Ovatko EPILEPSIAA

sairastavat toisen luokan kansalaisia VL:n silmissä?
312246
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 31

Vanhimmat

Eivät. Miksi kysyt?

Äänestä
  • Aloittaja

olen joutunut VL:n taholta syrjinnän kohteeksi kouluikäisenä.

Äänestä

• jj.vaha-tuisku kirjoitti:

Olet tullut väärin kohdelluksi. Vl-oppi ei kuitenkaan opeta eikä salli syrjintää.

Äänestä

• Aloittaja

grand mal kirjoitti:

Olet tullut väärin kohdelluksi. Vl-oppi ei kuitenkaan opeta eikä salli syrjintää.

ei salli syrjintää,mutta 1960-luvulla syrjintä oli yleistä kouluelämässä ja vielä opettajan taholta.

Äänestä

ei salli syrjintää,mutta 1960-luvulla syrjintä oli yleistä kouluelämässä ja vielä opettajan taholta.

..kiusaajistasi pyytänyt sinulta myöhemmin anteeksi ?

Äänestä

• Aloittaja

Tarkkana kirjoitti:

..kiusaajistasi pyytänyt sinulta myöhemmin anteeksi ?

sellaista tekoa anteeksi antamaan kun pilaa toisen elämän kokonaan?

Äänestä

sellaista tekoa anteeksi antamaan kun pilaa toisen elämän kokonaan?

..se onkin - varsinkin kun oikein joutuu väärin kohdelluksi, niin anteeksiantoon Raamattu kehottaa;

Jeesus opetti isä meidän rukouksessa;

...anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Kysyin sitä siksi, että oma kokemukseni on, että VL äärimmäisen harvoin pyytää heidän liikkeen ulkopuoliselta tekemiään vääryyksiä anteeksi.

Elävät siis ylimielisenä Jeesuksen opetuksen vastaiseksi. Heille riittää kun keskenään vilkuttelevat.

Äänestä

• Aloittaja

Tarkkana kirjoitti:

..se onkin - varsinkin kun oikein joutuu väärin kohdelluksi, niin anteeksiantoon Raamattu kehottaa;

Jeesus opetti isä meidän rukouksessa;

...anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Kysyin sitä siksi, että oma kokemukseni on, että VL äärimmäisen harvoin pyytää heidän liikkeen ulkopuoliselta tekemiään vääryyksiä anteeksi.

Elävät siis ylimielisenä Jeesuksen opetuksen vastaiseksi. Heille riittää kun keskenään vilkuttelevat.

uskalla kirjoittaa tännekkään niin roskeasti kun haluaisin,sillä tämän opettajan jälkeläiset saattavat suuttua lopullisesti,kun sattuvat olemaan minulle sukulaisia.

Äänestä

uskalla kirjoittaa tännekkään niin roskeasti kun haluaisin,sillä tämän opettajan jälkeläiset saattavat suuttua lopullisesti,kun sattuvat olemaan minulle sukulaisia.

uskon vika, jos opettajalla on ihmisyyskäsitys vääristynyt ja huonot käytöstavat. Vika löytyy jostakin muualta, eli sen opettajan kotikasvatuksesta.

Äänestä

täällä. Hyvä kun teet nämä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvät kysymykset tällä palstalla.

Tuohon kommenttiisi vielä sen haluan sanoa, että en usko, että syrjimisesi johtui ainakaan opettajan taholta epilepsiasta. Olikohan oikeasti syrjintää varsinaisesti olemassakaan. Siihen aikaan saatettiin rangaista myös siitä, että oppi ei mennyt perille. Hidasoppisuus katsottiin laiskuudeksi ja siitä saatettiin jopa rangaista. Olen ymmärtänyt että sinä et oikein pitänyt koulun käynnistä ollenkaan tai se ei oikein sujunut sinulta. Korjaa, jos olen ymmärtänyt väärin

Äänestä

• Aloittaja

Jussihan se kirjoitti:

täällä. Hyvä kun teet nämä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvät kysymykset tällä palstalla.

Tuohon kommenttiisi vielä sen haluan sanoa, että en usko, että syrjimisesi johtui ainakaan opettajan taholta epilepsiasta. Olikohan oikeasti syrjintää varsinaisesti olemassakaan. Siihen aikaan saatettiin rangaista myös siitä, että oppi ei mennyt perille. Hidasoppisuus katsottiin laiskuudeksi ja siitä saatettiin jopa rangaista. Olen ymmärtänyt että sinä et oikein pitänyt koulun käynnistä ollenkaan tai se ei oikein sujunut sinulta. Korjaa, jos olen ymmärtänyt väärin

myötä menee myös opiskelu halut.Syrjiminen alkoi kolmannelta luokalta ylöspän ja pahin oli viidennen luokan käyminen kahteen kertaan ja vielä sellainenkin episodi piti viidennen luokan lukukaudella näytellä optus tapahtui palikkatestinä Ylivieskassa,jolla testillä ei ollut mitään merkitystä koulun kännin suhteen.
    En ymmärrä tuota kommenttisi loppuosaa lainkaan,
    sillä minä tykäsin koulun käynnistä,mutta en tiedä
    miten mainita se ettei syyllisty herkkänahkaisten ihmisten herjaukseen.
    Tämä on valhetta tuo kommentin loppuosa siltä osin,sillä yläasteen(kansalaiskoulun)puolella todistuksen numerot nousivat joka vuosi yhä paremmiksi ja tämän voivat sen aikaset opettajani kansalaiskoulun puolelta todistaa.
    Eli kouluni aloitus ajankohta oli yhtä helvettiä,
    mutta siinä se huono homma onkin että opiskeluhalut kasvoivat iän myötä.
    Syrjimiseni johtuu nimeenomaan EPILEPSIASTA ja sukulaisuudesta.

Äänestä

myötä menee myös opiskelu halut.Syrjiminen alkoi kolmannelta luokalta ylöspän ja pahin oli viidennen luokan käyminen kahteen kertaan ja vielä sellainenkin episodi piti viidennen luokan lukukaudella näytellä optus tapahtui palikkatestinä Ylivieskassa,jolla testillä ei ollut mitään merkitystä koulun kännin suhteen.
    En ymmärrä tuota kommenttisi loppuosaa lainkaan,
    sillä minä tykäsin koulun käynnistä,mutta en tiedä
    miten mainita se ettei syyllisty herkkänahkaisten ihmisten herjaukseen.
    Tämä on valhetta tuo kommentin loppuosa siltä osin,sillä yläasteen(kansalaiskoulun)puolella todistuksen numerot nousivat joka vuosi yhä paremmiksi ja tämän voivat sen aikaset opettajani kansalaiskoulun puolelta todistaa.
    Eli kouluni aloitus ajankohta oli yhtä helvettiä,
    mutta siinä se huono homma onkin että opiskeluhalut kasvoivat iän myötä.
    Syrjimiseni johtuu nimeenomaan EPILEPSIASTA ja sukulaisuudesta.

ymmärtänyt väärin kommenttisi kouluajoista. Mutta se on edelleen varma, että ei tarvitse tehdä näiden kokemusten perusteella mitään johtopäätöksiä vl:en suhtautumisesta epilepsiaan. Eiköhän opettajasi suhtautunut muihinkin tarpeen tullen samanlailla, tuskin vain epileptikkoihin.

Vai olitko Jussi sinä jo silloin kouluaikana samanlainen riidanhaastaja kuin näillä palstoilla :)?

Äänestä

• Aloittaja

varmaan kirjoitti:

ymmärtänyt väärin kommenttisi kouluajoista. Mutta se on edelleen varma, että ei tarvitse tehdä näiden kokemusten perusteella mitään johtopäätöksiä vl:en suhtautumisesta epilepsiaan. Eiköhän opettajasi suhtautunut muihinkin tarpeen tullen samanlailla, tuskin vain epileptikkoihin.

Vai olitko Jussi sinä jo silloin kouluaikana samanlainen riidanhaastaja kuin näillä palstoilla :)?

miten alta kymmen vuotias pojannulikka voi olla riidan haastaja ja joka on vielä pienikokoinen muihin koulutovereihinsa nähden?VL:n suhtautuminen
    epiläisiin on edelleen kielteinen kouluhomman suhteen ja tämä perustuu epilepsialiiton tekemiin tutkimuksiin potilasjäsentensä parissa.
    Sano miksi EPILEPSIALIITON tutkimustulokset sitten ovat tälläiset,että ne eivät ole muuttuneet yli40 vuoden parempaan suuntaan?
    Sanon vain että sinun tietopohjasi epilepsiasta kalpenee minun tietojen rinnalla.

Äänestä

Voi, vaikka eletään 2000-lukua, syrjintä kouluissa jatkuu. Tässä tapauksessa syrjintä ei liity sairauteen, vaan aivan normaaliin kanssakäymiseen.

Säälittävää on se, että kyseessä on ammattikorkeakoulu, jossa opiskelijat ovat täysi-ikäisiä. Uskoakseni ihmisen pitäisi jo pystyä ymmärtämään, että kaikki eivät voi/pysty/halua elämään tiettyjen normien mukaisesti.

Kyseisessä ryhmässä on vl-ihmisiä, jotka ovat muodostaneet nurkkakunnan. Heidän mielipiteensä ovat aika mustavalkoisia, ja kolikon kääntöpuoli jää usein katsomatta. Suvaitsevaisuudesta puhumattakaan!

Asioita, joissa on havaittavissa nyrpistelyä ovat mm. Opiskelijaillat, muiden opiskelijoiden kommentit opetettavaan asiaan (=tuntiaktiivisuus), poissaolijat.

Luokassa vallitsee painostava tunnelma, opiskelijat näyttävät valitsevan sanansa tarkkaan eikä keskustelua juurikaan synny. Opetus tälläisessa luokassa on todella hankalaa.

Kun joku sairastuu psyykkisesti heidän toimintansa ansiosta, saattaa taivaspaikkojen jaossa tuli poltella jalkojen alla.

Äänestä

kovin on kaunisteleva vastaus heti tuossa alussa... :o

tuolla epilepsia-keskustelussa ainakin on lestadiolaiset suhtauneet järkyttävällä tavalla epileptikoihin... :(

on epäilty pahoiksi hengiksi tai sitten epilepsiaa on salailtu ja jätetty hoitamatta.

Äänestä
  • Mainitsemallasi tavalla on epilepsiaan suhtauduttu aikoja sitten ja kaikkien ihmisten, ei vain vl:n, kesken. Oliko se nyt 1500-luvulla kun oli ne noitavainot?

Epilepsia on sairaus muiden sairauksien joukossa eikä sillä ole sen kummempaa merkitystä hyvässä eikä pahassa. Se miten ihmiset suhtautuvat esimerkiksi ison epilepsiakohtauksen näkemiseen ja sitä sairastavaan, riippuu heidän tietämys- ja sietämystasostaan, ei uskonnollisesta suuntautumisesta. Saattaahan tosin olla vielä nykyaikanakin niin yksinkertaisia ihmisiä, että karttavat ja vieroksuvat epileptikoita, mutta he varmaan vieroksuvat niin paljon muutakin, että annetaan heidän olla.

Epiletikoilta ja sokeritautisilta ja mitä esimerkkejä nyt käytitkään, ei viedä lääkitystä pois missään tilanteessa. Vai onko sinulla antaa tarkempia tietoja päinvastaisesta asiasta? Älä tapa-käsky koskee kaikkia, myös epilepsiaa ja sokeritautia sairastavia!

Äänestä

• Tiedän lähipiirissäni sekä epileptikoita, että diabeetikoita ja niihin suhtaudumme aivan samalla tavalla, kuin keneen tahansa. Ei sairaudet tee ihmisestä huonompaa.

Lisäksi tuntemani epiletkikot ja diabeetikot ovat varsin fiksua väkeä!

Äänestä

• Aloittaja

Epsylon kirjoitti:

Tiedän lähipiirissäni sekä epileptikoita, että diabeetikoita ja niihin suhtaudumme aivan samalla tavalla, kuin keneen tahansa. Ei sairaudet tee ihmisestä huonompaa.

Lisäksi tuntemani epiletkikot ja diabeetikot ovat varsin fiksua väkeä!

minun aloitusta että olisi provo?
    Minä omasta elämän kokemuksesta miten olen kokenut kouluelämässä syrjityksi tulemisen vaikeuden.

Äänestä

en tunne nimitystä toisen luokan kansalainen.
Kaikki ovat saman arvoisia. Myös muun uskoiset.
Kaikilla meillä on samanlainen ihmisarvo oltiin sitten minkälaisia tahansa, tummia, vaaleita, invalideja, kehitysvammaisia jne.

Ja epilepsia ei ole tämän ajan sairauksista edes mitään vakavampia, kun on lääkkeillä hoidettavissa.
Itse tunnen epileptikoita ja ovat varsin fiksuja ihmisiä.

Äänestä

en oo kokenut milloinkaan, että oisin jotenkin toisen luokan kansalainen kuten asian ilmaisit. Samalla tavalla muhun on suhtauduttu kuin terveisiinkin. Epilepsiaa oon nyt sairastanut reilut 13 vuotta. Tämä on vain osa minun elämää.

Äänestä
  • Aloittaja

kaikki kommenttini,jossa tuon esille koulukokemukseni yli neljänkymmenen vuoden takaa.

Äänestä

kaikki kommenttini,jossa tuon esille koulukokemukseni yli neljänkymmenen vuoden takaa.

esille, että kyse ei ole vakaumuksesta.

Äänestä

• Aloittaja

komsio kirjoitti:

esille, että kyse ei ole vakaumuksesta.

tietää siitä,että hyvin harva niistä tulee EPI-yhdityksen jäseneksi.

Äänestä

Vai onko siellä sellaista toimintaa, jonka vuoksi katsovat paremmaksi pysyä sivussa.

Mahdollisesti kysyjä muisaa viime talvelta, kun kirjoitin epi palstalle ja kerroin suvussani olevista epilektikoista. Eipä ole tullut kysytyksi, ovatko yhdistýksen jäseniä tai tietävätkö mitään koko yhdistyksestä.

Äänestä

epilepsialiiton jäsen, eikä siinä oo mitään ihmeelistä mun mielestä.

Äänestä

• Aloittaja

komsio kirjoitti:

epilepsialiiton jäsen, eikä siinä oo mitään ihmeelistä mun mielestä.

että hyvin harva VL-epi kuuluu epilepsialiittoon,
    mutta niinhän se on että harva meistä muistakin kuuluu EPI-yhdistykseen.Mutta minä olen EPI-yhdistyksen jäsen ollut vuodesta 1990 eli 16 vuotta tulee täyteen tänä syksynä.

Äänestä

• Aloittaja

pakkula kirjoitti:

Vai onko siellä sellaista toimintaa, jonka vuoksi katsovat paremmaksi pysyä sivussa.

Mahdollisesti kysyjä muisaa viime talvelta, kun kirjoitin epi palstalle ja kerroin suvussani olevista epilektikoista. Eipä ole tullut kysytyksi, ovatko yhdistýksen jäseniä tai tietävätkö mitään koko yhdistyksestä.

potilaista on EPI-yhdistyksen jäseniä.
    Yritin eräälle isälle sanoa että tulkaa myös EPI-yhdistyksen jäseneksi,mutta eivät tulleet kun olivat Kehitysvammasten tukiliiton jäseniä.

Äänestä

Kyllähän epileptikot pidettiin ennen kamaripoikina ja -tyttöinä. Ei siinä ollut uskonnon kassa mitään tekemistä. Yleistä tietämättömyyttä...

Joten eipä hengellistetä ihan kaikkea.

Äänestä

Ja hän osallistuu aktiivisesti paikallisen rauhanyhdistyksen toimintaan toimimalla raamattuluokan opettajana ja pyhäkoulun opettajana. Eikä häntä olla koskaan pidetty toisen luokan kansalaisena.
Itse arvostan isääni ja niin moni muukin.
Hän on ikäisekseen tosi hyvässä kunnossa ja pitää itsestään huolta lenkkeilemällä.

Tunnen myös vaikeammin sairaita, kuten paikkakunnallamme yksi jolla on jokin skitsofrenian kaltainen sairaus. Hän on ihan samanarvoinen, kuin valtaosa ry:llä kävijöistä, joilla ei ole mitään sairautta.

Äänestä
  • Onko seurapaikoilla paikkoja että saa rollaattorit lukittua,vai käykö siellä laisinkaan ihmisiä rollaattoreilla,ei ole vaan silmään osunut.

Äänestä

• muuten kirjoitti:

Onko seurapaikoilla paikkoja että saa rollaattorit lukittua,vai käykö siellä laisinkaan ihmisiä rollaattoreilla,ei ole vaan silmään osunut.

"rollaattorit lukittua"?

Äänestä

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Kommentoi aloitusta

jj.vaha-tuisku kirjoitti:

sairastavat toisen luokan kansalaisia VL:n silmissä?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu