Hei!
Meillä vajaa 6kk ikäinen poika joka ei nuku päivisin. Onko tämä yleistä tässä iässä? Öisin imetän 2h välein, joten unien saldo jää aika pieneksi. Ensimmäiset 3kk olivat samanlaiset koliikin takia, mutta sen jälkeen hän nukkui päivisin 3 unet, mutta nyt on tullut takapakkia reilusti. Itselläni on uupumus ja synnytysmasennus, joten oma jaksaminen on kortilla. Tilannetta ei auta se että poika ei syö tuttia eikä tuttipulloa, joten vaikka minulla on ihana mies, olen 24h pojassa kiinni. Kiinteitä ollaan syöty parisen kk vaihtelevalla menestyksellä, nyt ne maistuvat paremmin, mutta eipä iltapuuroista juurikaan ole apua...kun kert joudun silti imettämään 2h välein. Olen aivan umpikujassa, en enää tiedä mitä tehdä. Päivisin olen saanut apua vanhemmiltani, mutta ei tässä tilanteessa oikein ulkopuolinen osaa auttaa kun keinot ovat rajalliset. Kaipaisin kokemuksia, onko muilla ollut samanlaista juuri tässä iässä? Mistä ihmeestä voisi olla kyse?
Vauva 6kk ei nuku päivisin
4
1684
Vastaukset
- Kärsiikö unenpuutteesta?
Itse olen ollut tosi vähäuninen lapsi, jättänyt alle vuoden vanhana päiväunet kokonaan pois ja parin kuukauden iässäkin nukkunut vain pakolla -siis kauheella huudattamisella.
Oma poika ei nukkunut ensimmäiseen 2 kuukauteen ollenkaan päiväunia ja nyt 8 kk:n iässä nukkuu yhdet 30-120 min päiväunet ja yöunet 23 - 8. Poika on kyllä muuten tosi raisuli ja hyväntuulinen, että on vain normaalia vähäunisempi vauva, joskus päiväunet jää kokonaan pois (niin utelias ettei ala nukkuun muualla ku kotona ja vaunuissakin herää välittömästi) ja kun univajetta tulee, niin nukkuu aamulla pidempään, mutta illalla ei saa millään nukkumaan, ku vanhempiensa tapaan iltavirkku.
Mutta jos vauva on kovin kärttyinen, niin voisi olettaa, että ei nuku tarpeeksi. Silloin kannattaisi kokeilla jotain unikoulua. Kannattaa kysyä lisätietoja neuvolasta.- ...!...
hampaiden tulosta? Meillä poika nyt n.7kk eikä juuri nuku päivisin. Saattaa nukkua päivän aikana 30min-4h. Eka hammas tuli sunnuntaina ja nyt odotetaan jo toista hammasta viereen. On äkäinen, eikä iltaisin malta olla yksinään. Tätä on jatkanut nyt jo noin 1,5kk.
- tarkoitettu?
...!... kirjoitti:
hampaiden tulosta? Meillä poika nyt n.7kk eikä juuri nuku päivisin. Saattaa nukkua päivän aikana 30min-4h. Eka hammas tuli sunnuntaina ja nyt odotetaan jo toista hammasta viereen. On äkäinen, eikä iltaisin malta olla yksinään. Tätä on jatkanut nyt jo noin 1,5kk.
Siis meijän pojalla on jo 3 hammasta ja ne on tullut ihan oireettomina. Ja kuten sanoin, poika on hyväntuulinen veijari, mut vähäuninen. Ei tarvi ku joskus nukahtaa 1/2 tuntia kuuden aikaan illalla, ni yöunille meno venyy sit monta tuntia myöhäsemmäx. Itse olen ollut ihan samanlainen ja tarhassakaan en ole nukkunut koskaan. Mutta alkuperäiselle sekin on yksi mahdollisuus.
- on raskasta
Tuntuu uskomattomalta, että jaksat tuota tahtia! Meillä poika on myös vähäuninen, päiväunet korkeintaan 2 X 30min päivässä, yöllä n. klo 22-06 (heräilee yöllä n. 3-6 krt). Neuvolassa on sanottu, että jotkut lapset vaan tarvitsevat vähemmän unta, niin kai se sitten on... Tuntuu vaan välillä, että äiti tarvitsisi enemmän unta!
Meillä oli alkuun imetysrumban kanssa täyttä tuskaa, vauvalla oli mahavaivoja, imetys oli yhtä huutoa, imetin 3 tunnin välein ja huuto vaan jatkui melkein kellon ympäri. Minä tein sen ratkaisun, että siirryin korvikkeeseen. Ongelmia oli sen jälkeenkin, mutta lopulta saimme lääkärin määräämän erityiskorvikkeen, ja sitten tilanne helpotti.
Oletko harkinnut imetyksen lopettamista/vähentämistä? Vauvasi on jo sen ikäinen, että pärjää mainiosti korvikkeellakin. Tärkeämpää hänelle olisi, että äiti jaksaa huolehtia itsestään, kuin että hän saa rintamaitoa mahdollisimman pitkään! Kokeilkaa vaikka ensin hoitaa yksi syöttö päivässä/yössä korvikkeella (hörppyyttämällä tai nokkamukista), ja jos onnistuu hyvin, vähennä imetystä pikkuhiljaa. Sinulle olisi tärkeää saada nukkua edes yksi yö kunnolla, joten jos joku muu voisi hoitaa vauvan syötön yöllä edes pari kertaa, se antaisi sinulle mahdollisuuden saada vähän pidemmät unet!
Muutenkin tuo kahden tunnin syöttöväli tuntuu todella lyhyeltä tuon ikäiselle vauvalle. Oletko yrittänyt pidentää sitä, esim. antamalla tosi reilun annoksen puuroa. Meillä syöttöväleja pidennettiin siten, että puuhailin (lauloin, tanssin, leikin, ulkoilin jne) jotain vauvan kanssa silloin kun ruoka-aika olisi ollut, ja väli piteni melkein huomaamatta. Jaksamista sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2802621Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."772453SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis552195Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj761877- 1201628
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis591554- 1341406
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin731308Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.881130Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli761099