Vaikka toista odotan niin olen ihan ulalla (edellisestä on jo 8 vuotta...) supistuksien suhteen. Mulla on toimistotyö ja loppupäivästä ja illasta supistelee (rv 21), mut ei ne mitenkään erikoisen kivuliaita ole. Maha saattaa olla ihan kova pallo noin 0,5-3 minuuttia ja tätä tapahtuu pitkin iltaa, rauhottuu tosin kun käyn nukkuun. Makailen pitkin iltaa mun sänky tv valtakunnassani, joten rasituksesta tuskin tulee. Onko tää normaalia? Ekan kanssa supistuksia tuli tasan sillon kun piti lähteekkin synnyttään. Palstoilla lukee harjoitussuppareista, mutta kuinka usein/voimakkaita ne yleensä on?
Supistuksia
7
2440
Vastaukset
- naal4
ole, mutta jotain supistuksista muistan ja muut voivat lisäillä ja korjata, jos kuulostaa hullulta. Harjoitussupistus ei saa tuntua kuin just viattomana vatsan pinkeytenä. Supistuksia on pitkin raskautta, kun kohtu valmistuu niihin oikeisiin supistuksiin. Harjoitussupistuksiakaan ei kuitenkaan saisi sun viikoilla tulla säännöllisesti pitkiä aikoja. Kannattaa olla valpas ja soittaa neuvolaan, koska ne tietää parhaiten. Mä supistelin ensimmäisessä raskaudessa "viattomasti" aika paljon ja rv 32 jouduin sairaalapetiin niitä hillitsemään ja aina viikoille 36 piti maata. Kertaakaan ei ollu kivuliaita, mutta niitä oli aivan liikaa ja tosi pitkiä. Kannattaa keskustella neuvolassa. Mua ei otettu todesta kunnes jouduin muuten vain sairaalaan ja gyne sano, että paikat on ihan liian pehmeät ja vauva todella alhaalla. Supistuksiin auttaa muuten lämmin kylpy ja joku lämmitettävä kauratyyny tai geelipussi.
- Supistelee
Itse olen rv23 ja taas päivän kotona supistuksien takia. Supistelu alkoi rv19 ja on jatkunut siitä asti. Supistukset tulevat mm. rasituksesta ja töissä tietokoneella istuessa. Minun supistukset ovat lyhytaikaisia, kivuttomia ja tulevat epäsäännällisesti. Välillä voi olla päiviä, ettei supistele ja sitten taas päivä, että jään kotiin jatkuvien supistusten takia lepäämään. Esim. viimeiset kaksi päivää oli ilaman supistuksia ja tänään aamuyöstä tuli pari supistusta. Jäin suosiolla kotiin, sillä kokemuksesta nyt jo tiedän, että supistelee aamupäivän ja sitten rauhoittuvat. Alavatsa on välillä hieman arka supistelun takia (tai kohdun kasvun), mutta kivut eivät liity itse supistukseen.
Minä olen käynyt viikoittain asian takia lääkärissä. Kohdunsuulla ei ole tapahtunut mitään muutoksia, joten lääkäri lupasi, että voin oman tuntemuksen mukaan töissä käydä. Nyt alkaa tilanteeseen jo tottua. Minun kohtu on herkästi supisteleva ja loppuraskaus tulee olemaan supistusten kanssa elämistä. Soita neuvolaan ja kysy omasta tilanteestasi, saat ainakin mielenrauhan. Minulle sanottiin, että kohdun supistelu on yleistä ja ystävpiirissäkin moni on potenut samaa ongelmaa raskauden aikana.- useinko?
että muillakin on tällästä...Jotenkin ei osaa suhtautua mihinkään "normaalisti" kun ekasta en olis edes tajunnu olevani raskaana ellen olis tehny testiä =) Sitä alkaa kuvitteleen kaikkea omituista kun kropassa tapahtuu asioita joista ei tajua mitään...kiitos teille molemmille vastanneille, vedin tästä päätöksen että en hätäänny, mutta soitanpas kuitenkin samantien neuvolaan! Kiitos. Ja hyvää viikonloppua!
- supistelee
Eli mulla supistelee kun kävelen vähän enemmänkin ja töissä kanssa alkaa supistelemaan kun seisomatyö. Selkä myös todella kipeä. En tiedä kauan jaksan tehdä edes enää töitä vaikka menossa vasta RV 24 eli vielä olis töitä edessä ennen äitiyslomaa. En vaan haluisi ottaa mitää riskejä vaan mielummin olisin levossa ettei supistelut jatkuisi ja kaikki menisi hyvin.
- Ruska
Aamulla täälläkin heräiltiin vatsan pinkeyteen, ja kun sitä katsoi niin masu oli ihan "vinossa". Ei kipuja mutta tunne oli tosi metka joten kaipa se jonkin sortin supistus oli. Rv 18 6
- etteuu
miksi ette jää sairaslomalle???
- elisabeth73
etteuu kirjoitti:
miksi ette jää sairaslomalle???
mulla on 4. lapsi tulossa ja viikolta 15. on supistellut joka ainoa päivä. napakasti ja minuutin kestoisina. niin kauan kun en verta vuoda eikä kunnollista kipua tunnu ei tarvi mihinkää saikulle jäädä!! tämä tietty oma mielipiteeni. nyt viikkoja n 35. ja supistusten takia vauva liiankin alhaalla ja kohdunkaulaa ei enää jäljellä. nyt sit olen ollutkin 2vk sairaslomalla etten vaaranna lapsen henkeä. viikon kun viellä pysyis sisällä sit saa lääkärin mukaan jo tullakkin. turha vauhkoaminen harjoitus supistuksista aiheuttaa vain stressiä. antakaa supistaa vaan! (paitsi jos lääkärin mukaan paikat alkaneet avautua)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.4143054SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis692367Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj782009Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis1221741- 1421613
- 711233
Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön2801054Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki1021049Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li121022- 41889