Mitä Marja-aroniasta?

marjuskainen

Heips!!

Meillä kasvaa monta marja-aroniapensasta ja marjoja tulee paljon..niinpä ajattelin, että josko niitä vois jotenkin hyödyntää ja yritin googlettaa reseptejä ja vinkkejä, mutta tulos oli onneton :o(!

Onko teillä siis kenelläkään jotain omia suosikkireseptejänne mitä kyseisestä marjasta valmistatte, kun niinään on vissiin aika karvas?

9

6111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mary

      siitä saa oikein hyvää tuoremehua ja hyytelöä on helppo valmistaa siitä mehusta. Ohjeen varmasti löydät kun googletat!

      • palava rakkaus

        Kateeksi käy, olen jo pitkään haaveillut marja-aronioista... Tuttavani tekee niistä mehua ihan perinteisellä mehumaijalla ja pakastaa mehun - se on aivan ihanaa! Mutta olikohan niin, että hän lisää aina mehuun muitakin marjoja...


      • Välivuosi
        palava rakkaus kirjoitti:

        Kateeksi käy, olen jo pitkään haaveillut marja-aronioista... Tuttavani tekee niistä mehua ihan perinteisellä mehumaijalla ja pakastaa mehun - se on aivan ihanaa! Mutta olikohan niin, että hän lisää aina mehuun muitakin marjoja...

        Kotiviini myös onnistuu marja-aronioita hyväksi käyttäen. Ne voi joko keittää mehuksi ja käyttää sitten viinin tekoon tai laittaa siiviläpussiin mahdollisesti muiden marjojen kanssa. Itse olen laittanut aroniaa 1,5 - 2,5 kg tehdessäni pari kertaa siitä viiniä. Mukana on ollut 2/3 - 1/2 muita marjoja. Hyvä kotiviinimarja.
        Itse pidän myös marjasta sellaisenaan ja harmittelenkin tänä vuonna, että ne kuivuudesta johtuen eivät tee kuin pieniä marjoja, joista tuskin saa mitään.


      • tuohihuuli
        Välivuosi kirjoitti:

        Kotiviini myös onnistuu marja-aronioita hyväksi käyttäen. Ne voi joko keittää mehuksi ja käyttää sitten viinin tekoon tai laittaa siiviläpussiin mahdollisesti muiden marjojen kanssa. Itse olen laittanut aroniaa 1,5 - 2,5 kg tehdessäni pari kertaa siitä viiniä. Mukana on ollut 2/3 - 1/2 muita marjoja. Hyvä kotiviinimarja.
        Itse pidän myös marjasta sellaisenaan ja harmittelenkin tänä vuonna, että ne kuivuudesta johtuen eivät tee kuin pieniä marjoja, joista tuskin saa mitään.

        Minäkin olen ihmetellyt mihin marja-aronian varjoja voisi käyttää. Kun ipanat nakkelee niitä seiniin on jälki pysyvää. Suussa ne maistuvat jotenkin karvaalle ja puumaiselle, vähän kuin söisi omenasta pelkät siemenet.
        Ajattelinkin kokeilla tehdä omenoista ja marja-aroniasta viiniä. Kuusi kiloa sokeria, omenia 4 ja marjoja 2 kg. Luulis että ei ainakaan tule kiljun makua enää läpi...

        Harmi vain, että kokemukset ovat valmiita vasta ensi vuotta varten, sillä viini ehtii nyt tekeytyä jouluksi. Pullo joka toinen viikko vauhdilla seuraavan viinierän teon ajankohta sattuukin kyllä kuuri sadonkorjuuaikaan ^_^


      • Marjaviiniä
        Välivuosi kirjoitti:

        Kotiviini myös onnistuu marja-aronioita hyväksi käyttäen. Ne voi joko keittää mehuksi ja käyttää sitten viinin tekoon tai laittaa siiviläpussiin mahdollisesti muiden marjojen kanssa. Itse olen laittanut aroniaa 1,5 - 2,5 kg tehdessäni pari kertaa siitä viiniä. Mukana on ollut 2/3 - 1/2 muita marjoja. Hyvä kotiviinimarja.
        Itse pidän myös marjasta sellaisenaan ja harmittelenkin tänä vuonna, että ne kuivuudesta johtuen eivät tee kuin pieniä marjoja, joista tuskin saa mitään.

        Me laitoimme viime viikolla taas käymään marjaviiniä, neljännen kerran. Aroniaa n. 1kg, mustaviinimarjoja reilu 3 kg ja punaisia viinimarjoja reilu 2 kg. Puna- ja mustaviinimarjojen määrät ovat vaihdelleet, välillä on punaisia laitettu enemmän. Lisäksi sokeria 6kg ja rusinoita 0,5 kg. Ohjeeksi on riittänyt kaupasta ostettu käymisainepakkaus ja siinä olevat ohjeet. Lopputuloksena yli 30 viinipullollista "terveellistä" ja hienon väristä viiniä. Ainakaan en ole neljään vuoteen sairastellut flunssaa ;)


    • päivänkukka

      Aivan ihananmakuista ja -väristä hyytelöä tulee hyytelösokerin kanssa.
      Myös mehu tulee hyvää.
      Mehusta olen tehnyt kiisseliä, johon lisään joko vattuja, mansikoita tai mustikoita...Hyvää
      Viime syksynä, kun kaikkia marjoja oli niin reilusti- keitin Mehu-Maijalla aronia-mustikka-puolukkamehua ja hyvältä sekin maistui.

      • Nimetön

        ---


      • kokeilija Joensuusta

        Hei ! Kerropa miten saisi valmistus ohjeen marja-aronia hyytelölle.Olet varmasti kokeillut monia reseptejä joista haluaisin sinun mielestä parhaan .Syysterveisin Jaska Joensuusta


    • The Real J.

      Itse en ole laittanut, mutta kotona käydessäni olen vienyt mukanani pakasteesta aronianmarjoja ja niistä on tehty karpaloiden kanssa soppaa noin 50:50-suhteella ja tosi hyvää oli. Muutkin marjat käyvät, ainakin mansikoiden kanssa on saatu myös hyvää soppaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe