502:n hydrauliikka vinkuu

peräkamari

Ostin hiljakkoin Valmet 502(vm 78).Istuimen alta perästä kuuluu ajoittain riipivää vihellystä,joka ottaa korviin.Äänen alkulähtökohdaksi olen paikkallistanut perän hydrauliikan.Aiemmin myös ohjaussylinteristä kuului samanlaista ääntä.
Vaihdoin hydrauliöljyn ,sekä suodatinpatruunan ja olen useaan kertaan putsannut h-pumpun imusiivilän.Ohjauuksestä ääni katosi mutta ei perästä.Hydrauliöljyn oikea määrä on vaikea tarkastaa,mutta luulen että se on kohdallaan
Nostolaite toimii täysin moitteettomasti
Mitäs luulette,onko tyyppillinen 502:lle?En tiedä mitä vinkunalle tekisi jatkossa?
P.S:Perästä kuuluu myös venttiilin sihahtelu

8

5745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunttajussi

Koitas kattoo ettei vetokoukun nostimet ole liian lyhyiksi säädetyt eli vetovarret ei vielä ylimmässä asennossa kun vetokoukku jo pohjaa.Ota vaikka ne nostimet irti kun kokeilet ja kun nostovarret on ylimmässä asennossa niin ylettyykö nostimet tapinpäihin.Toki nostolaitteen pitää nostaa vetokoukku salpalukitukseen asti ja samoin myös sen lukituksen pitää saada auki vaikka kärryssä on mälli päällä.Aika usein vikana nämä liian lyhyiksi säädetyt nostimet jotka käyvät sitten myös ylipaineventtiilin päälle(sihahtelu).Joskus muistaakseni huoltomies sääti sitä tunnustelijan karaa joka on siellä työntövarren kiinnityskorvakkeiden takana.

• peräkamari

Jos vetokoukun nostimet on kireällä niin siitä kyllä lähtee samanlainen ääni.Sikäli asia on ollut mielessä että olen tarkastanut tilanteen tyhjäkäynnillä ja jkv löysyyttä on ollut(on säädetty).Tuli kuitenkin juuri mieleen että kais vaan nostovarret vähän nouse ylemmäs kun kierroksia lisätään.Asia tutkitaan parin päivän kuluttua,sinulla oli oiva mittauskeino
        P.s. vetovastustunnustelijan asenolla ei ole vaikutusta äänen

• litissä

502: sissa on hydraulipumpulle menevä metalliputki liitettu kumimutkalla öljysäiliön kylkeen.
      ( Sijaitsee kuskinpukin kohdalla oikealla puolen ohjaamon alla ).
      Tuo kumiosa vanhetessaan menettää jäykkyytensä ja menee imun vaikutuksesta littiin, estäen öljyn moitteettoman kulun.

Monet hydrauliongelmat on kotoisin tuosta ja on halpa ehjätä.

• nostolaite

Omassa 502:saa nostolaitteen ylipaineventtiili ääntää, siis toimii kun nostaa nostolaittet liian ylös.

• sepe 1
        nostolaite kirjoitti:

Omassa 502:saa nostolaitteen ylipaineventtiili ääntää, siis toimii kun nostaa nostolaittet liian ylös.

hydrauliöljyn suodattimen kannen kiristys ruuvin tiiviste ehkä vuotaa

• peräkamari
        sepe 1 kirjoitti:

hydrauliöljyn suodattimen kannen kiristys ruuvin tiiviste ehkä vuotaa

Vetokoukun nostimet varmennetusti löysätty,hydrauliikan kumiputki ei littaannu.Sepe 1:ltä kysyn,ttä tarkoitatko ns imusiivilän kantta?Varsinainen hydraulisuodatin omassa 502:ssa kertakäyttö-patruuna.
        Semmoinen yksityiskohta on tullut esille,että,jos nostoteho maximilla(ei siis asennonsäätö),niin tyhjäkäynti selvasti vaimenee,moottori tuntuisi olevan selvästi rasituksella.En muista takavuosikymmeniltä käynninvaimenemista,mutta taitaa olla normaalia,sitä on nyt vaan korva herkistynyt kuuntelemaan kaikkea

• Ei ole
        peräkamari kirjoitti:

Vetokoukun nostimet varmennetusti löysätty,hydrauliikan kumiputki ei littaannu.Sepe 1:ltä kysyn,ttä tarkoitatko ns imusiivilän kantta?Varsinainen hydraulisuodatin omassa 502:ssa kertakäyttö-patruuna.
        Semmoinen yksityiskohta on tullut esille,että,jos nostoteho maximilla(ei siis asennonsäätö),niin tyhjäkäynti selvasti vaimenee,moottori tuntuisi olevan selvästi rasituksella.En muista takavuosikymmeniltä käynninvaimenemista,mutta taitaa olla normaalia,sitä on nyt vaan korva herkistynyt kuuntelemaan kaikkea

olemassakaan.

• Kunttajussi
        peräkamari kirjoitti:

Se on se tunnustelijan kara jota tarttis säätää, mulla oli ihan sama vitsi.Kun se säädettiin niin heitti vetovarsien yläasennossa taas öljyn vapaakierrolle.Sitten näkee aikapaljon sellaisia tapauksia että tämä työntövarren kiinnityskorvake (jossa 3 mahdollisuutta työntövarrelle) on lukitus auki eli kyntöasennossa.Se pitää ehdottomasti olla muissa töissä lukittuna, myös tämä aiheuttaa sitä että pumppu ei pääse vapaakierrolle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66