Psyykelääkkeillä lihoneet

hermiitti

Onko tällä palstalla muita, jotka olette lihoneet psyykkisen sairastumisen jälkeen, kun ette ole jaksanut liikkua ja olette syöneet lihottavia lääkkeitä.

Minä olen lihonut Risperdaalilla 10kg ja Zyprexalla 20kg. Nyt syön painoneutraalia lääkettä eli Abilifyä.

Vaikeaksi painon tiputtamisen tekee se, että kärsin osittain invalidisoivasta mielisairaudesta. En siis jaksa liikkua millään tarpeeksi, vaikka olen entinen aktiivikuntoilija. Ottaa rankasti päähän tämä sairauteni ja lihominen. Toivottavasti teitä on muitakin, niin voitaisiin tsempata toisiamme.

43

7237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nicci

      Minä lihosin pitkän kortisonikuurin aikana tosi reippaasti. Et ole ainoa, jolla lääkkeet ovat saaneet kiloja kertymään, vaikka ei se tietenkään mitään lohduta. Kortisoni ei tietenkään pelkästään lihota, mutta lisää ruokahalua. Ja minähän söin. Oli mukana myös masennusta, mutta masennuslääkkeet yritettiin valita niin, että eivät ainakaan ruokahalua lisää. Nyt on tilanne jo ihan hyvä ja lääkkeitä lopetellaan pikkuhiljaa jouluun mennessä.

      Tuli mieleen tuosta liikkumisesta, että pidätkö uimisesta, yleensä vedessä oleilusta? Se on minulle paras paikka liikkua ja suosittelen sinullekin, jos vain jaksat lähteä uimahalliin. Ei muuta kuin tsemppiä sinulle kovasti ja muista, että paistaa se aurinko risukasaankin.

      • hermiitti

        Onhan se juu niin, että lääkkeet lisää ruokahalua, johon lääkkeiden lihottava vaikutus perustuu.

        En ole oikein uimari. En tosiaan ole varma, että menenkö pohjaan, jos koitan alkaa uida. Kai mun pitää tyytyä vaan pyöräilyyn ja kävelyyn liikunnan osalta, jos nyt jaksan ylipäätään liikkua.

        Se on hienoa, että pääset lääkkeistä eroon. Painonhallintakin on helpompaa, kun ei tartte syödä lihottavia lääkkeitä.


    • Emeritusprofessori

      "Minä olen lihonut Risperdaalilla 10kg ja Zyprexalla 20kg."

      Äläs nyt ihan satuja sentään kertoile. Lääkkeet eivät missään nimessä lihota, mutta ne kylläkin saattavat lisätä näläntunnetta. Lihomisen aiheuttaa ravinnosta saadut ylimääräiset kalorit. Viime kädessä kuitenkin on mahdollista vaikuttaa syömisiinsä.

      • hermiitti

        Eihän lääkkeissä paljon kaloreita ole. Luulitko tosiaan, että tarkoitin sitä?

        Kun sinäkin sairastut vaikeasti psyykkisesti, niin se on silloin ihan samantekevää kuinka monta ylimääräistä kaloria päivässä saa. Olen vaan huomannut, että moni psyykepotilas on lihava, josta ei voi tehdä kuin yhden päätelmän, että lääkkeet todellakin lihottavat. Lääkkeiden lihottava vaikutus perustuu lääkäreidenkin mukaan lisääntyneeseen ruokahaluun, mutta lihominen voi myös johtua nesteen kertymisestä kehoon ja hidastuneesta aineenvaihdunnasta.


      • tämän verran

        Lääkelaitoksen sivuilta löytyy lääkkeiden selosteet. Risperdalin miedoin seloste kertoo, että pitkäaikaistutkimuksissa uneliaisuus oli myös yleisin haittavaikutus (30,8 %), päänsärky 21,1 %:lla, painonnousu 20 %:lla ja hyperprolaktinemia 15,5 %:lla.

        Lääkkeissä ei ehkä ole kaloreita, mutta jos haittavaikutuksen on uneliaisiuus niin miten Emeritusprofessori uneliaisuuden vaikutukset kiertää? Unessa kun ei edes ruokaile, ei tietysti kulutakaan: pitäisikö jättää vallan syömättä? Mistä sitten ne tuikitärkeät vitamiinit yleisterveyteen ja tuplana tietyt vielä mielenterveyteen? Purkista?


      • tämän verran lisää
        tämän verran kirjoitti:

        Lääkelaitoksen sivuilta löytyy lääkkeiden selosteet. Risperdalin miedoin seloste kertoo, että pitkäaikaistutkimuksissa uneliaisuus oli myös yleisin haittavaikutus (30,8 %), päänsärky 21,1 %:lla, painonnousu 20 %:lla ja hyperprolaktinemia 15,5 %:lla.

        Lääkkeissä ei ehkä ole kaloreita, mutta jos haittavaikutuksen on uneliaisiuus niin miten Emeritusprofessori uneliaisuuden vaikutukset kiertää? Unessa kun ei edes ruokaile, ei tietysti kulutakaan: pitäisikö jättää vallan syömättä? Mistä sitten ne tuikitärkeät vitamiinit yleisterveyteen ja tuplana tietyt vielä mielenterveyteen? Purkista?

        myös Zyprexan yleisimpiä haittavaikutuksia ovat uneliaisuus ja painon nousu.


      • tosi ärsyttävä!

        Ja varmasti nautit siitä! ottaisit ensin selvää mistä puhut. Esimerkiksi korticonit ja monet mieliala ja skitsofrenia lääkkeet aiheuttavat lihomista, koska ne hidastavat aineenvaihduntaa ja keräävät nestettä elimistöön. monet psyykelääkkeet aiheuttavat lisäki raskaustuntemuksia, vatsa turpoaa ja rinnat kasvavat (myös miehillä) joillakin saattaa esiintyä jopa maidon tihkumista rinnoista. Vatsa lääkeenä käytetään monesti nesteen poisto lääkitystä mutta se ei auta kunnolla. Itse olen töissä psykogeriatrisella osastolla ja tiedän miten vähän jotkut syövät mutta eivät laihdu. ainut konsti on liikunnan lisääminen. Monelle se voi olla vaikeaa jos ei ole ketään joka tsemppaisi. Pelkkä ulos lähteminen muiden joukkoon voi olla vaikeata.

        Alkuperäiselle kysyjälle: Voit kysyä lääkäriltäsi käykö tämänhetkisen lääkeesi kanssa Reductil lääke. Joitakin rajoituksia oli mm. SSRI lääkkeiden kanssa ei sovi ja joidenkin verenpaine lääkeiden. Se vähentää ruokahalua ja näläntunnetta. Ovat kyllä hieveän kalliita mutta itse olen saanut pois 6kg kolmessa kuukaudessa.


      • skäribo

        Ensinnäkin "emeritusproffana" tiedät, että mielen sairauksiin usein liittyvät myös uni- ja ruokahalun häiriöt. Minusta on siksi aika kohtuutonta vaatia mielenterveyspotilaalta itsekuria syömisissään, kun hänelle samaan aikaan syötetään lääkettä, joka tekee tämän erityisen vaikeaksi.

        Lisäksi monet psyykenlääkkeet myös keräävät nestettä elimistöön, vaikka söisi kuinka terveellisesti.


      • Emeritusprofessori
        hermiitti kirjoitti:

        Eihän lääkkeissä paljon kaloreita ole. Luulitko tosiaan, että tarkoitin sitä?

        Kun sinäkin sairastut vaikeasti psyykkisesti, niin se on silloin ihan samantekevää kuinka monta ylimääräistä kaloria päivässä saa. Olen vaan huomannut, että moni psyykepotilas on lihava, josta ei voi tehdä kuin yhden päätelmän, että lääkkeet todellakin lihottavat. Lääkkeiden lihottava vaikutus perustuu lääkäreidenkin mukaan lisääntyneeseen ruokahaluun, mutta lihominen voi myös johtua nesteen kertymisestä kehoon ja hidastuneesta aineenvaihdunnasta.

        "Eihän lääkkeissä paljon kaloreita ole. Luulitko tosiaan, että tarkoitin sitä?"

        En luullutkaan, että tarkoitat sitä. Sen sijaan viestisi antaa virheellisen kuvan siitä, että näin olisi.

        "..mutta lihominen voi myös johtua nesteen kertymisestä kehoon ja hidastuneesta aineenvaihdunnasta."

        Nimeonomaan on tärkeää huomata, että ko. lääkkeillä ei ola tällaisia sivuvaikutuksia. Mikäli on, niin linkki luotettaviin tutkimuspyötäkirjoihin löytynee?


      • lainaksi
        Emeritusprofessori kirjoitti:

        "Eihän lääkkeissä paljon kaloreita ole. Luulitko tosiaan, että tarkoitin sitä?"

        En luullutkaan, että tarkoitat sitä. Sen sijaan viestisi antaa virheellisen kuvan siitä, että näin olisi.

        "..mutta lihominen voi myös johtua nesteen kertymisestä kehoon ja hidastuneesta aineenvaihdunnasta."

        Nimeonomaan on tärkeää huomata, että ko. lääkkeillä ei ola tällaisia sivuvaikutuksia. Mikäli on, niin linkki luotettaviin tutkimuspyötäkirjoihin löytynee?

        Jos kovasti kiinnostaa niin varmasti saar apteekista sen verran tuota opusta lainata että sieltä voit lukea mustaa valkoisella.


      • tyttää
        Emeritusprofessori kirjoitti:

        "Eihän lääkkeissä paljon kaloreita ole. Luulitko tosiaan, että tarkoitin sitä?"

        En luullutkaan, että tarkoitat sitä. Sen sijaan viestisi antaa virheellisen kuvan siitä, että näin olisi.

        "..mutta lihominen voi myös johtua nesteen kertymisestä kehoon ja hidastuneesta aineenvaihdunnasta."

        Nimeonomaan on tärkeää huomata, että ko. lääkkeillä ei ola tällaisia sivuvaikutuksia. Mikäli on, niin linkki luotettaviin tutkimuspyötäkirjoihin löytynee?

        Zyprexan haittavaikutuksia ovat mm. painon nousu, turvotukset (= nesteen kertyminen!).

        Risperdalista haittavaikutuksiksi mainitaan mm. melko usein ilmenevä painon nousu.

        Lähteenä: tohtori.fi

        Missähän muodossa tuo aineenvaihdunnan hidastuminen olisi haittavaikutuksissa? Miten se ilmaistaisiin? Voiko se sisältyä "painon nousuun"?


      • hermiitti
        Emeritusprofessori kirjoitti:

        "Eihän lääkkeissä paljon kaloreita ole. Luulitko tosiaan, että tarkoitin sitä?"

        En luullutkaan, että tarkoitat sitä. Sen sijaan viestisi antaa virheellisen kuvan siitä, että näin olisi.

        "..mutta lihominen voi myös johtua nesteen kertymisestä kehoon ja hidastuneesta aineenvaihdunnasta."

        Nimeonomaan on tärkeää huomata, että ko. lääkkeillä ei ola tällaisia sivuvaikutuksia. Mikäli on, niin linkki luotettaviin tutkimuspyötäkirjoihin löytynee?

        Tule sitten vasta kirjoittelemaan, kun sulla on omia kokemuksia asiasta. Minusta on selvä juttu, että psyykelääkkeet aiheuttaa nestepöhöä.


      • hym...

        esimerkiksi!lihottaa!kasvattaa lisäksi ruokahalua!turvottaa!kerää nestettä jne!


      • ärsyttää
        tosi ärsyttävä! kirjoitti:

        Ja varmasti nautit siitä! ottaisit ensin selvää mistä puhut. Esimerkiksi korticonit ja monet mieliala ja skitsofrenia lääkkeet aiheuttavat lihomista, koska ne hidastavat aineenvaihduntaa ja keräävät nestettä elimistöön. monet psyykelääkkeet aiheuttavat lisäki raskaustuntemuksia, vatsa turpoaa ja rinnat kasvavat (myös miehillä) joillakin saattaa esiintyä jopa maidon tihkumista rinnoista. Vatsa lääkeenä käytetään monesti nesteen poisto lääkitystä mutta se ei auta kunnolla. Itse olen töissä psykogeriatrisella osastolla ja tiedän miten vähän jotkut syövät mutta eivät laihdu. ainut konsti on liikunnan lisääminen. Monelle se voi olla vaikeaa jos ei ole ketään joka tsemppaisi. Pelkkä ulos lähteminen muiden joukkoon voi olla vaikeata.

        Alkuperäiselle kysyjälle: Voit kysyä lääkäriltäsi käykö tämänhetkisen lääkeesi kanssa Reductil lääke. Joitakin rajoituksia oli mm. SSRI lääkkeiden kanssa ei sovi ja joidenkin verenpaine lääkeiden. Se vähentää ruokahalua ja näläntunnetta. Ovat kyllä hieveän kalliita mutta itse olen saanut pois 6kg kolmessa kuukaudessa.

        lukea tällaisia juttuja joissa yksikään yhdyssana ei ole oikein, eikä juuri mikään muukaan sana.

        Panee miettimään, onko sisällössäkään mitään oikein.

        Oletko siellä psykogeriatrisella osastolla siivoojana???


      • vastinetta

        Emeritusproffalle ei taida tulla lehti nimeltään Diabetes Care. Siinä nimittäin kerrotaan, että kyllä masennuslääkkeet lihottavat, aiheuttavat insuliiniresistenssiä, nostavat kolesterolia ja laukaisevat diabeteksenkin.

        Varoituksen antoivat vuonna 2004 American Diabetes Association, American Psychiatric Association, American Association of Clinical Endocrinologists ja North American Association for the Study of Obesity.

        Kyseessä ovat tavanomaiset psyykenlääkkeet, joita Suomessakin määrätään yleisesti uni- ja bipolaariseen masennukseen, skitsofreniaan, dementiaan, autismiin ja kehityshäiriöihin. Niiden maailmanlaajuiset markkinat ovat yli 8 miljardia dollaria vuodessa. Muutamat lääketehtaat, mutta eivät kaikki, ovat jo kirjoittanet varoituksia lääkepurkkeihin.

        Kuusi yleisimmin käytettyä psykenlääkettä, joista nyt varoitetaan, ovat

        Clozaril (Novartis AG)
        Risperdal (Johnson & Johnson)
        Zyprexa (Eli Lilly and Co.)
        Seroquel (AstraZeneca)l
        Geodon (Pfizer Inc.)
        Abilify (Bristol-Myers Squibb Co.).

        Suurimmat riskit aiheutuvat Zyprexan ja Clozarilin käytöstä. Esimerkiksi Zyprexan ja diabeteksen yhteydestä on PubMedissä (http://pubmed.gov) kymmeniä tieteellisiä raporttejaa (hakusanoiksi; Zyprexa; diabetes).
        Tässä juttu on suomeksi ja myös referenssi
        http://tinyurl.com/rkgjy


      • lukihäiriö
        ärsyttää kirjoitti:

        lukea tällaisia juttuja joissa yksikään yhdyssana ei ole oikein, eikä juuri mikään muukaan sana.

        Panee miettimään, onko sisällössäkään mitään oikein.

        Oletko siellä psykogeriatrisella osastolla siivoojana???

        niin ei tarvii heti ruveta huutaa! Asiatietoon se ei kyllä vaikuta.


      • hermiitti
        vastinetta kirjoitti:

        Emeritusproffalle ei taida tulla lehti nimeltään Diabetes Care. Siinä nimittäin kerrotaan, että kyllä masennuslääkkeet lihottavat, aiheuttavat insuliiniresistenssiä, nostavat kolesterolia ja laukaisevat diabeteksenkin.

        Varoituksen antoivat vuonna 2004 American Diabetes Association, American Psychiatric Association, American Association of Clinical Endocrinologists ja North American Association for the Study of Obesity.

        Kyseessä ovat tavanomaiset psyykenlääkkeet, joita Suomessakin määrätään yleisesti uni- ja bipolaariseen masennukseen, skitsofreniaan, dementiaan, autismiin ja kehityshäiriöihin. Niiden maailmanlaajuiset markkinat ovat yli 8 miljardia dollaria vuodessa. Muutamat lääketehtaat, mutta eivät kaikki, ovat jo kirjoittanet varoituksia lääkepurkkeihin.

        Kuusi yleisimmin käytettyä psykenlääkettä, joista nyt varoitetaan, ovat

        Clozaril (Novartis AG)
        Risperdal (Johnson & Johnson)
        Zyprexa (Eli Lilly and Co.)
        Seroquel (AstraZeneca)l
        Geodon (Pfizer Inc.)
        Abilify (Bristol-Myers Squibb Co.).

        Suurimmat riskit aiheutuvat Zyprexan ja Clozarilin käytöstä. Esimerkiksi Zyprexan ja diabeteksen yhteydestä on PubMedissä (http://pubmed.gov) kymmeniä tieteellisiä raporttejaa (hakusanoiksi; Zyprexa; diabetes).
        Tässä juttu on suomeksi ja myös referenssi
        http://tinyurl.com/rkgjy

        Lisääkö Abilify ja Seroquel todella diabeteksen riskiä? Minä olen kyllä pitänyt Abilifya painoneutraalina lääkkeenä.

        Sun listasta puuttui muuten Leponex, joka on kans tosi paha lihottaja.


      • kertoo
        hermiitti kirjoitti:

        Lisääkö Abilify ja Seroquel todella diabeteksen riskiä? Minä olen kyllä pitänyt Abilifya painoneutraalina lääkkeenä.

        Sun listasta puuttui muuten Leponex, joka on kans tosi paha lihottaja.

        nopea vilkaisu http://pubmed.gov -tiekokantaan osoittaa että kaikki em. lääkkeet voivat aiheuttaa aineenvaihdunnan häiriöitä, mukaan lukien lihominen, insuliiniresistenssi, metabolinen oireyhtymä ja diabetes.


      • hermiitti.
        kertoo kirjoitti:

        nopea vilkaisu http://pubmed.gov -tiekokantaan osoittaa että kaikki em. lääkkeet voivat aiheuttaa aineenvaihdunnan häiriöitä, mukaan lukien lihominen, insuliiniresistenssi, metabolinen oireyhtymä ja diabetes.

        Miksi sitten psykiatrit sanovat, että Abilifyn ei pitäisi lihottaa. Minä en puhuisi samana päivänä Zyprexasta ja Abilifysta, jos mietitään lihottavia lääkkeitä.


    • sotatanner

      Hei!

      Pitipä vain mainitsemani, että täältä ei pahemmin kannata hakea mitään vertaistukea... Jos menee väittämään näille "älyköille", että jokin sairaus tai lääkitys lihottaa, niin johan siitä haloo nousee! Saat vain moralisointia "omasta laiskuudestasi ja saamattomuudestasi".

      Kannattaa siis kysellä muilta (ehkä hiukan järkevämmiltä?) palstoilta taustatukea ja tulla katselemaan vaikka tuonne laihdutusseuraa-palstalle, josko löytyisi samanhenkisiä. Siellä on nytkin monia hyviä tukiryhmiä käynnissä!

      Lihavuus-palsta on lähestulkoon pelkkä sotatanner, jolla vallitsee vain yksi totuus. Kenenkään henkilökohtaisia kokemuksia ja syitä ei täällä siis oteta huomioon...

      Valoisaa syksyä!

      • hermiitti

        En tosiaan lukenut tämän palstan keskusteluita läpi. Sen olen huomannut Suomi24:ssä, että välillä täällä on ihan asiallistakin keskustelua, mutta sitten on tosiaan niitä kakaroita, jotka käyttävät aikansa muiden kiusaamiseen ja provoomiseen.


      • Emeritusprofessori

        "Jos menee väittämään näille "älyköille", että jokin sairaus tai lääkitys lihottaa, niin johan siitä haloo nousee!"

        No totta kai siitä nousee haloo, koska asia ei pidä paikkaansa. Jokin sairaus tai lääkitys voi edesauttaa lihomista, mutta varsinainen syy rasvan (ei nesteen) kertymiselle elimistöön on ylimääräisen energian nauttiminen. Pitäkääpä se mielessä, niin ei nouse haloota meidän asioihin perehtyneiden puolesta.    


      • olet perehtynyt
        Emeritusprofessori kirjoitti:

        "Jos menee väittämään näille "älyköille", että jokin sairaus tai lääkitys lihottaa, niin johan siitä haloo nousee!"

        No totta kai siitä nousee haloo, koska asia ei pidä paikkaansa. Jokin sairaus tai lääkitys voi edesauttaa lihomista, mutta varsinainen syy rasvan (ei nesteen) kertymiselle elimistöön on ylimääräisen energian nauttiminen. Pitäkääpä se mielessä, niin ei nouse haloota meidän asioihin perehtyneiden puolesta.    

        olet juuri sinä itse. Olet persoonallisuushäiriöinen, joka ei tajua oikeasta elämästä ja ihmisistä mitään.

        Persoonallisuushäiriöinen ihminen on usein hyvinkin "älykäs", mutta kykenemätön käyttämään sitä myös muiden hyväksi. Ainoa tarve, joka sinulla on, on oman egon esiin tuominen.

        Persoonallisuushäiriöt ovat vaikeita parannettavia, varsinkin, koska tällaiselta henkilöltä puuttuu sairaudentunto. Sen vuoksi toivon, että sinun, "emeritusprofessori", kirjoituksistasi ei kovin moni saa pahaa mieltä. Rauhoittuisit jo. Tämä palsta tulee toimeen ilman sinuakin ja paljon paremmin.


      • ihmetellyt
        olet perehtynyt kirjoitti:

        olet juuri sinä itse. Olet persoonallisuushäiriöinen, joka ei tajua oikeasta elämästä ja ihmisistä mitään.

        Persoonallisuushäiriöinen ihminen on usein hyvinkin "älykäs", mutta kykenemätön käyttämään sitä myös muiden hyväksi. Ainoa tarve, joka sinulla on, on oman egon esiin tuominen.

        Persoonallisuushäiriöt ovat vaikeita parannettavia, varsinkin, koska tällaiselta henkilöltä puuttuu sairaudentunto. Sen vuoksi toivon, että sinun, "emeritusprofessori", kirjoituksistasi ei kovin moni saa pahaa mieltä. Rauhoittuisit jo. Tämä palsta tulee toimeen ilman sinuakin ja paljon paremmin.

        Mutta nettiin sopii vaikka minkälaista vipeltäjää.
        Jokainen joka on vähänkään tällä palstalla vieraillut tajuaa että kyse on häiriintyneen ihmisen pakkomielteestä.


    • kirjotin sulle

      tonne alemmalle palstalle ja aattelin varottaa sua.tää palsta on täynnä kusipäitä ja pikku penskoja jotka haluaa vetää ihmiset lokaan.älä missään nimessä ala kuunteleen näitten mielipiteitä.tai ainakaan älä ota niitä todesta.keskityt vaan siihen painon pudotukseen ja yrität jaksaa.kyllä ne paremmat ajat koitaa vielä :)

      • hermiitti

        Joo toivottavasti paremmat ajat koittaa sinullekin. Kyllä minä sen tiedän, että Suomi24 kerää häiriköitä, mutta ajattelin silti tulla tänne keskustelemaan ihan rekatulla nikillä. Olen näitä keskusteluita seurannut yli 2 vuotta ja kyllä täällä mt-palstalla ja masennuspalstalla on joskus ihan asiallisiakin vastauksia, mutta eipä tosiaan keskusteluiden taso yleensä päätä huimaa. Minua ei kyllä voi loukata netissä, kun olen kumminkin sen verran itsevarma, vaikka vaikeasta sairaudesta kärsinkin.


      • toivoo Nicci
        hermiitti kirjoitti:

        Joo toivottavasti paremmat ajat koittaa sinullekin. Kyllä minä sen tiedän, että Suomi24 kerää häiriköitä, mutta ajattelin silti tulla tänne keskustelemaan ihan rekatulla nikillä. Olen näitä keskusteluita seurannut yli 2 vuotta ja kyllä täällä mt-palstalla ja masennuspalstalla on joskus ihan asiallisiakin vastauksia, mutta eipä tosiaan keskusteluiden taso yleensä päätä huimaa. Minua ei kyllä voi loukata netissä, kun olen kumminkin sen verran itsevarma, vaikka vaikeasta sairaudesta kärsinkin.

        Olet oikeassa, että ei näitä vastauksia ja keskusteluja kannata ottaa kovin vakavasti. Varsinkin tämä "emeritusprofessori" on meuhkannut täällä nyt jonkun aikaa, eikä paljon positiivista kannustusta hänen viesteistään löydä. Älä tosiaankaan välitä, on täällä suht. "normaaliakin" ;)porukkaa.

        Tuosta uimahommasta vielä sen verran, että ymmärrän hyvin, jos pelkäät vettä. Minulla on sinulle tällainen metafora, että "vesi on kuin elämä. Kun siihen uskaltaa rennosti heittäytyä, se pitää pinnalla.


    • kohtalotoverin tytär

      Äitini on aina ollut ylipainoinen, mutta nyt vuosien masennuksen ja masennuslääkkeiden seurauksena hänen painonsa alkaa hipoa tähtitieteellisiä lukemia. Hän ei pysty enää liikkumaan oikeastaan yhtään. Alan olla epätoivoinen hänen suhteensa...

      Tsemppiä sinulle! Toivottavasti masennus helpottaa.

      • hermiitti

        Masennuslääkkeet ei pitäisi yleensä juurikaan lihottaa. Monelle on kyllä tullut painoa Remeronista, mutta senhän lääkkeen voi vaihtaa, jos se ei kerta toimi. Oletko varma, että äitisi ei syö antipsykoottia?

        Mun mielestä äitisi lääkitystä pitäisi muuttaa, jos nykyinenkään lääkitys ei toimi. Oikeanlainen lääkitys lisää aktiviteettia, jonka olen itsekin huomannut.


      • tiedä
        hermiitti kirjoitti:

        Masennuslääkkeet ei pitäisi yleensä juurikaan lihottaa. Monelle on kyllä tullut painoa Remeronista, mutta senhän lääkkeen voi vaihtaa, jos se ei kerta toimi. Oletko varma, että äitisi ei syö antipsykoottia?

        Mun mielestä äitisi lääkitystä pitäisi muuttaa, jos nykyinenkään lääkitys ei toimi. Oikeanlainen lääkitys lisää aktiviteettia, jonka olen itsekin huomannut.

        Mitä on antipsykootti?


      • hermiitti
        tiedä kirjoitti:

        Mitä on antipsykootti?

        Antipsykootti on psykoosilääke eli antipsykootti auttaa harhoihin ja palauttaa todellisuudentajun. Pelkkään masennukseenkin tosin jotkut innokkaat lääkärit määräävät antipsykoottia kuten Seroquellia tai Risperdalia.


