Mitä eroa on Volvon B20 moottoreissa? Nokka-akselia ostaessa on aina useampi vaihtoehto a,b,d ainakin. Mistäs sitten motit tunnistaa vai ovatko nokka-akselit fyysisesti samanlaisia mutta nokan profiilit eriä?
Volvo B20
7
5229
Vastaukset
- b20f
kirjainmerkinnät nokkiksis taitaa meinaa ainakin volvon orkkisnokissa akselin "tiukkuutta".
koneiden tunnistusvihjeet & alkup.nokat.
b20 a kone >yksi kaasutin > nokkamerkintä a
b20 b kone >kaksoiskaasuttimella varustettu>nokkamerkintä c
b20 e,f kone >ruiskumoottoreita> e koneessa nokkamerkintä d ja f koneessa k
on myös olemassa r ja s akseleita jotka on tarkoitettu jo ralliin tai rata-ajoon sekä myös virifirmoja joilla omat merkinnät- Jamppa
Vastauksesi valaisee paljon. Onkohan vielä nokkien "tiukkuuksista" tieto? A nokka varmaan kesyin ja ruutan f tiukin?Nokan kun joutuu vaihtamaan niin mieli olisi samalla kertaa hiukan vain hiukan herkistää konetta. Vai taitaa se A sarjan nokallakin tiukentua kun huonoin nokka jo nostaa 4 mm vähemmän kuin paras.
- juki
Jamppa kirjoitti:
Vastauksesi valaisee paljon. Onkohan vielä nokkien "tiukkuuksista" tieto? A nokka varmaan kesyin ja ruutan f tiukin?Nokan kun joutuu vaihtamaan niin mieli olisi samalla kertaa hiukan vain hiukan herkistää konetta. Vai taitaa se A sarjan nokallakin tiukentua kun huonoin nokka jo nostaa 4 mm vähemmän kuin paras.
mopo-sport ainakin joskus myi erilaisia nokkia ja muuta viritys osaa. kannattaa todellakin piristää konetta esim: kannesta 2-3milliä pois, tuplakaasarit, peltisarjat, avara pakoputki, ja sitten tietysti se R-nokka.
- Erno
Jamppa kirjoitti:
Vastauksesi valaisee paljon. Onkohan vielä nokkien "tiukkuuksista" tieto? A nokka varmaan kesyin ja ruutan f tiukin?Nokan kun joutuu vaihtamaan niin mieli olisi samalla kertaa hiukan vain hiukan herkistää konetta. Vai taitaa se A sarjan nokallakin tiukentua kun huonoin nokka jo nostaa 4 mm vähemmän kuin paras.
se tehtiin alunperin ruiskukoneita varten. Oli myös vakiona vm-71 ja 72 koneissa joissa oli tuplakaasarit. Mulla oli ittellä tuommoinen -72 tuplakaasari ja d-nokkaversio, tunnistaa lokasuojassa olevasta merkistä 110 (hevosvoimia SAE) ja 71 mallissa oli heppoja 105.
Hyvä vääntö ainakin oli.
F-nokka tehtiin ruiskukoneille joissa oli katalysaattori (jenkkimarkkinoille, tehoja vähemmän kuin d-nokassa.)
R ja S nokkien tyhjäkäynnit on persiistä, ei sovellu normaaliajoon. - nokat
Jamppa kirjoitti:
Vastauksesi valaisee paljon. Onkohan vielä nokkien "tiukkuuksista" tieto? A nokka varmaan kesyin ja ruutan f tiukin?Nokan kun joutuu vaihtamaan niin mieli olisi samalla kertaa hiukan vain hiukan herkistää konetta. Vai taitaa se A sarjan nokallakin tiukentua kun huonoin nokka jo nostaa 4 mm vähemmän kuin paras.
r ja s nokat vakiomerkinnöil tiukimpia mutta tyhjäkäynnit tosiaan persauksista ja ennen 3000 kierrosta ei tapahu yleensä mitään..sitte kyl laulaa..k ja d nokat antaa puhtia nekin ja vääntäävät alhaalta sekä käy tyhjäkäyntiä. toki on viripajoja joilla myös omia hiontoja mutta ne vaativat asennettaessa jo taitoja..koska ajoitukset ei mene enää kohilleen ihan noin vain..ja ennakot jne..
- juki
nokat kirjoitti:
r ja s nokat vakiomerkinnöil tiukimpia mutta tyhjäkäynnit tosiaan persauksista ja ennen 3000 kierrosta ei tapahu yleensä mitään..sitte kyl laulaa..k ja d nokat antaa puhtia nekin ja vääntäävät alhaalta sekä käy tyhjäkäyntiä. toki on viripajoja joilla myös omia hiontoja mutta ne vaativat asennettaessa jo taitoja..koska ajoitukset ei mene enää kohilleen ihan noin vain..ja ennakot jne..
juu, kyllä alenpaa vääntävä on mukavampi.
- Jamppa
juki kirjoitti:
juu, kyllä alenpaa vääntävä on mukavampi.
Joulunpyhät käytettiin hyödyllisesti ja nokka vaihdettiin ja huollot tehtiin Volvoon. Vanhasta nokasta olikin nelosen ja kakkosen nokat kulahtaneet lähes pyöreiksi=voimaa vähän ja kulutus suuri. Aloin mamoilemaan ja ostin sitten tuon K-nokan (277 astetta) Nyt päivän kokemuksella momenttia jonkis verran ja ajatus heti että tuo D nokka olisi varmaan ollut parempi. Nyt tarkempia speksiä löydettyäni siinähän olisi ollut se 280 astetta ja hiukka enemmän nostoa kuin K-nokassa. Puutteeksi vielä jäi keinuvipat. ovat kulahtaneet aika huonoiksi ja säätäminen niille vaikeaa ja käydessä kuulee rapinan suurista välyksistä. Loppupelissä jos minulta kysytään suosittelen tuota D-nokkaa vastaaviin projekteihin. Jos vielä itselle tulee asia eteen niin taidan laittaa sitten jo ns.virinokan. uskoisin kuitenkin näillä aikaansaannoksilla kulutuksen tippuvan. Ollut nyt maantiellä 11l ja kylälläajossa 14l/100km.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275