sairastavat toisen luokan kansalaisia VL:n silmissä?
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
- Harmittaa vain todetaEttä elämä on ajanut meidän ohi. Se on totuus. Me oltaisiin oltu hyvä pari nuorempana, mutta ei enää. Olen liian vanha. Naiselta.
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
Vastaukset 31
Vanhimmat
Eivät. Miksi kysyt?
olen joutunut VL:n taholta syrjinnän kohteeksi kouluikäisenä.
Olet tullut väärin kohdelluksi. Vl-oppi ei kuitenkaan opeta eikä salli syrjintää.
ei salli syrjintää,mutta 1960-luvulla syrjintä oli yleistä kouluelämässä ja vielä opettajan taholta.
..kiusaajistasi pyytänyt sinulta myöhemmin anteeksi ?
sellaista tekoa anteeksi antamaan kun pilaa toisen elämän kokonaan?
..se onkin - varsinkin kun oikein joutuu väärin kohdelluksi, niin anteeksiantoon Raamattu kehottaa;
Jeesus opetti isä meidän rukouksessa;
...anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Kysyin sitä siksi, että oma kokemukseni on, että VL äärimmäisen harvoin pyytää heidän liikkeen ulkopuoliselta tekemiään vääryyksiä anteeksi.
Elävät siis ylimielisenä Jeesuksen opetuksen vastaiseksi. Heille riittää kun keskenään vilkuttelevat.
uskalla kirjoittaa tännekkään niin roskeasti kun haluaisin,sillä tämän opettajan jälkeläiset saattavat suuttua lopullisesti,kun sattuvat olemaan minulle sukulaisia.
uskon vika, jos opettajalla on ihmisyyskäsitys vääristynyt ja huonot käytöstavat. Vika löytyy jostakin muualta, eli sen opettajan kotikasvatuksesta.
täällä. Hyvä kun teet nämä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvät kysymykset tällä palstalla.
Tuohon kommenttiisi vielä sen haluan sanoa, että en usko, että syrjimisesi johtui ainakaan opettajan taholta epilepsiasta. Olikohan oikeasti syrjintää varsinaisesti olemassakaan. Siihen aikaan saatettiin rangaista myös siitä, että oppi ei mennyt perille. Hidasoppisuus katsottiin laiskuudeksi ja siitä saatettiin jopa rangaista. Olen ymmärtänyt että sinä et oikein pitänyt koulun käynnistä ollenkaan tai se ei oikein sujunut sinulta. Korjaa, jos olen ymmärtänyt väärin
myötä menee myös opiskelu halut.Syrjiminen alkoi kolmannelta luokalta ylöspän ja pahin oli viidennen luokan käyminen kahteen kertaan ja vielä sellainenkin episodi piti viidennen luokan lukukaudella näytellä optus tapahtui palikkatestinä Ylivieskassa,jolla testillä ei ollut mitään merkitystä koulun kännin suhteen.
En ymmärrä tuota kommenttisi loppuosaa lainkaan,
sillä minä tykäsin koulun käynnistä,mutta en tiedä
miten mainita se ettei syyllisty herkkänahkaisten ihmisten herjaukseen.
Tämä on valhetta tuo kommentin loppuosa siltä osin,sillä yläasteen(kansalaiskoulun)puolella todistuksen numerot nousivat joka vuosi yhä paremmiksi ja tämän voivat sen aikaset opettajani kansalaiskoulun puolelta todistaa.
Eli kouluni aloitus ajankohta oli yhtä helvettiä,
mutta siinä se huono homma onkin että opiskeluhalut kasvoivat iän myötä.
Syrjimiseni johtuu nimeenomaan EPILEPSIASTA ja sukulaisuudesta.
ymmärtänyt väärin kommenttisi kouluajoista. Mutta se on edelleen varma, että ei tarvitse tehdä näiden kokemusten perusteella mitään johtopäätöksiä vl:en suhtautumisesta epilepsiaan. Eiköhän opettajasi suhtautunut muihinkin tarpeen tullen samanlailla, tuskin vain epileptikkoihin.
Vai olitko Jussi sinä jo silloin kouluaikana samanlainen riidanhaastaja kuin näillä palstoilla :)?
miten alta kymmen vuotias pojannulikka voi olla riidan haastaja ja joka on vielä pienikokoinen muihin koulutovereihinsa nähden?VL:n suhtautuminen
epiläisiin on edelleen kielteinen kouluhomman suhteen ja tämä perustuu epilepsialiiton tekemiin tutkimuksiin potilasjäsentensä parissa.
Sano miksi EPILEPSIALIITON tutkimustulokset sitten ovat tälläiset,että ne eivät ole muuttuneet yli40 vuoden parempaan suuntaan?
Sanon vain että sinun tietopohjasi epilepsiasta kalpenee minun tietojen rinnalla.
Voi, vaikka eletään 2000-lukua, syrjintä kouluissa jatkuu. Tässä tapauksessa syrjintä ei liity sairauteen, vaan aivan normaaliin kanssakäymiseen.
Säälittävää on se, että kyseessä on ammattikorkeakoulu, jossa opiskelijat ovat täysi-ikäisiä. Uskoakseni ihmisen pitäisi jo pystyä ymmärtämään, että kaikki eivät voi/pysty/halua elämään tiettyjen normien mukaisesti.
Kyseisessä ryhmässä on vl-ihmisiä, jotka ovat muodostaneet nurkkakunnan. Heidän mielipiteensä ovat aika mustavalkoisia, ja kolikon kääntöpuoli jää usein katsomatta. Suvaitsevaisuudesta puhumattakaan!
Asioita, joissa on havaittavissa nyrpistelyä ovat mm. Opiskelijaillat, muiden opiskelijoiden kommentit opetettavaan asiaan (=tuntiaktiivisuus), poissaolijat.
Luokassa vallitsee painostava tunnelma, opiskelijat näyttävät valitsevan sanansa tarkkaan eikä keskustelua juurikaan synny. Opetus tälläisessa luokassa on todella hankalaa.
Kun joku sairastuu psyykkisesti heidän toimintansa ansiosta, saattaa taivaspaikkojen jaossa tuli poltella jalkojen alla.
kovin on kaunisteleva vastaus heti tuossa alussa... :o
tuolla epilepsia-keskustelussa ainakin on lestadiolaiset suhtauneet järkyttävällä tavalla epileptikoihin... :(
on epäilty pahoiksi hengiksi tai sitten epilepsiaa on salailtu ja jätetty hoitamatta.
Mainitsemallasi tavalla on epilepsiaan suhtauduttu aikoja sitten ja kaikkien ihmisten, ei vain vl:n, kesken. Oliko se nyt 1500-luvulla kun oli ne noitavainot?
Epilepsia on sairaus muiden sairauksien joukossa eikä sillä ole sen kummempaa merkitystä hyvässä eikä pahassa. Se miten ihmiset suhtautuvat esimerkiksi ison epilepsiakohtauksen näkemiseen ja sitä sairastavaan, riippuu heidän tietämys- ja sietämystasostaan, ei uskonnollisesta suuntautumisesta. Saattaahan tosin olla vielä nykyaikanakin niin yksinkertaisia ihmisiä, että karttavat ja vieroksuvat epileptikoita, mutta he varmaan vieroksuvat niin paljon muutakin, että annetaan heidän olla.
Epiletikoilta ja sokeritautisilta ja mitä esimerkkejä nyt käytitkään, ei viedä lääkitystä pois missään tilanteessa. Vai onko sinulla antaa tarkempia tietoja päinvastaisesta asiasta? Älä tapa-käsky koskee kaikkia, myös epilepsiaa ja sokeritautia sairastavia!
Tiedän lähipiirissäni sekä epileptikoita, että diabeetikoita ja niihin suhtaudumme aivan samalla tavalla, kuin keneen tahansa. Ei sairaudet tee ihmisestä huonompaa.
Lisäksi tuntemani epiletkikot ja diabeetikot ovat varsin fiksua väkeä!
minun aloitusta että olisi provo?
Minä omasta elämän kokemuksesta miten olen kokenut kouluelämässä syrjityksi tulemisen vaikeuden.
en tunne nimitystä toisen luokan kansalainen.
Kaikki ovat saman arvoisia. Myös muun uskoiset.
Kaikilla meillä on samanlainen ihmisarvo oltiin sitten minkälaisia tahansa, tummia, vaaleita, invalideja, kehitysvammaisia jne.
Ja epilepsia ei ole tämän ajan sairauksista edes mitään vakavampia, kun on lääkkeillä hoidettavissa.
Itse tunnen epileptikoita ja ovat varsin fiksuja ihmisiä.
en oo kokenut milloinkaan, että oisin jotenkin toisen luokan kansalainen kuten asian ilmaisit. Samalla tavalla muhun on suhtauduttu kuin terveisiinkin. Epilepsiaa oon nyt sairastanut reilut 13 vuotta. Tämä on vain osa minun elämää.
kaikki kommenttini,jossa tuon esille koulukokemukseni yli neljänkymmenen vuoden takaa.
esille, että kyse ei ole vakaumuksesta.
tietää siitä,että hyvin harva niistä tulee EPI-yhdityksen jäseneksi.
Vai onko siellä sellaista toimintaa, jonka vuoksi katsovat paremmaksi pysyä sivussa.
Mahdollisesti kysyjä muisaa viime talvelta, kun kirjoitin epi palstalle ja kerroin suvussani olevista epilektikoista. Eipä ole tullut kysytyksi, ovatko yhdistýksen jäseniä tai tietävätkö mitään koko yhdistyksestä.
epilepsialiiton jäsen, eikä siinä oo mitään ihmeelistä mun mielestä.
että hyvin harva VL-epi kuuluu epilepsialiittoon,
mutta niinhän se on että harva meistä muistakin kuuluu EPI-yhdistykseen.Mutta minä olen EPI-yhdistyksen jäsen ollut vuodesta 1990 eli 16 vuotta tulee täyteen tänä syksynä.
potilaista on EPI-yhdistyksen jäseniä.
Yritin eräälle isälle sanoa että tulkaa myös EPI-yhdistyksen jäseneksi,mutta eivät tulleet kun olivat Kehitysvammasten tukiliiton jäseniä.
Kyllähän epileptikot pidettiin ennen kamaripoikina ja -tyttöinä. Ei siinä ollut uskonnon kassa mitään tekemistä. Yleistä tietämättömyyttä...
Joten eipä hengellistetä ihan kaikkea.
Ja hän osallistuu aktiivisesti paikallisen rauhanyhdistyksen toimintaan toimimalla raamattuluokan opettajana ja pyhäkoulun opettajana. Eikä häntä olla koskaan pidetty toisen luokan kansalaisena.
Itse arvostan isääni ja niin moni muukin.
Hän on ikäisekseen tosi hyvässä kunnossa ja pitää itsestään huolta lenkkeilemällä.
Tunnen myös vaikeammin sairaita, kuten paikkakunnallamme yksi jolla on jokin skitsofrenian kaltainen sairaus. Hän on ihan samanarvoinen, kuin valtaosa ry:llä kävijöistä, joilla ei ole mitään sairautta.
Onko seurapaikoilla paikkoja että saa rollaattorit lukittua,vai käykö siellä laisinkaan ihmisiä rollaattoreilla,ei ole vaan silmään osunut.
"rollaattorit lukittua"?