Kertakäyttö/kesto/harso vaippa?

Satu¤

Odotan juuri ensimmäistä lasta ja laskettu aika talvella.
Tässä sitä yrittää suunnitella kaikennäköistä ja valmistautua parhaansa mukaan.

Tämä vaippa asia kuitenkin mietityttää eniten, mikä olisi paras vaihtoehto?
Kestovaippa on kuulemma hyvä mutta toisaalta taas aina ei välttämättä saa putipuhtaaksi ja vaippaihottuma on kuulemma / lukemani mukaan enemmän ja rasittaa pienen takapuolta herkemmin.

Kertakäyttöiset toki helpompia kun ei ole ku laittaa jalkaan ja sitten roskiin, toisaalta näitä joutuu sitten jatkuvaan ostamaan ison paketin.

Harsovaipoista en taas ole saanut minkään näköistä tietoa?

Ja mua ihmetyttää miten näitten harsojen ja kestovaippojen pesu tapahtuu?
Varmaan pitää peperilla tai jollain enimmät jätökset pistää pönttöön ennen kuin ne koneeseen laittaa? :D
Olen ajatellut tätä harsovaipan käyttöä mutta kuinka käytännössä toimii? Kuinka kiinnitys jne. varmaan herkemmin pysyy jalassa liikkuvalla lapsella kuin joku kertakäyttöinen housuvaippa:)

Tietysti kokeilemalla selviää mistä tykkää eniten sitten ja mikä on hyväksi lapselle, mutta alustavasti kaikki mielipiteet/neuvot/niksit ovat kullan arvoista tietoa minulle!

:)

T.Odotusta täynnä!

13

2022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittelen

Käy katsomassa (jollet siis ole jo käynyt) www.kestovaippainfo.fi. Sieltä löytyy tietokantoja vaippoihin, myyjiin, pesuaineisiin jne. jne. Sekä tietysti keskustelupalsta, josta viimeistään saa PAAAAAAALJON tietoa ihan kaikesta kestoiluun liittyvästä. Tiedon paljous voi alkuun tuntua kamalalta, mutta kun vaan jaksaa kahlata tekstejä, niin sieltä helposti löytää sen itselleen sopivan vaihtoehdon.
      Meillä kestoilu toimii paljon paremmin kuin kertistely. Kaikki vaipat olen pesukoneessa puhtaaksi saanut, eikä vaippaihottumasta ole ollut pientäkään merkkiä. Harsoja olen käyttänyt ainoastaan pötköksi taiteltuna joko taskuvaipan sisällä tai vaippakuoren kanssa. Infosta löytyy myös linkit harsojen taitteluohjeisiin.
      Paljon onnea uudesta tulokkaasta ja tsemppiä vaippaviidakkoon!

• Satu¤

Suurkiitos vinkistä! :)
        En ole vielä käynyt mutta suosikkeihin sivusto on jo laitettu, että pitää sitten ajan kanssa lukaista kaikki läpi;)

Kiitos!

• isä 77

meilläkin eikä ole sen vaikeampia käyttää kuin kertiksetkään kunhan tottuu.Koneessa puhdistuvat ja meillä ei ainakaan kone haise pesun jälkeen ja vaipat on puhtaita.

• äiti :)

joskus haisee kestovaipat pesun jälkeenkin, mutta silloin laitan ne 95 asteiseen pesuun, ja taas menee 2 kk ilman hajuja 60 asteisella pesulla.

Harsot ovat vastasyntyneellä ehdottomasti paras vaippa, ja siihen päälle joko tarrakiinnitteinen PUL kuori tai villahousut.

Meillä on nyt 5 kk ikäisellä pitkästä aikaa harsovaippa ja päällä PUL kuoret. Kyllä on sievä ja hyvin istuva paketti. Ei tursu eikä vinksota eikä falskaa eikä haisekaan, vaikka just turahti kakat vaippaan.

• Satu¤
        äiti :) kirjoitti:

joskus haisee kestovaipat pesun jälkeenkin, mutta silloin laitan ne 95 asteiseen pesuun, ja taas menee 2 kk ilman hajuja 60 asteisella pesulla.

Harsot ovat vastasyntyneellä ehdottomasti paras vaippa, ja siihen päälle joko tarrakiinnitteinen PUL kuori tai villahousut.

Meillä on nyt 5 kk ikäisellä pitkästä aikaa harsovaippa ja päällä PUL kuoret. Kyllä on sievä ja hyvin istuva paketti. Ei tursu eikä vinksota eikä falskaa eikä haisekaan, vaikka just turahti kakat vaippaan.

#nolona kysyy#
        Mitä mahtaa olla PUL kuori?

Kävin jo pikaseen surffailee tuolla vaippa sivuilla mutta nuo ompelu ohjeet oli vähän omituiset :D
        Tai sitten ei vaan blondia ymmärrä ohjeita-heh-.

Mutta pitää yrittää väsätä tässä odotellassa monet eri kokoiset housut ja vaipat että kaikki olisi sitten valmista kun vaavi tulee taloon:)

• ...
        Satu¤ kirjoitti:

#nolona kysyy#
        Mitä mahtaa olla PUL kuori?

Kävin jo pikaseen surffailee tuolla vaippa sivuilla mutta nuo ompelu ohjeet oli vähän omituiset :D
        Tai sitten ei vaan blondia ymmärrä ohjeita-heh-.

Mutta pitää yrittää väsätä tässä odotellassa monet eri kokoiset housut ja vaipat että kaikki olisi sitten valmista kun vaavi tulee taloon:)

Kestovaippainfon kohdasta Perustietoa kestovaipoista lötyy sanasto. Sieltä kannattaa käydä lukaisemassa termejä, joita ei aiemmin ole kuullut.
        TSI-osio ei minunkaan mielestäni ole maailman paras, mutta keskustelupalstan tsi-osiosta saat paljon enemmän tietoa. Siellä myös ihmiset ovat jaelleet linkkejä, joista noita valmiita kaavoja voi tulostella.
        Suosittelisin ensin ostamaan jonkin merkkivaipan, -kuoren tai -taskuvaipan, niistä nopeasti ymmärtää idean, jota kopioimalla saa väännettyä vaikka mitä ihanaa.
        Niin ja vielä PUL-kankaasta, sitä löytyy ainoastaa nettikaupoista (myllymuksut tai kangastukku mm.)

• SiiriW77
        ... kirjoitti:

Kestovaippainfon kohdasta Perustietoa kestovaipoista lötyy sanasto. Sieltä kannattaa käydä lukaisemassa termejä, joita ei aiemmin ole kuullut.
        TSI-osio ei minunkaan mielestäni ole maailman paras, mutta keskustelupalstan tsi-osiosta saat paljon enemmän tietoa. Siellä myös ihmiset ovat jaelleet linkkejä, joista noita valmiita kaavoja voi tulostella.
        Suosittelisin ensin ostamaan jonkin merkkivaipan, -kuoren tai -taskuvaipan, niistä nopeasti ymmärtää idean, jota kopioimalla saa väännettyä vaikka mitä ihanaa.
        Niin ja vielä PUL-kankaasta, sitä löytyy ainoastaa nettikaupoista (myllymuksut tai kangastukku mm.)

Ei tuolla myllymuksuilla pahemmin pul valikoimaa ole, http://www.pikku-aurinko.fi/catalog/index.php?main_page=index&cPath=134_120_131

Tuolta olen itse tilannut ja jos näissä tarvikkeissa haluaa säästää niin eipä paljon muualta tarvitse tilailla. Just my $0.02

• suosittelen

myös ehdottomasti noita kestovaippainfon sivuja, valtavasti hyödyllistä tietoa! Meillä ei ole yhteenkään kestovaippaan jäänyt tahroja (ja meillä vaippoja on PALJON). Pojan iho pysynyt kestoissa erinomaisena. Kestoilu on helppoa ja kivaa, tosin itse en oiekin harsoista innostunut vaan taskuvaipoista ja muotoonommelluista sisävaipoista villahousuista. Meillä vaipat pestään 60 asteessa, joukossa vauvan vaatteita, pyyhkeitä ym mitä voi 60 asteessa pestä. Mutta käy tosiaan noilla kestovaippainfon sivuilla surffailemassa :)

• isä 1960

kestot on olleet käteviä. niitä on aina saatavilla ja konehan ne nykyään pesee. ja häikäisevän puhdasta tulee. kuivattamainen tosin voi olla ongelma. kertiksiä pitäisi taas muista ostaa kaupasta ja sitten niitä lemuaa siellä sun täällä.

suosittelen räsyjä -siis niitä kestoja, ei tule vaippaihottumia ja toisaalta lapset oppii varhain kuiviksi.

toista se oli ennen kun ei vielä minua hieman nuorempienkaan aikaan ollut pesukoneita (voitteko uskoa?) eikä myöskään kertakäyttövaippoja. jotkut palkkasivat kiireimmäksi ajaksi jonkun yksinäisen mummon riepuja pesemään ja siinä sitä oli hommaa mustien valurautapatojen, kaivovesien tai rantapyykkien kanssa. siitä se riepupyykin vaikeusluulo johtuu.

• kyllä

sitä nykyään päästään niin helpolla.Mulla oli ensimmäisen kanssa tarkoitus kestovaippailla, mutta hyvä idea hautautui kertakäyttövaippakasan alle...Nyt aion taas yrittää mutta menin sekaisin jo ensimmäisen sivuston kanssa.Eikä siitä kestovaippailusta niin pitkä aika ole.Minun äitini pesi vaatteet käsin ja käytti sideharsoja...Eikä todellakaan ole mikään ikäloppu, niinkun en minäkään.Kaiken lisäksi hän oli yksin huoltaja ja silti kerkes!

• harsoja käyttää

niin kannattaa ostaa myös sellainen muovinen snappi-kiinnitin, jolla saa paketin napakasti kasaan. Meillä toimii vielä puolivuotiaanakin ihan perus kolmioharsovaipat (tukevalla lisäimulla varustettuna!) tuon kätevän pikku kiinnittimen ansiosta.

Harsot on halvin ja ehkä myös mukavin vaihtoehto ihan pienelle, mutta useimmat tuntuvat ennen pitkää siirtyvän jonkinlaisiin kuorivaippa tms. -ratkaisuihin. Itse olen tosiaan puoli vuotta pärjännyt harsoilla ja villahousuilla, mitä nyt kirpparilta ostanut muutamia taskuvaippoja lisäksi.

Harsoista vielä sekin, että harsoilla ja harsoilla on eroa! Esim. suurin osa kangaskaupoista saatavasta metritavarasta on melko ohutta laatua (=vaippa märkä jatkuvasti). Itselläni paras kokemus on Ruskovillan harsoista, ne ovat tukevaa ja imukykyistä materiaalia. Tosin ne ovat itkettävän kalliita (15 e/6 kpl), vaikka toisaalta tuolla hinnalla saa ehkä yhden taskuvaipan uutena...

• vielä lisää

harsovaipoista saa varmaan tietoa tuolta kestovaippainfostakin, mutta ainakin minä olen oppini saanut Ruskovillan Villavauva -oppaasta. Siellä on taitteluohjeet ja pesuohjeet ja vaikka mitä. Se on muutenkin lukemisen arvoinen pikku opas. Sen saa ilmaiseksi Ruskovillalta ja liikkeistä jotka myyvät kyseisiä tuotteita.

Olen itse vannoutunut ruskovillailija, mutta jotta tämä ei kuulostaisi liikaa mainostamiselta, niin täytyy huomauttaa, että voihan sekä harsoja että villahousuja tehdä itsekin. Ei niitä pakko ole juuri Ruskovillalta ostaa :)

esim. Living crafts -merkillä on paljolti samankaltaisia tuotteita (silkit, villat ja silkkivillat) kuin Ruskovillalla mutta halvempia.

• hinnoista:

Huonosti imevätkin harsot maksavat hunajaa, melkein samanhintaisia ne ovat kaikki. Ruskovillat ja hieman halvemmalla myytävät Ullriket ovat täsmälleen samaa kamaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58