Indivina

Myöhästyneet sivuvaikutukset

Olen käyttänyt jo muutaman vuoden vaihdevuosivaivoihin Indivina tabletteja. Ne ovat sopineet minulle hyvin. Nyt vasta tänä kesänä vasen rintani alkoi vihloa ja särkeä. Lopetin Indivinan käytön omasta aloitteestani, vaiva hävisi muutaman päivän kuluttua. Ihmettelen, etteivät kyseiset vaivat esiintyneet hoidon alussa. En haluaisi enää aloittaa niiden käyttöä, koska mitään kuumia aaltoja ei tule, sen sijaan yöunet menivät. Onko Indivinasta kenelläkään tullut vastaavanlaisia vaivoja?

22

19174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 57v

      Olen käyttänyt hormoneja 7-vuotta. Indivina muutaman vuoden.Sopii hyvin, mutta minullakin vasemassa rinnassa kipeä kohta. Välillä särkee ja vihloo.En tunne siellä mitään patteja ja olen käynnyt mammografiassa.Minulla on kyllä ollut tämä vaiva kauan. Välillä enemmän välillä vähemmän kipeä. Olen kertonut gynelle mutta hän ei noteerannut asiaa.En uskalla lopettaa hormonien käyttöä koska minullakin pahin ongelma että yöunet menee.

      • Myöhästyneet sivuvaikutukset

        Kyllä uni on niin tärkeä asia, että sen vuoksi pitää kai aloittaa lääkitys. Sisareni oli samojen ongelmien vuoksi tänään gynekologilla, joka ei myöskään antanut mitään kommetteja rintojen arkuudesta, eikä unettomuudesta. Hän oli saanut kylläkin uuden lääkkeen. Mikäli se on toimivampi ilman sivuvaikutuksia, palaan asiaan.


      • indivinaa myös
        Myöhästyneet sivuvaikutukset kirjoitti:

        Kyllä uni on niin tärkeä asia, että sen vuoksi pitää kai aloittaa lääkitys. Sisareni oli samojen ongelmien vuoksi tänään gynekologilla, joka ei myöskään antanut mitään kommetteja rintojen arkuudesta, eikä unettomuudesta. Hän oli saanut kylläkin uuden lääkkeen. Mikäli se on toimivampi ilman sivuvaikutuksia, palaan asiaan.

        Miten vahvoja ne sun Indivinat on, 1mg vai 2mg
        estrogeeniä sisältäviä?
        Mulla nimittäin 2mg teki rinnat kipeiksi mutta 1mg ei ainakaan vielä.
        Mulle gyne sanoi että 2mg oli mulle liian vahvaa koska rinnat kipeytyivät.


      • Myöhästyneet sivuvaikutukset
        indivinaa myös kirjoitti:

        Miten vahvoja ne sun Indivinat on, 1mg vai 2mg
        estrogeeniä sisältäviä?
        Mulla nimittäin 2mg teki rinnat kipeiksi mutta 1mg ei ainakaan vielä.
        Mulle gyne sanoi että 2mg oli mulle liian vahvaa koska rinnat kipeytyivät.

        Alussa oli 1 mg nyt viimeisen vuoden olen syönyt 2 mg. Saattaa olla, että tässä vaiheessa riittäisi lievempi lääkitys. Pitää keskustella lääkärin kanssa asiasta. Kiitos vihjeestä!


    • Parempi niin

      Lopeta koko lääkkeen syönti. Kaikki ylimääräinen on turhaa keholle ja niistä saa vakaviakin sivuoireita. Luulen että lumepillereillä on yhtä hyvä vaikutus kuin kaikenmaailman labroissa kehitetyille hormoni ja dopingaineilla, sitä samaahan nämä nk. naisten vaihdevuosihormonit ovat.

      • Myöhästyneet sivuoireet

        En välitä mistään muusta, kuin yöunista. Ei ihminen jaksa, jos ei saa nukutuksi. Ulkoilusta ja liikunnasta se ei ole kiinni.


      • Anonyymi

        Valitettavasti osalle oireet ovat niin vakavat, että.ilman lääkitystä ei voi olla. Se on huomattava terveysriski ja romuttaa elämänlaadun.

        Se ei vaan vie yöunia, mikäsekin jo vakavaa ja aiheuta vain hikoilua, joillekin jatkuvaa palelua ja silti hikoilee. Se voi romahduttaa nopeasti mm. Kalium tasot ja olla vakava akuuttiriski sydämen toiminnalle ja aktivoida osteoporoosin jne jne..

        On harmi, ettei vielä ole tutkittua tietoa, mikä.mekanismi on takana ja miten.muuten siihen voisi vaikuttaa


    • 58 vuotias

      Minäkin olen käyttänyt Indivinaa 1 mg vuodesta 99 alkaen. Minulla on ollut kokoajan tosi hyvä ja tasapainoinen olo. Olen nukkunut hyvin ja muutenkin on ollut energinen olo. Rinnat minulla on tosin kasvaneet lääkityksen aikana. Minulla on ollut pitkäaikainen suhde lääkärini kanssa kun hän on tehnyt minulle myös 2 sektiota 30 vuotta sitten niin hänen luonaan on ollut turvallinen käydä. Olen kysynyt häneltä muutaman kerran vuosien aikana, että voisinko lopettaa hormoonilääkityksen tai ainakin pitää taukoa. Hän on sanonut, että ei kannata, koska tämä on niin pieni annos, että on suurempi riski jäädä auton alle kuin saada rintasyöpä. Ja jos tämä nyt lopetetaan niin sitten ei voida aloittaa uudelleen kun sitten riskit kasvavat ja tulee veritulpan vaara. Hänellä on vanhin asiakas melkein 90 v vanha ja hänkin on käyttänyt lääkettä jo kymmeniä vuosia.
      Nyt sitten tämä ko. mieslääkäri on jäänyt eläkkeelle ja jouduin käymään uudella lääkärillä (nainen). Hän sanoi heti, että kannattaa lopettaa, koska olette jo altistuneet rintasyövälle ja kestää ainakin 4 vuotta, ennen kuin lääkkeen vaikutus loppuu elimistöstä lopettamisen jälkeen. Kerroin hänelle edellisen lääkärin kommentit niin hän puisteli päätään ja sanoi ettei pidä paikkaansa. Lääkitys voidaan aloittaa uudelleen jos olo on hankalaa. Sain kyllä itse tehdä päätöksen ja hän ei antanut minulle uutta reseptiä mutta sanoi, että riittää vain puhelinsoitto niin hän kirjoittaa. Nyt minulla on vähän ristiriitainen olo mutta täytyy nyt varmaan kuulostella olotilaansa.

      • Raili48

        Kirjoituksesi oli mielenkiintoinen. Minä olen 66-vuotias. Olen käyttänyt korvaushoitoja tosi kauan. Gynekologini suositteli lopettamista, koska syöpävaara kasvaa. Aiemmin on sanottu, että vaikka koko loppuelämän ajan voisin...Olen vähän herkkäluonteinen naisihminen ja kun aikoinaan aloitin korvaushoidon, mielialani oli ainakin puoli vuotta tosi positiivinen. Ihoni ja limakalvoni ovat hyvässä kunnossa. Nyt on kuitenkin oikea rintani kipeytynyt, sitä on tutkittu. Mitään ei löydy. Onneksi. Olen nyt kyllä vähän epätietoinen ja epävarma. Ajattelin puolittaa nykyisen tabletin ja ehkä pikku hiljaa lopettaa...


    • katri

      Kertokaapa joku miten teillä meni kun aloititta indivina käytön.?
      Itse olen käyttänyt 5 päivää indivina 1m/25mg,
      hirveät hikipuuskat on vain lisääntyny ja yöt huonoja ja päivälläki puuskia, minusta enempi ko ennen lääkettä.
      onko jollain samoja kokemuksia.?
      onko tämä alku kankeutta vain..??

      • 54

        hei. yritin saada täältä jotain infoa tästä Indivina-hormoonilääkkeestä ,koska minulla on tuore resepti pöydällä kyseistä lääkettä...en ole vielä ihan varma uskallanko hakea lääkettä ja aloittaa sen käyttöä....mutta eipä tämä elämä näiden hikipuuskien , ja kiukkukohtausten kanssakaan helppoa ole...tämä ns.luomuna kärsitty elämä vaihdevuodet vastaan hormoonielämä ,siinäpä pohdittavaa.kuitenkin alan kallistua siihen että hormoonit tulevat minun elämääni, ja toivottavasti tuovat helpotusta siihen.


      • Anonyymi
        UUSI
        54 kirjoitti:

        hei. yritin saada täältä jotain infoa tästä Indivina-hormoonilääkkeestä ,koska minulla on tuore resepti pöydällä kyseistä lääkettä...en ole vielä ihan varma uskallanko hakea lääkettä ja aloittaa sen käyttöä....mutta eipä tämä elämä näiden hikipuuskien , ja kiukkukohtausten kanssakaan helppoa ole...tämä ns.luomuna kärsitty elämä vaihdevuodet vastaan hormoonielämä ,siinäpä pohdittavaa.kuitenkin alan kallistua siihen että hormoonit tulevat minun elämääni, ja toivottavasti tuovat helpotusta siihen.

        Hei! Itselläni oli tosi hirveät hikoilemiset yötä päivää. Yöunet olivat tosi huonot ja alkoivat vaikuttaa jo koko elämään. Aloitin puolivuotta sitten Indivina 1mg /2,5 mg. Itselläni hävisi kaikki vaihdevuosi oireet ja unen laatu mitä parasta 8-9 tuntia yö ilman heräämisiä. Rinnat hiukan kasvoi ja joskus tuntuu vasemman rinnan sivulla kipua.siis harvoin. Mammossa käyty ja kaikki ok. Joten sekään ei eläämääni haittaa. Urheilen paljon erilajeja ei haittaa niissäkään. Mulle tämä sopii mainiosti.


    • kassv

      Moikka,vaihdevuodet alko jo 46 v.hikoilin kuin suihkusta olis tullu ja sit kylmä vilu perään ,kokeilin menoforce strong tabletteja vogelin,otin tuplaannoksella vain kk ajan ja kaikki vaivat loppu,limakalvot alap.oli vähän aikaa kuivat ja tukka oheni,miten onko teillä indvina auttanut pitämään hiukset paksuina,suosittelen näihin kauheisiin hikoiluihin salviaa siis menoforcea ja strongia olin itsekkin skeptinen,auttaa mut ei heti odota ainakin pari viikkoa ja syö tuplana.

      • Selvisit_tuurilla

        Sinulla kävi todella hyvä tuuri että luontaistuotteet auttoi. Kannattaa kuitenkin muistaa että jos käyttää jotain muita lääkkeitä, pitää tarkistaa yteisvaikutukset. Luontaistuotteet voi vahvistaa tai heikentää lääkkeiden vaikutusta. Apteekista saa ohjeita.


    • Anonyymi

      Paino nousi 9 kg kuukaudessa. Jatkuva päänsärky. Kahden kuukauden jälkeen veritulppa jalassa. Ei sopinut minulle.

    • Anonyymi

      Mulla nyt ollut Indivina 2/5 mg 5kk käytössä. Mulla oli ollut jo melkein 2 vuotta pahenevat vv oireet ja sinnikkäästi uskoin selviäväni vaihdevuosista ilman hormonilääkitystä kunnes yöunet katosivat kokonaan ja jouduin jäämään sairaslomalle ja todellakin aloin syömään kyseistä hormonia. Mulla oli sitä ennen aivan kaikki mahdolliset oireet... hikoilu alkoi vähenemään aivan selkeästi noin 2kk jälkeen ja 3 kk kuluttua hikipuuskat enää satunnaisia. Migreenin takia aloitin samaan aikaan hormoonien kanssa estolääkityksen joten yöunien takia sain siihen sellaisen lääkkeen joka parantaa yöunen laatua. Mutta hikoilu on kyllä nyt kadonnut ilmiö ja alakuloisuus ja itkuisuus samoin. Nivelsärkyjä ei oikein enää ole eikä jatkuvaa huonoa oloa. Painoa mulle on tullut kyllä reippaasti lyhyessä ajassa mutta tällä hetkellä en aio luopua hormoonihoidosta . Migreenit eivät vielä ole täysin kadonneet elämästä joten nähtäväksi jää miten käy... gynekologi sanoi että voin jossain kohtaa kokeilla Indivinan puolittamista ja katsoa miten käy oireitten. Joten nyt tässä olen ajatellut alkaa puolittaa pilleriä.
      Se on sellaisen ihmisen helppo sanoa , että älä vaan syö mitään lääkkeitä jolla ei ole vaikeita elämää haittaavia oireita. Minäkin pilasin pitkän ajanjakson elämässäni uskottelemalla että selviän ilmankin. Tsemppiä kaikille vv oireitten kanssa painiville. Suosittelen hormooihoitoa, Ystäväni sairasti rintasyövän eikä koskaan ole käyttänyt hormoneja.

      • Anonyymi

        Iholle siveltävä geeli sopii minulle, sen annostusta voi hienosäätää gynekologin kanssa vuosien saatossa pillereitä paremmin esimerkiksi ensin suuremmaksi oireiden voimistuessa ja myöhempinä vuosina pienemmäksi oireiden vähetessä, lisäksi iholle annosteltuna veritulppariski poistuu kokonaan.


      • Anonyymi

        Minulle yksi apteekkihenkilö sanoi, ettei Indivinaa voi puolittaa. Mikähän sitten mahtaa olla totuus? Itsekin haluaisin tuon puolittaa ja testata, että riittäiskö annostus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle yksi apteekkihenkilö sanoi, ettei Indivinaa voi puolittaa. Mikähän sitten mahtaa olla totuus? Itsekin haluaisin tuon puolittaa ja testata, että riittäiskö annostus.

        Itse olen puolittanut tabletin


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle yksi apteekkihenkilö sanoi, ettei Indivinaa voi puolittaa. Mikähän sitten mahtaa olla totuus? Itsekin haluaisin tuon puolittaa ja testata, että riittäiskö annostus.

        Käytin hormonikorvaushoitoa ohjeen mukaan yhden kuukauden. Sen jälkeen otin omin päineni vain puolet. Kun kerroin gynekologille, hän ei moittinut, vaan sanoi, että niitä keksitäänkin kevyempiä versioita. Pari minun tuttuani sai rintasyövän. En uskaltanut. Lopulta lopetin hormonit ja otin tilalle psyykenlääkkeen, jota käytän vieläkin.


    • Anonyymi

      Siirryin käyttämään keväällä 2023 Invidinaa, koska huomattiin, että endometrioosini on nyt todella paha ja tämän valmisteen ajatellaan hillitsevän kasvua. Olen nyt 51v ja käyttänyt Femostonia 45 vuotiaasta saakka.

      Invidinan kanssa pientä tiputteluvuotoa. En tiedä johtuuko tästä vai mistä, mutta halut on olleet valtaisat keväästä lähtien. Vaikka vaihdevuodet alkoivat jo 45v, ei vaikuttanut haluihin tuolloinkaan vaan päivänvastoin ne olivat isommat kuin koskaan ennen. Lieneekö se, että erosin 42 v ja pian löysin miehen, joka saa mut hulluksi halusta ja kun en ole koskaan ennen sellaista suhdetta kokenut, niin sitten tällainen reaktio.

      • Anonyymi

        Sorry huono kieliasu, siis toki niin että pohdin aiheuttaako Invidinan käyttö halujen kasvua, ei tiputteluvuoto😅


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe