Bonsaipuun hoito-ohjeita aloittelijalle??!

"Viherpeukalo"-90

Ostin vähän aikaa sitten pienen Bonsaipuun, enkä arvannut että se tarvitsisi niin paljon hoitoa.
Olen etsinyt netistä tietoa ja hoito- ohjeita Bonsaipuista, mutta niitä löytyy niin paljon etten oikein tiedä mitä ohjeita kannattaisi noudattaa.
Olen kastellut Bonsaitani joka päivä ja sumuttanut sen lehtiä ja "runkoa".Olen myös nyppinyt kuivuneet lehdet pois.

En edes tiedä, minkä lajisen puun ostin, jotenkin sekin pitäisi saada selville. Bonsaissani on pienet, hiukan nahkeat, kiiltävät lehdet ja pieniä, valkoisia suppilomaisia kukkia.

Olisin todella kiitollinen, jos joku asiantunteva ihminen viitsisi hiukan valaista tyhmän tietä ja kertoa miten voisin hoitaa puutani ilman että se kuolisi tai sairastuisi.

8

18073

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ryhl

Puusi on toden-näköisesti Serissa Foetida " tuhannentähdenpuu" jota myydään varsin yleisesti ympäri maan aika monen tyyppisissä kaupoissa. Kukinnot ovat tähtimäiset ja runsaat. Puusi tarvitsee kesäaikaan vettä päivittäin ja talvella tietenkin vähemmän. Sormella kokeilemalla mullan pintaa pääsee pitkälle tässäkin asiassa.

Serissa Foedita Junischnee

Alkuperä:Etelä-Kiina, Etelä- tai Itä-Aasia

Kiinassa kasvia nimitetään "tuhannen tähden puuksi". Se ei pudota lehtiään, kasvaa hyvin ja sen lehdet ovat pienet. Kukkii kesä-heinäkuussa, mutta voi saada silloin tällöin kukkia muinakin vuodenaikoina.Kukkivuus lisääntyy, jos ylikukkineet kukat poistetaan heti.Paikan vaihdokseen puu reagoi pudottamalla paljon lehtiään, mutta se saa taas pian uudet lehdet.

Paikka: Kesällä itä-tai länsi-ikkunalla, myös eteläikkunalla, helteellä suojattava. Kesä-elokuussa viihtyy myös ulkona. Talvella valoisalla ikkunapenkillä 12-18. Jos lämpötilaa voidaan laskea, voi päivälämpötilat olla korkeampiakin kuin 12-18.

Kastelu: Kesällä Serissa tarvitsee paljon vettä, talvella pidetään tasaisen kosteana. Oksien kuolema johtuu usein juurien vahingoittumisesta kuivuuden tai liikalannoituksen takia.

Lannoitus:Keväästä syksyyn kahden viikon välein nestemäisellä bonsailannoitteella.Talvella, jos kasvi on lämpimässä (yli 12-18) 4-6 viikon välein.

Mullanvaihto: Kahden vuoden välein maalis-huhtikuussa "itse vaihtaisin useammin", jolloin juuria myös leikataan kevyesti. Juuria leikatessa kasvista tulee hivenen pahaa hajua, josta myös latinankielinen nimi foedita=haiseva, johtuu.

Multa: Savi, hiekka, turve 1:1:1 "tuota savea en itse laittaisi ihan noin paljoa mutta omassa varassa päätös on mutta vedenottokyvyn takia en laittais tahtoo mennä niin tiukaksi paakuksi ettei tahdo imeä tarpeeksi hyvin vettä"

Leikkaus: Oksia voi leikata läpi vuoden, nuoret versot 1-2 lehtipariin saakka,kun 3-4 paria on kasvanut. Haluttaessa voimakaskasvuinen puu pitää vahvana, on 1-2 vuoden välein leikata oksia vanhempaan, puutuneeseen osaan saakka. Leikkauksen jälkeen tulevat uudet versot, jotka myös pian kukkivat.

Langoitus: aina mahdollista "lankaa saa ruukkupuun sivuilta tilattua jos ei muuten"

Lisäys: Versoista

Jos puusi näyttää tältä http://starjewel.org/stuff/serissa.jpg ohjeet ovat silloin oikeat.

Jos puusi ei näytä tuolta on se silloin Camona Microphylla toden-näköisesti mutta sitten laitan uudet ohjeet sinulle tulemaan tänne vaikka.

ps. lannoitteena käy ihan hyvin sellaiset levätikut mitä myydään 30 kpl paketeissa tai jotain sellaista.

• pojan äiti

Kiitos vastauksesta. Pojan puu kun pudottaa lehtiä tällä hetkellä ja ollaan pulassa. Toki lajia en tiedä. Otan selvää ja palaan minäkin tänne.

• Sagarethia Theezans
        pojan äiti kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Pojan puu kun pudottaa lehtiä tällä hetkellä ja ollaan pulassa. Toki lajia en tiedä. Otan selvää ja palaan minäkin tänne.

Minulla on bonsain nimeltä Sagarethia theezans ja se pudottaa lehtiään. Olen yrittänyt kastella sitä oikein mutta muistan sen yleensä vasta illalla ´jolloin sitä ei saisi enää kastella.Se kasvaa sinisessä bonsai ruukussa. Sen lehdet ovat alkaneet kellastua ja tippua pois. Johtuuko tämä siitä että nyt on syksy vai enkö osaa hoitaa sitä en osaa katsoa hoito ohjeita netistä sillä en osaa kovin hyvin englantia :) Se ei mielestäni saa tarpeaksi valoa vaikka olen yrittänyt sitä sille tarjota. Vanhempani eivät suostu ostamaan lämpölamppua tai muutakaan. Mitä voin tehdä?

• Bonsaip
        Sagarethia Theezans kirjoitti:

Minulla on bonsain nimeltä Sagarethia theezans ja se pudottaa lehtiään. Olen yrittänyt kastella sitä oikein mutta muistan sen yleensä vasta illalla ´jolloin sitä ei saisi enää kastella.Se kasvaa sinisessä bonsai ruukussa. Sen lehdet ovat alkaneet kellastua ja tippua pois. Johtuuko tämä siitä että nyt on syksy vai enkö osaa hoitaa sitä en osaa katsoa hoito ohjeita netistä sillä en osaa kovin hyvin englantia :) Se ei mielestäni saa tarpeaksi valoa vaikka olen yrittänyt sitä sille tarjota. Vanhempani eivät suostu ostamaan lämpölamppua tai muutakaan. Mitä voin tehdä?

OOn aivan samassa -Tilanteessa Minun bonsai kuolee varmaan aivan kohta lehdet ovat yön aikana käpristyneet JA en oikeen tiedä miten tätä hoitaa Ja en ole varma onko tämä bonsai Sagarethia theezans
        mullakin on sinisessä ruukussa ostin sen eilen k raudasta :D olen aina halunnut bonsai puuta mutta pelottaa että se kuolee. en ole varma että onko täällä niin kylmä tai että milloin sitä pitää kastella ja en tiedä kuinka valossa se pitää olla.!! ja lehdet ovat tippumaisillaan ja aivan keltasena bonsaini on noin 13cm pitkä . ja en tiedä onko se mini bonsai. Vastatkaa kiitos pian.

• Lejo
        Bonsaip kirjoitti:

OOn aivan samassa -Tilanteessa Minun bonsai kuolee varmaan aivan kohta lehdet ovat yön aikana käpristyneet JA en oikeen tiedä miten tätä hoitaa Ja en ole varma onko tämä bonsai Sagarethia theezans
        mullakin on sinisessä ruukussa ostin sen eilen k raudasta :D olen aina halunnut bonsai puuta mutta pelottaa että se kuolee. en ole varma että onko täällä niin kylmä tai että milloin sitä pitää kastella ja en tiedä kuinka valossa se pitää olla.!! ja lehdet ovat tippumaisillaan ja aivan keltasena bonsaini on noin 13cm pitkä . ja en tiedä onko se mini bonsai. Vastatkaa kiitos pian.

...Kannattaa ainakin aluksi vaihtaa sen mullat. Tuolta löydät ohjeita---> http://www.kitabi.fi/aloitusopas/index.htm

• penttia1

Ostimme pojallemme 25 vuotta sitten rippilahjaksi pienen havubonsain.purkin pohjassa oli maininta että ei vettä missään olosuhteissa koska puu ottaa tarvittavan kosteuden ilmasta KOKO AIKANA SE EI OLE SAANUT KOSKAAN VETTÄ.
      Joitakin vuosia sitten se vähän kärsi kun oli sijoitetttu liian lähelle lämpöpatteria, mutta pienellä leikkauksella se on hyvin toipunut,mutta on edelleen varsin pieni.
      Mistään en ole löytänyt tietoa vastaavaa puun hoitoa.Voisiko joku tietää mistä
      puulajista on kysymys.

• Jermiina!

Sain lahjaksi bobsai fiduksen, mikä olisi tähän aikaan paras ilmansuunta, voiko pitää aamuauringon puolella ikkunalaudalla! kasvua on tullut lisää, aina silloin tällöin putoaa kuolleita lehtiä, olen kastellut sen joka paivä jos multa tuntuu kuivalta,voiko antaa kuivua kokonaan vai pitääkö mullsn olla aina kostea!
      Kiitos vastauksista

• setyyppijonkanäitdösäs

Multa kannattaa vaihtaa parin vuoden välein ja kastella 1-2 kertaa viikossa suositeltu kastelu tapa laita ko bonsai ala ruukku veteen vartiksi ja ihan lääkeruiskulla voi ruukkujen väliin laittaa VÄHÄN vettä jos multa tuntuu kuivalta ja mullan tulisi olla koko ajan vähän kostea ja sumutusta joka päivä lehdille ja rungolle itse teen sumutuksen aamulla ja kun auringon laskiessa EIKÄ SE MYÖSKÄÄN OLE VAARALLISTA LEHDET JOS VÄHÄN PUTOILEVAT eikä myöskään suoraa auringon valoa talvella kastelua voi harventaa ja kesällä voi bonsai puun ulos laittaa suojaan tuulelta ja SUORALTA AURINGOLTA sateelta ja tuholaisilta helpottiko ohje bonsai puun hoitoa tykkää kommentista👍🏻

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      79
      4468
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3105
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      3091
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      2179
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      219
      1296
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1064
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1056
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe