Musiikki

c-avain

Mikä tekee musiikista maailmallisen?

Rytmi?

Sanat?

Medodia?

Rippikoululeirillä "Tule Jeesus ja siunaa lastas..." siionin laulun sanottiin sisältävän maailmallisia aineksia. Melodiako???

Muistaakseni Peppi Pitkätossu-elokuvissa on ko melodia käytössä.

45

7185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moppaajasefu

      vaan Peppi Pitkätossun jäähyväislaulu, jonka melodia on sama kuin Ovat syntini anteeksi suuret -laulussa.

      • c-avain

        Totta. Melodiat vaihtuivat mielessäni.

        Kiitos oikaisusta.


      • Jos kukaan ei olisi erikseen asiaa maininnut enpä tuota yhtäläisyyttä olisi huomannut!

        Kaikkea sitä täälläkin oppii!


      • yhtään
        hyshys kirjoitti:

        Jos kukaan ei olisi erikseen asiaa maininnut enpä tuota yhtäläisyyttä olisi huomannut!

        Kaikkea sitä täälläkin oppii!

        "Repesin hakeaa teippi!"

        Mitä ihmettä tuolla otsikolla tarkoitat, onko mulla lukihäiriö?


      • ymmärsin
        yhtään kirjoitti:

        "Repesin hakeaa teippi!"

        Mitä ihmettä tuolla otsikolla tarkoitat, onko mulla lukihäiriö?

        Repesin, hakekaa teippi! En ole ennen kuullutkaan; mukava heitto.:)


    • laulajainen

      VL:ien suhtautuminen musiikkiin taitaapi olla löystymässä, vai miten selitetään se, että tässä lähiaikoina näytti olevan Suomen Kuvalehdessä juttu, että Joose Vähäsöyrinki oli voittanut jonkun merkittävän kansallisen laulukilpailun? Tunnen miehen ja hän on vl. Myös Savonlinnan oopperejuhlilla esiintyi vl, Katajala, joka on menestynyt kansainvälisissä laulukilpailuissa eri puolill maailmaa.

      Itse olen sitä mieltä, ettei ko. miesten tarvi kilpailujen perusteella uskoansa kieltää, mutta eipä ole ennen ollut laulukilpailuihin osallistuminen soveliasta.

      • Saumuri

        Niin, eihän sitä uskoaan tarvitsekaan mitenkään erityisellä tavalla kieltää, Esim. kuuluttamalla siitä tai jättämällä virallisen lomakkeen kolmena kappaleena.


      • mutta miten

        esim. Päivämiehessä esitetään kirjoitusKILPAILUN voittajat kuvalla? Kirjoittamalla kunnian saanti siis ei väärin, mutta jos sitten laulaa kilpaa, niin TOSI TOSI suuri synti. Laulajien nimet kyllä laitetaan jopa julkiselle palstalle mollaamismielessä, mutta ottakaa myös esiin ne PM:n kirjoituskilpaijat samaan syyniin ja samassa valossa kuin laulajat. Entäs nämä taidenäyttelyiden pitäjät, siis vl:t, jotka kävijöiltä ihan nimikirjoituksen ottavat, jotta voivat hehkuttaa sitten, moniko on taidetta käynyt ihastelemassa. -- Vastatkoon, ken osaa. --Olen kyllä kuullut mielettömästä puhelinrumbasta mm. joidenkin vl- laulajien menestyksen jälkeen ja ilmoitetaan, että se ja sehän ei ole enää uskovainen näköjään, kun kerran on menestynyt kilpailussa. HEKO HEKO!!!


      • ihmettelevät.
        mutta miten kirjoitti:

        esim. Päivämiehessä esitetään kirjoitusKILPAILUN voittajat kuvalla? Kirjoittamalla kunnian saanti siis ei väärin, mutta jos sitten laulaa kilpaa, niin TOSI TOSI suuri synti. Laulajien nimet kyllä laitetaan jopa julkiselle palstalle mollaamismielessä, mutta ottakaa myös esiin ne PM:n kirjoituskilpaijat samaan syyniin ja samassa valossa kuin laulajat. Entäs nämä taidenäyttelyiden pitäjät, siis vl:t, jotka kävijöiltä ihan nimikirjoituksen ottavat, jotta voivat hehkuttaa sitten, moniko on taidetta käynyt ihastelemassa. -- Vastatkoon, ken osaa. --Olen kyllä kuullut mielettömästä puhelinrumbasta mm. joidenkin vl- laulajien menestyksen jälkeen ja ilmoitetaan, että se ja sehän ei ole enää uskovainen näköjään, kun kerran on menestynyt kilpailussa. HEKO HEKO!!!

        Jos ei saa laulaa kilpaa ei saa myöskään kirjoittaa kilpaa. Eikä varsinkaan kilpailla pääsystä Arkadianmäelle.


      • on yksi
        ihmettelevät. kirjoitti:

        Jos ei saa laulaa kilpaa ei saa myöskään kirjoittaa kilpaa. Eikä varsinkaan kilpailla pääsystä Arkadianmäelle.

        näistä vl-ihmeellisyyksistä, joita hyvin harva taitaa ymmärtää.


      • laulukilpailuihin osallistu...

        kieltäneen uskonsa.

        Mutta hän onkin nainen.


      • Tasapäisyys on valttia
        mutta miten kirjoitti:

        esim. Päivämiehessä esitetään kirjoitusKILPAILUN voittajat kuvalla? Kirjoittamalla kunnian saanti siis ei väärin, mutta jos sitten laulaa kilpaa, niin TOSI TOSI suuri synti. Laulajien nimet kyllä laitetaan jopa julkiselle palstalle mollaamismielessä, mutta ottakaa myös esiin ne PM:n kirjoituskilpaijat samaan syyniin ja samassa valossa kuin laulajat. Entäs nämä taidenäyttelyiden pitäjät, siis vl:t, jotka kävijöiltä ihan nimikirjoituksen ottavat, jotta voivat hehkuttaa sitten, moniko on taidetta käynyt ihastelemassa. -- Vastatkoon, ken osaa. --Olen kyllä kuullut mielettömästä puhelinrumbasta mm. joidenkin vl- laulajien menestyksen jälkeen ja ilmoitetaan, että se ja sehän ei ole enää uskovainen näköjään, kun kerran on menestynyt kilpailussa. HEKO HEKO!!!

        Laulukilpailukiellon takana lienevät vl-kanttorit, joita on paljon. Eivät kestä sitä, että toiset saavat kunniaa musiikkiansioistaan, kun itse joutuvat huomiotta päivätyökseen soittamaan ja laulamaan aina yhtä ja samaa.

        Mikään ei tietenkään estäisi kanttoria osallistumasta laulukilpailuihin, mutta koska kaikki kanttorit eivät kuitenkaan kilpailisi, osallistuva joutuisi helposti muiden keskuudessa silmätikuksi.

        Kanttorit ovat yleensäkin varsin herkkähipiäistä ja itsetietoista porukkaa uskonsuuntaan katsomatta. Missään tapauksessa kanttorille ei kannata kehua toista kanttoria ilman että kysymys on edes näiden kahden vertailusta. Olen kuullut "rivikanttorilta" hyvin katkeria kommentteja erään kuuluisan kanttorin taidoista.

        Kirjailija- ja taitelijapiireissä suhtautuminen kollegaan on huomattavasti vapaampaa ja toiselle annetaan julkisuudessa jopa avoimesti kehuja. Toisaalta lähtökohtakin on hieman eri: kahdesta päästä ei synny kahta hyvin samanlaista teosta, jopa tyylit eroavat rajusti. Eivät siis tavallaan kilpaile keskenään, vaan lukijoiden mieltymyksistä. Laulukilpailussa vain lauletaan kilpaa, jopa samasta kaikille pakollisesta sävelmästä.

        Siksi vertailukohteena pitäisikin olla sävellyskilpailu. Miten arvelisitte siinä käyvän, saarnattaisiinko sävellyskilpailu synniksi?


      • oli jo
        Tasapäisyys on valttia kirjoitti:

        Laulukilpailukiellon takana lienevät vl-kanttorit, joita on paljon. Eivät kestä sitä, että toiset saavat kunniaa musiikkiansioistaan, kun itse joutuvat huomiotta päivätyökseen soittamaan ja laulamaan aina yhtä ja samaa.

        Mikään ei tietenkään estäisi kanttoria osallistumasta laulukilpailuihin, mutta koska kaikki kanttorit eivät kuitenkaan kilpailisi, osallistuva joutuisi helposti muiden keskuudessa silmätikuksi.

        Kanttorit ovat yleensäkin varsin herkkähipiäistä ja itsetietoista porukkaa uskonsuuntaan katsomatta. Missään tapauksessa kanttorille ei kannata kehua toista kanttoria ilman että kysymys on edes näiden kahden vertailusta. Olen kuullut "rivikanttorilta" hyvin katkeria kommentteja erään kuuluisan kanttorin taidoista.

        Kirjailija- ja taitelijapiireissä suhtautuminen kollegaan on huomattavasti vapaampaa ja toiselle annetaan julkisuudessa jopa avoimesti kehuja. Toisaalta lähtökohtakin on hieman eri: kahdesta päästä ei synny kahta hyvin samanlaista teosta, jopa tyylit eroavat rajusti. Eivät siis tavallaan kilpaile keskenään, vaan lukijoiden mieltymyksistä. Laulukilpailussa vain lauletaan kilpaa, jopa samasta kaikille pakollisesta sävelmästä.

        Siksi vertailukohteena pitäisikin olla sävellyskilpailu. Miten arvelisitte siinä käyvän, saarnattaisiinko sävellyskilpailu synniksi?

        etkö hoksannut???


      • Anonyymi

        Katajala ei ole enää vl


    • ylennetty ähvä

      Eli kevennyksenä sanon että "Joulupuu on rakennettu joulu on jo ovella" menee myös täydellisesti partisaanivalssin nuotilla, eli tänään en voi luokses tulla...

      • olen oppinut

        tuon joululaulun ihan eri sävelmällä.

        Mutta Partisaanivalssi on kyllä ihana, varsinkin tanssittuna!


      • Linjaus
        olen oppinut kirjoitti:

        tuon joululaulun ihan eri sävelmällä.

        Mutta Partisaanivalssi on kyllä ihana, varsinkin tanssittuna!

        Merkillistä historian havinaa on myös se, että useat klassiset kappaleet ovat vanhoja seurapiiritansseja. Suurten historiallisten säveltäjien töissä on tansseja jne. - Niitä sitten olen istunut uskovaisten perheiden lapsien soittotaidoin esitettyinä kuuntelemassa ja kohteliaasti ihastelemassa.


      • molli
        Linjaus kirjoitti:

        Merkillistä historian havinaa on myös se, että useat klassiset kappaleet ovat vanhoja seurapiiritansseja. Suurten historiallisten säveltäjien töissä on tansseja jne. - Niitä sitten olen istunut uskovaisten perheiden lapsien soittotaidoin esitettyinä kuuntelemassa ja kohteliaasti ihastelemassa.

        Vanhat siionin laulut ovat vanhoja hempeitä piirileikkilauluja, enimmiltään. Nyt niistä ollaan pyrkimässä erilleen.
        Itse olen miettinyt monen kappaleen kohdalla että kantaako siinä teksti vai sen mainio melodia ja "piiloviihtellisyys".


    • joku sanoo

      sitä maailmalliseksi. Ei sitä sen kummemmin tarvitse perustella. Näin on nähty!

    • Anonyymi

      Olen vasta nyt kuunellut enempi Joose Vähäsöyringin uutta levyä.Betlehem lll.Erittäin kaunis.Olen VL.Joulun aikaan tulee enempi kuuneltua lauluja/musiikkia kun muulloin.Kyllä uskoainen tietää mitä voi kuunella,mitä ei.On paljon vanhoja Joululauluja/musiikkia,jota uskovainenki kuuntelee.Muita laulua myös.Kiitoksia Joose ja Vesa kauniista levystä.Hyvää siunattua Joulua,Uutta vuota.Jouluterveisin.Kaija Muhonen.S.linna.❤🙏

      • Anonyymi

        Hyvää musikkia, selkeä rytmi ja hieno melodia.

        r


    • Anonyymi

      Minä olen myös kuunnellut mm. Joose Vähäsöyrinkiä Youtubesta, on ilo kuunnella hyvällä äänellä esitettyjä lauluja ja erityisesti näin joulun alla tulee kuunneltua.

      Minusta tuntuu, että ero voi olla siinä, haluaako laulaja erityisesti nostaa itseään ja omaa osaamistaan esille vai antaako hän vain hyvän lauluäänensä kuulua toistenkin iloksi, yksinkertaisesti vain käyttää Jumalan hänelle antamaa lahjaa. Olisi sääli panna kynttiläänsä vakan alle.

      • Anonyymi

        Nyt on Jossu kyllä kieltänyt uskonsa teoillansa.
        Jumala sanoi ettei kilipailuihin saa osallistua.
        Helvetti on täynnänsä vl- taustaisia muusikoita.
        Siellä on nahkafagotin soittajia, huilisteja ja onpa siellä myös suunsoittajia.
        Ovikellon soittaminen on ihan ookoo, kunhan ei tee sitä kolmea kertaa ueammin.
        Puhelimen soittoon saa vastata jos se on lankapuhelin. Helvetti on täynnänsä näyttöruudullisiin puhelimiin sekaantuneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on Jossu kyllä kieltänyt uskonsa teoillansa.
        Jumala sanoi ettei kilipailuihin saa osallistua.
        Helvetti on täynnänsä vl- taustaisia muusikoita.
        Siellä on nahkafagotin soittajia, huilisteja ja onpa siellä myös suunsoittajia.
        Ovikellon soittaminen on ihan ookoo, kunhan ei tee sitä kolmea kertaa ueammin.
        Puhelimen soittoon saa vastata jos se on lankapuhelin. Helvetti on täynnänsä näyttöruudullisiin puhelimiin sekaantuneita.

        Voi kamala!Tätäkö on Jumalanlasten rakkaus,armosta uskomista???Luin aivan kauhuissani kommentisi...olen kuunellut ainakin joka ilta,siitä lähtien,kun löysin tämä,Joululaulu lapselle?Sytytän punaisen kynttilän*Tämä esim.on niin kaunis,hyvin esitettynä,kuunteleppa ystäväni tämä.Oletko viellä veljeä helettiin laittamassa?Itse kuuntelen sitä kyyneleet silmissä.'Minunkin tähteni"Näin minäkin,saan syntini anteeksi armosta,niin sinäkin Joose,taias on kotimme kerran.Ja edelleen,käytä,laulun lahjaasi,matkaevääksi,monesti laulu puhuttelee,lohduttaa enempi kun saarnt.Jumala antakoon sinulle voimia tuleviin päiviin.Jäämme kuulolle.kiitos.Kaija Muhonen .S.linna.🙏❤🇫🇮


    • Togolaisrytmit tulevat Suomen Siioniin. Oletko valmis?

    • Anonyymi

      Tottumus on toinen luonto.

    • Anonyymi

      Maailmallinen musiikki on sellaista, joka ei anna kunniaa ja palvontaa Jumalalle, vaan ruokkii vain fiiliksiä, tai saa ihailemaan ihmisten laulu- ja soittotaitoja.

      • Anonyymi

        Jumalainenkin musiikki kumpuaa ihmisestä. Joku voi ajatella olevan silloin jonkun korkeamman inspiroima.


    • Anonyymi

      Kevyen musiikin yksi tärkein vaatimus on tyhjä pääkoppa.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko, että afrikkalaisilla on tyhjä pääkoppa, heidän musiikkihan on rytmikästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että afrikkalaisilla on tyhjä pääkoppa, heidän musiikkihan on rytmikästä.

        Vl-uskonkin päävaatimus on akustinen pääkoppa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vl-uskonkin päävaatimus on akustinen pääkoppa

        Maailma on ihminen ja kaikki musiikki jopa virret ovat maailmallisia. Eli vl- liike on itse keksinyt sanonnan maailmallinen musiikki. Uskonnotkin ovat maailmallisia, jonkun ihmisen perustamia. Näin on,


    • Anonyymi

      Se riippuu vähän tilanteesta.
      Yleensä on katottu, että sellanen musiikki on maailmallista, jossa on mukaansa tempaava rytmi. Ei väliä, millä soittimilla rytmi on tuotettu. Useimmiten mukaansa tempaava rytmi toteutetaan bassokitaroilla ja rummuilla, tai sitten synteettisillä bassoilla ja rumpukoneilla. On kuitenkin paljon muullakin tavalla veivattua musiikkia, joka laittaa jalan vippasemaan.
      Hanurilla jos soittaa silleen pumppaavasti, niin se ei ole hyvästä. Sen tahtiin on sikahelppo tanssia, vaikkei olis rummun rumpuakaan.
      Jos hanurilla soittaa rauhallisesti, se on ihan OK, eikä ole maailmallista.

      Myös sanat voivat tehdä musiikista maailmallista. Jos laulussa on jumalattomia sanoja tai aiheita, ne ovat maailmallisia, oli ne sitten kuinka rauhallisia kappaleita tahansa. Klassinenkin musiikki muuttuu maailmalliseksi, jos siihen upottaa maailmallisia sanoja.

      Eli summa summarum: sekä tanssittava rytmi ja melodia ja sanat, tai jommat kummat tekevät musiikista maailmallisen.

      P.S. Mikään yksittäinen soitin ei ole maailmallinen. Merkittävämpää on se, mitä sillä soittimella soitetaan. Uruistakin saa tanssimusaa ulos, jos soittaa tempovaan tyyliin!
      Kaikki soittimet on sopivia, jos niillä soitetaan sopivaa musiikkia. Rummut esimerkiksi sopii sotilasmarsseihin. Niiden tempo ei tanssituta, vaan se antaa tahtia marssijoille!

    • Anonyymi

      Hengellisen musiikoin pitää olla Pyhästä Hengestä syntynyttä, muussa tapauksessa se ei ole hengellistä. Linkissä opetus Raamatun mallin mukaisesta pyhästä musiikista:
      Meteli vai musiikki?
      http://Jeesus-on-Herra.com/meteli-vai-musiikki/

    • Maalimallinen mussiikki on homo humppaa.

      • Anonyymi

        Mitä musikkia sinä sitten soitat, laita esimerkki, ilman homouttasi.


    • Anonyymi

      Kerrotko minulle, kuinka esim ylistysmusikkia voi soittaa ilman rytmiä?
      Vaikutat viisaalta.

      r

    • Anonyymi

      Minäkin olen kamppaillut musiikin asioissa, kun ei oikein tiedä, mikä on sallittua ja mikä ei.
      Mielelläni kuulisin, mitä TÄHTIRYHMÄ opettaa asiassa.

      • Anonyymi

        Esin psalmit ovat laulettavaa musikkia, jota säeestetään harpuin ja symbaalein.
        Kaikki musiikki, joka korostaa ihmisen iloa, on kunniaksi Jumalalle.
        Sitä ei ole mikään Hevi, sen tarkoitus on aivan eri.
        Musikiikin osaaminen on armolahja, jota ei ole kaikilla.
        Tähti on fiksu, mutta miksi kysyt 17 vuotiaalta, yksin toimivalta tytöltä asiaa, Hän on vielä kehitysikäinen, mutta oppii päivä päivätä.
        Yksi ohje on, etsi Tubesta juutalaista musikkia, se on suurta ylistystä, sekä mielen iloa.

        r


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esin psalmit ovat laulettavaa musikkia, jota säeestetään harpuin ja symbaalein.
        Kaikki musiikki, joka korostaa ihmisen iloa, on kunniaksi Jumalalle.
        Sitä ei ole mikään Hevi, sen tarkoitus on aivan eri.
        Musikiikin osaaminen on armolahja, jota ei ole kaikilla.
        Tähti on fiksu, mutta miksi kysyt 17 vuotiaalta, yksin toimivalta tytöltä asiaa, Hän on vielä kehitysikäinen, mutta oppii päivä päivätä.
        Yksi ohje on, etsi Tubesta juutalaista musikkia, se on suurta ylistystä, sekä mielen iloa.

        r

        TÄTIRYHMÄ ei ole yksin toimiva 17 vuotias tyttö, sanookin se jo tuo ryhmä-loppuliitekin.

        Tädit ovat SRK,n organisoima kontrollointijärjestö palstoille. Kuin gestapo natseille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄTIRYHMÄ ei ole yksin toimiva 17 vuotias tyttö, sanookin se jo tuo ryhmä-loppuliitekin.

        Tädit ovat SRK,n organisoima kontrollointijärjestö palstoille. Kuin gestapo natseille.

        Kyllähän tuon näkee jo nimestäkin, naurettava "tähti"ryhmä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eilen Oulun Ry:ltä oli nuortenillan lähetys aiheesta Uskomisen ilo. Jäi mieleen kaksi iloista Siionin laulua: Sain halun laulaa mä Jeesuksesta, ja Oi Jumalan kuink' iloitsen. Kun on näin hyviä Siionin lauluja, ei maailmallista musiikkia kaipaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe