Kultsupentuni jatkuva ripuli

aijjaijj

Hei! Mulla on nyt 4 kk ikäinen uroskultsu. Mua on alkanu nyt todella huolestuttamaan/hermostuttamaan koiran jatkuva sairastuminen ripuliin. Tämä viimeks taisi olla jo neljäs kerta. Siis tällä hetkellä just koira voi hyvin. Ekalla kerralla koira piti yhen kokonaisen paastopäivän. Kuivamuona jätettiin pariks päiväks pois kokonaan ..kaurapuuro, riisi, maksalaatikko, kananmuna, makarooni, piimä ja tällanen kevytruoka sitte sai kelvata .. ja kelpas kyllä :) ..on jouduttu hakemaan apteekista maitohappobakteerijauhetta. Nyt viimekerralla jouduin soittamaan eläinlääkärin, ku pennun ripuli oli kestäny jo neljättä päivää ..lääkäri sitte määräs poretablettilääkkeen (dihydrostreptomycin) ja se tepsi ..mutta kuitenki huolestuttaa, että millon taas iskee..?! Onko muilla samaa onglemaa??? Tuo mun kultsu kun on niin kova nuuskiin ja syömään pihalta kaikkee "jännää", tietysti kiellän sitä kovasti, mutta ei joka sekuntti ehdi vahata koiraa kun se pihalla vapaana juoksentelee..

14

2534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pullea

      Minulla myös saman ikäinen kultu pentu. Syö myös kaikkea, multaa ,ruohoa, keppejä jne. Kiellän ,mutta aina ehtii niellä. Vatsa oireita ollut ja kerran paha ripuli ja oksennus.Silloin jouduimme tiputukseen ja lääke kuurille.Silloin tällöin vatsa löysällä. Nyt harvemmin. Olen kuullut, että kultaisilla on herkkä vatsa.

    • eppulainen

      ja syy löytyi pihamme omenista. jatkui yli viikon, sai antibioottikuurin, tehobaktia, ja kuuri loppui niin jatkui taas. omput siivotiin pois ja vaiva loppui siihen.

    • Pilvi.R.

      HEI!!
      Minulla oli kultsu jolla oli pentuna jatkuvasti ripulia...Sai siihen antibiootit, kun se todettiin suolistotulehdukseksi.
      Aikuisiälläkin niitä ripuli päiviä tuli melko usein, vaikka olin hyvin tarkka siitä mitä hänen annoin syödä, tuolloin annoin apteekista saatavaa lääkettä canikur(pureskelutabletteja, maistuivat koirani mielestä hyvälle ja niitä saa ilman reseptiä)
      Puurot ja raejuusto ja banaani auttoivat rauhoittamaan koirani vatsan...lihalientäkin ja riisiä joskus keittelin hänelle.
      Toivottavasti saatte vatsan kuntoon, se on molemmille rankaa:/
      Kivoja syyspäiviä teille ja ihani yhteisiä terveitä päiviä!!:)

      • aijjaijj

        Valitettavasti voin taas todeta koirani vatsan olevan sekaisin..eli ripulilla..TAAS! :( Tämä alkaa menemään jo aivan käsittämättömäksi. Onneksi ei ole vielä (..nyt pitää koputtaa puuta) sisälle ripuloinut, vaan on päästänyt pari pientä lirulätäkköä! Aloin taas antaan sitä poretablettilääkettä, tai siis aamulla annoin ..katotaan huomenna uudestaan! Pentuni on minulle ihan ensimmäinen OMA koira ja aluksi ajattelin vian olevan minussa, esim. ruoka-aikoja en ole niin noudattanut, siis 3 krt päivässä, mutta kellonajat ei ihan täsmää joka päivälle..että onko vika siinä, mutta kyllä suurin syy löytyy varmaan tuolta pihalta, mitä se kerkeää vetää kurkkuunsa mun huomaamatta! ..eli toisen koiran paskaa! Tämä on todella rasittavaa! Ei tästä kehtaa enää edes kasvattajalle kertoo, että no tässä taas kävi näin.. :( ..se vie multa pennun pois .. noh..älkää käsittäkö väärin, mutta jollakin tavalla helpotuin, että muillakin on samoja onglmia, ei ainoastaan mun pennulla mun kasvatuksessa .. Kiitos teille "kohtalotoverit" :) ..koitetaan pärjätä :D


      • Pilvi.R.
        aijjaijj kirjoitti:

        Valitettavasti voin taas todeta koirani vatsan olevan sekaisin..eli ripulilla..TAAS! :( Tämä alkaa menemään jo aivan käsittämättömäksi. Onneksi ei ole vielä (..nyt pitää koputtaa puuta) sisälle ripuloinut, vaan on päästänyt pari pientä lirulätäkköä! Aloin taas antaan sitä poretablettilääkettä, tai siis aamulla annoin ..katotaan huomenna uudestaan! Pentuni on minulle ihan ensimmäinen OMA koira ja aluksi ajattelin vian olevan minussa, esim. ruoka-aikoja en ole niin noudattanut, siis 3 krt päivässä, mutta kellonajat ei ihan täsmää joka päivälle..että onko vika siinä, mutta kyllä suurin syy löytyy varmaan tuolta pihalta, mitä se kerkeää vetää kurkkuunsa mun huomaamatta! ..eli toisen koiran paskaa! Tämä on todella rasittavaa! Ei tästä kehtaa enää edes kasvattajalle kertoo, että no tässä taas kävi näin.. :( ..se vie multa pennun pois .. noh..älkää käsittäkö väärin, mutta jollakin tavalla helpotuin, että muillakin on samoja onglmia, ei ainoastaan mun pennulla mun kasvatuksessa .. Kiitos teille "kohtalotoverit" :) ..koitetaan pärjätä :D

        ...sun varmaan kannattaisi kuitenkin käyttää koirasi lääkärissä, kunnon tarkastus. verikokeet ym..niistä selviää mahd. tulehdusarvot.Se jatkuva ripulointi saattaa myös olla ihan stressi peräistäkin.
        Sun kannattaa vältää antamasta koirallesi ruokaa jossa on käytetty soijaa, se ainakin minun koirallani teki ripulia.
        Lääkärissä voi todeta mahdolliset allergiat ym.
        Ei kasvattaja koi´raa pois ota!- se on varmasti vain tyytyväinen, että voi auttaa teitä, ja muista, et koiratkin saattaa olla herkkiä pöpöille, kuten jotkut ihmiset- vastustuskyky heikompi.
        Tsemppiä:)


    • Eliot

      Mullakin kultsu n.5kk ja ripulia pidetty.samat hoidot.eiköhän tuo parane.kun huolehtii hyvin siihen kuuluu myös huoli.sehän on hyvä että pidetään koiristamme huolta

    • senior1

      Kultsu tarvitsee yksinkertaisen ja aina toistuvan ruoan. Kaikki muuttuva ruoka aiheuttaa ripulin. Tämä on minun kokemukseni. Joka toinen päivä nauta sika jauhelihaa ja joka toinen päivä nappuloita piimää raejuustoa ja maksalaatikkoa nappuloiden "marinoimiseksi". Muuta en veden lisäksi anna ja hyvin menee.

    • 6039

      Vie pentu eläinlääkäriin. Ja noudata kasvattajan antamia ruokintaohjeita.

    • Pennuilla on usein jostain syystä ripulia, mutta jos se syö, juo ja on iloinen leikkivä pallero niin en heti huolestuisi.

      Omalla amstaffillani oli pentuna usein ripulia, mutta se meni ohi mm. kun vähensin veden määrää ruuassa. Turvotin siis aika runsaalla vesitilkalla nappulat ja liika vesi tuli peräpäästä ulos.

      Oletko kokeillut jo madottaa, koska madot voi aiheuttaa myös ripulia? Matolääkkeen jälkeen usein myös vatsa menee sekaisin hetkeksi, joten ei hätää. Jos pentu vähänkin kuivuu (iho ei palaudu nipistäessä ihoa) tai sen vauhti ns. hidastuu niin eläinlääkäriin oitis!

      Älä anna kokoajan jotain uutta ruokaa, vaan pitäydy nyt hetki samassa safkassa kuin normaalistikin, ettet sillä sekoita vatsaa. Lisäksi voit antaa Inupekt Fortea jota saat mm. apteekista:

      http://www.kivutonverkkokauppa.fi/thumb-23975/inupekt-forte.jpg?width=400

      • PS. ethän ruoki liikaa? Liika ruokkiminenkin voi aiheuttaa ripulia. Antaisin ruokaa vähän vähemmän, josko se auttaisi.


    • fddfdgfdfgfhg

      Entäs giardia? Onko tsekattu pskanäyte?

    • laadukkaampaanvaihto

      Vehnä aiheuttaa monille koirille ripulia, vehnää on halvoissa marketnappuloissa, ja muissakin merkeissä.Joten, vaihda nappula viljattomaan, meillä auttoi.Lisäksi pikkuhiljaa nappulan vaihdon jälkeen totutin koiraa raakaan lihaan ,rustoihin jne.Eli ruokin 50/50 mallilla, puolet nappulaa, puolet raakalihaa, luita rustoja, koipia yms.Ei ripulia, ei hammaskiveä, vaan pirteä ja hyvinvoiva koira.

    • 1112å

      Noudata kasvattajan antamia ruokintaohjeita.

    • WaldoKiittää

      Terve
      Pentumme kärsi Aijjaii:n pennullaan kuvailemista ongelmista myös muutaman kuukauden ja selvitimme asiaa lääkärin avulla. Kokeilimme erilaisia ruokia "päälle/pois" systeemillä aluksi mutta erityistä yhtä ainetta ei löytynyt. Syyksi ilmeni sittemmin testien kautta kilpirauhasen vajaatoiminta ja siitä aiheutuvat tekijät. Nyt 8½-vuotias uros on syönyt siitä lähtien tabletteja ja Virbac'in Dermal'ia. Kallista, mutta toimii, eikä koiramme ripuloi ja turkki loistokunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe