ei tosiaan paljoa valoa lähde. Jos haluaa sitä valoa enemmän, on parasta katsella lyhtyjä, joissa on rengasmainen sydän. Valoteho kasvaa aika suoraan sydämen leveyden mukaan ja pienenkin näköinen rengas aukeaa yllättävän leveäksi nauhaksi. Valon mukana tulee sitten vielä suurempi määrä lämpöä, eli sellainen pöytälampun korvaava iso lamppu voi tehdä olosta tukalaa, jos ei keli ole lämppäriä muuten vaativa.
Kaivosmiehen lampun alkuperäinen tarkoitus ei edes ollut niinkään valaista, vaan varoittaa palavien kaasujen muodostumisesta kaivoksessa ennenkuin satunnainen kipinä paukauttaa kunnolla. - suhteellista...
Myrskylyhty kirjoitti:
Jos vertaisit kaivoslamppua myrskylyhtyyn niin onko eroa "valaisutehossa"?
terveisin nimim. "myös öljylampun valossa mielellään istuskeleva"
ps.. hieman enemmän valoa olisi suotavaa mutta "Tilley on jo liikaa"on Coleman lyhty joka toimii samalla periaatteella kuin tilley. Colemanilla on myös pieniä malleja, itselläni oleva on n. 25 cm korkea. Se palaa kaikissa olosuhteissa ja valoteho on säädettävissä miellyttävästä tunnelmavalaistuksesta aina kirkkaaseen lukuvaloon (75 W). En vain tiedä mistä lyhtyjä voi suomessa ostaa....
- suhteellista...
suhteellista... kirjoitti:
on Coleman lyhty joka toimii samalla periaatteella kuin tilley. Colemanilla on myös pieniä malleja, itselläni oleva on n. 25 cm korkea. Se palaa kaikissa olosuhteissa ja valoteho on säädettävissä miellyttävästä tunnelmavalaistuksesta aina kirkkaaseen lukuvaloon (75 W). En vain tiedä mistä lyhtyjä voi suomessa ostaa....
että pinet kaasuvalot ovat myös erinomaisia. Kannattaa tutustua. Pienellä, mutta riittävällä valoteholla eivät edes kohise. Kaasuvalokin löytyy kaapista.
- Petromax
suhteellista... kirjoitti:
että pinet kaasuvalot ovat myös erinomaisia. Kannattaa tutustua. Pienellä, mutta riittävällä valoteholla eivät edes kohise. Kaasuvalokin löytyy kaapista.
Valmistajan nettisivuston valaisinosio:
http://www.coleman.com/coleman/ColemanCom/category_main.asp?CategoryID=1000
Kuvittelin, että seuraavan linkin takaa saattaisi löytyä Colemanin öljyvalaisimia, mutta enpäs onnistunut. Muuta Coleman-sälää näkyy olevan ynnä muiden valmistajien kaasuvalaisimia.
http://www.vapaa-aika.com/aspsivut/210G.asp
Joskus olen asioinut tällaisessa liikkeessä kaasuvalaisimen perässä:
http://www.kaasuvalo.fi/valaistus.htm
Kaasuvalolta näkyy löytyvän mm. nimimerkkini mukaisia valopetrolilla toimivia voimavalolyhtyjä (vastaavia kuin Tilley).
Joskus olen kuullut puhuttavan "hasakkilampuista". Kuvittelen, että jokin senkaltainen tuotemerkki (Hasak, Hazak?) olisi (ollut?) jonkinlainen Petromaxin ja Tilleyn kilpailija. Googlaamalla en löytänyt tarkempaa tietoa. - myrskylyhty
Petromax kirjoitti:
Valmistajan nettisivuston valaisinosio:
http://www.coleman.com/coleman/ColemanCom/category_main.asp?CategoryID=1000
Kuvittelin, että seuraavan linkin takaa saattaisi löytyä Colemanin öljyvalaisimia, mutta enpäs onnistunut. Muuta Coleman-sälää näkyy olevan ynnä muiden valmistajien kaasuvalaisimia.
http://www.vapaa-aika.com/aspsivut/210G.asp
Joskus olen asioinut tällaisessa liikkeessä kaasuvalaisimen perässä:
http://www.kaasuvalo.fi/valaistus.htm
Kaasuvalolta näkyy löytyvän mm. nimimerkkini mukaisia valopetrolilla toimivia voimavalolyhtyjä (vastaavia kuin Tilley).
Joskus olen kuullut puhuttavan "hasakkilampuista". Kuvittelen, että jokin senkaltainen tuotemerkki (Hasak, Hazak?) olisi (ollut?) jonkinlainen Petromaxin ja Tilleyn kilpailija. Googlaamalla en löytänyt tarkempaa tietoa.Colemania pitänee tutkata paremmin, postimyyntinähän tuo hoituu jos sellaisen päätyy haluamaan.
tosi oivallista tietoa! - AriT
HA_ kirjoitti:
Ellen väärin muista, on siinä kaivoslampussa pieni pyöreä sydän, josta ei tosiaan paljoa valoa lähde. Jos haluaa sitä valoa enemmän, on parasta katsella lyhtyjä, joissa on rengasmainen sydän. Valoteho kasvaa aika suoraan sydämen leveyden mukaan ja pienenkin näköinen rengas aukeaa yllättävän leveäksi nauhaksi. Valon mukana tulee sitten vielä suurempi määrä lämpöä, eli sellainen pöytälampun korvaava iso lamppu voi tehdä olosta tukalaa, jos ei keli ole lämppäriä muuten vaativa.
Kaivosmiehen lampun alkuperäinen tarkoitus ei edes ollut niinkään valaista, vaan varoittaa palavien kaasujen muodostumisesta kaivoksessa ennenkuin satunnainen kipinä paukauttaa kunnolla.Itselläni on Claes Ohlsonilta ostettu sekä replika että aito Walesissa valmistettu sarjanumeroitu kaivoslamppu, jonka valmistajaa en nyt muista. Samaa mallia tehty muistaakseni 1800-luvulta saakka, nykyiset tosin eivät varmaankaan ole enää kaivoksissa käytössä, mutta ihan toimivia ja tyylikkäitä venekäytössäkin. Replika on kyllä aina replika sen huomaa painosta ja myös sydämen muodosta. Aito on täyttä messinkiä ja siinä on litteä sydän, valovoimaltaan vastaa tavallista öljylamppua tai myrskylyhtyä. Kaivoslampun toteutuksen lähtökohtana on ollut turvallisuus eli siitä ei tule kovin kuumia palokaasuja, lasi on paksu ja hyvin suojattu, rakenne on tiivis siten, että rajussakaan kallistuksessa öljyt eivät valu pihalle jne. Yksi detalji on sydämen säätömekanismi, joka perustuu säiliön läpi menevään putkeen, jonka läpi puolestaa menee taivutettu teräväpäinen koukku, jolla voi sydäntä nostaa ja laskea sydämen ympärillä olevaan metalliin työstetystä kolosta. Replikassa sydäntä ei voi säätää lainkaan.
Valoteholtaan erittäin hyvänä (n. 60W), yksinkertaisena ja turvallisena pidän Aladdin äljylmappuja. Niissä on samantapainen paineeton sydämessä palava liekki kuin tavan öljylmapuissakin, mutta sydämen yläpuolella on metallikehikossa vielä kirkkaasti hehkuva hehkusukka. Suosittelen varsinkin mökeille, koska hehkusukka on käytössä vähän herkkä tärinälle. Lamppuja on tehty toista sataa vuotta ja vanhat ovat arvostettua keräilytavaraa, uusia tehdään yhä ja niitä myy mm. http://www.kaasuvalo.fi - on periaatteessa
AriT kirjoitti:
Itselläni on Claes Ohlsonilta ostettu sekä replika että aito Walesissa valmistettu sarjanumeroitu kaivoslamppu, jonka valmistajaa en nyt muista. Samaa mallia tehty muistaakseni 1800-luvulta saakka, nykyiset tosin eivät varmaankaan ole enää kaivoksissa käytössä, mutta ihan toimivia ja tyylikkäitä venekäytössäkin. Replika on kyllä aina replika sen huomaa painosta ja myös sydämen muodosta. Aito on täyttä messinkiä ja siinä on litteä sydän, valovoimaltaan vastaa tavallista öljylamppua tai myrskylyhtyä. Kaivoslampun toteutuksen lähtökohtana on ollut turvallisuus eli siitä ei tule kovin kuumia palokaasuja, lasi on paksu ja hyvin suojattu, rakenne on tiivis siten, että rajussakaan kallistuksessa öljyt eivät valu pihalle jne. Yksi detalji on sydämen säätömekanismi, joka perustuu säiliön läpi menevään putkeen, jonka läpi puolestaa menee taivutettu teräväpäinen koukku, jolla voi sydäntä nostaa ja laskea sydämen ympärillä olevaan metalliin työstetystä kolosta. Replikassa sydäntä ei voi säätää lainkaan.
Valoteholtaan erittäin hyvänä (n. 60W), yksinkertaisena ja turvallisena pidän Aladdin äljylmappuja. Niissä on samantapainen paineeton sydämessä palava liekki kuin tavan öljylmapuissakin, mutta sydämen yläpuolella on metallikehikossa vielä kirkkaasti hehkuva hehkusukka. Suosittelen varsinkin mökeille, koska hehkusukka on käytössä vähän herkkä tärinälle. Lamppuja on tehty toista sataa vuotta ja vanhat ovat arvostettua keräilytavaraa, uusia tehdään yhä ja niitä myy mm. http://www.kaasuvalo.fitärinälle arka, mutta itselläni ei ole ikoinä vielä tärinästä hajonnut yksikään sukka. Veneessä kuitenkin kulkenut mukana 15 vuotta. Mutta jos erehtyy vähänkään koskemaan sukkaan, niin hajoaa heti. Mutta varasukkiahan pitää olla mukana kuten muitakin tarvikkeita veneilyssä.
- Anonyymi00020UUSI
suhteellista... kirjoitti:
oman kokemukseni mukaan juuri tuo keskustelun aloittajan linkistä löytyvä kaivosmiehen lamppu sammuu minun mittapuun mukaan helposti. Kaivoksissahan ei tulle toisin kuin merellä.
No tämä kestää tuulta paremmin kuin myrskylyhty
- Petromax
Petroli (jota monet kutsuvat väärin 'petrooliksi') on englanniksi petroleum tai paraffin, amerikanenglanniksi kerosine tai kerosene.
"Petroleum" on alun perin latinaa ja tarkoittaa "kiviöljyä". Pietari, Petrus, Pekka jne. nimet tarkoittavat kiveä tai kalliota.
Bensiini on brittienglanniksi petrol ja amerikanenglanniksi gasoline.
Dieselöljy on diesel fuel, diesel oil tai fuel oil, monesti pelkkä fuel.
Polttoöljy voi olla fuel oil kuten dieselöljykin (miksikäs ei, samaa tavaraahan ne periaatteessa...), mutta myös burning oil tai furnace oil, jopa naphta.
Moottoripolttoöljyllekin löytyy oma englanninkielinen nimityksensä, vaikka tavara ei sinänsä juuri poikkea dieselöljystä tai polttoöljystä: combustible oil.
Ylläoleva listani ei ole mitenkään kattava ja ainaoa autuaaksitekevä. Noista nimistä saisi riitoja aikaan loputtomiin.- Petromax
Moottoripetroli unohtui - sitähän ei ole markkinoitu Suomessa enää vuosiin! Se voi olla englanniksi motor fuel, motor kerosene tai power kerosene.
- Petromax
Petromax kirjoitti:
Moottoripetroli unohtui - sitähän ei ole markkinoitu Suomessa enää vuosiin! Se voi olla englanniksi motor fuel, motor kerosene tai power kerosene.
Monet grillihiilien sytytysnesteenä myytävät aineet ovat itse asiassa valopetrolia. Mikä alifaattisten hiilivetyjen seos se sitten kemisteille lieneekään, mene tiedä. Eivät kuitenkaan välttämättä kaikki. Minulla on näppituntuma, että takavuosina myytiin "äkäisempiä" grillihiilien sytytysnesteitä kuin nykyisin.
Olen joka tapauksessa sytyttänyt grillihiilet monestikin aineella, jota on myyty valopetrolin nimellä. Ja viime viikonloppuna täytin veneessäni olevat kaksi myrskylyhtyä seoksella, jossa oli puolet 'valopetrolia' ja puolet 'grillihiilien sytytysnestettä'. Valoa piisasi. - dictionary
Petromax kirjoitti:
Monet grillihiilien sytytysnesteenä myytävät aineet ovat itse asiassa valopetrolia. Mikä alifaattisten hiilivetyjen seos se sitten kemisteille lieneekään, mene tiedä. Eivät kuitenkaan välttämättä kaikki. Minulla on näppituntuma, että takavuosina myytiin "äkäisempiä" grillihiilien sytytysnesteitä kuin nykyisin.
Olen joka tapauksessa sytyttänyt grillihiilet monestikin aineella, jota on myyty valopetrolin nimellä. Ja viime viikonloppuna täytin veneessäni olevat kaksi myrskylyhtyä seoksella, jossa oli puolet 'valopetrolia' ja puolet 'grillihiilien sytytysnestettä'. Valoa piisasi.Petromaxin juttu oli hyvä ! Kiitos
- Anonyymi00022UUSI
Petromax kirjoitti:
Monet grillihiilien sytytysnesteenä myytävät aineet ovat itse asiassa valopetrolia. Mikä alifaattisten hiilivetyjen seos se sitten kemisteille lieneekään, mene tiedä. Eivät kuitenkaan välttämättä kaikki. Minulla on näppituntuma, että takavuosina myytiin "äkäisempiä" grillihiilien sytytysnesteitä kuin nykyisin.
Olen joka tapauksessa sytyttänyt grillihiilet monestikin aineella, jota on myyty valopetrolin nimellä. Ja viime viikonloppuna täytin veneessäni olevat kaksi myrskylyhtyä seoksella, jossa oli puolet 'valopetrolia' ja puolet 'grillihiilien sytytysnestettä'. Valoa piisasi.Ja oli varmaan suloisa tuoksu grillinesteestä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791766
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19693- 52674
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42578Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m166531Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä25497Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466