Äiti mukana synnytyksessä

Tripla mummi

Tänään tyttäreni synnytti suloisen pienen tyttö vauvan ja minä sain olla mukana.Kokemus oli uskomaton.Olen kiitollinen ja ylpeä tyttärestäni, kun hän salli minun päästä mukaan.Olen myös varma, että tämä kokemus lujittaa sidettä uuteen lapsenlapseeni sekä myös tyttäreeni.Rohkeutta teille,äidit,jotka harkitsevat tai ovat menossa mukaan synnytykseen,vakuutan että se kannattaa.

32

4451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuleekin, että ihan äitiä

      pyydetty mukaan synnytyssaliin ... voin kuvitella millainen persoonallisuus olet, mutta jääköön sanomatta!

    • Sivusta seuraaja

      Ystäväni otti äippänsä toiseen synnytykseensä mukaan. Mies jäi kotiin pienen lapsen kanssa. Oli ollut hieno kokemus kummallekin, varsinkin äidille.

      • omaa äitiäni mukaan

        synnytykseen! Tai sellaiset ihmiset varmaan ottaa, keneltä ei ole koskaan napanuora katkennut omaan äitiinsä ja ketkä päästävät oman äitinsä huseeraamaan omissa asioissaa ja perheensä asioissa, sekoittaen näin pakkaa pahanpäiväisesti. Eli heillä on dominoivat äidit.


      • hah...
        omaa äitiäni mukaan kirjoitti:

        synnytykseen! Tai sellaiset ihmiset varmaan ottaa, keneltä ei ole koskaan napanuora katkennut omaan äitiinsä ja ketkä päästävät oman äitinsä huseeraamaan omissa asioissaa ja perheensä asioissa, sekoittaen näin pakkaa pahanpäiväisesti. Eli heillä on dominoivat äidit.

        Minulla oli ensimmäisessä synnytyksessä äitini mukana. Olihan hänellä asiasta enemmän kokemusta kuin minulla silloin, toisin on nyt. Eipähän äitini kyllä mikään dominoiva ole tai puuttuisi perheeni asioihin! Älä puhu asioista joista et tiedä...


      • en ottanut
        omaa äitiäni mukaan kirjoitti:

        synnytykseen! Tai sellaiset ihmiset varmaan ottaa, keneltä ei ole koskaan napanuora katkennut omaan äitiinsä ja ketkä päästävät oman äitinsä huseeraamaan omissa asioissaa ja perheensä asioissa, sekoittaen näin pakkaa pahanpäiväisesti. Eli heillä on dominoivat äidit.

        Minusta äidin ottaminen mukaan kertoo hyvistä väleistä ja luottamuksesta. Yksi kaverini otti äitinsä mukaan ja olivat tyytyväisiä molemmat. Jotkuthan ottavat muutenkin mieluummin doulan kuin miehensä. Naisella on kuitenkin yleensä toisenlaista kokemusta kuin tulevalla isällä ja hän saattaa osata tukea paremmin. Itse en kuitenkaan ottaisi omaa äitiäni mukaan. Olen liian "ujo" siihen.


      • voisi kuvitella
        en ottanut kirjoitti:

        Minusta äidin ottaminen mukaan kertoo hyvistä väleistä ja luottamuksesta. Yksi kaverini otti äitinsä mukaan ja olivat tyytyväisiä molemmat. Jotkuthan ottavat muutenkin mieluummin doulan kuin miehensä. Naisella on kuitenkin yleensä toisenlaista kokemusta kuin tulevalla isällä ja hän saattaa osata tukea paremmin. Itse en kuitenkaan ottaisi omaa äitiäni mukaan. Olen liian "ujo" siihen.

        ottavani äitiäni mukaan synnytykseen vaikka haluaisinkin kokeneemman ihmisen läsnäoloa. Äitini aiheutti lapsuudessani muutamia "traumoja" minulle esim. jättämällä kertomatta esim. kuukautisista. Kun ne sitten alkoivat antoi vain 2 cm:n paksuisen siteen ja sanoi, että sullo housuihin...Olin vasta 11-vuotias...Samoin seksistä ei ikinä ole keskusteltu millään tasolla...

        Eipä huvita nytkään ottaa äitiä mukaan raskauteeni liittyviin asioihin saati synnytykseen. Mieheni onneksi tulee tuekseni kun aika koittaa ja on ollut koko raskausajan mukanani henkisesti ja fyysisesti.

        Toivottavasti minusta tulee avoimempi äiti.


    • ...

      JOS ÄITI ON MUKANA SYNNYTYKSESSÄ, NIIN SE EI TARKOITA ETTÄ JOTENKIN "ÄIDIN HELMOISSA" VIELÄ!! ON MONIA ERI SYITÄ MIKSI ÄITI ON MUKANA!! HEI HALOO DORKAT!! MIKÄ PAKKO SE ON JUURI LAPSEN ISÄ OLLA?! TÄMÄ EI VÄLTTÄMÄTTÄ EDES OLE MAHDOLLISTA!! ONKO KENELLÄKÄÄN TULLUT MIELEEN ETTÄ LAPSEN ISÄ ON ESIM. VOINUT KUOLLA ODOTUSAIKANA?! kuten meillä on käynyt... :( JA ÄITINI OLI SIKSI MUKANA SYNNÄRILLÄ. JA TÄMÄ ON VAIN YKSI ESIMERKKI MUTTA TÄÄLLÄ EI AJATELLA MITÄ SANOTAAN!
      itse olen 20v enkä tosiaan vanhempieni nurkissa tms..

      • huutaa!

        Ei vaikuta tuollainen kovin aikuismaiselta käyttäytymiseltä.


      • odes-

        Itse vielä odotan esikoistani mutta äitini on luvannut tulla synnytykseen.
        Lapsen isää kun ei kiinosta koko lapsi.
        Mielummin olen sielä synnyttämässä jonkun tutun ja luotettavan ihmisen kanssa kuin yksin.
        Kyllä ottaisin mieheni mukaan jos vain tälläinen olisi! Ihmiset todella voisivat miettiä ennen kuin sanovat!! Eli munkaan kohdalla ei todellakaan ole kyse siitä että olisin vielä riippuvainen äidistäni! Ei vain ole muuta vaihtoehtoa (yksin olo olisi mutta sitä en halua.)


      • saisi
        huutaa! kirjoitti:

        Ei vaikuta tuollainen kovin aikuismaiselta käyttäytymiseltä.

        huutaa? Sattuiko korviin? Täällä on kyllä niin umpinaisia ihmisiä, ettei kenellekään kelpaa mikään ja vain todella harvat ovat toisten puolesta iloisia. On varmaan mukava alkuperäisenkin lukea noita typeriä vastauksia, eipä varmaan tee mieli uudestaan ilostaan kirjoitella tänne. Kyllä tekis minunkin mieli huutaa kun täällä niin paljon näitä ahdasmielisiä ihmisiä on! Luulisi ihmisten osaavan miettiä mitä kirjoittelee!


      • synnärillä yksin
        odes- kirjoitti:

        Itse vielä odotan esikoistani mutta äitini on luvannut tulla synnytykseen.
        Lapsen isää kun ei kiinosta koko lapsi.
        Mielummin olen sielä synnyttämässä jonkun tutun ja luotettavan ihmisen kanssa kuin yksin.
        Kyllä ottaisin mieheni mukaan jos vain tälläinen olisi! Ihmiset todella voisivat miettiä ennen kuin sanovat!! Eli munkaan kohdalla ei todellakaan ole kyse siitä että olisin vielä riippuvainen äidistäni! Ei vain ole muuta vaihtoehtoa (yksin olo olisi mutta sitä en halua.)

        joudu olemaan muutenkaan. Anteeksi vaan, mutta minä en ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat mammansa mukaan synnytyssaliin! Joku raja sentään pitää jossain olla. Pian otetaan vanhemmat mukaan eka kerralla pitelemään jalkaakin, kun neitsyys/poikuus menetetään.


      • verrata
        synnärillä yksin kirjoitti:

        joudu olemaan muutenkaan. Anteeksi vaan, mutta minä en ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat mammansa mukaan synnytyssaliin! Joku raja sentään pitää jossain olla. Pian otetaan vanhemmat mukaan eka kerralla pitelemään jalkaakin, kun neitsyys/poikuus menetetään.

        synnytystä ja seksiä toisiinsa!


      • odes-
        synnärillä yksin kirjoitti:

        joudu olemaan muutenkaan. Anteeksi vaan, mutta minä en ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat mammansa mukaan synnytyssaliin! Joku raja sentään pitää jossain olla. Pian otetaan vanhemmat mukaan eka kerralla pitelemään jalkaakin, kun neitsyys/poikuus menetetään.

        mutta eipä nuo kätilöt sielä hirvesti ole ennen ponnistusvaihetta. Eli yksin sielä joutuisi avautumisvaiheessa olemaan. (Kyllähän kätilö tulee tarkastelemaan tilannetta mutta ei sielä koko päivää seurana istu.)
        Ja eipä ne kätilöt ja lääkärit tiedä mun elämästä yhtään mitään eli äiti siinä mukana pitää paremmin seuraa kuin ne.
        Vielä lisätäkseni jos mulla olisi ikää enemmän niin ehkä en äitiä mukaan ottaisi. Kaikki kaveritkin kuitenkin on alaikäisiä, eikä heitä mukaan synnyttämään saa ottaa niin ainoa vaihtoehto on siis oma äiti.
        Ja tosiaan aika paskamaista alkaa vertaamaan synnytystä ja seksiä toisiinsa!
        Kirjoituksistasi saa helposti käsityksen että et oman äitisi kanssa ole pahemmin väleissä tms. Katkera kirjoitustapa kertoo siispä aika paljon...


      • on omaan äitiini.
        odes- kirjoitti:

        mutta eipä nuo kätilöt sielä hirvesti ole ennen ponnistusvaihetta. Eli yksin sielä joutuisi avautumisvaiheessa olemaan. (Kyllähän kätilö tulee tarkastelemaan tilannetta mutta ei sielä koko päivää seurana istu.)
        Ja eipä ne kätilöt ja lääkärit tiedä mun elämästä yhtään mitään eli äiti siinä mukana pitää paremmin seuraa kuin ne.
        Vielä lisätäkseni jos mulla olisi ikää enemmän niin ehkä en äitiä mukaan ottaisi. Kaikki kaveritkin kuitenkin on alaikäisiä, eikä heitä mukaan synnyttämään saa ottaa niin ainoa vaihtoehto on siis oma äiti.
        Ja tosiaan aika paskamaista alkaa vertaamaan synnytystä ja seksiä toisiinsa!
        Kirjoituksistasi saa helposti käsityksen että et oman äitisi kanssa ole pahemmin väleissä tms. Katkera kirjoitustapa kertoo siispä aika paljon...

        Lämpimät ja läheiset. Vanhempi olen kylläkin kuin sinä!

        Jos olet kerran ala-ikäinen, niin sinultahan pitäisi tuo synnytyskin sujua kuin leikiten, joten sitä ei kannata pelätä. Naiset/tytöt ovat muutenkin hedelmällisimmillään 18-25 -vuotiaina ja eräs gynekologi tuttavani kertoi, että 18-vuotiaat ovat parhaita synnyttäjiä ... melko nopeasti ja kohtuu kivuttomasti synnytys luonnistuu, ja luonnollisella tavalla. Ala-ikäisyytesi huomioonottaen on ehkä hyvä, että äitisi on mukana.


      • Masri
        odes- kirjoitti:

        mutta eipä nuo kätilöt sielä hirvesti ole ennen ponnistusvaihetta. Eli yksin sielä joutuisi avautumisvaiheessa olemaan. (Kyllähän kätilö tulee tarkastelemaan tilannetta mutta ei sielä koko päivää seurana istu.)
        Ja eipä ne kätilöt ja lääkärit tiedä mun elämästä yhtään mitään eli äiti siinä mukana pitää paremmin seuraa kuin ne.
        Vielä lisätäkseni jos mulla olisi ikää enemmän niin ehkä en äitiä mukaan ottaisi. Kaikki kaveritkin kuitenkin on alaikäisiä, eikä heitä mukaan synnyttämään saa ottaa niin ainoa vaihtoehto on siis oma äiti.
        Ja tosiaan aika paskamaista alkaa vertaamaan synnytystä ja seksiä toisiinsa!
        Kirjoituksistasi saa helposti käsityksen että et oman äitisi kanssa ole pahemmin väleissä tms. Katkera kirjoitustapa kertoo siispä aika paljon...

        Kyllä jotain häpyä pitää olla!! Itse en edes harkitsisi oman äitini raahaamista synnytykseenkin mukaan, sinne nyt katsomaan minua rakko revällä!! Hirveää!!! Ihan luonnotonta.


      • vanhemmat ovat vanhempia
        verrata kirjoitti:

        synnytystä ja seksiä toisiinsa!

        eivätkä kavereita, joita otetaan mukaan synnärille! Ala-ikäiset asia erikseen.


      • sinne katselee, paitsi
        Masri kirjoitti:

        Kyllä jotain häpyä pitää olla!! Itse en edes harkitsisi oman äitini raahaamista synnytykseenkin mukaan, sinne nyt katsomaan minua rakko revällä!! Hirveää!!! Ihan luonnotonta.

        henkilökunta! :) ... miesten halut voi mennä, jos kurkkii sinne! No, ei vaan ...


      • kenenkään
        Masri kirjoitti:

        Kyllä jotain häpyä pitää olla!! Itse en edes harkitsisi oman äitini raahaamista synnytykseenkin mukaan, sinne nyt katsomaan minua rakko revällä!! Hirveää!!! Ihan luonnotonta.

        äiti tyttönsä värkkiä siellä on vahtaamassa! enkä usko jos sttuu vilauksen näkemäänkin niin ajattelee sen enempää, eiköhän siin tilantees ole ihan muut ajatukset kuin oman tyttärensä värkki! ja ei se siel kätilöhommissa ole vaan pääpuolessa


      • kenenkään
        Masri kirjoitti:

        Kyllä jotain häpyä pitää olla!! Itse en edes harkitsisi oman äitini raahaamista synnytykseenkin mukaan, sinne nyt katsomaan minua rakko revällä!! Hirveää!!! Ihan luonnotonta.

        äiti tyttönsä värkkiä siellä on vahtaamassa! enkä usko jos sttuu vilauksen näkemäänkin niin ajattelee sen enempää, eiköhän siin tilantees ole ihan muut ajatukset kuin oman tyttärensä värkki! ja ei se siel kätilöhommissa ole vaan pääpuolessa


      • pii
        kenenkään kirjoitti:

        äiti tyttönsä värkkiä siellä on vahtaamassa! enkä usko jos sttuu vilauksen näkemäänkin niin ajattelee sen enempää, eiköhän siin tilantees ole ihan muut ajatukset kuin oman tyttärensä värkki! ja ei se siel kätilöhommissa ole vaan pääpuolessa

        kenet synnytykseen haluaa... Mitä se muille kuuluu? Jos minun mieheni ei olisi halunnut tai päässyt mukaan, olisin pyytänyt äitiäni. Se siitä. Mielummin lapsen mummo, kuin joku kaveri.


      • Anonyymi
        Masri kirjoitti:

        Kyllä jotain häpyä pitää olla!! Itse en edes harkitsisi oman äitini raahaamista synnytykseenkin mukaan, sinne nyt katsomaan minua rakko revällä!! Hirveää!!! Ihan luonnotonta.

        En mäkään äitiä olisi mukaan ottanut. Synnytin 22vuotiaana. Lapsen isä oli mukana tukemassa ja oli turvallinen olo vaikka jalkoja revitään enemmän ja enemmän auki japitää puskee samaa aikaa vauvaa ulos.


      • Anonyymi
        synnärillä yksin kirjoitti:

        joudu olemaan muutenkaan. Anteeksi vaan, mutta minä en ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat mammansa mukaan synnytyssaliin! Joku raja sentään pitää jossain olla. Pian otetaan vanhemmat mukaan eka kerralla pitelemään jalkaakin, kun neitsyys/poikuus menetetään.

        Jos sinä et ymmärrä, se kertoo sinusta ja suhteestasi äitiisi. Jos aloittajalle äiti on se henkilö ,johon voi tukeutua tiukassa paikassa, se on ok.
        Ja jos vaikka raskaaksi tullaan lyhyen tuttavuuden jälkeen, saattaa puoliso olla vielä aika vieras. Varmaan äiti on tutumpi ja turvallisempi.


    • Tripla mummi

      Olen hämmästynyt niin monista kielteisistä viesteistä,joita luin.En ymmärrä,miksi ihmiset pitävät syntymää niin "kummallisena" tapahtumana. Onhan se yksi maailman vanhimmista asioita, samoin kuin kuolema.Nyky yhteiskunta vain haluaa nämä tapahtumat "piilottaa" sairaalaan.Joskus muinoin (eikä niin kovin monta vuosikymmetä sitten)lapset synnytettiin saunassa ja kuka muu siellä oli auttamassa kuin äiti.Minä,sekä tyttäreni, koimme asian tosi positiivisena.En suinkaan ollut alapäässä katsomassa syntymää, vaan olin tyttäreni pääpuolella.Sain leikata napanuoran ja se oli minusta tosi upea kokemus. Olin myös tukena kipujen aikana, koska kätilö ei ollut siellä koko aikaa.Olen edelleen sitä mieltä, että jos äiti haluaa ja jos tytär pyytää,niin kannattaa mennä mukaan. Se on niin mahtava kokemus, ettei sitä voi sanoin kuvata.

      • mielipide 40+2

        no höhhöh..en kyllä voi ymmärtää miksi näin iloiseen asiaan ja viestiin vastataan noi negatiivisesti takas ja mitä se kenellekkään muulle kuuluu kenet joku toinen ottaa synnytykseen mukaan, sinnehän kuuluisi ottaa tukihenkilö kenet kukakin itse haluaa ja kuka tuntuu luotettavalta. on kyllä tosiaankin outoa miten muut kehtaa ees kirjoitella noin ikävästi koska tosiaan voi olla tilanteita, että haluaisikin vaikka miehen mukaan, mutta se ei ole mahdollista! ehkä aikuiset ihmiset voisi vähän miettiä miten asiansa ilmaisee...ei huoli mielestäni olla ilkeä! ja minä ainakin tulevana äitinä ajattelisin etten lapseni värkkien takia menisi hänen synnytykseensä mukaan, huhhuh, eipähän ne miehetkään siellä kuulemani mukaan tarkistelemassa ole!


      • meiltä menis, jos
        mielipide 40+2 kirjoitti:

        no höhhöh..en kyllä voi ymmärtää miksi näin iloiseen asiaan ja viestiin vastataan noi negatiivisesti takas ja mitä se kenellekkään muulle kuuluu kenet joku toinen ottaa synnytykseen mukaan, sinnehän kuuluisi ottaa tukihenkilö kenet kukakin itse haluaa ja kuka tuntuu luotettavalta. on kyllä tosiaankin outoa miten muut kehtaa ees kirjoitella noin ikävästi koska tosiaan voi olla tilanteita, että haluaisikin vaikka miehen mukaan, mutta se ei ole mahdollista! ehkä aikuiset ihmiset voisi vähän miettiä miten asiansa ilmaisee...ei huoli mielestäni olla ilkeä! ja minä ainakin tulevana äitinä ajattelisin etten lapseni värkkien takia menisi hänen synnytykseensä mukaan, huhhuh, eipähän ne miehetkään siellä kuulemani mukaan tarkistelemassa ole!

        sinne kurkkimaan mentäis ... ei ole kuulemma mikään kaunis näky! :)


    • syysmami82

      Kaverini vauva ilmoitti tulostaan muutamaa viikkoa ennen laskettua, jolloin parhaan ystäväni aviomies oli työmatkallaan. Tästä ei oltu sovittu etukäteen, ja puhelu tuli keskellä yötä kun ystäväni soitti! Kunnia oli niin suuri että parahdin itkuun ja samantien hyppäsin auton rattiin, hain ystäväni kyytiin 5km päästä ja menimme yhdessä synnyttämään kummityttöäni

    • Mama86

      Kiitos viestistäsi.. Oli helpottavaa kuulla, että muillakin on kokemusta synnytyksestä, jossa äiti on ollut mukana.. itse olen kiitollinen äidilleni, joka jaksoi olla tukenani läpi vaikean synnytyksen..

    • histiorian havinaa

      Taitaa olla äidin mukaan ottaminen paluuta vanhaan malliin, paitsi että äidin sijaan synnyttäjää oli tukemassa anoppi eikä oma äiti, mutta lapsen isoäiti se on anoppikin;).

      Itselläni ei omaan äitiini niin läheisiä välejä ole, että hänet olisin synnytykseen ottanut mukaan, äitini kun ei ole empatialla pilattu ja viinakin mummille maistuu. Vanhempi sisareni taas on aina ollut minulle äidin korvike, vaikka onkin vain viisi vuotta minua vanhempi. Olen pyytänyt hänet mukaan seuraavaan synnytykseeni, mies olkoon kotona esikoisen kanssa.

    • Pirnsessa

      Mie otaisin minun kumpanin tukes synnytykseen

      • Pirnsessa

        Minusta tuntuu et olen raskaanan minun kumpanille


      • Pirnsessa

        Minusta tuntuu olen raskaana minun kumpanille


    • Halotaanhiuksia

      Onnea vaan, mutta olet kyllä isoäiti, äiti on yleensä aina mukana synnytyksessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe