Olen menossa Usaan vuodeksi ja ajattelin tehdä vähän bisnestä.
Tarkoitus olisi ostaa joku vene sieltä ja tuoda se Suomeen ja myydä pois vuoden kuluttua.
Veneeseen tavitsee käsittääkseni CE-merkintä, että sen voi rekisteröidä Suomessa.
Tietääkö kukaan mitään näistä asioista? Olisin kiinnostunut kehittelemään tätä suunnitelmaa loppuun asti. Rahti toimet? Mikä malli olisi järkevää ostaa? Itse ajattelin jotain käytettyä max 25 000$.
Vene Usasta
21
4952
Vastaukset
- APEN
Käytetyn veneen tuonti Usasta on ainakin virallisesti hankalaa, etten sanoisi mahdotonta. CE merkintä vaaditaan ja sitä ei käytetyssä jenkkiveneessä yleensä ole. Uuden veneen kohdalla asia on helpompi. Kannattaa hankkia viime kesänä Kipparissa ollut juttusarja aiheesta. Käytetynkin veneen tuonti onnistuu, mutta CE merkintää edeltävän tarkastuksen "laillisuuden" valvonta on hankalaa. Seurasin kuitenkin keväällä yhtä projektia jossa vene saatiin Suomeen järkevillä kustannuksilla ja CE kilpi tehtiin Saksassa.
Kannattanee kääntyä jonkun jobbarin puoleen ja ostaa tuontiin liittyvä palvelu heiltä. Omaksi tehtäväksi jää sitten jännittää pääseekö vene perille ja saako etukäteen maksetuille rahoille katetta. - bisnestä
aiot tehdä, niin ehkä on kannattavampaa siirtyä autopuolelle. Auto mahtuu konttiin ja on helpompi markkinoida. Katettakin saattaa saada venettä paremmin.
- konttiin
veneen, niin se olisi paras vaihtoehto.
Tuttavani toi juuri pari autoa USA:sta ja kontti kahdelle autolle maksoi 1500 dollaria. Eli ei paha. - autontuoja
konttiin kirjoitti:
veneen, niin se olisi paras vaihtoehto.
Tuttavani toi juuri pari autoa USA:sta ja kontti kahdelle autolle maksoi 1500 dollaria. Eli ei paha.Mikä firma toi 2 autoa 1500:lla?!?
- nimeä, kun
autontuoja kirjoitti:
Mikä firma toi 2 autoa 1500:lla?!?
en tiedä firman nimeä. Mutta kyseessä siis yhden miehen firma, joka tuo USA-autojen osia maahan.
Se toi juuri yhden pickupin ja toisen henkilöauton. Samassa kontissa oli vielä varaosat. Jos oikein muistan, niin kontti oli n.30jalkaa. Normaalihintoja en tiedä. Suhteista saattoi olla apua... nimeä, kun kirjoitti:
en tiedä firman nimeä. Mutta kyseessä siis yhden miehen firma, joka tuo USA-autojen osia maahan.
Se toi juuri yhden pickupin ja toisen henkilöauton. Samassa kontissa oli vielä varaosat. Jos oikein muistan, niin kontti oli n.30jalkaa. Normaalihintoja en tiedä. Suhteista saattoi olla apua...Toi hinta kuulostaa ihmeen halvalta vaik olis mitä suhteita
- vts00x
Wäinö kirjoitti:
Toi hinta kuulostaa ihmeen halvalta vaik olis mitä suhteita
vaikka letukan pikkulohkon lentorahtiin: alle 800 $, toimitusaika 2-6 työpäivää.
- ggg
nimeä, kun kirjoitti:
en tiedä firman nimeä. Mutta kyseessä siis yhden miehen firma, joka tuo USA-autojen osia maahan.
Se toi juuri yhden pickupin ja toisen henkilöauton. Samassa kontissa oli vielä varaosat. Jos oikein muistan, niin kontti oli n.30jalkaa. Normaalihintoja en tiedä. Suhteista saattoi olla apua...Vähän faktaa:
Kontteja on sekä 20'(= 6m) että 40'jalkaisia (=12 m). Pienempi kontti USAn itärannikolta Hesaan maksaa tällä hetkellä n. USD 1200 ja isompi juuri suunnilleen tuon mainitun USD 1500. Lisäksi tulee tietysti vielä konttien käsittelykulut satamassa ja konttien vedot purkupaikoille jne.
Jos suunnittelette autojen, veneiden tms. tuontia kontissa Suomeen, niin huomioikaa, että myös kontitus maksaa dollareita ja samoin huolinnat lähtö- ja määräpäässä. Autoja ei voi vain ajaa konttiin. Ne pitää sinne kiinnittää kunnolla, että pysyvät merenkäynnissä paikoillaan.
Yksityishenkilöiden kannattaa mieluummin kääntyä maahantuontia harrastavien yritysten puoleen näissä asioissa. Huolintaliikket eivät juurikaan kuljettele yksityishenkilöiden lähetyksiä - eikä varsinkaan autoja.
- Lehti
ko. lehdessä oli keväällä isompikin juttu aiheesta, jossa joku toi sieltä veneen. En lukenut, kun ei ollu ihan "mun juttu", mutta kaipa siinä vähän säästi rahaa. Byrokratian kanssa saikin tapella senkin edestä....
- F115
Ei tuon veneen tuonnissa juurikaan mitään byrokratiaa ollut. Venehän toimitettiin jo tehtaalta CE kilven kanssa, joten eihän siinä muuta ollut kuin kättä taskuun ja tullimaksut hoitoon. Kaikenlaista muuta säätöä ja kommervenkkiä siinä taisi olla, mutta Suomen tai EU:n viranomaisten kanssa ei ollut mitään ongelmia.
Käytetyn veneen tuonnissa lienee sitten enemmänkin murheita, joista suurin lienee tuo CE sertifiointi?
- naurattaa
jos ostaa usasta 25000 euron veneen ja rahtaa tänne ja tyyppihyväksyttää jne. ja saa ehkä 30.000 euroa? Olet liikemies ja sen huomaa? JOs nyt yhdellä veneellä meinaa tehdä tilin niin sen haluan nähdä.
Ja täällä ainakin jenkki bensa sellaisen myynti on mahdotonta että jospa unohdat koko homman.- veneen tuoja
Voihan se niinkin olla. Autoissa on ainakin aika iso hinta ero suomen ja Usan välillä. Joissakin malleissa jopa kolminkertainen.
Ajattelin venettä siksi että siitä ei tarvitsisi maksaa veroa, joten käsittääkseni kulut olisivat nämä:
-Hinta Usassa (ehkä 25 000e)
-Rahti (3000 e)
-Ce-merkki ja rekisteröinti (300 e)
Jos veneestä saisi vuoden pitämisen jälkeen vaikka 40 000 e, niin eikö se olisi jo ihan hyvä voitto.
Tarkoitus olisi tuoda kyllä autokin. Jos vene on tarpeeksi pieni se mahtuu samaan konttiin. - 300 eurolla?
veneen tuoja kirjoitti:
Voihan se niinkin olla. Autoissa on ainakin aika iso hinta ero suomen ja Usan välillä. Joissakin malleissa jopa kolminkertainen.
Ajattelin venettä siksi että siitä ei tarvitsisi maksaa veroa, joten käsittääkseni kulut olisivat nämä:
-Hinta Usassa (ehkä 25 000e)
-Rahti (3000 e)
-Ce-merkki ja rekisteröinti (300 e)
Jos veneestä saisi vuoden pitämisen jälkeen vaikka 40 000 e, niin eikö se olisi jo ihan hyvä voitto.
Tarkoitus olisi tuoda kyllä autokin. Jos vene on tarpeeksi pieni se mahtuu samaan konttiin.Mistä meinaat noin halvalla CE-sertifioinnin saada? Käytetyn veneen sertifioinnin voi tehdä ainoastaan virallinen instanssi, joita ei koko Euroopassa montaa ole. Suomessa näitä tekee VTT. Ainakin kun itse kyselin hintoja, puhuttiin kyllä tuhansista euroista.
Keväällä oli hesarissa juttu, jossa Merenkulkulaitoksen tyypit varoitteli alalla liikkuvista huijarifirmoista, jotka kirjoittelevat hyväksyntöjä noin vain, vailla mitään valtuutusta. - sen
300 eurolla? kirjoitti:
Mistä meinaat noin halvalla CE-sertifioinnin saada? Käytetyn veneen sertifioinnin voi tehdä ainoastaan virallinen instanssi, joita ei koko Euroopassa montaa ole. Suomessa näitä tekee VTT. Ainakin kun itse kyselin hintoja, puhuttiin kyllä tuhansista euroista.
Keväällä oli hesarissa juttu, jossa Merenkulkulaitoksen tyypit varoitteli alalla liikkuvista huijarifirmoista, jotka kirjoittelevat hyväksyntöjä noin vain, vailla mitään valtuutusta.omasta päästäni.
Mitä jos samoja veneitä on jo aikaisemmin tuotu Suomeen?
Eikö silloin olisi syytä olettaa että sertifiointi olisi vain lyhyt paperihomma?
Voisi kyllä olettaa että kun olemme EU:ssa riittäisi että vastaava vene olisi joskus aikaisemmin sertifioitu jossain muussa EU-maassa. Asia pitää tarkistaa VTT:ltä. - F115
sen kirjoitti:
omasta päästäni.
Mitä jos samoja veneitä on jo aikaisemmin tuotu Suomeen?
Eikö silloin olisi syytä olettaa että sertifiointi olisi vain lyhyt paperihomma?
Voisi kyllä olettaa että kun olemme EU:ssa riittäisi että vastaava vene olisi joskus aikaisemmin sertifioitu jossain muussa EU-maassa. Asia pitää tarkistaa VTT:ltä.3000 euroa lienee realistisempi arvio CE sertifioinnin hinnaksi, eikä sekään välttämättä riitä.
Tuosta "vanhasta tuonnista" sen verran, että ennen 1998 tuoduilta veneiltä ei ole vaadittu CE sertifiointia, joten se ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Osoitteesta http://www.imci.org löydät kaiken olemassa olevan tiedon huviveneiden CE sertifioinnista, sekä lista veneistä jotka ovat "tyyppihyväksyttyjä".
Kannattaa muistaa, että vaikka vene löytyisikin tuolta CE sertifioitujen listalta, ei ks. vene (yksilö) ole välttämättä sertifioitu. Yleensäkään USA:n sisämarkkinoille valmistetut veneet eivät ole sertifioituja, eivätkä välttämättä ole valmistettu CE vaatimusten mukaisesti. Tiedustelin tätä asiaa useammaltakin USA:laiselta venevalmistajalta, ja kaikkien vastaus oli, että mikäli venettä ei ole tehtaalta tullessaan varustettu CE kilvellä, ei kysein yksilö valmistettu ks. standardien mukaisesti.
Tässä vielä Merenkulkulaitoksen näkemys asiasta:
"Mikäli kyseinen veneyksilö ei ole CE-merkitty ja se tuodaan EU:hun, sille täytyy suorittaa valmistuksen jälkeinen arviointi, eli nk. jälkisertifiointi. USA:n sisämarkkinoille valmistetut veneet poikkeavat EU:n markkinoille valmistetuista veneistä esim. sähkö-, polttoaine- ja ohjausjärjestelmien osalta. Vaikka venemalli on IMCI:n mukaan sertifioitu, ei tätä sertifiointia voi suoraan hyödyntää kyseistä yksilöä sertifioidessa, koska kyseineen yksilöön on saatettu tehdä muutoksia (eli ei ole täysin samanlainen kuin sertifioitu malli). Toisin sanoen venettä ei voi automaattisesti CE-merkitä ilman tarkastusta. Jälkisertifioinnin voi suorittaa ainoastaan Ilmoitettu laitos (esim. VTT, DNV, IMCI). Mikäli valmistaja suostuu luovuttamaan veneen teknisen dokumentaation jälkisertifiointia varten (mikä on erittäin epätodennäköistä) niitä voidaan kyllä hyödyntää osittain jälkisertifiointia suoritettaessa. Jälkisertifioinnissa tulee muistaa, että veneen maahantuoja ottaa käytännössä valmistajan vastuun allekirjoittamalla vaatimustenmukaisuuden vakuutuksen.
Mikäli maahan tuotavasta veneestä ei löydy CE-merkintää, standardin mukaista runkonumeroa, käyttäjän käsikirjaa ja vaatimustenmukaisuuden vakuutusta, ei venettä saa tullista ulos, vaikka vastaavanlainen vene olisikin sertifioitu.
Tuontifirmojen kanssa tulee olla erittäin varovainen, sillä jotkut yritykset kirjoittavat asiakirjoja ilman valtuutusta tai jopa väärentävät niitä. On muistettava, että jälkisertifioinnin saa suorittaa ainoastaan Ilmoitettu laitos." - tuoja
F115 kirjoitti:
3000 euroa lienee realistisempi arvio CE sertifioinnin hinnaksi, eikä sekään välttämättä riitä.
Tuosta "vanhasta tuonnista" sen verran, että ennen 1998 tuoduilta veneiltä ei ole vaadittu CE sertifiointia, joten se ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Osoitteesta http://www.imci.org löydät kaiken olemassa olevan tiedon huviveneiden CE sertifioinnista, sekä lista veneistä jotka ovat "tyyppihyväksyttyjä".
Kannattaa muistaa, että vaikka vene löytyisikin tuolta CE sertifioitujen listalta, ei ks. vene (yksilö) ole välttämättä sertifioitu. Yleensäkään USA:n sisämarkkinoille valmistetut veneet eivät ole sertifioituja, eivätkä välttämättä ole valmistettu CE vaatimusten mukaisesti. Tiedustelin tätä asiaa useammaltakin USA:laiselta venevalmistajalta, ja kaikkien vastaus oli, että mikäli venettä ei ole tehtaalta tullessaan varustettu CE kilvellä, ei kysein yksilö valmistettu ks. standardien mukaisesti.
Tässä vielä Merenkulkulaitoksen näkemys asiasta:
"Mikäli kyseinen veneyksilö ei ole CE-merkitty ja se tuodaan EU:hun, sille täytyy suorittaa valmistuksen jälkeinen arviointi, eli nk. jälkisertifiointi. USA:n sisämarkkinoille valmistetut veneet poikkeavat EU:n markkinoille valmistetuista veneistä esim. sähkö-, polttoaine- ja ohjausjärjestelmien osalta. Vaikka venemalli on IMCI:n mukaan sertifioitu, ei tätä sertifiointia voi suoraan hyödyntää kyseistä yksilöä sertifioidessa, koska kyseineen yksilöön on saatettu tehdä muutoksia (eli ei ole täysin samanlainen kuin sertifioitu malli). Toisin sanoen venettä ei voi automaattisesti CE-merkitä ilman tarkastusta. Jälkisertifioinnin voi suorittaa ainoastaan Ilmoitettu laitos (esim. VTT, DNV, IMCI). Mikäli valmistaja suostuu luovuttamaan veneen teknisen dokumentaation jälkisertifiointia varten (mikä on erittäin epätodennäköistä) niitä voidaan kyllä hyödyntää osittain jälkisertifiointia suoritettaessa. Jälkisertifioinnissa tulee muistaa, että veneen maahantuoja ottaa käytännössä valmistajan vastuun allekirjoittamalla vaatimustenmukaisuuden vakuutuksen.
Mikäli maahan tuotavasta veneestä ei löydy CE-merkintää, standardin mukaista runkonumeroa, käyttäjän käsikirjaa ja vaatimustenmukaisuuden vakuutusta, ei venettä saa tullista ulos, vaikka vastaavanlainen vene olisikin sertifioitu.
Tuontifirmojen kanssa tulee olla erittäin varovainen, sillä jotkut yritykset kirjoittavat asiakirjoja ilman valtuutusta tai jopa väärentävät niitä. On muistettava, että jälkisertifioinnin saa suorittaa ainoastaan Ilmoitettu laitos."Jos yksityishenkilö tuo veneen EU:n ulkopuolelta joutuu jokaisen veneen sertifioimaan erikseen. 3000 euroa taitaa olla liian optimistinen arvio. 6000 - 10000 on ilmeisesti lähempänä.
- kuten autoissa
tuoja kirjoitti:
Jos yksityishenkilö tuo veneen EU:n ulkopuolelta joutuu jokaisen veneen sertifioimaan erikseen. 3000 euroa taitaa olla liian optimistinen arvio. 6000 - 10000 on ilmeisesti lähempänä.
Miten oikeasti on: jos vene tulee muuttokuormassa.. eikös auto saanut tulla jenkkivaloilla muuttotavarana, mutta jos tuot muuten vaan pitää valojen olla eurohyväksyttyjä jne..
- F115
kuten autoissa kirjoitti:
Miten oikeasti on: jos vene tulee muuttokuormassa.. eikös auto saanut tulla jenkkivaloilla muuttotavarana, mutta jos tuot muuten vaan pitää valojen olla eurohyväksyttyjä jne..
Ei taida laki tuntea sellaista käsitettä kuin "muuttovene". Noille autoille tosiaan on tehty tuollainen "lievennyspykälä" (jota ei tosin tarvittaisi, mikäli alkuperäinen laki olisi millään tapaa järkevä), mutta tietääkseni ei veneille moista pykälää ole.
Täysin koominen ja järkeä vailla olevahan tuo EU:n venetuonnintorppausdirektiivikin on. Ja vielä "kuluttajan suojaksi" väittävät moisen olevan. Pitäisikö tässä nyt oikeasti uskoa, että maailman kärkkäimmälle oikeudenkäyntikansalle tuonne Atlantille tai Tyynelle Valtamerelle valmistetut veneet ovat niin turvattomia, että jos niihin ei siitä CE kylttiä ruuvata, niin välittömästi uppoavat kun ne tänne meidän lätäkköömme lasketaan? Pelkkää kuluttajan kiusaamista koko pykälä, sanon minä. - 10
F115 kirjoitti:
Ei taida laki tuntea sellaista käsitettä kuin "muuttovene". Noille autoille tosiaan on tehty tuollainen "lievennyspykälä" (jota ei tosin tarvittaisi, mikäli alkuperäinen laki olisi millään tapaa järkevä), mutta tietääkseni ei veneille moista pykälää ole.
Täysin koominen ja järkeä vailla olevahan tuo EU:n venetuonnintorppausdirektiivikin on. Ja vielä "kuluttajan suojaksi" väittävät moisen olevan. Pitäisikö tässä nyt oikeasti uskoa, että maailman kärkkäimmälle oikeudenkäyntikansalle tuonne Atlantille tai Tyynelle Valtamerelle valmistetut veneet ovat niin turvattomia, että jos niihin ei siitä CE kylttiä ruuvata, niin välittömästi uppoavat kun ne tänne meidän lätäkköömme lasketaan? Pelkkää kuluttajan kiusaamista koko pykälä, sanon minä.kun vielä itse saa (onneksi) rakentaa sellaisen veneen kuin haluaa ja seilata sillä, ja myöhemmin myydä sen toiselle.
- CE-hyväksyntä
Teetin jälkisertifioinnin CEproof:n kautta. Heillä on Suomessa toimisto myös.
Internetsivut oli www.vene-ce.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847