Ahtopaine ja teho (diesel)

Arwizon

Kertokaapas diesel miehet mistä johtuu että pelkkä ahtopaineen nosto dieselissä nostaa tehoa?

Eikös polttoaineen lisääminen pitäisi lisätä tehoa ?

Bensa autossa ymmärrän sen koska ECU pyrkii säätämään seoksen oikeaksi (lambda), enemmän ilmaa enemmän bensaa = enemmän tehoa).

17

21736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dieselheppu

      Kerropas mikä auto ja mikä moottori?
      Josko on sähköisesti ohjattu?
      Ilman lisääminen pelkästään ei tehoa nosta (ellei sitä alun perin ollut liian vähän savuttomaan palamiseen).
      Selitys pitäisi löytyä.

      • Arwizon

        Ihan yleisesti esim. PSA tai BMW Common Rail Diesel. Tiedän tapauksia jossa pelkkää ahtopainetta nostamalla (ECU ohjelmointi) on saatu jopa 20-30% väännön lisäyksiä. Vaikuttaa oudolle mutta uskottava on koska tehot on paperilla.

        Onko uusissa Dieseleissä Lambaadaa vastaava ominaisuus joka lisää polttoainetta kunnes savutusraja saavutetaan ?


      • Iso-F
        Arwizon kirjoitti:

        Ihan yleisesti esim. PSA tai BMW Common Rail Diesel. Tiedän tapauksia jossa pelkkää ahtopainetta nostamalla (ECU ohjelmointi) on saatu jopa 20-30% väännön lisäyksiä. Vaikuttaa oudolle mutta uskottava on koska tehot on paperilla.

        Onko uusissa Dieseleissä Lambaadaa vastaava ominaisuus joka lisää polttoainetta kunnes savutusraja saavutetaan ?

        Nuo nykyiset dieselmoottorit, esim. PSA:n HDi:t ovat tietokoneita joiden yhteyteen on pultattu dieselmoottori. Niissä on niin paljon kaikenlaisia antureita että tietävät kyllä kaiken jäähdytysnesteen lämpötilasta kuskin kengännumeroon. Ahtimet, ainakin HDi koneissa, ovat muuttuvageometrisia joten softa pystyy ohjaamaan myös ahtopaineita suoraan turbon toimintaa sorkkimalla. Ilmamassamittarilta se myös tarkistaa että paljonko ja minkälaista ilmaa sinne hormiin menee. Polttoaineen ruiskutuskaan noissa ei enää ole mikään kertaräkäisy vaan yhden palotapahtuman aikana palotilaan voidaan antaa vaikka useampia polttoainesuihkaisuja. Muistaakseni (en kyllä mene valalla vannomaan) jossain HDi-moottorin yhteydessä puhuttiin jopa viidestä erillisestä ruiskutuksesta yhden työtahdin aikana. Näitä ovat sitten esi-, pää-, ja jäliruiskutukset.

        Tuollaisten softapohjaisten vaikutusmahdollisuuksien ansiosta noista common rail -dieseleistä saisi lastuttamalla periaatteessa tehoa vaikka kuinka paljon. Raja kulkee kaiketi siinä paljonko tietynhalkaisijainen putki pystyy kaasuja siirtämään ja suutin sitä polttoainetta suuttamaan. Kauanko tuollainen loppuunviritetty moottori sitten moista kurmottamista kestää... Leviää se alasinkin kun tarpeeksi kovin takoo.


    • lisää polttoainetta

      automaattisesti, sillä onhan niissä ilmamäärämittari!

      • dieselheppu

        koitin kysyä, on vielä paljon dieseleitä liikkeellä joissa ei ole ilmamassa- tai määrämittaria. Niissä ei ahtopaineen nostaminen vaikuta siten kuin sähköisissä järjestelmissä.
        Mekaaniset dieselpumput ovat näinä päivinä hieman vanhanaikaisia, mutta erittäin toimivia ratkaisuja.
        (Niitä ei ainakaan lastuteta)
        Huom! joskus tulee myös vikailmoitus liian suuresta ahtopaineesta.


      • Saetkae
        dieselheppu kirjoitti:

        koitin kysyä, on vielä paljon dieseleitä liikkeellä joissa ei ole ilmamassa- tai määrämittaria. Niissä ei ahtopaineen nostaminen vaikuta siten kuin sähköisissä järjestelmissä.
        Mekaaniset dieselpumput ovat näinä päivinä hieman vanhanaikaisia, mutta erittäin toimivia ratkaisuja.
        (Niitä ei ainakaan lastuteta)
        Huom! joskus tulee myös vikailmoitus liian suuresta ahtopaineesta.

        Vanhemmissa työkoneissa ja kuorkeissa turbo toimii ilman hukka-, ohivirtaus tai ylipaineportteja. Eli pakokaasut pyörittä aina "koko mahdillaan" turbiinia ja ahdinsiivet lykkäävät ilmaa minkä pystyvät.

        Tällaisissa vehkeissä ahtopaineet lisätään lisäämällä syöttöjä. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja kone rupeaa savuttamaan. Joko pakopuoli ahdistaa tai siten ahdinpuoli ei pysty enempään.

        Kun turbotetaan vapaastihengittävää konetta (siis vanhaa) ei useinkaan ole tarpeen lisätä syöttöjä. Ahtamaton kone antaa paremman tehon jos se käy vähän "rikkailla" ja kun se sitten ahtamalla saa tarpeksi ilmaa kaiken polttamiseen, tehot lisääntyvät vaikkei polttoainetta mene yhtään enempää.

        Voihan sitä pumppua ruuvata turbottamisen jälkeenkin, mutta se usein johtaa käyntiin varaosakaupassa...


      • Pörje
        Saetkae kirjoitti:

        Vanhemmissa työkoneissa ja kuorkeissa turbo toimii ilman hukka-, ohivirtaus tai ylipaineportteja. Eli pakokaasut pyörittä aina "koko mahdillaan" turbiinia ja ahdinsiivet lykkäävät ilmaa minkä pystyvät.

        Tällaisissa vehkeissä ahtopaineet lisätään lisäämällä syöttöjä. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja kone rupeaa savuttamaan. Joko pakopuoli ahdistaa tai siten ahdinpuoli ei pysty enempään.

        Kun turbotetaan vapaastihengittävää konetta (siis vanhaa) ei useinkaan ole tarpeen lisätä syöttöjä. Ahtamaton kone antaa paremman tehon jos se käy vähän "rikkailla" ja kun se sitten ahtamalla saa tarpeksi ilmaa kaiken polttamiseen, tehot lisääntyvät vaikkei polttoainetta mene yhtään enempää.

        Voihan sitä pumppua ruuvata turbottamisen jälkeenkin, mutta se usein johtaa käyntiin varaosakaupassa...

        Mutta se paineen nousun raja ei johdu turbosta vaan overlap rajoittaa tehokkaasti maksimipaineen.


      • Arwizon

        Aivan, on mutta miksi sitten "lastuttamisessa" lisätään joskus myös polttoaineen syöttöä ?

        Eikö ilmamäärämittari osaa korjata/lisätä tarpeeksi jos painetta nostetaan kohtalaisen paljon ?

        Eli joudutaanko silloin muuttamaan ECU:n softaa niin että se syöttää lisää polttoainetta ?


      • amislikka
        Arwizon kirjoitti:

        Aivan, on mutta miksi sitten "lastuttamisessa" lisätään joskus myös polttoaineen syöttöä ?

        Eikö ilmamäärämittari osaa korjata/lisätä tarpeeksi jos painetta nostetaan kohtalaisen paljon ?

        Eli joudutaanko silloin muuttamaan ECU:n softaa niin että se syöttää lisää polttoainetta ?

        Polttoaineen syöttöä säädellään kaasupolkimella.

        Säätimet, ilmamassamittarit ym huolehtivat vain siitä, että syöttö ei mene suuremmaksi kuin palamiseen tarvittavaa ilmaa on saatavilla ja että kone ei mene ylikierroksille.


    • dieselheppu

      Polttoaineen lisäys dieselin tehon kasvussa on tietysti välttämätön. Siitä tulee lisäpotku eikä ilmasta.
      Dieselin polttoprosessiin voidaan lisätä myös pelkästään polttoainetta, jolloin teho kasvaa mutta savutus lisääntyy.
      Ilmaa on normaalisti dieselpalamisessa ylimäärin, mutta kun polttoainemäärä kasvaa, alkaa savutus. Periaatteessa kaikki savutus pakoputkesta on huonosti tapahtuneen palamisprosessin tulosta.
      Sähköissti ohjattu diesel lisää polttoaineen määrää siksi että ahtopaineen noustessa ilmaa imetään enemmän ilmamassamittarin läpi ja elektroniikka pysty ytämän tiedon perusteella ruiskuttamaan enemmän.
      Ilmamassamittarin tehtävänä on viime kädessä rajoittaa maksimimäärää siten että savutusta ei tapahdu, eli kaasutettaessa ruiskutettua määrää ei nosteta suuremmaksi ennenkuin ahdin alkaa nostaa painetta (= ilmaa alkaa mennä moottoriin enemmän).

      • Arwizon

        Eli nykyaikaisessa dieselissä nostettaessa ahtopainetta nostetaan samalla polttoaineensyöttöä koska ilmamäärämittari reagoi kasvavaan ilmamäärään (paine nouseee -> tuotto nousee tiettyyn pisteseen saakka -> ilmamäärä nousee -> polttoainemäärää lisätään -> teho nousee ?)

        Ja jos auto ei vielä savuta niin sitten voidaan ECU:n ohjelmoinnilla lisätä polttoainetta vielä hieman ?

        Kiitos kaikille asiallisista vastauksista !


      • n.n.
        Arwizon kirjoitti:

        Eli nykyaikaisessa dieselissä nostettaessa ahtopainetta nostetaan samalla polttoaineensyöttöä koska ilmamäärämittari reagoi kasvavaan ilmamäärään (paine nouseee -> tuotto nousee tiettyyn pisteseen saakka -> ilmamäärä nousee -> polttoainemäärää lisätään -> teho nousee ?)

        Ja jos auto ei vielä savuta niin sitten voidaan ECU:n ohjelmoinnilla lisätä polttoainetta vielä hieman ?

        Kiitos kaikille asiallisista vastauksista !

        Tässä on nyt kuitenkin menty vähän asian ohi ja on jäänyt huomaamatta että turbo vähentää imupuolen vastusta ja lisää näin tehoa vaikkei pumpulle tehtäisi mitään. Turbon vastus pakopuolella ei juuri vaikuta sillä se toimii impulsilla, eikä näin juuri aiheuta vastusta.


        Itse laitoin aikanaan 702 Valmetin koneeseen turbon ilman mitään säätöjä pumppuun. Kulutus laski hiukan mutta selvästi ja teho parani huomattavasti. Myös ala-alueen vääntö parani paljon, vaikken heti keksi miksi.


      • dieselheppu
        n.n. kirjoitti:

        Tässä on nyt kuitenkin menty vähän asian ohi ja on jäänyt huomaamatta että turbo vähentää imupuolen vastusta ja lisää näin tehoa vaikkei pumpulle tehtäisi mitään. Turbon vastus pakopuolella ei juuri vaikuta sillä se toimii impulsilla, eikä näin juuri aiheuta vastusta.


        Itse laitoin aikanaan 702 Valmetin koneeseen turbon ilman mitään säätöjä pumppuun. Kulutus laski hiukan mutta selvästi ja teho parani huomattavasti. Myös ala-alueen vääntö parani paljon, vaikken heti keksi miksi.

        Ei kaikki turbot toimi impulssiahtamisella.
        Esim suurin osa turbodieselhenkilöautoista toimii tasapaineahtamisella.
        Varsinaiset impulssiahtotapaukset ovat raskaasta kalustosta, ja aina kun ahtopainetta synnytettään, on pakopuolella ympäröivää ilmanpainetta suurempi paine. Menisin sanomaan että liki ahtopaineen suuruinen tai jopa hieman yli. En ole mitannut mutta laskelmissa käytetään paineen pudotusta turbiinisiivessä oletuksena.


      • n.n.
        dieselheppu kirjoitti:

        Ei kaikki turbot toimi impulssiahtamisella.
        Esim suurin osa turbodieselhenkilöautoista toimii tasapaineahtamisella.
        Varsinaiset impulssiahtotapaukset ovat raskaasta kalustosta, ja aina kun ahtopainetta synnytettään, on pakopuolella ympäröivää ilmanpainetta suurempi paine. Menisin sanomaan että liki ahtopaineen suuruinen tai jopa hieman yli. En ole mitannut mutta laskelmissa käytetään paineen pudotusta turbiinisiivessä oletuksena.

        Turbolla ajelee ilman äänenvaimennintakin. Koska ääni on selvästi vaimentunut turbossa, on se siis tullut osin käytettyä energiaksi.
        Noita vastapaineita voisi kyllä joku mittailla ihan käytännössä. Valmistajat eivät juuri näytä jakavan niistä tietoa.


    • inkeri m.

      Kuten aiemminkin tuli jo selville, jos (varsinkin mek.pumpuilla) polttoaineensyöttö on suurempi kuin mitä polttoilman määrä mahdollistaa täydelliseen palamiseen, niin ilman lisääminen tehostaa palamista -> teho kasvaa. Muutenkin ahdon lisääminen parantaa kaasujen vaihtoa.

      CDI-koneissa ilma määrä mitataan ja polttoaineen syöttö suhteutetaan siihen. Jos ei aikaisemmalla ahdolla päästy ns. käyrän päähän asti, niin lisä ilma antaa myös lisää polttoainetta --> teho kasvaa.

      "lastu" ja ohjelmallisissa virityksissä yleensä tätä syöttökäyrää (ilman ja polttoaineen suhdetta) mulkataa ja saadaan lisää tehoa. Tehtaiden alkup. käyrissä ei syötetä polttoainetta ilman suhteessa läheskään maksimi määriä savutusten, moottorin kestävyyden yms. syiden johdosta eli koneet käy ns. yli-ilmalla. Pelkästään syöttökäyrää jyrkentämällä saadaan lisää tehoa ja kun syötetään enemmän polttoainetta niin pakokaasujen määräkin kasvaa jolloin usein myös turbo saa lisää voimaa ja ahtopainekin kasvaa ja ollaan positiivisessa kierteessä. raja tulee tietenkin vastaa kaasujen vaihdossa ja polttoaineen syöttömäärässä vakio kaluilla.

      Oma 530d viritettiin ohjelmaa mulkkaamalla. Dynottiin ennen ja jälkeen muutoksen. Autolla oli ajettu 277tkm ja tallella oli 178hp, 388nm joka muuttui 241hp, 552nm. Ongelmana on vieläkin kaasumäärien kasvun johdosta turbon sakkaaminen kun ajaa luukku auki maksimi nopeuksia. Tod.näköisesti sakkaa pakopuolelta kun ei vaan pakoputki ei pysty poistamaan kaasuja tarpeeksi tehokkaasti. Jos haluais maksimoida tehoja niin lisää tulisi hieman uudella pakoputkella ja paranisi entisestää kun uusis vielä imuputkistotkin vaikka pitäiskin vielä alkup. turbon.

      • pera

        Missä käytit bemarin ohjelmoitavana?

        kiitos jos viitsit vastata.


    • Hdi jumpy

      Missä on HDI koneen ahtopaine anturi ja onko useampia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1552
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1502
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      224
      1236
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      326
      1085
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      166
      1064
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      309
      1024
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1016
    Aihe