Reilut 50 metriä ympärysmitaltaan olevaan omakotitalon betoniperustukseen tuli ohut hiushalkeama jo ensimmäisenä talvena. Eri asiantuntijat kävivät katsomassa ja kaikki olivat yksimielisiä, että itse peustus ei ole pettänyt, vaan kyse on "normaalista" lämpötilaerojen aiheuttamasta pakkashalkeamasta. 50 metriä on kuulemma raja, jonka yli menevässä perustuksessa tulisi olla vähintään yksi liikuntasauma. Kyse on kolme vuotta vanhasta talosta ja perustusta ei ole vielä pinnoitettu. Miten siis kannattaisi korjata halkeama, jotta tuleva rouhepinnoite kestäisi murentumatta. Kesäisin halkeama on lähes huomaamaton ja "kiinni", mutta talvella kovilla pakkasilla halkeama ammottaa pahimmasta paikasta lähes millinkin. Korjaukseen pitäisi käyttää ilmeisesti jotakin elastista massaa?
Pakkashalkeaman korjaus
5
1425
Vastaukset
- LOLina
voi möykky kun on iso halkeema sulla, laita siihen vaikka sikafleksiä.
- raksaaja--sh
Eli routa ei nostele?
Ja siis kun pakkanen kutistaa perustuksia talvella, kyseinen halkeama avautuu.
Ei tuo varmaan kamalan yleinen ilmiö ole... pienehkö rakennusvirhe varmaan kun ei joka töllissä moista ole. (meilläkin sokkelin ympärys on yli 50m) - turha ?
korjailla koska raudoitusvirheen takia elää aina vähän.
- jkiht
meil on ympärysmitta yli 70 metriä,eikä liikunta saumasta tietoakaan ja hyvin on 6 vuotta kestäny,rautaa vaan tarpeeks harkkojen väliin ni kyllä kestää,edellyttäen että antura on kunnossa
- Hanslankarina ollut
Itse ottaisin halkeamaa auki hieman ja korjaisin laastilla. Seuraava talvi näyttää, kestääkö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1155289
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663