Katkaistun avaimen pää lukkopesässä

Ilkivaltaa

Kiinteistömme on joutunut muutaman kerran ilkivallan kohteeksi, jossa Abloy-lukon lukkopesään on työnnetty katkaistun avaimen pää. Onko kenelläkään tiedossa muuta keinoa saada avaimen pää pois lukkopesästä kuin kutsumalla joka kerta lukkoseppä paikalle ovi avaamaan? Itse ajattelin jonkinlaista magneettia tai teollisuusimuria tms..

16

24012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeillut

      Magneetti ei toimi, kun Abloy-avain ei ole magneettista materiaalia. Ohuilla pinseteillä voisi yrittää, mutta ei sekään ole takuuvarma konsti.

    • Raikku

      Olisiko äkkipikaliimasta puikon nokassa apua? Tai jostain muusta tarraavasta aineesta.

      Tietty, jos avainta on kierretty lukkopesässä ennen katkaisemista niin vaikeusaste nousee.

      • seis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ei ainakaan pikaliimaa.


    • äölkj

      Jos oven saa omin konstein auki, niin halvempi konsi on irrottaa itse lukkorunko ovesta ja viedä se lukkosepälle.
      Jollain tosi pienillä kärkipihdeillä voi tietty yrittää saada sitä avaimentynkää pois, mutta mutta..

    • Sähkäri

      Katkenneen avaimenpäät saat Abloy-lukosta seuraavasti: tarvitset pienen lattaruuvarin kääntämään Abloy-lukot lukkohaitat (lamellit) suoraan. Sen jälkeen tarvitset teräksisen ohuen ja teräväksi hiotun puikon. Sen on oltava ohut ja ehdottomasti teräksinen. Helpoiten sellaisen saat tehtyä esim nupinaulasta, rautanaula on liian pehmeä. Sitten teräsnaula katkenneeseen avaimeen ja pieni napakka lyönti pienellä vasaralla piikinpäähän siten, että piikki uppoaa katkenneeseen avaimeen. Vedä varovasti piikkiin kiinnittynyt avaimen pää pois. Tätä "poistopiikkiä" voit säilyttää vaikka oven läheisyydessä jos ongelma eli kiusanteko on jatkuvaa.

      Huom! Abloy-avaimet eivät normaalisti ole magneettisia. Mitään liimoja ei pidä käyttää, koska on vaara, että (pika)liima valuu lamellien väliin ja sitten pitääkin vaihtaa koko lukkopesä uusiksi.

    • Omakotiasuja

      Luulen, että ainoa konsti on irrottaa lukkopesä ja kopistella avaimen pää lukkopesästä pöytää vasten pois. Ei siihen hommaan lukkoseppää välttämättä tarvitse. Lukkopesä on kiinni sisäpuolelta tavallisesti parilla parilla ruuvilla, jotka avaamalla sisäpuolen avauspainike ja ulkopuolen lukkopesän peitelevy irtoaa. Tämän jälkeen lukkopesä irtoaa yleensä ulkopuolelta kaksi ruuvia irrottamalla. Tällöin lukkopesä on kädessäsi ja on paljon helpompi saada avaimenpätkä sieltä ulos, kuin ovessa kiinni olevasta pesästä. Jos ei onnistu kotikonstein, pesän voi panna vaikka taskuun ja käyttää lukkosepän liikkeessä. Säästää ainakin lukkosepän kilometrikorvaukset.

      • arska

        helppo juttu lukko irti 2 ruuvia ja ruiskaus ohutta öljyä esim crc ja ehjällä avaimella tai pienellä ruuvimeisselillä lamellit kohdallaan siten lukko nurin ja kopautus toiselle puolelle niin pätkä putoaa pois, ja taas säästyi 100,00€ jonka lukkoseppä ois veloittanut kun olis tullut
        kotia.


      • raaka-arska
        arska kirjoitti:

        helppo juttu lukko irti 2 ruuvia ja ruiskaus ohutta öljyä esim crc ja ehjällä avaimella tai pienellä ruuvimeisselillä lamellit kohdallaan siten lukko nurin ja kopautus toiselle puolelle niin pätkä putoaa pois, ja taas säästyi 100,00€ jonka lukkoseppä ois veloittanut kun olis tullut
        kotia.

        Tosi helppoa vai? Teenkö seinään reiän vai rikonko kalliin ikkunan joka on korkealla jotta pääsen irroittamaan lukon? Ei taida sitten kyllä enää 100 euroa riittä. Asiat ei aina niin yksinkertaisia.


      • Anonyymi

        Kiitoksia hyvistä neuvoista!!! Helppo homma oli ja parisataa säästyi kun teki itse :-)


    • Kokemusta on

      Pölyimurilla siististi ja nopeasti.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkeistä! Pitkällä parsinneulalla sain lamellit kohdilleen ja sitten imuri lukkopesään ja a vot heti kilahti imurin putkessa. Pesä on taas tyhjä. Eikä mennyt kuin n. puoli tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä! Pitkällä parsinneulalla sain lamellit kohdilleen ja sitten imuri lukkopesään ja a vot heti kilahti imurin putkessa. Pesä on taas tyhjä. Eikä mennyt kuin n. puoli tuntia.

        Iso kiitos tästä niksistä. Juurikin katkesi avain lukkoon ja hermot meinasi mennä. Vedin hetken happee ja löysin tämän sinun vinkin. Kokeilin ja se toimi. Kiitos :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä! Pitkällä parsinneulalla sain lamellit kohdilleen ja sitten imuri lukkopesään ja a vot heti kilahti imurin putkessa. Pesä on taas tyhjä. Eikä mennyt kuin n. puoli tuntia.

        Toimii. Näin minäkin sain homman hoidettua


    • lukkoseppä.

      Käännä avainkanava suoraksi ja puolihuolimattomasti napauttele haittapakkaa. Avaimen pätkä pomppii avainkanavassa ja jossain vaiheessa tulee sen verran ulos, että päästä saa kiinni. Joskus täytyy väntää ohuesta pianolangasta terävä koukkupää, jolla saa avaimen jyrsinnästä kiinni ja vedettyt pätkän ulos.

      Ei niitä avaimen pätkiä kukaan sinne laita. Lukkoa avattaessa vavaimella eisaa vetää ovea auki. Jos vetää, niin jossain vaihessa avain murtuu ja katkeaa. Ovi voi olla myös niin tiukka, että lukko avataan väkisin avaimesta vääntämällä kun pitäisi samalla työntää kädellä oves kiinnipäin, jotta avaimeen ei kohdistu liikaa voimaa.

      Yleensä avaimen katkeamiseen on jokin syy/vika eikä se korjaannu ellei sitä lukkoseppää kutsu paikalle tarkastamaan lukon toimintaa. Itse ei oikein kannata lukkoa etukäteen purkaa, sillä tällöin lukkoseppä ei pysty sanomaan miksi avain on lukkoon katkennut.

    • Jarmoborisov

      Ihan koti-imurilla ite ottanu monesti.

    • Anonyymi

      Avain joutuu koville ja helposti katkeaa jos lukon telki liiķkuu jäykästi esim paksujen tiivisteiden tai oven roikkumisen vuoksi. Lukkomekanismin jousien jäykkyyksissäkin on eroja ja avaimen kääntyminen voi tästäkin syystä tarvita huomattavaa voimaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe