Meillä on 14-viikkoinen kissatyttö, joka hyökkää kimppuun. Kyseessä ei ole mikään "kissanpennun leikki" vaan kohtauksen saadessaan neitonen on mielestäni tosissaan. Kissa on terve, rokotettu, madotettu ja eläinlääkärissä käytetty. Kissa on todella aktiivinen ja rohkea.
Pentueensa ainoa, emo jätti "emon hommat" pennun ollessa noin 7 viikkoinen. Siinä ehkä syy käytökselle, mutta syistä viis, nyt kaipaan neuvoja miten toimia kissan kanssa.
Itse aikuisena pennun kanssa pärjään, jos tulee puremaan (puree kovaa, ei mitään leikkiä) niin saan niskasta ravisteltua, mutta meillä on myös lapsia, jotka ovat kissan kanssa helisemässä.
Olen aiemminkin ollut kissanomistaja, joten kissanpennun käytös on tuttua, mutta tämän pennun käytös on mielestäni epänormaalin rajua. Korvat luimussa hyökkää kimppuun. Voiko kissa olla luonnevikainen? Hyvät neuvot ovat tarpeen, en halua viedä lasta lääkäriin silmät puhki tai syvät hampaanjäljet käsivarressa. Feliway-haihdutin on hankittu, ei merkittävää muutosta käytöksessä.
Pyydän teiltä palstalaisilta asiallisia neuvoja, ongelma on todellinen. Mielipiteeni pennun käytöksestä ei ole vain omani, vaan muutkin ovat olleet sitä mieltä, että sillä viiraa korvien välissä;-)
Kissanpentu hyökkää kimppuun!
26
5191
Vastaukset
- minä vaan
meilläkin on kotona 5-kuukautinen poikakissa se tuli meille 9-10viikon ikäisenä ja hänkin ruukaa korvat luimussa höykäta kimppuun..ja ne ottaa niin lujasti niillä hampaila kiini..olen antanut matokuurin kaikki on kissalla kunnossa se on vain kauhean villi..meilä kissan pentu saattaa joskus kehräilä kauheasti samalla kun se suunittelee hyökkäystä/hyökkää..ja kehräilee myös kun puree minua..oon ajatellut onko se jokin leikki että se höykkäilee..minun kimpuun ja kehräilee samalla...
- minä lisää tohon mun edelli...
niin että meijänkin nyt jo 5kuukautinen poikakissa aloitti sen höykkäilyn minun kimppuun..joskus kun se oli 3kuukautta..
- hämmentynyt
No hyvä että ei ole meillä suomen ainoa sekopää. Vielä vähän tarkennusta alkuperäiseen viestiini; siis mielestäni tämä meidän kissan käytös on jotain muuta kuin kissanpennun normaali saalistusopettelu, kissa saa sellaisen "kohtauksen" ja juoksee suoraan kohti ja nappaa kiinni. Korvat on luimussa ja ilme raivostunut. Kun hampaat sitten irrottaa itsestä irti, pentu saattaa ottaa uudelleen vauhtia ja hyökätä. Vesipullolla on sumutettu naamalle kun on ottanut ekan hyökkäysaskeleensa, mutta ei auta, tulee päälle kuin yleinen syyttäjä..
- mie tässä taas
hämmentynyt kirjoitti:
No hyvä että ei ole meillä suomen ainoa sekopää. Vielä vähän tarkennusta alkuperäiseen viestiini; siis mielestäni tämä meidän kissan käytös on jotain muuta kuin kissanpennun normaali saalistusopettelu, kissa saa sellaisen "kohtauksen" ja juoksee suoraan kohti ja nappaa kiinni. Korvat on luimussa ja ilme raivostunut. Kun hampaat sitten irrottaa itsestä irti, pentu saattaa ottaa uudelleen vauhtia ja hyökätä. Vesipullolla on sumutettu naamalle kun on ottanut ekan hyökkäysaskeleensa, mutta ei auta, tulee päälle kuin yleinen syyttäjä..
niin siis meijän 5-kuukautinen poikakissa...on kans aika ihmeellinen tapaus..se haluaa aina tulla vessaa kun ollaan suihkussa..se ei pelkää vettä...se ruukaa mennä vessaan pötköttelemään sinne märkään lattiaan kun mie tuun suihkusta..joo ja tälle kissalle ei kans oikein vesi tehoa eikä oikein konnolla myöskään ku sanoo sanan EI.. ja myöskin kun hän hökkään sillä silmät kiiluu ja korvat on luimussa..joo ja meillä kans ku se hyökkää ja sen saa irti jalas/käestä niin se melkein aina hyökkää uuestaan...me ollaan kissa aina joskus jos kissa ei meinaa millään lopettaa hyökkäilyä niin laittaa se yksin johonkin huoneeseen vähäksiaikaa ja ovi kiini..se tehoaa joskus kun aukasen oven niin kissa on rauhallinen..mutta joskus se taas jatkaa juoksemista.meillä kissa maukuu aika vähän..vain jos on nälkä...ja joskus kun katsoo ulos ja joskus muuten vain..mutta vahän kuiteskin..mutta se on kauhea villittelemään varsinki yöllä siinä 12maissa se juoksee kauheata kyytiä huoneesta toiseen verhot saattaa tippua maljakkokin on tippunut kun tämä kissa herra villittelee...välillä se sitten jos ees vähän varpaat näkyy peiton alta saattaa yhtäkkiä hyökätä niihin kiini...semmosta
- kaamee vika
hämmentynyt kirjoitti:
Mein kissa on jo 12v. Joskus kissa vain kehrää ja saa yhtäkkiä ´"hulluuskohtauksen" ja hyökkää jalkaan. Iso kissa saa veren vuotamaan ja mustelman hampaillaan. Sitä pitää mennä karkuun ja koko ajan se vaan katsoo vihaisesti silmiin ja kohta hyökkää. Silloin se on hirveä otus, vaikka muuten ihan mukava ja rauhallinen. Mistäköhän tämä outo käytös?
- Bumble-B
mie tässä taas kirjoitti:
niin siis meijän 5-kuukautinen poikakissa...on kans aika ihmeellinen tapaus..se haluaa aina tulla vessaa kun ollaan suihkussa..se ei pelkää vettä...se ruukaa mennä vessaan pötköttelemään sinne märkään lattiaan kun mie tuun suihkusta..joo ja tälle kissalle ei kans oikein vesi tehoa eikä oikein konnolla myöskään ku sanoo sanan EI.. ja myöskin kun hän hökkään sillä silmät kiiluu ja korvat on luimussa..joo ja meillä kans ku se hyökkää ja sen saa irti jalas/käestä niin se melkein aina hyökkää uuestaan...me ollaan kissa aina joskus jos kissa ei meinaa millään lopettaa hyökkäilyä niin laittaa se yksin johonkin huoneeseen vähäksiaikaa ja ovi kiini..se tehoaa joskus kun aukasen oven niin kissa on rauhallinen..mutta joskus se taas jatkaa juoksemista.meillä kissa maukuu aika vähän..vain jos on nälkä...ja joskus kun katsoo ulos ja joskus muuten vain..mutta vahän kuiteskin..mutta se on kauhea villittelemään varsinki yöllä siinä 12maissa se juoksee kauheata kyytiä huoneesta toiseen verhot saattaa tippua maljakkokin on tippunut kun tämä kissa herra villittelee...välillä se sitten jos ees vähän varpaat näkyy peiton alta saattaa yhtäkkiä hyökätä niihin kiini...semmosta
Meidän vauva kans mieluusti riehuu yöllä, varsinkin jos on ollut pitkään päivällä yksikseen. Joskus on päivähoidossa paikassa missä on samasta pentueesta kissa, niin siellä saa sitten riehua niin ettei kotona jaksa muuta kuin nukkua. Mutta muute öisin juoksee huoneesta toiseen ja pudottelee ikkunalaudalta tavaroita ja puree varpaita, varsinkin tykkää jos varpaat on peiton alla. Jos nukkuu ilman peittoa niin ei jaksa kiinnostua niin kovaa. Ja hyppii naamalle ja voi vahingossa raapiakin. Pitäisi yrittää vaan maata liikkumatta mutta ei sekään auta... Kaikki tuo on kuitenkin leikkiä vain ja kissan ilmeistä näkee että on leikkisä, mutta rasittavaa silti kun saa 10 kertaa yössä heittää kissan mäjelle että saisi itse nukkua. :P
- olisi
Bumble-B kirjoitti:
Meidän vauva kans mieluusti riehuu yöllä, varsinkin jos on ollut pitkään päivällä yksikseen. Joskus on päivähoidossa paikassa missä on samasta pentueesta kissa, niin siellä saa sitten riehua niin ettei kotona jaksa muuta kuin nukkua. Mutta muute öisin juoksee huoneesta toiseen ja pudottelee ikkunalaudalta tavaroita ja puree varpaita, varsinkin tykkää jos varpaat on peiton alla. Jos nukkuu ilman peittoa niin ei jaksa kiinnostua niin kovaa. Ja hyppii naamalle ja voi vahingossa raapiakin. Pitäisi yrittää vaan maata liikkumatta mutta ei sekään auta... Kaikki tuo on kuitenkin leikkiä vain ja kissan ilmeistä näkee että on leikkisä, mutta rasittavaa silti kun saa 10 kertaa yössä heittää kissan mäjelle että saisi itse nukkua. :P
hyvä olla lajitoveri kaverina..
- raivopää kissa...
ekaksi tuli mieleen, että kissa ei ole oppinut kissan tavoille eikä ymmärrä että noin rajusti pureminen sattuu, varsinkin kun oli pentueen ainoa ja emo "hylkäsi". kun pentu hyökkää, kannattaa ruveta kiljumaan kissantapaan. jospa ymmärtäisi että hyökkää liian kovaa. käsientaputus, kattiloiden kolistelu ja muut kovat äänet voivat myös auttaa.
mutta jos olet sitä mieltä että hyökkäilyt eivät ole leikkiä, voi vika olla korvienkin välissä. meillä oli aikoinaan kissa, joka oli yksinkertaisesti sekaisin päästään. se hyökkäili samaan tapaan kuin teidän kissa, aivan kaikkien päälle, varsinkin vieraat ihmiset saivat kyytiä. tapaa yritettiin kitkeä, mutta mikään auttanut, ja kun nämä hyökkäyskohtaukset vain pahenivat oli kissa pakko lopettaa. se ei ole mikään leikinasia kun 6-kiloinen kollinjötikkä käy tosissaa päälle kynsin hampain.
mutta kehotan vielä miettimään syitä tähän hyökkäilyyn. sattuuko kissaan? onko se varmasti kunnossa? onko sillä tarpeeksi virikkeitä ja tekemistä? - kissa...
käyttää eläinlääkärissä.. voi olla kipua jossain ja/tai kasvain päässä..
- hämmentynyt
Eläinlääkäri on pennun tutkinut, pentu on täysin terve. ELL tutki pentua "sillä silmällä" että olisiko siinä jotain elimellistä vikaa. Joten tämä ongelma on vain kissun korvien välissä, henkisellä puolella. Olen miettinyt että pitäisikö minun lainata meille jostain aikuinen kissa joka näyttäisi ettei mikä tahansa ole mahdollista? Vähän niinkuin käytöskoulu?
- tais mie taas
hämmentynyt kirjoitti:
Eläinlääkäri on pennun tutkinut, pentu on täysin terve. ELL tutki pentua "sillä silmällä" että olisiko siinä jotain elimellistä vikaa. Joten tämä ongelma on vain kissun korvien välissä, henkisellä puolella. Olen miettinyt että pitäisikö minun lainata meille jostain aikuinen kissa joka näyttäisi ettei mikä tahansa ole mahdollista? Vähän niinkuin käytöskoulu?
- hyvä...
hämmentynyt kirjoitti:
idea hommata aikuinen opettamaan pentua.
toisaalta, jos otat kissan vain "lainaan" voi tulla molemmille suru, kun toinen lähtee.
kissoja olisi aina hyvä olla useampia, koska laumaeläimiä ovat.
jos et kuitenkaan halua ottaa toista kissaa omaksesi, tarjoa sijoituskoti jollekin löytökissalle. ota yhteys eläinsuojeluyhdistyksiin esim. turussa dewi ry kaipailee sijaiskoteja.tällöin myös kissan kulut, ainakin yleensä, maksaa yhdistys
http://www.dewi.info - onnistu
hämmentynyt kirjoitti:
vaikka ainahan sitä voi kokeilla.. Kirjoitinkin jo kokemuksia tuohon sinun aloitusviestiin meidän samanlaisesta kissasta. Siis meidän pikkuviikari on tämän vanhemman kissan pentu, joka siis hylkäsi sen kuitenkin viikon ikäisenä. Tämä emo ei ole opettanut pennullensa minkäänlaisia tapoja, ja nytkin tuon kakaran riehuessa, vanhaempi kissa lähtee yleensä vain pois jonnekkin rauhalliseen paikaaan. Eli kasvatustukea tuolta ei todellakaan saa:) Tietsyti kun pentunne on vielä noinkin nuori, se saattaisi ottaa emokseen vanhemman kissan ja oppia siten niitä kissamaisia tapoja.
- kissoista
hyvä... kirjoitti:
toisaalta, jos otat kissan vain "lainaan" voi tulla molemmille suru, kun toinen lähtee.
jos et kuitenkaan halua ottaa toista kissaa omaksesi, tarjoa sijoituskoti jollekin löytökissalle. ota yhteys eläinsuojeluyhdistyksiin esim. turussa dewi ry kaipailee sijaiskoteja.tällöin myös kissan kulut, ainakin yleensä, maksaa yhdistys
http://www.dewi.infoKissat EIVÄT ole laumaeläimiä.
- ...
kissoista kirjoitti:
Kissat EIVÄT ole laumaeläimiä.
kissat eivät ole laumaeläimiä, kuten esimerkiksi koirat, mutta eivät ole myöskään yksineläjiä!
luonnossakin kissat muodostaa yhteisöjä, joissa esim. metsästetään ruokaa toisillekin - viciousgirl
hyvä... kirjoitti:
http://www.dewi.infokissatko laumaeläimiä?hah ei todellakaan ole.Olisit ollut hereillä bilsan tunnilla
- lue..
viciousgirl kirjoitti:
kissatko laumaeläimiä?hah ei todellakaan ole.Olisit ollut hereillä bilsan tunnilla
yläpuolellasi oleva "noh"
miten on oman bilsasi laita?
Moi!
Meidän 2,5 vuotias kissa oli myös pentuna tosi villi. Sillä oli myös tapana hyökkäillä ihmisten kimppuun, kiipeillä housunlahkeita pitkin ja muuta tosi kivaa... Myös verhot ja sohvat saivat kyytiä. Meidän kisulta sain tuon tavan kuitenkin kitkettyä pois rankaisemalla sitä. Luunappi nenään tai läppäisy kasvoihin toimivat melko hyvin, meidän kisulle toimi myös tuo vesipullo juttu. Suosittelisin noita kokeilemaan.
Voi olla, että kissasi ei tiedä mikä on oikein ja mikä väärin, koska on ainokainen. Meidän kissa vieroitettiin tosi pienenä, joten se ei varmastikaan sen takia rajojaan tiennyt. Kannattaa hommata kissallesi jotain mielenkiintoista virkinettä kuten raapimis/kiipeily puu ja yksinkertaisesti leikkiä kissan kanssa. Pallot, hiiret, narut, tyhjät pahvilaatikot ja ihan mikä kissasta tuntuu kiinnostavalta avuksi ja leikittää kissa joka päivä niin kauan, että se ei enää jaksa. Meidän kissa ainakin tykkää siitä, että se saa olla piilossa, vaikka laatikossa ja sitten sitä härnätään esim. hiirellä, minkä kimppuun se saa hyökätä. Se tuntuu olevan oikein hyvä leikki. Sitä kun jaksaa vähän aikaa leikkiä niin kissa makaa vähän aikaa aivan reporankana onnessaan. :)- Debbie_86
Mun kissani "hyökkäilee" kanssa nykyään. Pentuna ei tälläistä oikeestaan tehnyt. Emonsa kanssa oli "hyökkäily-leikkejä", kun vielä asuin kotona. Oiskohan se sit vaan mun kissalla ainakin sitä samaa leikkiä, vaikka kovin välillä pureekin. Tylsää sillä saataa kyl välillä olla, että siitäkin voi johtua... Tää sun kissanpennun-juttu kuulostaa kyl erillaiselta, kun mun kissan leikit. Mun kisulla ei korvat oo luimussa eikä mitään. Ympäri asuntoa juokseminen taitaa olla monelle (ainakin sisäkissalle) aika yleistä. Täytyy sitä energiaa jotenkin purkaa.
Kissani myös pureskelee käsiä ja kaikkea mahdollista. Pahvilaatikot on sen lemppareita, ne on parin päivän jälkeen ihan riekaleina.
Tuli myös mieleen, että oon jostain kuullu, et ruoka saattaa vaikuttaa... Onkohan näin?? Muistaakseni kuulin niin, että kuivaruoka vois ehä huonoa kissan käytökselle, Voisko johtuu suuresta vilja pitoisuudesta kaupan kuivamuonassa?? Mitään tietoa kellään? - viikari:)
Meillä on juuri samanlainen kisu. Se on kans emonsa ainoa, jonka kylkläkin emo hylkäsi pennun ollessa vain viikon ikäinen. Sitä sitten pipetillä syötettiin ja potra poikahan tuosta kasvoi. MUTTA.. Luonne on kanssa aika mahdoton, tai oli, leikkauksen myötä ehkä vähän rauhoittui. Se on muuten erittäin hellyydenkipeä pikkuvauva, joka haluaa olla kaikissa touhuissa mukana. Suihkussa ollessa se päivystää vessanpöntön kannen päällä ja sohii suihkuverhoa tassullaan. Saunaa mennessä se tulee alalauteille kanssa saunomaan. Imuroitaessa se istuu imurin päällä, joka on mielestäni varmaanki aika harvinaista! Sitä pitää aina kuljettaa sylissä ym ym. Ja sitten nuo kertomasi kohtaukset. Meillä kissan leikit muuttuvat kanssa helposti rajuiksi. Se leikkii useimmiten kynnet pitkällä ja on todella kova puremaan. Sittten se tekee noita hyökkäyksiä. Vaanii jossain ja hyökkää korvat luimussa, ja useimmiten juoksutyyli on sellaista ns. "kylkimyyryä", eli se juoksee kummasti vinottain. Sitten jos sille ärähtää, se alkaa kirjaimellisesti "nakkelemaan niskojaan" ja yrittää suorittaa uutta hyökkäystä. Usein jos riehunta ei lopu, vien sen hetkeksi arestiin kylpyhuoneeseen. Meillä ei ole lapsia, mutta siskoni 3-vuotiaan pojan kanssa leikkiessään oli kyllä ihan kunnolla, kai se jotenkin vaistomaisesti varoi ja muuten kin kun ei sillä ole paljonkaan kokemusta lapsista. Vanhempi kissamme on kyllä tämän pikkupaholaisen kanssa helisemässä:)Toivon, että kun ikää tulee lisää, se rauhoittuu.. Koita jaksaa!!!
- monet näistä tarinat
samanlaisilta, että usein sellainen "kaheli" kissa on ainoa lajiaan talossa. Itselläni oli samanlainen tapaus, koko kolmevuotisen elämänsä se hyökkäili jalkaan tosi kovaa ja odottamatta. Sitten otin sille pennun kaveriksi, ja nyt on hyökkäilyt loppuneet kuin seinään, kerran on tainnut tämän puolen vuoden ajan mitä pentu meillä on ollut hyökätä.
Oma johtopäätökseni on siis että kissalla on pirun tylsää kun se hyökkäilee. Eli jos mahd. hankkikaa kissoillenne kaveri jos ne yksin ovat.
- henna1986
moikka! tuttu tilanne =)
löysin kissani vajaa kaksi vuotta sitten kouluni pihalta pentuna...tiitu oli hylätty. omistajaa ei kiinnostanut joten otin itselleni kissa... ENKÄ PÄIVÄÄKÄÄN OLE KATUNUT!
nytkin kun kirjoitan tätä viestiä, kolli poika tulee syliin makaamaan =)
siitä käyttäytymisestä se on minusta ihan "normaalia" jos niin voi sanoa. tiitu oli suoraan sanottuna hullu silloin alussa ja ehkä vähän vieläkin. pelkäsin tiitua nukkumaan laittessani kun se saattoi yhtäkkiä hyökätä naamalle. skitso kohtauksia tulee vieläkin. puree tosissan hullun katse silmissä, joudun kunnolla kurittamaan ennen ku lopettaa.
mutta "kohtaukset" meillä ainaki väheni iän myötä, tiitu on nyt kaksi vuotias ja kohtauksia ei tule enää läheskään yhtä paljon... vaikka tulee niitä kyllä vieläkin. yleensä silloin kuntulen saunasta tiitu puree käteni naarmuille, mutta kunnon kurilla ollaan selvitty.
luulen että käyttäytyminen johtuu pentuiän "traumoista" eli emo hylänny, tai niinku tiitu että luovuteettiin liian nuorena, hylättiin, eli n 2 kk ulkona sysksyllä pakkasilla ennen ku minä löysyin sen.
Leikkaus saattaa helpottaa. leikkautin tiitun noin puolen vuoden ikäisenä, ei senyt ehkä niin rauhoittunut mutta merkkaamisia ei tullut.
Ohje: leikitä paljon, kunnon kuri ja kyllä se iän myötä helpottaa koko ajan =) tiituki kaksi vuotias ja kohtaukset vähentyny paljon!
mutta kuten sanoin PÄIVÄÄKÄÄN EN VAIHTAISI POIS!
LOPETTELEN TÄMÄN ROMAANIN TIITUN NUKKUESSA SYLISSÄ.- Hekotiheh
Kollini on nyt noin vuoden vanha (tai vähän yli) ja se on ollut minulla muutaman kuukauden. Vasta otettuani sen sain kuulla että kyseessä onkin vallan vaikea tapaus ja puolihullu kissa! Pelkäsin pari ensimmäistä viikkoa että koska se kämpän tuhoaminen ja ylivilli käytös alkaa, mutta toistaiseksi on tultu hyvin kahdestaan toimeen, mikäli tiettyjä juttuja ei unohda. Luulen, että kuten edelliselläkin kirjoittajalla, iän myötä tällainen käytös laantuu ja kuritus ihan oikeasti on välillä ainoa vaihtoehto vaikka se ei "oikein" olisikaan. Kissamaisesti huutaminen ei todellakaan auta kun toinen on kaikin voimin käsivarressa tai nilkassa kiinni. Olen huomannut tänä aikana, että jos leikkiminen jää vähemmälle niin agressiivinen käytös lisääntyy. Kannattaakin jokailtainen parin tunnin leikkittäminen ottaa tavaksi niin saa nukkua yöt rauhassa. Samoin nälkäisenä kissa käyttäytyy hullunlailla. "Päästään vialla" olevan kissan kanssa voi siis elää. :)
- Bumble-B
..leluihin ja muihin johon voisi purkaa energiaansa? Voisiko sille rakentaa jotain leikkimajoja tai tunneleita tms ja laittaa lisää virikkeitä? Tai hankkia painikaveriksi toisen kisun kenties?
- olisi...
todella hyvä olla kissakaveri!
leluja ja kiipely ja raapimispuita saisi olla vaikka useampi!
kiipeily ja raapimismahdollisuus kissalla pitäisi aina olla, koska se on kovin luontaista sille. sellaisia voi rakentaa itse.
kun kissalla on riittävästi virikettä, se ei ala "tuhoamaan" paikkoja
- viciousgirl
mun mielestä vaikuttaa ihan todella sille,että sillä on jotain todella pahasti vialla.Minkä ikäisenä otit kissan?
Ei kissalle voi todellakaan sallia,että se pahoipitelee perhettänne mielivaltaisesti.Isomman kissan otto voisi olla hyvä idea,voisi tämä ylikuuma neitinne saada kyytiä.Ota vielä kolli kissa niin tulee extra jytinää ;P Mutta todellakin,jos isompi kissakaan ei auta niin ei varmaan oikein sitten mikään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395