Kysytäämpä tätäkin.
Jos haluan erota osakeyhtiön hallituksesta, ilmoitan siitä tietenkin kirjallisesti oikealle taholle, vaikka toimitusjohtajalle.
Hänen kuuluu ilmoittaa tämä tieto kaupparekisteriin, jotta tiedot ovat oikeat.
Jos hän kuitenkin laiminlyö velvollisuutensa tai tekee sen myöhässä niin nimeni jää kummittelemaan kaupparekisteriin.
Tällä perusteella minua voidaan syyttää tulevaisuudessa vaikka mistä.
Mitenkä voi jälkikäteen todistaa, että on eronnut hallituksesta jos ilmoitus on tehty vaikka 10kk myöhässä. Riittääkö siitä todisteeksi se paperi jolla ero on ilmoitettu. Ja millä sen voi todistaa, että sitä ei ole tehty jälkikäteen harhautusmielessä.
Hallituksen jäsenyydestä eroaminen
15
9131
Vastaukset
- myös tietää
eli kertokaa joku ihmeessä.
- 'Emäntä neuvoo*
Sinuna tekisin niin, että marssisin itse suoraan Kaupparekisterivirastoon ja poistaisin itse omat tietoni tältä osin ko. rekisteristä.
Tiedän, että se ei ole sinun velvollisuutesi, mutta varma keino se on.
Näin on moni tehnyt ja asia ei jää vaivaamaan mieltäsi. - jurristi
Jos olet asianmukaisesti eronnut hallituksesta, niin tietyt vastuut päättyvät silloin siihen sillä eropaperlla. Mutta osakeyhtiön hallituksen jäsen on vastuussa muutosilmoituksen tekemisestä kaupparekisteriin, mikä on tavallaan toinen jutttu. Jos rekisterissä oleva virhe aiheuttaa kolmannelle osapuolelle vahinkoa, olet vastuussa siitä. Siksi kannattaa itse ilmoittaa erostaan myös kaupparekisteriin.
- Potkulauta
Oy:n hallituksen jäsen voi erota kesken toimikauden tehtävästään ilmoittamalla siitä hallitukselle.
Käytännössä hallituksen puheenjohtajalle.
Eroilmoitukseen kirjoitat eroavasi hallituksen jäsenyydestä tästä päivästä lukien. Muista allekirjoittaa ilmoitus. Syytä sinun ei tarvitse ilmoittaa ja voit lähettää erokirjeesi postissa.
Kun et ole kirjeesi päiväyksen jälkeen vastuussa hallituksen jäsenen tehtävistä, niin mitkään vastuut sinua ei enää sido.- Hallitus aktiivi
eroilmoituksen on allekirjoittanut vain hallituksen puheenjohtaja, siis laadin itse eroilmoituksen ja peedän häneltä allekirjoituksen.
Onko tämä yhtä pätevä vai pätevämpi todiste, sillä näin puheenjohtaja myöntää itse saaneensa ilmoituksen erosta. - Torkkeli
Hallitus aktiivi kirjoitti:
eroilmoituksen on allekirjoittanut vain hallituksen puheenjohtaja, siis laadin itse eroilmoituksen ja peedän häneltä allekirjoituksen.
Onko tämä yhtä pätevä vai pätevämpi todiste, sillä näin puheenjohtaja myöntää itse saaneensa ilmoituksen erosta.sillä osakeyhtiölaki sanoo vain että eroilmoitus on päivättävä ja allekirjoitettava. Siinä ei oteta suoraa kantaa siihen kenen tämä ilmoitus on allekirjoitettava.
Se tietenkin on otettava huomioon mihin sanamuotoon ilmoitus on laadittu.
Minä herra X ilmoitan eroavani Y Oy:n hallituksen jäsenyydestä tällä päivämäärällä. Paikka aika
Ja tähän halliksen puheenjohtajan allekirjoitus, niin homma on selvä. Itse sinun ei ole tässä tapauksessa pakko ilmoitusta allekirjoittaa.
Pääasia on että ilmoituksen on allekirjoittanut ainakin sellainen henkilö jolle ilmoitus on annnettava, esimerkiksi juuri hallituksen puheenjohtajalle.
Näin voit ainakin olla varma, että hallituksen puheenjohtajalla on tieto erostasi. - jurristi
Onko tämä yhtä pätevä vai pätevämpi todiste, sillä näin puheenjohtaja myöntää itse saaneensa ilmoituksen erosta.Eroava allekirjoittaa ja päivää eroilmoituksen. Viestin todistettavasti toimittamiseen on käytössä tavanomaiset keinot joita ovat esim. haastemiehen käyttö, kirjattu kirje, vastaanottajan ilmoitus siitä, että on eroilmoituksen saanut ja kirjaaminen hallituksen pöytäkirjaan.
Jos ilmoituksia tekee kaksi samansisältöistä, niin toiseen voi pyytää vastaanottajan allekirjoituksen. - Hallitus aktiivi
jurristi kirjoitti:
Eroava allekirjoittaa ja päivää eroilmoituksen. Viestin todistettavasti toimittamiseen on käytössä tavanomaiset keinot joita ovat esim. haastemiehen käyttö, kirjattu kirje, vastaanottajan ilmoitus siitä, että on eroilmoituksen saanut ja kirjaaminen hallituksen pöytäkirjaan.
Jos ilmoituksia tekee kaksi samansisältöistä, niin toiseen voi pyytää vastaanottajan allekirjoituksen.kun hallituksenpuheenjohtajalta on pyydetty allekirjoitus eroilmoitukseen, vastaanottajan ilmoitus siitä että hän on saanut tiedon pyydetystä erosta. Tämän lisäksi ei tarvita erillistä eroilmoitusta, jonka hallituksenjäsen allekirjoittaa. Tilannehan voi olla se että sovitaan ensin suullisesti erosta, jonka puheenjohtaja varmentaa allekirjoittamallaan asiakirjalla, jonka toimittaa eroavalle jäsenelle..
Tätä tiedoksi saantoa ei mielestäni ole eroavanjäsenen pakko allekirjoittaa. Vaikkakin se tietenkin varmentaa sen että ero on molemminpuolisesti tiedossa.
Jos näin on menetelty, niin tarkoittaako tämä muka sitä että ero hallituksesta ei ole tullut muka milloinkaan lainvoimaiseksi, vaikka tieto erosta on selvästi ja todistettavasti ilmoitettu oikealle taholle. Tarkoitan siis sitä jos eroava ei itse allekirjoita eroilmoitusta vaan sen tekee vain puheenjohtaja jolle asia on ilmoitettu.
Onkohan tälläistä pulmaa koskaan ratkottu missään oikeus asteessa. - Potkulauta
kun hallituksenpuheenjohtajalta on pyydetty allekirjoitus eroilmoitukseen, vastaanottajan ilmoitus siitä että hän on saanut tiedon pyydetystä erosta. Tämän lisäksi ei tarvita erillistä eroilmoitusta, jonka hallituksenjäsen allekirjoittaa. Tilannehan voi olla se että sovitaan ensin suullisesti erosta, jonka puheenjohtaja varmentaa allekirjoittamallaan asiakirjalla, jonka toimittaa eroavalle jäsenelle..
Tätä tiedoksi saantoa ei mielestäni ole eroavanjäsenen pakko allekirjoittaa. Vaikkakin se tietenkin varmentaa sen että ero on molemminpuolisesti tiedossa.
Jos näin on menetelty, niin tarkoittaako tämä muka sitä että ero hallituksesta ei ole tullut muka milloinkaan lainvoimaiseksi, vaikka tieto erosta on selvästi ja todistettavasti ilmoitettu oikealle taholle. Tarkoitan siis sitä jos eroava ei itse allekirjoita eroilmoitusta vaan sen tekee vain puheenjohtaja jolle asia on ilmoitettu.
Onkohan tälläistä pulmaa koskaan ratkottu missään oikeus asteessa.Omaa eroamiskirjettä ei tarvitse kenenkään muun varmistaa, todistaa tai allekirjoittaa. Pääasia on, että päiväät sen ja otat siitä ennen toimittamista itsellesi kopion.
Tavallinen kirje riittää eroilmoituksen perille toimittamiseen. - Hallitus aktiivi
Potkulauta kirjoitti:
Omaa eroamiskirjettä ei tarvitse kenenkään muun varmistaa, todistaa tai allekirjoittaa. Pääasia on, että päiväät sen ja otat siitä ennen toimittamista itsellesi kopion.
Tavallinen kirje riittää eroilmoituksen perille toimittamiseen.Jospa tilanne on se, että kiista tilanteessa löytyy vain hallituksen puheenjohtajan allekirjoittama ilmoitus siitä että hän on tietoinen erosta, mutta varsinaista erokirjettä jonka eroava on allekirjoittanut ei löydy enää mistään.
Puheenjohtajahan on voinut kadottaa kirjeen ja kopiokin saattaa olla hukassa tai unohtunut ottaa.
Tälläisessä tilanteessa ero ei siis ole astunut voimaan koska osa tarvittavista todisteista puuttuu - Potkulauta
Jospa tilanne on se, että kiista tilanteessa löytyy vain hallituksen puheenjohtajan allekirjoittama ilmoitus siitä että hän on tietoinen erosta, mutta varsinaista erokirjettä jonka eroava on allekirjoittanut ei löydy enää mistään.
Puheenjohtajahan on voinut kadottaa kirjeen ja kopiokin saattaa olla hukassa tai unohtunut ottaa.
Tälläisessä tilanteessa ero ei siis ole astunut voimaan koska osa tarvittavista todisteista puuttuuOsoita erokirjeesi Oy:n hallituksen kokoukselle ja lähetä se saantitodistuksella. Tällöin olet varma, että erosi todetaan hallituksen kokouksessa ilmoitusasiana ja se jää pöytäkirjaan merkintänä.
- jurristi
kun hallituksenpuheenjohtajalta on pyydetty allekirjoitus eroilmoitukseen, vastaanottajan ilmoitus siitä että hän on saanut tiedon pyydetystä erosta. Tämän lisäksi ei tarvita erillistä eroilmoitusta, jonka hallituksenjäsen allekirjoittaa. Tilannehan voi olla se että sovitaan ensin suullisesti erosta, jonka puheenjohtaja varmentaa allekirjoittamallaan asiakirjalla, jonka toimittaa eroavalle jäsenelle..
Onkohan tälläistä pulmaa koskaan ratkottu missään oikeus asteessa.Lain mukaan osakeyhtiön hallituksen jäsenen on allekirjoitettava eroilmoituksensa. Ellei tällaista paperia ole, niin ei ole eroakaan.
Jos kuvaamasi menettely olisi mahdollinen, niin silloin hallituksen puheenjohtaja voisi erottaa kenet tahansa hallituksen jäsenen sanomalla, että erosta on sovittu suullisesti ja että hallituksen puheenjohtaja on vahvistanut eron omalla allekirjoituksellaan. - jurristi
Jospa tilanne on se, että kiista tilanteessa löytyy vain hallituksen puheenjohtajan allekirjoittama ilmoitus siitä että hän on tietoinen erosta, mutta varsinaista erokirjettä jonka eroava on allekirjoittanut ei löydy enää mistään.
Tälläisessä tilanteessa ero ei siis ole astunut voimaan koska osa tarvittavista todisteista puuttuuTällaisessa tilanteessa tehtäisiin vapaa todisteharkinta, jolloin viimekädessä oikeus päättäisi, onko paperi vain kadonnut vai onko ero tekaistu, mietittyään kaikkia asiaan vaikttavia seikkoja mm. olosuhteita.
- Hallitus aktiivi
jurristi kirjoitti:
Lain mukaan osakeyhtiön hallituksen jäsenen on allekirjoitettava eroilmoituksensa. Ellei tällaista paperia ole, niin ei ole eroakaan.
Jos kuvaamasi menettely olisi mahdollinen, niin silloin hallituksen puheenjohtaja voisi erottaa kenet tahansa hallituksen jäsenen sanomalla, että erosta on sovittu suullisesti ja että hallituksen puheenjohtaja on vahvistanut eron omalla allekirjoituksellaan.asianmukaiset ilmoitukset löytyvät, mutta ne on vain jätetty merkitsemättä rekisteriin sen henkilön puolesta joka on asian luvannut hoitaa.
Tällöinhän rekisterissä virheellistä tietoa, ja tämä taas voi tuoda voi johtaa seuraamuksiin jos voidaan todistaa että väärät tiedot aiheuttaneet vahinkoa jollekin.
Sellaista tilannetta en kuitenkaan osaa kuvitella että, jollekin voisi aiheutua taloudellista vahinkoa tästä, vai voiko - jurristi
asianmukaiset ilmoitukset löytyvät, mutta ne on vain jätetty merkitsemättä rekisteriin sen henkilön puolesta joka on asian luvannut hoitaa.
Tällöinhän rekisterissä virheellistä tietoa, ja tämä taas voi tuoda voi johtaa seuraamuksiin jos voidaan todistaa että väärät tiedot aiheuttaneet vahinkoa jollekin.
Sellaista tilannetta en kuitenkaan osaa kuvitella että, jollekin voisi aiheutua taloudellista vahinkoa tästä, vai voikoOsakeyhtiössä hallitus vastaa merkinnöistä.
Eronnut jäsen ei siis enää vastaa edes rekisterimerkinnän tekemisestä, kun ei enää ole hallituksen jäsen.
Väärä merkintä voi kuitenkin aiheuttaa eronneelle jäsenelle paljonkin harmia mm. kutsuja poliisikuulusteluihin ym ym ja siksi eronnut jäsen voi varmistaa rekisterimerkinnän oikeellisuudesta ilmoittamalla asiasta itse kaupparekisteriin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1625355Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432615- 1562212
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1551264Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321223Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne21917