kanin häkin alunen?

annica

Oliskos kellään hyviä ideoita kanin häkin aluseks? Mulla on kolmas kani ja edelleen käytän sanomalehteä alusena. Tiedän, et se ei ole suositeltavaa, mut purujakaan en halua käyttää, koska kani juoksee päivittäin vapaana huoneistossa ja purut olis pitkin lattioita. Äänikin on rasittava, kun kani kiukkusena repii sanomalehteä ja syö sitä, tosin syöhän se kaikkea muutakin kiellettyä; huonekaluja,sähköjohtoja... Mut jos jollakin olis joku parempi idea häkin pohjalle...

17

2925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gretel

HUOM!

Sanomalehtien ja mainosten painomuste on MYRKYLLISTÄ kaneille!

itse käytän purua, koska se on kaikista luonnon läheisin materiaali, mitä häkkiin kannattaa laittaa, mutta jos sinulla on jotain ongelmia purun kanssa, niin opeta sitten vaikka pupusi käymään erillisellä laatikolla pissalla, ja laita sitten vaikka häkin pohjalle palanen räsymattoa tms.

Älä anna kanisi syödä sanomalehtiä!

• Essi

Itse olen pitänyt parhaana ratkaisuna vessalaatikkoa, jossa on pala sanomalehteä ja hieman purua (mörttiröpö ei pölyä paljoa). Muuten häkissä on wc-matto .Matto on lämmin, imee hyvin parit pisut, helppo pestä (koneessa 40) eikä jää pölyä kuten esim räsymattoon. Näitä mattoja saa esim. Kodin anttilasta n.4e.

• pulla

niin mites se on ettei se kani sitten sitä vessamattoa syö? itse ajattelin laittaa semmosen kun käytän niitä papereita....¤nolona¤...minun kani kyllä käy ihan astiassa pisulla että semmonen matto ois varmaan ihan helppo ratkasu ja puhdas? mitäs materiaalia semmonen on?

• Essi
        pulla kirjoitti:

niin mites se on ettei se kani sitten sitä vessamattoa syö? itse ajattelin laittaa semmosen kun käytän niitä papereita....¤nolona¤...minun kani kyllä käy ihan astiassa pisulla että semmonen matto ois varmaan ihan helppo ratkasu ja puhdas? mitäs materiaalia semmonen on?

Matto on aika "kankainen", mutta ilmeisesti imuosa on kankaan alla. Omat kanit ei ainakaan syö sitä, vaikka välillä vähän rapivatkin. Ei ole silti hajonnut, kestävää laatua...

• röllykkä

Yksi on kanssa että laittais olkia aluseksi. Ne ei pölyä niin paljon kuin purut, mutta isot kanit voi niitä kylläkin yrittää syödä... Joiltain hevostalleilta voi niitä ostaa jos kaupungissa asut.

• ..........

Olkia ei kannata laittaa, sillä vaikka se muuten hyvältä kuulostaisikin, niin oljet eivät todellakaan ole lainkaan imukykyisiä. Kannatan mieluummin mattoa...

• Elina

Meillä on räsymatto ja vessalaatikko. Laatikossa on puupellettiä (Vapon, sikahalpaa). Ei pölyä, ei kulkeudu ympäriisä, eikä haise. Pupu on tyytyväinen ja omistajat myös :)

Suosittelen tosiaan vaihtamaan sanomalehdet johonkin muuhun, ei varmaan tee kovin hyvää pupun mahalle jos se sitä paljonkin syö... Itse olen maton kannattaja, meilläkin oli ennen puruja mutta viisastuin ja opetin pupun laatikolle. Vähän siltä putoilee papanoita muuallekin häkkiin, mutta sehän ei haittaa. Pissoja ei laatikon ohi onneksi mene :)

• pulla

itsekin käytän alustana sanomalehteä, koska kani ei paljoa häkissään ole joten en viitsi niitä puruja laittaa kun ne on sitten pitkin lattioita mutta en kyllä keksi mikä siihen olisi sitten hyvä ratkaisu!

• Tuplapupu

Karkeampi puuhake ei tosiaankaan kulkeudu niin paljoa. Sahanpurun päälle voi laittaa kerroksen heiniä, mikä vähentää purun kulkeutumista, mutta jos kani syö vessalaatikkoheiniä, pitää heinät vaihtaa päivittäin ja hieman ne heinätkin kulkeutuvat. Ehkä oljet toimisivat purujen päällä..? Purujen kulkeutumismatkaakin voi yrittää rajoittaa. Laita esim. heti häkin ulkopuolelle pieni matto, niin enimmät purut jäävät siihen ja sen voit helposti pölyttää ulkona. Meillä on lisäksi vielä pieni koroke tämänkin maton laidalla. Auttaa hieman.

Hyvin toimiva keino on oma asennemuutos. Kotisi on kanienkin koti ja siksi myös enempi tai vähempi näyttää siltä. Jos asut kotona, yritä saada vanhempasikin näkemään kanisi perheenjäseninä, jotka hieman sisustavat omalla tavallaan.

Kylpyhuoneen matto vaikutti hyvältä idealta. Taidanpa kokeilla sitä, sillä kanimme järsivät patjastaan sisukset ulos, eikä sitä patjan palaa voi enää pestä koneessa eikä oikeita mattojakaan.

• Mie

...häkin pohjalla eteisen matto. Se on sen verran kova, ettei kani syö sitä, joskus se kyllä raapii sitä. Se ei ole sellainen muovinen, vaan kankainen. Niitä saa joka tavaratalosta. Ja ne ovat juuri samankokoisia, kuin kanin häkki. Mulla on siellä pissalaatikko, jossa kani käy ja putsaan sen joka päivä, mutta koko häkin putsaan kerran viikossa. Ja mulla on kaksi mattoa, joten kun toinen on pesussa, toinen on käytössä.

• Ellen

Muistathan että puput pitävät pehmoisesta. Eli jos mattoa käyttää häkin pohjalla, sen tulisi olla tarpeeksi pehmeä! Kanien tassunpohjat ovat hyvin herkät, ne saattavat jopa tulehtua liian kovan alustan seurauksena.

• Mie
        Ellen kirjoitti:

Muistathan että puput pitävät pehmoisesta. Eli jos mattoa käyttää häkin pohjalla, sen tulisi olla tarpeeksi pehmeä! Kanien tassunpohjat ovat hyvin herkät, ne saattavat jopa tulehtua liian kovan alustan seurauksena.

.. tämä mun käyttämä eteisen matto mikään kova ole! Kai kanille olisi jotain tullut jo tassuhin, koska sillä on ollut tämä matto jo vuosia häkin pohjalla.

• SJL

Vapo:n lämmityspuupelletti..
      Imee hajut tehokkaasti ja maksaa about
      4 euroa 20kg säkki.
      Puuhakkeesta ja purusta puristettu. Ei ole myrkyllistä. Ja kanikin tykkää...

• Roope

Mistähän tuollaista Vapon puupellettiä saisi, olen käyttänyt kaneillani Keron Pellex-puupellettiä ja on aika kallista...

• annica

Kiitos vaan kaikille neuvoista ja vinkeistä :) Mattoa en kuitenkaan häkin pohjalle voi laittaa koska meidän pupu syö senkin, taitaa olla varsin erikoinen tapaus. Suurimman osan ajastaan se kuitenkin viettää vapaana kerrostalokaksiossamme, joten ehkäpä voisin kokeilla kuitenkin vaikka tuota eteisenmattoa...

• kaninpoika

minä käytän minun kanin häkin pohjalla kissanhiekkaa kannattaa kokeilla ei haise eikä tartu kanin karvoihin

• kaninpoika

Mä käytän kissanhiekkaa ei haise ei tartu kanin karvoihin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      339
      11836
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7986
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      3173
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2268
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      156
      2229
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1666
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1271
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      55
      1113
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      803
    Aihe