Morjens kaikille!
On ollut täällä juttua jo aiemmin samasta aiheesta,mutta ei tästä suoranaisesti. Eli värttinäluun alaosan murtuma(joka on yleisin rannevamma)vasemmassa kädessä, mutta sillä erolla että luu on pirstaleina, kovan tällin seurauksena. Ensin kipsattiin ja samana päivänä leikattiin sekä asennettiin metallilevyä ja ruuveja?ja nyt käsi sitten taas kipsissä. Onko kellään ollut vastaavaa ja miten olette toipuneet? Mulla aluks 2 kk sairaslomaa ja ilmeisesti sitten pitäisi olla työkunnossa taas. Mahtaakohan onnistua vaihetyönteko puualalla, duunit on urakoitu ja useampia levyjä pitäisi pystyä nostelemaan, väännellä ja käännellä seuraavia työvaiheita varten? Kiitos vastauksistanne kaikille ja hyvää alkusyksyä!
värttinäluu pirstaleina
20
17257
Vastaukset
- vähän eril tilanne
Mulle ei jouduttu laittamaan levyjä eikä ruuveja, muuten oli myös pirstaleinen murtuma (mulla ei kipsiä, vaan ulkoinen tukiraudoitus, Hoffman piti poisttaa 5 viikon jälkeen, nyt kahdeksas jo menossa). Saikkua tuli ensin 8 viikkoa, mutta se ei riittänyt. Nyt on pari lisäviikkoa menossa...
Mitä sulle on hoitopaikka sanonut? Mikä vaihe on nyt menossa eli montako kontrollikäyntiä takana? Kyllä ne varmaan osaa kontrolleissa sulle jotain kertoa. Niin yksilöllistä on tuo paraneminen, sen olen tullut huomaamaan.
Minusta tuntuu, että alussa kirjoitetaan saikkua optimi, siis olettaen kaiken menevän hyvin, sitten kirjoitetaan lisää tilanteen mukaan.
Kauanko sulla arvioitiin menevän kipsin poistoon? Heti sen jälkeen tuskin vielä pystyt täysipainoiseen työhön, ainakaan noissa hommissa. Kuntoutus vie myös aikansa.- alkup.
tänään menen ensimmäiseen röntgeniin ja tikkien poistoon vasta, mutta kun hätäinen ihminen olen niin vähän yritin saada etukäteen tietoa&kokemuksia muilta.Kipsi olisi kuulemma vieläviivi viikkoa kun siis yksi viikko vasta takana. Näin kyllä vähän ajattelinkin, että kaikki ei välttämättä mene ihan putkeen kun väkisin olen tämän reilun viikon aikana joutunut kotihommia tekemään. Toivottavasti asento ei oo pahasti muuttunut.Kiitos vastauksestasi! Tsemppiä!!
- vähän eril tilanne
alkup. kirjoitti:
tänään menen ensimmäiseen röntgeniin ja tikkien poistoon vasta, mutta kun hätäinen ihminen olen niin vähän yritin saada etukäteen tietoa&kokemuksia muilta.Kipsi olisi kuulemma vieläviivi viikkoa kun siis yksi viikko vasta takana. Näin kyllä vähän ajattelinkin, että kaikki ei välttämättä mene ihan putkeen kun väkisin olen tämän reilun viikon aikana joutunut kotihommia tekemään. Toivottavasti asento ei oo pahasti muuttunut.Kiitos vastauksestasi! Tsemppiä!!
Eli mitä sulle kontrollissa sanottiin? Siis ihan mielenkiinnosta kyselen, kun kuitenkin osittain samanlaisten ongelmien kanssa tässä olen viimeiset ajat tapellut.
Ja tsemmpiä kontrolliin sekä jatkoon... - alkup.
vähän eril tilanne kirjoitti:
Eli mitä sulle kontrollissa sanottiin? Siis ihan mielenkiinnosta kyselen, kun kuitenkin osittain samanlaisten ongelmien kanssa tässä olen viimeiset ajat tapellut.
Ja tsemmpiä kontrolliin sekä jatkoon...Olipa kummallinen kontrolli. Lääkäri ei puhunut mitään, käski vaan kipsaushuoneeseen, jossa kaveri leikkas vanhan kipsin auki,ei poistanut tikkejä(vaikka näin oli sovittu)ja laittoi uuden, kevyemmän ja lyhyemmän kipsin. Aika pahan näköinen ja yllättävän pitkä arpi näytti olevan ja kammottava nesterakkula sen leikkaushaavan alapäässä. Sitäkään ei saanut kuulemma puhkaista. Kaikki kävi niin äkkiä että mä olin ihan huuli pyöreenä että mitäs nyt ja mihin seuraavaks jne. Viikon päästä seuraava käynti eli täytyy varautua vähän paremmin ja esittää sit itse niitä kysymyksiä kun ei kukaan mitään kerro oma-alotteisesti. Mut kyl nyt taas käsi on ihan rampa kun tää uusi kipsi ei tue kämmentä juuri ollenkaan ja koko ranne aivan voimaton ja särkevä. Että tässäpä näitä kuulumisia taas=)Kuis siellä?
- vähän eril tilanne
alkup. kirjoitti:
Olipa kummallinen kontrolli. Lääkäri ei puhunut mitään, käski vaan kipsaushuoneeseen, jossa kaveri leikkas vanhan kipsin auki,ei poistanut tikkejä(vaikka näin oli sovittu)ja laittoi uuden, kevyemmän ja lyhyemmän kipsin. Aika pahan näköinen ja yllättävän pitkä arpi näytti olevan ja kammottava nesterakkula sen leikkaushaavan alapäässä. Sitäkään ei saanut kuulemma puhkaista. Kaikki kävi niin äkkiä että mä olin ihan huuli pyöreenä että mitäs nyt ja mihin seuraavaks jne. Viikon päästä seuraava käynti eli täytyy varautua vähän paremmin ja esittää sit itse niitä kysymyksiä kun ei kukaan mitään kerro oma-alotteisesti. Mut kyl nyt taas käsi on ihan rampa kun tää uusi kipsi ei tue kämmentä juuri ollenkaan ja koko ranne aivan voimaton ja särkevä. Että tässäpä näitä kuulumisia taas=)Kuis siellä?
Kovin oli erilainen käynti kuin mulla on ollut, mutta varmasti paikkakin on eri (mä käyn HUS:n Töölön ortopedian polilla kontrolleissa).
Otettinko sulla edes niitä kuvia? Mulla on homma mennyt niin, että ensin on aina röntgen ja puoli tuntia myöhemmin lääkärin vastaanotto, jolloin kuvat ovat hänellä monitorissa tutkailtavana. Mutta tosiaan hoitokin on erilainen.
Muuten kiitos kysymästä, minä tässä odottelen kuun lopun kontrollikäyntiä, jolloin selviää miten jatkossa edetään. Voipi tulla jopa luunsiirto, mutta eipä siitä vielä sen enempää kun ei varmuutta ole.
Toivottavasti säryt vähenevät ja totut uuteen kipsiin. Niin ja toivottavasti paraneminen edistyy hyvin... - alkup.
vähän eril tilanne kirjoitti:
Kovin oli erilainen käynti kuin mulla on ollut, mutta varmasti paikkakin on eri (mä käyn HUS:n Töölön ortopedian polilla kontrolleissa).
Otettinko sulla edes niitä kuvia? Mulla on homma mennyt niin, että ensin on aina röntgen ja puoli tuntia myöhemmin lääkärin vastaanotto, jolloin kuvat ovat hänellä monitorissa tutkailtavana. Mutta tosiaan hoitokin on erilainen.
Muuten kiitos kysymästä, minä tässä odottelen kuun lopun kontrollikäyntiä, jolloin selviää miten jatkossa edetään. Voipi tulla jopa luunsiirto, mutta eipä siitä vielä sen enempää kun ei varmuutta ole.
Toivottavasti säryt vähenevät ja totut uuteen kipsiin. Niin ja toivottavasti paraneminen edistyy hyvin...Kiitos. Joo,kuvat kyllä otettiin ja niinkuin sullakin, puoli tuntia sen jälkeen lääkäriaika.Millään lailla ei lekuri kommentoinut niitä kuvia. Mut ehkä sitten viikon päästä selviää vähän enemmän jotain. Käyn PHKS:ssa, joka siis kunnallinen keskussairaala. Vois ehkä olla parempi ottaa yhteyttä ihan kunnon käsikirurgiin, mutta kun ne maksaa:( Miten muuten onnistuu hommat sen hoffmannin laitteen kanssa? Onko siinä joku side vielä päällä? Eikös se osu joka paikkaan ja aiheuta kipua? Muakin uhkailtiin ilmeisesti sillä hoffmannin laitteella, kun yksi hoitsu mainitsi vaihtoehtona ennen leikkausta jonkin metallikehikon. Lääkäri sitten päätti että parempi laittaa rautaa sisäpuolelle:)Muuten,jos tästä aiheesta vielä haluat jutskailla niin voidaan ihan vaikka meilailla ja vertailla kokemuksia vaikka ei nyt täsmälleen sama homma olekaan? Vai mitä?=) Kun voi olla että myöhemmin vaikea tätä viestiketjua löytää... Osoite on [email protected]
- vähän eril. tilanne
alkup. kirjoitti:
Kiitos. Joo,kuvat kyllä otettiin ja niinkuin sullakin, puoli tuntia sen jälkeen lääkäriaika.Millään lailla ei lekuri kommentoinut niitä kuvia. Mut ehkä sitten viikon päästä selviää vähän enemmän jotain. Käyn PHKS:ssa, joka siis kunnallinen keskussairaala. Vois ehkä olla parempi ottaa yhteyttä ihan kunnon käsikirurgiin, mutta kun ne maksaa:( Miten muuten onnistuu hommat sen hoffmannin laitteen kanssa? Onko siinä joku side vielä päällä? Eikös se osu joka paikkaan ja aiheuta kipua? Muakin uhkailtiin ilmeisesti sillä hoffmannin laitteella, kun yksi hoitsu mainitsi vaihtoehtona ennen leikkausta jonkin metallikehikon. Lääkäri sitten päätti että parempi laittaa rautaa sisäpuolelle:)Muuten,jos tästä aiheesta vielä haluat jutskailla niin voidaan ihan vaikka meilailla ja vertailla kokemuksia vaikka ei nyt täsmälleen sama homma olekaan? Vai mitä?=) Kun voi olla että myöhemmin vaikea tätä viestiketjua löytää... Osoite on [email protected]
Juu, saattaapi tämä lähteä hukkumaan tuonne alemmas, mutta kun vielä on pysynyt näinkin pinnassa, niin vastaan tähän :)
Täällä taitaa osittain samat käsikirurgit ottaa vastaan myös tuolla yksityisellä puolella, joten siinä mielessä tunnen ainakin itse olevani ihan hyvissä "käsissä", kun Töölössä hoidettavana olen. Sehän on paikka, jossa taitaa olla Suomen paras tietämys erilaisten pahojen tapatyrmien hoidosta.
Minä olen ollut tosi tyytyväunen tähän Hoffmanin ulkoiseen "hökötykseen". On ollut tosi mukava näin helteisenä kesänä, kun sen kanssa saa (ja pittäkin) käydä ihan normalisti esim. suihkussa eikä se mitenkään hiosta eikä muutakaan.
Kaikki aina kyselee sen nähdessään sattuuko, onko hankala, miten pystyy nukkumaan, sattuukko ym.ym. Mun on sanottava, että eipä pahemmin ole koskenut. Olen kyllä kolautellut tukirautaa milloin päydän reunaan, milloin kaapin ovee, milloin mihinkin, mutta eipä ole koskenut.
Ehkä hankalinta on ollut pukeutuminen, kun pitää vähän varoen pujotella kättä, jotta saa käden hyvin solahtamaan hihaan, mutta eipä pahemmin muuta. Niin ja nukkuessa ei kättä tietenkään pysty ihan miten päin vain pitämään.
Mitään siteitä mulla ei ole ollut lukuunottamatta alun vajaata viikkoa. Niiden luuhun porattujen piikkien reikien juuret paranivat tosi nopeasti ja sitten ei ole tarvinut mitään suojaa eli ihmiset ovat saaneet ihan rauhassa kauhistella hökötystä, kun olen näillä helteillä hihattomissa puseroissa painellut jokapuolella. Mullahan on jo kahdeksas viikko menossa... - alkup.
vähän eril. tilanne kirjoitti:
Juu, saattaapi tämä lähteä hukkumaan tuonne alemmas, mutta kun vielä on pysynyt näinkin pinnassa, niin vastaan tähän :)
Täällä taitaa osittain samat käsikirurgit ottaa vastaan myös tuolla yksityisellä puolella, joten siinä mielessä tunnen ainakin itse olevani ihan hyvissä "käsissä", kun Töölössä hoidettavana olen. Sehän on paikka, jossa taitaa olla Suomen paras tietämys erilaisten pahojen tapatyrmien hoidosta.
Minä olen ollut tosi tyytyväunen tähän Hoffmanin ulkoiseen "hökötykseen". On ollut tosi mukava näin helteisenä kesänä, kun sen kanssa saa (ja pittäkin) käydä ihan normalisti esim. suihkussa eikä se mitenkään hiosta eikä muutakaan.
Kaikki aina kyselee sen nähdessään sattuuko, onko hankala, miten pystyy nukkumaan, sattuukko ym.ym. Mun on sanottava, että eipä pahemmin ole koskenut. Olen kyllä kolautellut tukirautaa milloin päydän reunaan, milloin kaapin ovee, milloin mihinkin, mutta eipä ole koskenut.
Ehkä hankalinta on ollut pukeutuminen, kun pitää vähän varoen pujotella kättä, jotta saa käden hyvin solahtamaan hihaan, mutta eipä pahemmin muuta. Niin ja nukkuessa ei kättä tietenkään pysty ihan miten päin vain pitämään.
Mitään siteitä mulla ei ole ollut lukuunottamatta alun vajaata viikkoa. Niiden luuhun porattujen piikkien reikien juuret paranivat tosi nopeasti ja sitten ei ole tarvinut mitään suojaa eli ihmiset ovat saaneet ihan rauhassa kauhistella hökötystä, kun olen näillä helteillä hihattomissa puseroissa painellut jokapuolella. Mullahan on jo kahdeksas viikko menossa...kuvailujesi perusteella,kun sen kanssa saa käydä suihkussakin! Mä kaipaan saunaa ihan kamalasti, vaikka vasta 2 viikkoa kulunut, enkä pääse saunaan vielä viikkoihin! Jep, pukeminen mullakin hankalaa ja varsinkin napillisten farkkujen päällepukeminen. Pakko alkaa kai vähän laihduttamaan että sais napit kätevämmin kiinni=)Oletan, että sulla on jo kuitenkin vähän voima palannut ranteeseen? Mä en saa vielä otetta esim. margariinirasiasta niin että jaksaisin nostaa sitä. Kovasti odotan että enemmän voisi tällä kädellä tehdä...
- vähän eril. tilanne
alkup. kirjoitti:
kuvailujesi perusteella,kun sen kanssa saa käydä suihkussakin! Mä kaipaan saunaa ihan kamalasti, vaikka vasta 2 viikkoa kulunut, enkä pääse saunaan vielä viikkoihin! Jep, pukeminen mullakin hankalaa ja varsinkin napillisten farkkujen päällepukeminen. Pakko alkaa kai vähän laihduttamaan että sais napit kätevämmin kiinni=)Oletan, että sulla on jo kuitenkin vähän voima palannut ranteeseen? Mä en saa vielä otetta esim. margariinirasiasta niin että jaksaisin nostaa sitä. Kovasti odotan että enemmän voisi tällä kädellä tehdä...
Juu, suihkussa käynti on ok ja oikeastaan sen koko Hoffmanin varsinainen kotihoito eli suihkutus vähintään kerran päivässä :)
Mutta sauna on kiellettyjen asioiden joukossa, kuten uiminenkin. Ja arvaa vaan onko täälläkin ottanut päähän - ei ole pahemmin innostanut edes mökillä käynti, kun saunaan ei pääse.
Mutta tuo suihku on kyllä tosi hieno juttu. Niinpä kun mulla olisi viiden viikon päästä vaihdettu raudat kipsiin, niin ihan pyysin rautojen jatkoa, nimenomaan tämän helteisen kesän ja helpon suihkumahdollisuuden vuoksi. Saas nähdä miten käy viikon päästä, kun Hoffman lähtee pois (ollut 9 viikkoa). Tuleeko tilalle kipsi vai joko suunnitellaan luunsiirtoa...
Minä olen koko ajan yrittänyt kovasti jumpata sormiani, kuten ohjeessani oli. Pari, kolme viikkoa meni alussa niin, että vaikka sormia sai koukkuun ja suoriksi, niin mitään voimia niissä ei ollut. Nyt pystyn jo kengän nauhatkin jotenkin solmimaan, tyhjiä lautasia ja laseja nostelemaan ja muuta pientä. Mulla on ollut hyvänä apuna sellainen veripalvelun pehmosydän (jota luovuttajat voivat puristella veren tulon parantamiseksi) ja sitä puristelemalla alkoivat voimat sormiin vähän parantua. Ongelmana on tietenkin tuo tukirauta, jonka sormien puoleiset ruuvit ovat luussa käsiselässä noin sentti etusormesta. Eli kovasti saa kättä asetella, että yleensä saa minkäänlaista kunnon sormiotetta mistään tavarasta.
Kyllä sullekin varmaan alkaa sormiin voimaa tulla, kunhan vaan "jumppaat" niitä tarpeeksi (siis jos kipsiohjeissa niin sanotaan). Mulle fysioterapeutti sanoi heti keikkauksen jälkeen osastolla, että pahinta mitä voisin tehdä, olisi jättää sormien jumpat tekemättä, jolloin nivelet pääsisivät jäykistymään.
Yritetään tsempata ja jaksaa, kyllä se siitä - pikkuhiljaa :)
- Xena
Minulla murtui vuosi sitten vasen värttinäluu. Luu meni katki kolmesta kohtaa, lisäksi pirstaleita irtosi ja alkupäästä luu meni ikäänkuin kasaan. Ranne leikattiin ja kipsihoitoa 5 viikkoa.
Kipsin poiston jälkeen sain kuntoutusta, koska käsi ei toiminut kunnolla. Minulla oli vaikeita tuntopuutoksia sormissa ja käsi ei liikkunut kunnolla, joten levyt ja ruuvit poistettiin toisella leikkauksella. Nyt, vuoden päästä tapaturmasta käsi vihdoin toimii ja tunto on palautunut. Ainoa vika on satunnainen kipu ja naksuminen. Rasituksessa käytän edelleen rannetukea.
Paraneminen voi joskus vaatia pitkän tien. Tsemppiä!- sinulla
...ilmeisesti ku mulla tämä. Mutta kyllähän tuosta jo toivoa saa, että ehkä kuntoon saan tämän käden vielä joskus vaikka nyt aika toivottomalta tuntuukin. Kiitti tsempistä, sitä tarvitaan!=)
- vähän eril. tilanne
Siis onko sulle kerrottu syytä naksumiseen?
Kiinnostaa siksi, kun mulla on nyt ollut jo yhdeksättä viikkoa Hoffmanin laite (sekä värttinä- että kyynärluiden säröinen murtuma) ja luutuminen on heikkoa tai ainakin tosi hidasta.
Viikko sitten lääkäri kokeili vähän tiukemmin ottein värttinäluun murtumakohtaa ja kuulimme molemmat selvän naksahduksen. Mitään kipua en tuntenut. Lääkäri vaan totesi, että ei ole vieläkään luutunut kunnolla.
- vähän eril tilanne
Ajattelinpa vielä kirjoitella ja kertoa omasta tilanteestani.
Tänään sain Hoffmanin laitteen pois kädestäni, vastasi siis mulla kipsiä ja oli kaikkiaan 9 viikkoa. Jatkoon tuli 3 viikkoa sairaslomaa ennenkuin katsottiin, että pystyn omaan työhöni eli kevyeeseen päätetyöskentelyyn. Eli kokonaissairasloma tullee (ilman uusia ongelmia) mulla olemaan 3 kuukautta.
Kaksi kuukautta pitää vielä olla esim. kauppakasseja ja muuta raskasta loukkaantuneella kädellä kantamatta ja ranteen kiertoliike on kielletty ekat kaksi viikkoa.
Muuten ranteen jumppaohjeita tuli kovasti ja kyllä se niitä tarviikin, koskapa kun laitan kyynärvarren pöydälle kämmen pöytään päin ja yritän nostaa kyynärpäätä pöydän pinnasta, niin tällä hetkellä kyynärpää nousee noin 5 cm irti eli ranteen taipuminen selkämykseen päin on minimaalista vaikka normaalisti se on kait sellaista 90 asteen luokkaa.
Tsemppiä sulle, toipilas :) Toivotaan että sulla paranee nopeammin.- minä taas
Mites on, luuletko, että sairasloma jää siihen kolmeen kuukauteen? Vaikka mistäpä sitä tietää, ennen kuin kokeilee työntekoa. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta?=) Mulla on nyt tikit poistettu ja kipsi vielä kolme viikkoa kädessä. Sormia pitäisi kovasti liikutella ja olenkin yrittäny olla netissä mahdollisimman paljon. Siinä tulee sitten sitä näpyttelyä. Samoin multa kanssa kielletty kaikki raskaammat nostelut ja kantamiset(tosin en kyllä juuri mitään pysty kantamaankaan), mutta lääkäri varoitteli jo kolmen viikon päähän, että kova työ on edessä kun lihakset ovat siihen mennessä jo surkastuneet ja käsi on heikko. Nyt vaan sitten odotellaan ja varotaan. Tsemppiä myös sullekin.
- vähän eril. tilanne
minä taas kirjoitti:
Mites on, luuletko, että sairasloma jää siihen kolmeen kuukauteen? Vaikka mistäpä sitä tietää, ennen kuin kokeilee työntekoa. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta?=) Mulla on nyt tikit poistettu ja kipsi vielä kolme viikkoa kädessä. Sormia pitäisi kovasti liikutella ja olenkin yrittäny olla netissä mahdollisimman paljon. Siinä tulee sitten sitä näpyttelyä. Samoin multa kanssa kielletty kaikki raskaammat nostelut ja kantamiset(tosin en kyllä juuri mitään pysty kantamaankaan), mutta lääkäri varoitteli jo kolmen viikon päähän, että kova työ on edessä kun lihakset ovat siihen mennessä jo surkastuneet ja käsi on heikko. Nyt vaan sitten odotellaan ja varotaan. Tsemppiä myös sullekin.
Moikka!
Kyllä mä luulen, että ainakin omalla kohdallani tämä 3 kk sairasloma riittää.
Jumpalla kehitystä tapahtuu jatkuvasti ja esim. se, että viimeksi mainitsin kyynärpään nousevan vain 5 cm pöydän pinnasta on nyt muuttunut siihen, että kyynärpää nousee sellaiset 15 cm.
Puristusvoimaakin on tullut vähän lisää sormiin, mutta paljon saa vielä tulla ennenkuin ollaan toisen käden tasolla.
Tällä hetkellä ehkä hankalinta on se, että kun esim. kauppakassia kannan, niin tekisi aina mieli vaihtaa kantokättä ihan luonnostaan (kuten aina ennenkin tein) ja nyt sitten pitääkin muistaa, ettei niitä raskaampia taakkoja vielä yritä kanniskella. En kyllä tiedä olisiko mulla tuo kantorajoitus (2 kk) jotenkin normaalia pitempi, multahan oli molemman luut ranteesta murtuneet, siis sekä värttinä- että kyynärluu.
- degh
Mulla pirstoutui värttinäluu ranteenpäästä minkä kirurgi sitten vetokipsasi.
Pari päivää kipsauksen jälkeen sormet alkoi turvota oikein reilusti ja kipsi alkoi painaa siten, että sormet muuttuivat aavistuksen harmaiksi, jolloin hakeuduin hoitoon. Paikallisessa terveyskeskuksessa hoitaja availi lastakipsin kääreitä ja kietoi ne takaisin hieman löysemmin. Sormien väri muuttui, mutta turpoaminen jatkui joten menin uudelleen korajauttamaan kipsausta.
Jälkimmäisen korjautuksen jälkeen turvotus on vähentynyt, mutta tilalle olen saanut ranteeseen voimakkaan kivun. Kipu on voimakkuudeltaan kai samaa luokkaa kui onnettomuuden jälkeen. Mielestäni mulla ei ole ihan kaikkein matalin kipukynnys, mutta siitä huolimatta nukkuminen ei meinaa onnistua vaikka syön Burana 600:sta ja Panacod 500:sta sen mitä lääkärin ohjeet sallivat.
Soitin ensiapuun missä selvitin tilanteen ja vastaukseksi sain, että aamulla voin varata ajan hoitajalle joka sitten irrottaa ja asentaa kipsin uudelleen. Jotenkin epäilyttää kyseinen toimenpide sillä olen lukenut jonkin verran tapauksista joissa ranteen asento on muuttunut ja aiheuttanut suuria ongelmia vaikkei kipsiä olisi edes irrotettu. Kipsauksesta on huomenna aikaa vain neljä vuorokautta, joten luutuminen ei varmaankaan ole edennyt kovin pitkälle.
Kuinka kauan teillä ne infernaaliset kivut jatkuivat, korjailtiinko kipsiä ja turpoiliko sormet?- vähän eril. tilanne
Olen sikäli toisenlainen tapaus, että mun rannetta ei saatu vetämällä paikoilleen, joten jouduttiin epiduraalipuudutuksessa laittamaan (Hoffamnin laite).
Ensiapuna toki veto ja kipsaus, mutta kolme päivää myöhemmin Hoffmanin laitto. Kipsin aikana sormet toki turposivat ja särkylääkettäkin kului, mutta se oli ilmeistä, koska kuvatkin kertoivat, että luita ei saatu kunnon asentoon. Samoin Hoffmanin aikana oli sormien turvotusta, mutta kivut häipyivät oikeastaan heti, kun luut saatiin kunnolla paikalleen ja tukirauta laitettua. Epiduraalin jälkeen taisin syödä parina ekana päivänä Panadolin ja yhtenä muistaakseni Tramalinkin, mutta siinä tarvimani särkylääkitys.
Sormien turpoamista oli, mutta sekin väheni mitä enemmän yritin tehdä niitä sormiharjoituksia. - degh
Vastailen itselleni vaikka ihan sen takia, että jos ja kun joku muu rikkoo ranteensa ja googlettelee niin löytää edes jotain tarinaa aiheesta.
Kyseisenä aamuna monien mutkien kautta päädyin vihdoin ilmeisesti kirurgin lähetteellä röntgeniin. Kuvien mukaan kaikki oli ok ja kuvien jälkeen mun käteen vaihteeksi kiedottiin hieman tiukempaa sidettä.
Kämmenen ja kämmenselän ympärillä ollut sidos oli niin löysä, että ranne pääsi ilmeisesti aavistuksen liikkumaan, mikä tietysti aiheutti kipua. Peukalon ympäriltä oli lähes kaikki siteet poistettu, jolloin ranteen turvotus alkoi "työntyä" peukaloon. Kirurgin avustajana ollut lääkintävahtimestari(?) kertoili liian löysien sidosten vain pahentaneen turvotusta ja oloa. (Kiukuttaa kun kummallakaan kipsiä aiemmin fiksanneella tai terveyskeskuslääkärillä ei ollut edes noita perusasioita hallussa.) Tiukempien siteiden laiton jälkeen kipu ranteessa alkoi lieventyä.
Nyt tapaturmasta on aikaa noin 10vrk. Pikkusormi ja nimetön on vielä hieman turvoksissa. Päiväsaikaan kipua ei ole "ollenkaan" jos kättä pitää kohollaan. Ainoastaan liikkuessa syntyvät pienet täräykset hieman vihlaisevat toisinaan. Nukkumaan käydessä kipua on kuitenkin sen verran, etten ole vielä yhtään yötä onnistunut nukkumaan ilman kipulääkitystä. Pari kertaa olen yrittänyt huonolla menestyksellä. Päiväsaikaan kipulääkitystä ei tarvitse.
Kontrollissa kävin tänään ja kuvat olivat edelleen ok ja samalla varasin ensi viikoksi viimoisen röntgen ajan ja jos silloin vielä kaikki on ok niin ainoa jäljellä oleva hoitotoimenpide on kipsin poisto 4 viikon kuluttua. (Sekä tietysti se hirmuinen jumppaaminen, että saan käden taas "normaaliksi".)
Kaikesta huolimatta elämä tuntuu voittavan. :D - voihan värttinä
degh kirjoitti:
Vastailen itselleni vaikka ihan sen takia, että jos ja kun joku muu rikkoo ranteensa ja googlettelee niin löytää edes jotain tarinaa aiheesta.
Kyseisenä aamuna monien mutkien kautta päädyin vihdoin ilmeisesti kirurgin lähetteellä röntgeniin. Kuvien mukaan kaikki oli ok ja kuvien jälkeen mun käteen vaihteeksi kiedottiin hieman tiukempaa sidettä.
Kämmenen ja kämmenselän ympärillä ollut sidos oli niin löysä, että ranne pääsi ilmeisesti aavistuksen liikkumaan, mikä tietysti aiheutti kipua. Peukalon ympäriltä oli lähes kaikki siteet poistettu, jolloin ranteen turvotus alkoi "työntyä" peukaloon. Kirurgin avustajana ollut lääkintävahtimestari(?) kertoili liian löysien sidosten vain pahentaneen turvotusta ja oloa. (Kiukuttaa kun kummallakaan kipsiä aiemmin fiksanneella tai terveyskeskuslääkärillä ei ollut edes noita perusasioita hallussa.) Tiukempien siteiden laiton jälkeen kipu ranteessa alkoi lieventyä.
Nyt tapaturmasta on aikaa noin 10vrk. Pikkusormi ja nimetön on vielä hieman turvoksissa. Päiväsaikaan kipua ei ole "ollenkaan" jos kättä pitää kohollaan. Ainoastaan liikkuessa syntyvät pienet täräykset hieman vihlaisevat toisinaan. Nukkumaan käydessä kipua on kuitenkin sen verran, etten ole vielä yhtään yötä onnistunut nukkumaan ilman kipulääkitystä. Pari kertaa olen yrittänyt huonolla menestyksellä. Päiväsaikaan kipulääkitystä ei tarvitse.
Kontrollissa kävin tänään ja kuvat olivat edelleen ok ja samalla varasin ensi viikoksi viimoisen röntgen ajan ja jos silloin vielä kaikki on ok niin ainoa jäljellä oleva hoitotoimenpide on kipsin poisto 4 viikon kuluttua. (Sekä tietysti se hirmuinen jumppaaminen, että saan käden taas "normaaliksi".)
Kaikesta huolimatta elämä tuntuu voittavan. :DMinulla murtui värttinäluun alaosa ("tautiluokitus" on S52.2)kuusi viikkoa sitten. Kuvaamasi tuntemukset kivusta, sormien turpoamisesta ym. ovat kovin tuttuja. Asento oli rönteginkuvien mukaan hyvä, joten kipsattiin ja varattiin aika kontrolliröngeniin viikon päästä. Kontrolliröntgenissä asento edelleen hyvä, lääkäri totesi näin puhelinajalla puhelinajalla. Kipu ja särky jatkui, sormet muuttuivat harmaiksi. Mikään särkylääke ei auttanut. Kahdesti kävin tämän viiden viikon mittaisen kipsausajan aikana hoitajille kättä näyttämässä. Eivät vaihtaneet kipsiä, vain päälimmäisiä siteitä löysytettiin.
Vihdoin sitten oli aika poistattaa kipsi. Käsi oli aivan heikko, kipeä, mustelmilla, turvonnut, eikä rannetta voinut taivuttaa. Nyt sain sitten ajan lääkärille kolmen päivän päähän, kun sairaslomani loppuisi. Kolme päivää käsi oli siis vapaana ja sain ohjeet käyttää kättä paljon kaikissa askareissa. En vain pystynyt sitä juuri käyttämään.
Sitten sairasloman loppuessa lääkäri katsoi kättä, kirjoitti viikon lomaa lisää ja lähetti röntgeniin. Kuvien tultua lääkäri soitti minut takaisin vastaanotolle ja laittoi käteeni lastan. Murtuma ei ollutkaan luutunut. Samaa sanoi röntgenlääkäri lausunnossaan seuraavana päivänä. Olen nyt lastassa. Odotan mitä sanoo kirurgi tähän asiaan. Varmaankin tänään saan kuulla jotain. Käsi on yhtä kipeä kuin murtuessaan kuusi viikkoa sitten... - renkaanvaihtaja
voihan värttinä kirjoitti:
Minulla murtui värttinäluun alaosa ("tautiluokitus" on S52.2)kuusi viikkoa sitten. Kuvaamasi tuntemukset kivusta, sormien turpoamisesta ym. ovat kovin tuttuja. Asento oli rönteginkuvien mukaan hyvä, joten kipsattiin ja varattiin aika kontrolliröngeniin viikon päästä. Kontrolliröntgenissä asento edelleen hyvä, lääkäri totesi näin puhelinajalla puhelinajalla. Kipu ja särky jatkui, sormet muuttuivat harmaiksi. Mikään särkylääke ei auttanut. Kahdesti kävin tämän viiden viikon mittaisen kipsausajan aikana hoitajille kättä näyttämässä. Eivät vaihtaneet kipsiä, vain päälimmäisiä siteitä löysytettiin.
Vihdoin sitten oli aika poistattaa kipsi. Käsi oli aivan heikko, kipeä, mustelmilla, turvonnut, eikä rannetta voinut taivuttaa. Nyt sain sitten ajan lääkärille kolmen päivän päähän, kun sairaslomani loppuisi. Kolme päivää käsi oli siis vapaana ja sain ohjeet käyttää kättä paljon kaikissa askareissa. En vain pystynyt sitä juuri käyttämään.
Sitten sairasloman loppuessa lääkäri katsoi kättä, kirjoitti viikon lomaa lisää ja lähetti röntgeniin. Kuvien tultua lääkäri soitti minut takaisin vastaanotolle ja laittoi käteeni lastan. Murtuma ei ollutkaan luutunut. Samaa sanoi röntgenlääkäri lausunnossaan seuraavana päivänä. Olen nyt lastassa. Odotan mitä sanoo kirurgi tähän asiaan. Varmaankin tänään saan kuulla jotain. Käsi on yhtä kipeä kuin murtuessaan kuusi viikkoa sitten...Minulla tuettiin värttinäluun ranteenpuoleinenpää metallilevyllä ja ruuveilla....kuinkahan paljon rasitusta tuo levy suunnilleen mahtaa kestää? Sanottiin että kädellä voi autella pikku askareissa..puketumisessa ym..joka päiväisissä askareissa...?? Skareetkin ovat suhteellinen käsitys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 951660
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151531- 1361422
- 981420
- 761326
- 1181195
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2651075- 691001
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18965- 37947