Tervehdys.
Olemme hankkimassa mökille moottorisahaa. Työ on kaukana ammattimaisuudesta. Tarkoituksena on siistiä metsää ja sahata polttopuita.
Sähkösaha olisi toinen vaihtoehto polttopuuhommiin, mutta sen kanssa ei oikein metsään mennä. Ennen olen hoitanut pihapiirinhommat ihan käsisahalla, mutta nyt olisi tarkoitus laajentaa alaa.
Itse olen muutaman kerran moottorisahaa (järeämmän luokan Stihl) käyttänyt, hyvä sillä oli sahata, mutta menee yli budjetin.
Eli nyt olisi tarkoitukseni hankkia mökkisaha, joka olisi hyvä hinta-laatu-suhteeltaan (~200 e). Vähävikainen ja varmatoiminen. Montaa mottia ei varmasti vuodessa sahata.
Mökkisaha
29
19960
Vastaukset
- äärellä
Jos hankit jonkun parinsadan markettisahan, olet menettänyt parisataa ja saanut tilalle joukon ongelmia. Jos hommaat laatusahan liiteri täyttyy näteistä klapeista ja mettäpläntti siistiytyy silmissä, paria ylimääräistä satasta et enää viiden vuoden jälkeen haikaile. Näin se vaan on. Valitset siis haluatko hoitaa sahaa vai metsää.
- vesuri
Ilmeisesti ei siis kannata hankkia kaikkein halvinta edes harratuskäyttöön.
Osaatteko suositella jotain mallia?
Onko noilla teholuvuilla jotain merkitystä?
Onko Stihl MS 170 sopiva kuvailemaani tarkoitukseen. Hinta 229 e. aika edukas? - stihl
vesuri kirjoitti:
Onko Stihl MS 170 sopiva kuvailemaani tarkoitukseen. Hinta 229 e. aika edukas?Kyllä se MS170 on varmasti noista halvimmista vehkeistä yksi parhaista vaihtoehdoista (testivoittaja).
- stihlisti
stihl kirjoitti:
Kyllä se MS170 on varmasti noista halvimmista vehkeistä yksi parhaista vaihtoehdoista (testivoittaja).
Tuo pikkustihli on varmasti hyvä ratkaisu, sitä muuten yllättävän moni ammattilainenkin käyttää köykäisenä pikkuhommiin. Mutta noilla käytettyjä suosittelevilla on myös hyvä pointti. Alta kahden sadan saa monesta paikasta käytettyjä vaihtokoneita, nytkin taitaa Stihlin maahantuojalla olla joku kampanja jonka jäljiltä aika hyviäkin sahoja on tullut kauppiaille vaihdossa. Ja kun kaupasta haet, saat vähän takuutakin vaihtokoneelle. Jos ei ihan rikottu ole, niin laadukas moottorisaha kyllä kestää kulutusosia (ketju, laippa, ehkä vetopyörä) lukuunottamatta vaikka kuinka kauan. Itse vaihdoin tänä kesänä oman toistakymmentä vuotta vanhan stihlin uuteen 260:een ja vaikka täytyy sanoa että olen uuteen todella tyytyväinen, niin vanhakin olisi varmaan mennyt vielä toiset 15 vuotta.
- 12v isänsä poika
vesuri kirjoitti:
Onko Stihl MS 170 sopiva kuvailemaani tarkoitukseen. Hinta 229 e. aika edukas?Stihl MS 170 on tosi hyvä, se on kevyt ja itse olen vasta 12 ja ei paina paljoa mitään, kevyt käynnistää, meillä on vain Stihlejä...
- kuitenkin
vähän järeämmän vehkeen, Stihl MS250CB, sillä jo kaataakin sujuvasti, pienemmillä kyllä sahailee klapeja ei siinä mitään. Neljäänsataan näyttäisi lähtevän, et kadu
http://tinyurl.com/rrlkk- jits
Honkkarista 38 einhell pitkällä laipalla. Hintaa oli joku 150e. Hyvin on pari vuotta pelannut melko kovassakin käytössä. Ennen oli husse 40 jonka kanssa oli paljon enemmän murhetta.
- vesuri
jits kirjoitti:
Honkkarista 38 einhell pitkällä laipalla. Hintaa oli joku 150e. Hyvin on pari vuotta pelannut melko kovassakin käytössä. Ennen oli husse 40 jonka kanssa oli paljon enemmän murhetta.
En ole aiemmin kuullut tuosta Eihell-merkistä. Enpä olisi itse ajatellut lähteä ensimmäisenä honkkarista sahoja etsimään. Mutta ainakin tuo on edullinen. Suositeltujen Stihl-sahojen hinnalla saisi kaksi Einhelliä.
Porakoneiden kohdalla olen huomannut sen että yhdestä hyvästä on enemmän iloa kuin 10 heikosta yhteensä.
- ....
Ostin parivuotta sitten käytettynä liikkeestä stihl 025:n vuosimalli 1996, hintaa noin 160e. On toiminut moitteetta ja voimaa riittää vaikka tukkimetsään. suosittelen.
- Hyppyheikki
..olen. Aloittelija helposti haluaa ostaa uuden, kun se on niin kaunis, puhdas, kiiltelevä ja on oikein takuu ja kaikki. Mökkihommissa usein kuitenkin tärkeintä on se, että kun perjantai-iltana myöhään saavut mökille ja haluat lauantaina tehdä niitä puuhommia, niin sinulla on saha joka todennäköisesti toimii luotettavasti. Uuden sahan kanssa helposti käy niin, että kun et oikein osaa ja saha ei jostain syystä pelitä, niin sitten lähdet sen kanssa lauantaina "kylille". Ja koko viikonloppu meni siihen,että harmittaa, kun saha ei toimi eikä hommat edisty.
Siksi suosittelen, että ostat halvalla käytetyn, mutta riittävän ison esim. Husun, Partnerin, Jonseredin tai Stihlin. Moottorisahafirmoista voit ehkä saada sen jopa viikonlopuksi mökillesi koekäyttöön jo ennen ostopäätöstä. Ja jos mielestäsi toimii hyvin, niin osta pois. Näin tulee vähemmän murheita kuin upouuden pikkusahan tyhjäkäyntisäätöjen ja ohjekirjojen kanssa pimplatessa. - fsjlky45
Hyppyheikki kirjoitti:
..olen. Aloittelija helposti haluaa ostaa uuden, kun se on niin kaunis, puhdas, kiiltelevä ja on oikein takuu ja kaikki. Mökkihommissa usein kuitenkin tärkeintä on se, että kun perjantai-iltana myöhään saavut mökille ja haluat lauantaina tehdä niitä puuhommia, niin sinulla on saha joka todennäköisesti toimii luotettavasti. Uuden sahan kanssa helposti käy niin, että kun et oikein osaa ja saha ei jostain syystä pelitä, niin sitten lähdet sen kanssa lauantaina "kylille". Ja koko viikonloppu meni siihen,että harmittaa, kun saha ei toimi eikä hommat edisty.
Siksi suosittelen, että ostat halvalla käytetyn, mutta riittävän ison esim. Husun, Partnerin, Jonseredin tai Stihlin. Moottorisahafirmoista voit ehkä saada sen jopa viikonlopuksi mökillesi koekäyttöön jo ennen ostopäätöstä. Ja jos mielestäsi toimii hyvin, niin osta pois. Näin tulee vähemmän murheita kuin upouuden pikkusahan tyhjäkäyntisäätöjen ja ohjekirjojen kanssa pimplatessa.minkähä takia kukaan hyvää sahaa vaihtaa?
- PateX
Itse olin ummikko ostaessani moottorisahan viisi vuotta sitten. Siten päädyin Stihl18C -malliin ja hyvin on pelannut ja olen oppinut. Siinä on ainakin tämä pikaketjunkiristin ja muutenkin halkosavottaan sopivan näppärä. Suosittelen vaikka käytettynä!
- vuonna 2001
Husqvarna 346XPG,n käytettynä 300 euroon ja nyt meni bensaletku ja vaihtelin kaasuttajankalvot neulan (27 euroa) ja hyvin pelittää ja hyvä kun on pikkuketjulla = eipä tule purua niin paljon ja tehot kyllä riittää.
Suositeltava saha ja sain sen silloin 6,kk takuulla ja oli todella vähän käytetty. Mene Husqvarnan edustuksen omistavaan liikkeeseen ja osta käytetty ammattisaha. Jos vielä löytyy, niin Husqvarna 242 , siinä saha, joka ei voittajaansa ihan äkkiä löydä, pieni ja kevyt, mutta kun moottori hakee lähes 16000 r/min, niin tehoa on todella rutkasti.
- Stihl
Stihl 025.moottori käy mutta terä ei pyöri.Oiskohan kellään kokemuksia vastaavaisesta onngelmasta?
- vonkamies
Olen tehnyt metsurinhommia ammatikseni reilut 15v, sama asia pätee noissa sahoissa, osta mökkisahaksi vaikka joku STIHL malleista, tuo 170 olisi sopiva teidän käyttöön,ei kannata ostaa "Marketista"moottorisahaa, tulee vain kasa ongelmia ei halkoja,mutta tunetulla hyvällä sahalla on kiva työskennellä ja tuo saha on ergonomisesti oikein tehty tärinänvaimennusta unohtamatta.
- qwertasdfzxc
Kytkin.
- Pöllipekka
Ostimpa kerran 80-luvun lopulla käytetyn shindaiwa merkkisen sahan, ostos pelotti, merkki oli outo. aiemmin oli ollut tupakkiaskin kokoinen mcCulloch, paha ääninen päristin, tehoton mutta näppärä. Shindaiwa oli kuin Karhu, matala murina ja kun oli laipan vahvuinen puu, niin kaasu kaakkoon ja meni kuin sulaan voihin, suatana että oli voimaa. 2015 kesällä alkoi laakerit mennä päällekkäin, jonka ostaja tiesi, kun kaupittelin rikkinäistä sahaa. Laadusta kertokoon että 30v vanhaa risaa kysyttiin montakertaa, voi kun olis osannu korjata, ja ajaa sillä toiset 30v. nyt on zähkösaha joka vitutt......
- Made_in_Japan
Joo, tätä se on; Made in Japan on laatua sahoissa.
Minäkin maalaispoika oin, aina tottunut siihen et sahoja nyitään käymään hulluna ja melkein ilotulitteita ammutaan kun saha käynnistyy. Oli kaikki kovat sahamerkit tullut nähtyä ja niiden kanssa bodattua.
Sitten muutin kaupunkiin ja ei sahoihin tullut koskettua vuosiin kunnes yksi puoli tuttu pyysi mökilleen puunkaatoavuksi.
Siellä olikin sahana Echo ja minulle oli suuri hämmästys, että moottorisaha lähtee yhdellä vedolla käymään kun taas tämä Echon omistaja ei pitänyt ominaisuutta minään ihmeellisenä asiana, koska tämä Echo oli hänen ensikosketuksensa moottorisahojen maailmaan.- jahasjoo
jahas. Ja mikä oli liike jolta näitä ihmesahoja voi hakea. Tilitetäänkö suomi24:lle mainoseurot tästä mainoksesta.
- Japanin_ulkom.kaup.min
jahasjoo kirjoitti:
jahas. Ja mikä oli liike jolta näitä ihmesahoja voi hakea. Tilitetäänkö suomi24:lle mainoseurot tästä mainoksesta.
Hitachi/(Tanaka)
http://www.hitachi-powertools.fi/maste-fi/hitachi-skog-og-hage/motorisert-hageredskap/motorsag
Shindaiwa
http://www.echo.fi/tuote-osasto/moottorisahat/shindaiwa-sahat/
Maruayama
http://www.falmek.fi/tuotteet/maruyama/34-moottorisahat
Echo
http://www.echo.fi/tuote-osasto/moottorisahat/echo-sahat/
Noista kun etsit, niin sahan kylä löydät
t. Japanin ulkomaankauppaministeriö
- Anonyymi
Näistä japanin merkeistä en ole kuullut muuta kuin hyvää. Kerran löysin romulavalta vanhan Tanaka moottorisahan. Heitetty lavalle varmaan siksi kun ketju ja laippa ihan totaalisen loppu. Kaadoin vanhat pensat pois ja muutenkin puhdistin koko laitteen. Uusilla pensoilla lähti käymään lähes heti. Tämä on ollut pikku varasahana autossa mukana kun stihl jää jumiin tai muuten ( harvoin ) risaa.
Seuraavaksi taidan ostaa suomessa vähemmän tunnetun Maruyaman joka myös aito japsi.
Varmoja käyntiinlähtijöitä nämä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mailman parhain saha
http://www.echo.fi/tuote-osasto/moottorisahat/echo-sahat/Mulla tämmönen 5v takuu
https://puutukkuri.fi/tuotteet/2990?gclid=EAIaIQobChMIvc2m5paDgwMVJQWiAx0YtwNPEAQYAiABEgKF1fD_BwE
- Anonyymi
Kyl tähän keskusteluun on pakko tuoda ikiluotettava Homie eli Homelite mökkisaha
- Anonyymi
kyllähän homien supermini toimii myös ammattisahauksissa kun on ne läppäventtiilitkin siellä.
ääni täältäkin homelitelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kyllähän homien supermini toimii myös ammattisahauksissa kun on ne läppäventtiilitkin siellä.
ääni täältäkin homelitelle.Ja ne läpät ei ole mitään perusläppiä vaan pyramiittiläppiä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ne läpät ei ole mitään perusläppiä vaan pyramiittiläppiä!
Siinä jää Kata Sourin pyramiittitunturitkin toiseksi :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä jää Kata Sourin pyramiittitunturitkin toiseksi :D
Mailman parhain saha !
http://www.echo.fi/tuote-osasto/moottorisahat/echo-sahat/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569