    • Masentunut_

      Lihoittaako tuo lääke? Harrastan vielä liikuntaa (väkisin, koska sisimmässäni olen aina pitänyt siitä)...en halua enää lihota uudestaan.

      • hermiitti

        Cipralex voi hyvinkin lisätä aktiviteettia masennuksen oireiden helpottaessa. Megalihottajat psyykelääkkeissä ovat juuri Zyprexa ja Leponex.


      • 123

        Cipralex ei lihota. Vakavassa masennuksessa ja psyykkisessä sairaudessa Cipralex ei vaan riitä.


      • Kiusattu--
        123 kirjoitti:

        Cipralex ei lihota. Vakavassa masennuksessa ja psyykkisessä sairaudessa Cipralex ei vaan riitä.

        syönyt sitä kolmena aamuna enkä ole juurikaan huomannut mitään vaikutusta. Ekana ja tokana päivänä oli jonkin aikaa oksettava olo, mutta sekin on melkein mennyt ohi... Milloin tämän pitäisi ruveta vaikuttamaan?


    • psyykelääkeen syöjä

      Ns. 'antisalt' ihan oikeeta nimee en edes tiedä, helpottaa ainakin sikäli oloa että enempi neste poistuu kehosta. Tuotetta saa aivan tavallisista ruokakaupoista, sieltä luontaistuotteet hyllystä.

      Psyykelääkkeiden yksi yleisin sivuvaikutus on nimenomaan verenpaineennousu ja lihoaminen, näistä johtuen myös sydän joutuu suureen rasitukseen.

      Syömättömyydellä ei laihduta vaan kuihdutaan. Valitettavan usein lihavilla on ravintovajautta, eli kaloreita ja rasvaa tulee kyllä, mutta hiven ja kivennäisaineet jäävätkin vähemmälle.

      Nyt kun on kesä, kannattaa käyttää mahdollisimman kasvispitoista ruokavaljoa, kasviksia on kohtuullisen helposti saatavilla ja ne on laadukkaita.

      Jos ei halua syödä raakana (minä en ainakaan) hyvä tapa kypsentää kasvikset on höyrytys. Tulee todellakin hyvää.

    • resnev

      Minulle mielenterveystoimistosta minun lääkäri määräsi viime marraskuussa risperdal nimistä psyykelääkettä. Olo oli ensin hyvä. Vähänaikaa kun söin sitä lääkettä alkoin väsyttämään kovasti ja nukahdin iltaisn heti lääkkeen oton jälkeen.Väsymys vain jatkui päivälläkkin enkä meinanut jaksaa nousta sängystä.Masennukseni oli todella paha ja paheni kokoajan lääkkeen ottamisen myötä.Olin yötäpäivää väsynyt en jaksanut liikkua enää kesäkuussa.Masennuskohtaukset oli pahoja ja itkinkinmakasin sängyssä ja itkin.Paino alkoi nousta vaivihkaan.Ei jaksanut liikkua joten paisuin kuin pullataikina.Minä sairastan masnnusta .Suvussa kulkevaa masennusta.Vaihdoin juhannuksen tienoilla risperdalin takaisin supriumiin. Suprium on hyvä lääke se piristää minua.Nyt jaksan taas lenkkeillä ja olla vähän pirteämpi.Risperdalista on minulle vain huonoa kokemusta.

      • hermiitti.

        Outoa minusta, että antipsykoottia määrätään pelkkään masennukseen. Olen kyllä kuullut, että masentuneelle voidaan määrätä kombinaatio masislääke antipsykootti, mutta eipä se kovin yleistä taida olla. Antipsykooteilla on kumminkin niin paljon sivuvaikutuksia, että sen tuoma hyöty voi jäädä masentuneella haittavaikutuksia pienemmäksi.


      • Rarelife
        hermiitti. kirjoitti:

        Outoa minusta, että antipsykoottia määrätään pelkkään masennukseen. Olen kyllä kuullut, että masentuneelle voidaan määrätä kombinaatio masislääke antipsykootti, mutta eipä se kovin yleistä taida olla. Antipsykooteilla on kumminkin niin paljon sivuvaikutuksia, että sen tuoma hyöty voi jäädä masentuneella haittavaikutuksia pienemmäksi.

        Moi mä sairastuin vakavaan masennukseen 3v. sitte, sain aluks cipralexii, ei tuntunu tehoavan ni annostus nostettiin 30mg vuorokaudessa. Sit se tehos vähä liikaaki, sit vaihdettiin zoloftiin ja se vedettii tosi nopeest alas ku jouduin sit auroraan os.15, jos on tuttu paikka.... Oli sit uus dg. eli bipolaari häiriö. Annettii uudet lääkkeet: lito, lamictal, SEROQUEL ja sepram. Puoles vuodes tuli 20 kg, eli ne lisäs syömisen tarvetta, en vois puhuu ruokahalusta, koska iltalääkkeiden ottamisen jälkeen meni 30min. ja sit jääkaapille ja suurinpiirtein koko sisältö kerralla kitusiin ja siitä pari minuuttii ni tuli nukkumatti. Eli se puol vuotta meni käytännös nukkues ja syödes ku ei ollu voimia mihkää muuhun. Mut sit ku sain sen sepramin ni olen alkanu voimaan paremmin ja nyt olen syömisiä tarkkailemalla saanu ne 20kg veks jee =). Luulen et ne sivuvaikutukset lievenee ajan myötä, tai siis olen varma siitä.

        Ois kiva vaihtaa kokemuksia, jos kiinnostaa ni vaik tuol mielenterveysseuran sivuil, ku tääl ei kaikki o ihan sanotaan nyt vaikka mukavia.


      • Rarelife
        hermiitti. kirjoitti:

        Outoa minusta, että antipsykoottia määrätään pelkkään masennukseen. Olen kyllä kuullut, että masentuneelle voidaan määrätä kombinaatio masislääke antipsykootti, mutta eipä se kovin yleistä taida olla. Antipsykooteilla on kumminkin niin paljon sivuvaikutuksia, että sen tuoma hyöty voi jäädä masentuneella haittavaikutuksia pienemmäksi.

        Onks kukaan kuullu karbamatsepiinista, tai käyttääks joku. Kokemuksia?


      • hermiitti.
        Rarelife kirjoitti:

        Moi mä sairastuin vakavaan masennukseen 3v. sitte, sain aluks cipralexii, ei tuntunu tehoavan ni annostus nostettiin 30mg vuorokaudessa. Sit se tehos vähä liikaaki, sit vaihdettiin zoloftiin ja se vedettii tosi nopeest alas ku jouduin sit auroraan os.15, jos on tuttu paikka.... Oli sit uus dg. eli bipolaari häiriö. Annettii uudet lääkkeet: lito, lamictal, SEROQUEL ja sepram. Puoles vuodes tuli 20 kg, eli ne lisäs syömisen tarvetta, en vois puhuu ruokahalusta, koska iltalääkkeiden ottamisen jälkeen meni 30min. ja sit jääkaapille ja suurinpiirtein koko sisältö kerralla kitusiin ja siitä pari minuuttii ni tuli nukkumatti. Eli se puol vuotta meni käytännös nukkues ja syödes ku ei ollu voimia mihkää muuhun. Mut sit ku sain sen sepramin ni olen alkanu voimaan paremmin ja nyt olen syömisiä tarkkailemalla saanu ne 20kg veks jee =). Luulen et ne sivuvaikutukset lievenee ajan myötä, tai siis olen varma siitä.

        Ois kiva vaihtaa kokemuksia, jos kiinnostaa ni vaik tuol mielenterveysseuran sivuil, ku tääl ei kaikki o ihan sanotaan nyt vaikka mukavia.

        Sulla on sitten kans vaikea sairaus, joka pysyy kai lääkityksellä kurissa. Sehän on hyvä, että Sepram on piristänyt sinua. Minun lääkitys on nyt Citalopram, joka sama lääke kuin Sepram, ja Abilify. Nykyisen lääkitykseni ei pitäisi lihottaa. En tosin vielä jaksa juurikaan liikkua itsenäisesti, vaikka vointini on parempi kuin kertaakaan psykoosin jälkeen.

        Voinhan minä tulla mielenterveysseuran sivuille keskustelemaan. Minä itse kirjoitan paljon tukiasemalle (www.tukiasema.net) ja nimimerkkini siellä on hermit.


    • Anonyymi

      Söin Supriumia pari vuotta, ei mitään apua ollut, lihoin vaan 8 kg, vaikka ei ollut ruokahaluakaan.

    • Anonyymi

      Kauan sitten kun aloitin psyykelääkkeiden käytön, tuli ensimmäisten viiden kuukauden aikana 20 kiloa lisää painoa. Silloin vielä liikuinkin paljon, ettei sen puoleen ollut ongelmia.
      Tosin lääkkeet lisäsivät ruokahalua, mutta usein ei tullut edes syötyä paljon mitään, enemmänkin tuli juotua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe