Kovin on vaikeata selvittää, millaisen mökin saa millä hinnalla.
Voisiko joku sanoa ohjetta seuraavista
- paljonko vaikuttaa hirren paksuus? Pitäisi olla ainakin syys- ja kevät-asuttava, mutta minkä verran tekee lisää talviasuttavuus?
- miten vaikuttavat neliöt eli esim. ero 60 ja 80 neliöisen välillä? Kuisteja luulisi voivan rakentaa lisää jos on myöhemmin tarvetta, ja lisähuoneiksi voisi jonkun aitan hankkia.
- tuleeko 1½ kerroksinen edullisemmaksi kuin 1-kerroksinen vastaavilla neliöillä vai päinvastoin?
- miksi hirsitalopaketeista ei ilmoiteta edes ohjehintoja, vaan ollaan jonkin pyydä tarjous- systeemin varassa? Luulisi siinä tulevan runsaasti hukkatyötä, kun ostaja saa pyydellä viimesen päälle laskettuja tarjouksia sieltä täältä ennen kuin edes on päättänyt, minkä kokoiseen mökkiin on varaa.
mökin hinta, koko ja laatu
26
23399
Vastaukset
- alf2
Karkean mutta suunnitteluvaiheessa riittävän kustannusarvion saat kun kerrot neliöt 1000 eurolla. Sillä saat talvilämpimän sähköistetyn mökin perusvarusteilla hyviin perustusolosuhteisiin. Jos et osaa/halua tehdä itse mitään rakennustöitä niin lisää kertoimeen 300 euroa.
- myyvät
70 % alennuksella näistä hinnoista.
- ikuisuuskysymyskö???
Kannattaa ensin miettiä sitä tölliä ja sen kokoa ja varusteita. Kun vihdoin ja viimein olet päättänyt ko. asiat voit vasta tehdä vertailua.
Mitä järjeä on pyytää yhdeltä 60 m2 mökin hintaa 150 mm hirrellä ja taasen toiselta 80 m2 mokin hintaa 200 mm hirrellä.
Ja vielä selvemmin; >>>> Luulisi siinä tulevan runsaasti hukkatyötä, kun ostaja saa pyydellä viimesen päälle laskettuja tarjouksia sieltä täältä ennen kuin edes on päättänyt, minkä kokoiseen mökkiin on varaa.- naiseläjä
En minä mitään muutakaan osta niin, ettei hinnalla olisi merkitystä. Jos vaikkapa pesukoneesta on kyse, mietin, että kannattaako tuosta ominaisuudesta maksaa noin paljon lisää. Ja myyjillä on hinnat ja ominaisuudet jo lehti-ilmoituksessa tai vähintään tuoteselosteessa, josta sitten voi vähän yrittää tinkasta.
Mökki on niin paljon kalliimpi, että kaipa siinä kannattaisi sitäkin paremmin miettiä, mistä ominaisuudesta on valmis maksamaan. Että jos olisi vähän enemmän kuluttajanvalistusta, säästyisi aikaa, vaivaa ja pahaa mieltä puolin ja toisin. - Rakennusmestari
naiseläjä kirjoitti:
En minä mitään muutakaan osta niin, ettei hinnalla olisi merkitystä. Jos vaikkapa pesukoneesta on kyse, mietin, että kannattaako tuosta ominaisuudesta maksaa noin paljon lisää. Ja myyjillä on hinnat ja ominaisuudet jo lehti-ilmoituksessa tai vähintään tuoteselosteessa, josta sitten voi vähän yrittää tinkasta.
Mökki on niin paljon kalliimpi, että kaipa siinä kannattaisi sitäkin paremmin miettiä, mistä ominaisuudesta on valmis maksamaan. Että jos olisi vähän enemmän kuluttajanvalistusta, säästyisi aikaa, vaivaa ja pahaa mieltä puolin ja toisin.samalla hirrenpaksuudella,saman korkuista ja vielä samalla toimituslaajuudella, niin pääset hinnoista jyvälle kuka halvimmalla tekee.
Vaadi myös samaa laatua kaikilta.
Kun pyydät 20 tekijältä tarjousta,
joista valitset 5 halvinta,
ja alat heitä keskenään vuoronperään huudattaa,
sanomalla,kuka on siihen mennessä kärjessä halpuudessa,
niin johan hinnat ropisee alas.
Taidat saada kaikilta pois hinnasta 70% ja kun vielä tinkaat,niin joku saattaa antaa jopa 80 % alennusta
saadakseen kaupan.
Että näin. - alf2
Rakennusmestari kirjoitti:
samalla hirrenpaksuudella,saman korkuista ja vielä samalla toimituslaajuudella, niin pääset hinnoista jyvälle kuka halvimmalla tekee.
Taidat saada kaikilta pois hinnasta 70% ja kun vielä tinkaat,niin joku saattaa antaa jopa 80 % alennusta
saadakseen kaupan.
Että näin.Eipä kannata mestarin puheita aivan todesta ottaa...
Kilpailutuksesta:
6-8 firmaa kilpailuun mukaan, mielellään isoja tunnettuja ja hyvämaineisia pikkuveistämöitä. 2-3 otetaan "loppukilpailuun" ja katsotaan paljonko on vielä tinkivaraa - ei yleensä enää 10 prosenttia enempää.
Ei ole mitään mieltä vinguttaa viimeiseen saakka hintaa sillä se tarkoittaa vaan sitä että yrittäjän on pakko alkaa tiputtamaan laatua samalla mitalla. Kohtuus kaikessa - myös kilpailuttamisessa. - ei rak. mestari onneksi
samalla hirrenpaksuudella,saman korkuista ja vielä samalla toimituslaajuudella, niin pääset hinnoista jyvälle kuka halvimmalla tekee.
saadakseen kaupan.
Että näin."Samalla hirrenpaksuudella,saman korkuista ja vielä samalla toimituslaajuudella, niin pääset hinnoista jyvälle kuka halvimmalla tekee". jne.
Jos olet rak.mestari häpeän ammattikuntasi puolesta.
tuo viestisi naiseläjälle on vähintään p*******Ä .
otan osaa! - Rakennusmestari
ei rak. mestari onneksi kirjoitti:
"Samalla hirrenpaksuudella,saman korkuista ja vielä samalla toimituslaajuudella, niin pääset hinnoista jyvälle kuka halvimmalla tekee". jne.
Jos olet rak.mestari häpeän ammattikuntasi puolesta.
tuo viestisi naiseläjälle on vähintään p*******Ä .
otan osaa!Halvin on paras mentaliteetilla. Ja nämähän kilpailee ittensä hengiltä.
- Dipl.Ins
saadakseen kaupan.
Että näin.Tiesittehän että sana halpa = esstiksi huono ja samaa se tarkottaa muuallakin päin mualimoo, tuo on just sellanen ohje jolla pääsee kuningas kuluttajaan ja muihin vastaaviin ohjelmiin, huudata vaan kaikki ja muista että joka kerran kun hinta putoo, tuotteesi jostain kohtaa ohenee tai muuttuuu, sisältö on sanallisesti luetteloitu muttatosiasia monenkin toimittajan kohdalla (just ne 5 halvinta) on niin että kun kauppa on vihdoin päätetty niin toimittaja alkaa etsiä kauppasummaa vastaavia rakennustarvikkeita.Muistakkee savolainen ohje, jos reikäleivän hintoo pittää puottoo, pittää myös suurentoo reikee, sammaan hintaan.Vain sika rikkaan kannattaa ostaa halvinta,koska yleensä joutuu tekemään asiat kahdesti, luulis Rkm koulutuksen saaneen tietävän tämän.
- lellu1960
Ymmärrän hankaluutesi. Olen itse tässä alustavassa hankesuunnittelussa ja hahmottelussa törmännyt samaan. Kyllä se auttaisi paljon, jos tietäisi miten se hirren paksuus vaikuttaa hinnanmuodostukseen ja kuinka paljon neliömäärän lisääminen paketin hintaan. Toimitussisällöt kannattaa lukea ja tutkia tarkasti ja ottaa huomioon, että vielä hyvin paljon uupuu vaikka olisi täydellinen pakettikin. Lisäksi isoon mökkiin menee enemmän paketin ulkopuolista tavaraa ja työtä kuin pieneen. Tämä kaikki kyllä selviää, kun tutkailee ja laskee tarvikkeiden menekkiä paketin päälle.
Tässä sulle muutama linkki, joissa on myös hinnat ja niistä pääsee hirren vaikutustakin vähän näkemään.
http://www.ultimatemarket.com/
http://www.lehmuskorven.fi/
http://www.k-rauta.com/index.asp?id=7C14967AF7F24361AB1839798EF2398E
http://www.kodinterra.fi/tuotteet/hirsimokit.html - nupaha
Joku mainitsi 1000€ neliö niin ei kauhean kauas heitä, kun lasketaan se pohjapinta-alan mukaan ei parvea.
Meillä pohja on 7m*7m parvi, koknaisala n 75, 135 mm lamellihirsi. Paketin hinta oli aika tarkka 30t€ Hongalta (Metsätähti). Maksaa nyt valmiina aika tarkkaan 50t€. Aika paljon on itse tehty mm kaikki maalaukset, rungon pystytys kirvesmiehen kanssa ja muutenkin kirvesmiehen apuna oltu mitä on mökille päästy.
Jos parvelliseen päädyt, niin ota ehdottomasti korkealla parvella, kannattaa maksaa se vähä lisää, mitä se maksaa. Portaat kannattaa parvelle tuoda ylös keskeltä, jolloin parven toiseen päätyyn saa erillisen makuuhuoneen. Meillä tulee portaat päädystä eikä mh:ta käytännössä saa. Toisessa päässä portaat toisessa päässä alakerta ylös asti auki yläkerran terassin kulku. Riippuu tietenkin minkälaista porukkaa yöpyy onko vain väliaikainen nukkumapaikka toi parvi.
135mm hirrellä pärjää aika mukavasti varhain keväältä ja myöhään syksylle. Periaatteessa talvellakin, mutta energiatalous ei enää välttämättä niin hyvä.
Noi Ultimate-marketin mökit hämäävät hinnoillaan. Nehän ei ole OIKEASTI hirsimökkejä vaan vähän paksumpia lankkumökkejä 60-70mm vahvuudeltaan eli puuta menee puolet vähemmän.- keijo.o
minkälaisella varustustasolla tuo hongan mökki on? Lämmin vesi? sähköt varmaankin? Takka? Vessa? Sauna? Ei kuullosta minun korvaani ihan mahdottomalta tuo hongan mökin hinta..
- nupaha
keijo.o kirjoitti:
minkälaisella varustustasolla tuo hongan mökki on? Lämmin vesi? sähköt varmaankin? Takka? Vessa? Sauna? Ei kuullosta minun korvaani ihan mahdottomalta tuo hongan mökin hinta..
elikkäs sähköt on, itse asennettu (luvat on).
Lämminvesivaraaja on vielä asentamatta samoin kuin vesiautomaatti. Ostettu on kyllä.
Vessaa ei täs oo. Meillä on puucee samoin kuin sauna on omassa erillisessä mökissä. Hinta ei sisällä varaavaa takkaa vaan otettiin vanhasta purettavasta mökistä valurautarunkoinen takka.
- tietoa
Minulla on työn alla noin 56 neliöinen mökki, sen hinta jää alle 30000 e.
Hirret on 180x220 HH.- Nakseli
otit kehikon?
- tietoa
Nakseli kirjoitti:
otit kehikon?
Iki-Hirreltä, Kemijärveltä.
- Pohdiskelija
Olen itse myös siinä vaiheessa, että tontti on hankittu ja mökin rakennus on edessä 2-3 vuoden sisällä, ensi vuonna en vielä tod. näk. rupea rakentamaan.
Moni asia pohdituttaa. Aluksi olin sitä mieltä, että mökin on ehdottomasti oltava hirrestä.
Hirsi on perinteinen, tunnelmallinen, ulkoapäin (varauksella)kaunis ja pitkään kestävä sekä huoleton rakennusmateriaali.
Hirsi on kuitenkin lämpötaloudellisesti heikko materiaali, normaali puuomakotitalon eristetty seinä vastaa 400 - 500 mm paksua hirttä. Hirsi on myös rakentamisen kannalta heikkolaatuinen materiaali, jää vetoisia rakoja, hirsitalo painuu, mikä vaikuttaa ovien yms. toimintaan. Arkitehtooniset ratkaisut kärsivät hirren "kankeudesta". Lisäksi kulmaliitokset vievät runsaasti tilaa sisältäkin.
Perinteisellä (esim. Kastelli) tavalla rakennettu huvila voisi sittenkin olla monella tapaa parempi ratkaisu, ainakin selkeästi parempi lämpötalous puoltaa perinteistä rakennustapaa.
Kuinka iso mökistä pitää tehdä, olen miettinyt asiaa monelta kantilta. Tarkoituksena on tehdä huvila ympärivuotiseen käyttöön. Lämmintä sisätilaa pitää olla tarjolla kaikille Joulun viettäjillekin. Ei ole tarkoituksen mukaista tehdä vain kesäkäyttöön soveltuvaa erillistä nukkuma-aittaa, mielummin kaikki makuutilat yhden ison lämpimän päärakennuksen sisään. Makuuhuoneita 3-4, mielummin neljä.
Jos huvila on talvikäytössä pitäisikö siellä olla lisäksi sisä-wc ja juokseva vesi, ehdottomasti. Kustannukset kasvavat huikeasti sekä rakennus että ylläpito. Asia kuitenkin vaikuttaa viihtyvyyteen oleellisesti. Tätä asiaa en ole vielä päättänyt.
Kommentoi ja kerro oma mielipiteesi.
Pohdiskelija- alf2
Nämä sinun mietimäsi kysymykset on juuri niitä samoja mitä jokainen rakentaja joutuu miettimään ennen rakentamisen aloittamista. Ei noihin kysymyksiin mitään patenttiohjetta voi antaa, ehkä kuitenkin sen verran että älä ala rakentamaan ennen kuin olet saanut palikat oamassa päässäsi järjestykseen eli tiedät aivan varmaksi mitä haluat. Kyselemällä ja lukemalla nuo asiat selviää.
Sinulla näyttää olevan perusfaktat hanskassa ihan hyvin ja se on hyvä lähtökohta rakentamiselle. Ei muuta kuin onnea vaan projektille!! - logfan
Toi ei pidä kyllä alkuunkaan paikkaansa, kesämökeissä ja ympärivuoden asuttavissa lomarakennuksissa tai edes omakotiasumisessa ei kukaan voi laskea tolla tavalla energiataloutta ett hirren tulisi olla 400 mm kunnes se vastaa jotai muuta eristettyä seinää, ainoastaa palikkatalo myyjä voi kirjottaa tolleesti, ottakaa nyt hyvät ihmiset selvää ennenkuin kirjoitatte, tietoa kyllä löytyy hirren ja muiden materiaalien lämpötaloudesta ja siitä mihin oikeesti kannattaa panostaa mökkiä rakentaessa, se että joku lautatalo on jonkin mieleen tai vastaavasti hirsipinta miellyttää onkin jo sitten ihan toinen asia,mutta energiatalous ja ja nykyaikainen hirrentyöstö tekniikka ja saumojen tiiveys on tutkittu ja siitä on paljon tiatoo, (vtt) on ykx hyvä tietolähde.
- Höyläeikulamelli
logfan kirjoitti:
Toi ei pidä kyllä alkuunkaan paikkaansa, kesämökeissä ja ympärivuoden asuttavissa lomarakennuksissa tai edes omakotiasumisessa ei kukaan voi laskea tolla tavalla energiataloutta ett hirren tulisi olla 400 mm kunnes se vastaa jotai muuta eristettyä seinää, ainoastaa palikkatalo myyjä voi kirjottaa tolleesti, ottakaa nyt hyvät ihmiset selvää ennenkuin kirjoitatte, tietoa kyllä löytyy hirren ja muiden materiaalien lämpötaloudesta ja siitä mihin oikeesti kannattaa panostaa mökkiä rakentaessa, se että joku lautatalo on jonkin mieleen tai vastaavasti hirsipinta miellyttää onkin jo sitten ihan toinen asia,mutta energiatalous ja ja nykyaikainen hirrentyöstö tekniikka ja saumojen tiiveys on tutkittu ja siitä on paljon tiatoo, (vtt) on ykx hyvä tietolähde.
Terve kaikille. Löysin tämänlaisen taulukon joka löytyy osoitteesta, siitä saa hyvää vertailua eri lämpöarvoista.
http://www.kerohirsitalot.fi/component/content/article/68.html.
Olen saanut oman projektini siihen pisteeseen että olen piirtänyt tai luonnostellut vaimoni kanssa senlaisen mökin pohjan kun me haluamme ja joka meille sopii. Toimittajilta ei suurilta eikä pieniltä löydy sellaista suoraan.
Talvilämpimän korkea parvellisen tai kaksikerroksisen mökin täyspuuosa toimitus saisi maksaa maks 30 000-35000.
Hirren hinta kehityksestä tiedän että hh:ssa paketin hirrestä aina askel ylös päin mentäessä hintaa tulee n.3000 e lisää per hirren vahvuus pohja alaltaan noin 55m2 kehikkoon. Lamellihirressä noin saman vahvuisen hirren lähtöhinta on höylähirteen verrattuna saman kokoiseen kehikkoon noin 4500e kallimpi. Lamellihirsi harppaus aina seuraavaan kokoon mentäessä on noin 3000e. Eli lähtöhinta 25000 91*170 LH jos LH 115*170 niin hinta 28000 ja sama HH:lla mutta lähtöhinta alhaisempi.
Itse olen tod.näk. päätymässä ratkaisuun jossa runko on 120mm HH ja siihen 50mm tai 100mm lisäeristys. U-arvo ja hinta huomattavasti alhaisempi kuin esim 180mm lamellihirrellä. Tämänmoinen ratkaisu siksi kun paikka jonne rakennus tulee sijaitsee Ra kaava-alueella jonne ei voi koskaan saada vakituista asuntoa vaan loma-asunnon.
Hinta eroa näillä kahdella rungolla tulisi olemaan noin 7000-9000 euroa tuolla 55m2 korkea parvellisellä kehikolla.
Nämä ovat kahden eri toimittajan suuremman ja pienemmän hinnoista tehtyjä vertailuja. Tuo 55m2 on siis lämpimän alan suuruus siihen vielä kuisti ja terassi päälle. Ensi viikolla alan pyytelemää omasta pohja luonnoksesta tarjouksia.
Tosiaan olen miettinyt asian näin että paketti 30000- 35000 ja siihen 5000 niin talo valmis tuon päälle kun laittaa vielä 40000 niin sillä saa perustukset, sähköt, putket, porakaivon, komposti wc:n, jäteveden käsittelyn, mestarit ja byrokratiat. Eli 80 0000 e niin pitäisi mielestäni valmistua ja itse teen paljon
lähes kaiken paitsi kaivon, kaivuutyöt sähköt ja byrokratian.
Kunpa pääsisi jo rakentamaan. - Kauko Rakentaja
Höyläeikulamelli kirjoitti:
Terve kaikille. Löysin tämänlaisen taulukon joka löytyy osoitteesta, siitä saa hyvää vertailua eri lämpöarvoista.
Olen saanut oman projektini siihen pisteeseen että olen piirtänyt tai luonnostellut vaimoni kanssa senlaisen mökin pohjan kun me haluamme ja joka meille sopii. Toimittajilta ei suurilta eikä pieniltä löydy sellaista suoraan.
Talvilämpimän korkea parvellisen tai kaksikerroksisen mökin täyspuuosa toimitus saisi maksaa maks 30 000-35000.
Hirren hinta kehityksestä tiedän että hh:ssa paketin hirrestä aina askel ylös päin mentäessä hintaa tulee n.3000 e lisää per hirren vahvuus pohja alaltaan noin 55m2 kehikkoon. Lamellihirressä noin saman vahvuisen hirren lähtöhinta on höylähirteen verrattuna saman kokoiseen kehikkoon noin 4500e kallimpi. Lamellihirsi harppaus aina seuraavaan kokoon mentäessä on noin 3000e. Eli lähtöhinta 25000 91*170 LH jos LH 115*170 niin hinta 28000 ja sama HH:lla mutta lähtöhinta alhaisempi.
Itse olen tod.näk. päätymässä ratkaisuun jossa runko on 120mm HH ja siihen 50mm tai 100mm lisäeristys. U-arvo ja hinta huomattavasti alhaisempi kuin esim 180mm lamellihirrellä. Tämänmoinen ratkaisu siksi kun paikka jonne rakennus tulee sijaitsee Ra kaava-alueella jonne ei voi koskaan saada vakituista asuntoa vaan loma-asunnon.
Hinta eroa näillä kahdella rungolla tulisi olemaan noin 7000-9000 euroa tuolla 55m2 korkea parvellisellä kehikolla.
Nämä ovat kahden eri toimittajan suuremman ja pienemmän hinnoista tehtyjä vertailuja. Tuo 55m2 on siis lämpimän alan suuruus siihen vielä kuisti ja terassi päälle. Ensi viikolla alan pyytelemää omasta pohja luonnoksesta tarjouksia.
Tosiaan olen miettinyt asian näin että paketti 30000- 35000 ja siihen 5000 niin talo valmis tuon päälle kun laittaa vielä 40000 niin sillä saa perustukset, sähköt, putket, porakaivon, komposti wc:n, jäteveden käsittelyn, mestarit ja byrokratiat. Eli 80 0000 e niin pitäisi mielestäni valmistua ja itse teen paljon
Kunpa pääsisi jo rakentamaan.Tämäkin taulokko todistaa, että hirren paksuudella ei ole merkitystä. Talojen
lämpimyys saadaan eristämällä.
Yksi ja varmaankin edullisin vaihtoehto on ottaa a) hirsikehikko yhdeltä esim.
Laavuvaara b) muu puutavara lähihöyläämöstäsi c) ikkunat ja ovet suraan valmistajalta tai Hämeenlinnan vahinkovarstosta d) villat esim. paikalliselta ekovillapuhaltajalta.
e) LVIS- tavarat haet Tallinnasta ja jos menet tarpeeksi isolla autolla voit tuoda d) harkot kateaineet laatat yms samalla kyydillä. Nämä saat n.
50% halvemmalla sieltä.
Näin säästät prohjektissasi n. 40 % suhteessa täystoimitukseen oman työsi
osuus päälle. Olen kilpailuttanut eri toimittajia about 10 v. ajan ja myynyt kymmeniä erilaisia taloja / mökkejä.
Yllä oleva on puhdasta faktaa. - hyvä ja kallis
Höyläeikulamelli kirjoitti:
Kunpa pääsisi jo rakentamaan.Arvioisin että kustannusarviosi on vähintään 50% alakantissaan... Mutta sittenhän sen näet kun alkaa olla viimeistelyvaiheessa mitä se lysti tuli maksamaan.
Itsellä juuri tuo viimeistelyvaihe meneillään n. 75 m2 / 180 mm lamellihirsihuvilasta korkealla parvella. Kustannusarvio alunperin oli n. 150 tonnia (ilman tonttia ja liittymiä), nyt näyttää siltä että menee kolmanneksella yli... Tosin lähes kaiken olen teettänyt (kalliilla) ammattilaisilla, joiden työnjälkeä ei tarvitse hävetä.
- Höyläeikulamelli
Näinhän se näyttää olevan. Onhan siinätoki sellainen juttu että hirren vahvuuden llakin on väliä. Isoa rakennusta ei kannata rakentaa esim. 72 HH:sta antaahan se paksumpi hirsi rakennukselle ilmettä sekä jämäkkyyttä. Toki jos lompsa kestäisi tai rakentaisin omakotitalon niin ottaisin riittävän vahvan hirren jotta kävisi suoraan seinäksi. Tänään meen vehasen hirsipäiville.
Joo tosiaan ketju on aika vanha mutta eipä kai tuolla niin väliä. Epä huomiossa annoin vastauksen vanhaan ketjuun.- HIHHULI JUU
jOS OTAT MÖKIN KORKEALLA PARVELLA MAKSAT KIINTEISTÖVEROA KOKO ALASTA MYÖS VINTISTÄ.mATALA PARVISESTA MAKSAT VAIN ALAKERRASTA.
Jos mietitte vielä toteutusta piirrustuksillenne niin minä lasken mielelläni paljonko mökki tulisi maksamaan. Ota yhteyttä! http://www.erlundhouse.net/ Sivuilla myös esimerkkimalleja, hintojen kanssa.
- OIKEAA HIRTTÄ
minulla 250mm paksusta kahta ppuolen käsin veistetystä hirrestä talo,suurimmat korkeudeltaan yli puoli metriä,koko seinällä 8 hirtää,tätä kutsuisin HIRSTIALOKSI,kaikki materiaalit eestistä,hinta oli sopivaa,jos haluat lisä tietoa [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle273505Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A142720Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.1182662Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell1152338Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.771742Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt161717Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥501668Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta261616Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001325- 1411312