Honda CB 500

arska

Terve, tarkoituksena olisi ostaa juuri tästä kuutioluokasta hyvä pyörä. Muutamiin kysymyksiin jos saisi vastauksia niin olisin hyvin kiitollinen.

-minkälainen on matkapyöränä?
-ajovakaus sivulaukuilla ja kahdella aikuisella?
-jaksaako kiihtyä kaksipäällä vielä ohituksiin?
-huoltokustannukset? Tyyppivikoja?
-vakuutusmaksut halpoja?

21

14477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppous1

      kun kerta olet matkapyörää ostamassa niin osta joku tonninen heti samantien,usko pois.matka sujuu paljon
      mukavemmin kun on tarpeeksi vääntöä.
      Tämä ei ole mielipide vaan fakta.

      • CB 500 vm 1975

        Jos vääntöäa kaipaa voi vaitaa pienemmälle.
        CB 500:llakin jo kolmosella voi ajaa ylinopeutta.

        Uusmotoristien ongelma on se, että kurveihin ajetaan älyttömän hiljaa ja sitten kiihdytetään taas matkanopeuteen.

        Oikea motoristi taas kanttaa kurviin nopeutta laskematta.


      • arska

        Mielestäni tonniset myllyt autoon ja pienemmät kaksipyöräisiin. Eli kun haluan pitää budjetin vuositasolla kohtuullisilla summilla (vakuutus/bensa/käyttökust.) niin päädyin juuri tähän kuutioluokkaan. Tietenkään vääntöä ei ole nimeksikään kun vertaa tonniseen cebariin, mutta pääseehän sitä vissiin pienemmälläkin.


      • Mutta paljonko vitutus maksaa?
        arska kirjoitti:

        Mielestäni tonniset myllyt autoon ja pienemmät kaksipyöräisiin. Eli kun haluan pitää budjetin vuositasolla kohtuullisilla summilla (vakuutus/bensa/käyttökust.) niin päädyin juuri tähän kuutioluokkaan. Tietenkään vääntöä ei ole nimeksikään kun vertaa tonniseen cebariin, mutta pääseehän sitä vissiin pienemmälläkin.

        Yritä sisäistää yksi asia: et voi sekä harrastaa että säästää yhtä aikaa. Jos sillä on merkitystä että meneekö bensaa 4,5 vai 5,5 litraa satasella, olet ryhtymässä täysin väärän lajin harrastajaksi. Käytännössä sillä on vaikutusta ainoastaan hankintahintaan (sekä tietenkin ajomukavuuteen) jos katsotkin vaikkapa nelisylinterisiä 600-750 kuutioisia etkä noita 2-pyttysiä viissatkuja.


      • niin..
        Mutta paljonko vitutus maksaa? kirjoitti:

        Yritä sisäistää yksi asia: et voi sekä harrastaa että säästää yhtä aikaa. Jos sillä on merkitystä että meneekö bensaa 4,5 vai 5,5 litraa satasella, olet ryhtymässä täysin väärän lajin harrastajaksi. Käytännössä sillä on vaikutusta ainoastaan hankintahintaan (sekä tietenkin ajomukavuuteen) jos katsotkin vaikkapa nelisylinterisiä 600-750 kuutioisia etkä noita 2-pyttysiä viissatkuja.

        mutta vakuutusmaksutkin nousevat siirryttäessä tuohon 750cc->.


      • V-Twin
        niin.. kirjoitti:

        mutta vakuutusmaksutkin nousevat siirryttäessä tuohon 750cc->.

        Vnahassa järjestelmässä vakuutusmaksut määräytyivät AINOASTAAN kuutiotilavuuden mukaan. Maksuluokat olivat muistaakseni < 80, 81-150, 151-350, 350-650 ja >651 kuutiota.

        Nykyään vakuutusmaksuihin vaikuttaa myös pyörien teho-/painosuhde. Eli mitä tehokkaampi ja kevyempi pyörä, sen kalliimmat vakuutusmaksut. Hyvä juttu HD-kuskeille, huono ns. supersporteille.

        Itsellä pyörää vaihtaessa kuutiotilavuus kasvoi mutta tehoista hävisi 30% => vakuutusmaksut laskivat n. 35%.


    • laskuri2

      vakuutus maksut näet ainakin pohjolan ja tapiolan vakuutuslaskurilla.

    • CB 500 vm 1975

      Osta pois, omalla olen ajanut 31 vuotta.
      Hyvä pyörä.

    • Nainen51v

      Hei! Olen tietty jäävi vastaamaan, koskapa en itse ole (vielä??) koskaan ajanut moottoripyörällä, mutta miehen kyydissä olen matkannut tuhansia kilometrejä. Alla on Honda Varadero, jonka kyydissä istuu pitemmänkin rupeaman. Nyt olen sitten miettinyt josko hankkisin ajotaidon (kortti on kyllä...) ja ostaisin oman pyörän. Harkinnassa on ollut CB500, CBF500 ja CBF600S. Jos uutta ostaisin, kallistuisin varmaan CBF600S:ään, joka on vain tonnin kalliimpi ja siinä kuitenkin sekä istuinkorkeus että ohjaustanko säädettävissä. Tehoa ja vääntöä pikkasen enemmän ja pieni pleksi vakiona. Ja ajaisin siis yksin, vaikka varmaan siinä voisi kyytiläinenkin olla, tuntuu vain tonnisen kyydissä olleena pieneltä kahdelle tuon kokoluokan pyörä... Riippuu kai siitäkin aiotteko reissata Suomessa vai valloittaa Euroopan, kuten me yritetään joka kesä pikkasen tehdä. Tämä nyt vaan yhtenä ajatuksena ja mielipiteenä keskustelun jatkoksi :).

    • CB500

      Olen ns. uusiomotoristi, ajelin paljonkin silloin
      1970-80-luvuilla, sitten tuli "perhepoliittisista syistä" monen vuoden paissi. Nyt olen ajellut viiden
      kauden aikana "mopolla" "tuhnulla" "nuhapumpulla"
      n. 78.000km. Hyvin on pelannut. Huippuja en ole
      kokeillut, en myöskään keulimista, ottaa kevyesti
      ainakin 170km/h, riittää hyvin minulle, ei ole taka-
      na tungosta.

      Matkapyöränä CB500 on ihan ok kunhan muistaa, että
      raskaasti juormattuna takajousten jäykkyyttä pitää
      lisätä (se on helppoa). Massaa minulla on 125kg.

      Tein CB:llä viime kesänä n. 7.500km:n lenkin Nor-
      jassa ja pyörä pelasi hienosti. Huomasin, että ku-
      lutus on hyvin riippuvainen nopeudesta. Pienimmil-
      lään kulutus oli vuoristoteillä alle 3,5 satasella
      keskinopeuden ollessa alle 60 km/h.

      Pyörä on helppo käsitellä, siinä on hyvä satula,
      (sanoo Rautaperse), jarrut ovat tunnokkaat, ajo-
      asento on huomattavasti väljempi kuin esim testaa-
      missani ER-5:ssa ja GPZ500:ssa.

      Minä en ainakaan tarvitse isompaa kun en harrasta
      nakkikiskalla elvistelyä. En ole hetkeäkään katu-
      nut valintaani, voin siis suositella!!!

      • Anonyymi

        Kun tulee tiettyyn ikään, niin ei enää tarvitse hevosvoimilla pullistella, vaan voi vain nautiskella ajamisesta ja maisemista. Honda CB500X on ehkä paras tuon kokoluokan pyöristä, ja aivan hyvä matkapyöräksikin, ja kun huippunopeus on noin 175 km/h, niin kyllä sillä matka-ajossa pysyy isompienkin vauhdissa.


    • kokemusta

      Viissatasten luokassa tekee todellisia löytöjä, koska se on joutunut jotenkin aliarvostetuksi ja moni nuori/aloittelija tuumaa mainostajien johdattelemana, että moottoripyöriksi voi kutsua vasta >600-kuutioisia vehkeitä! Käytettyjä on juuri nyt syksyllä edukkaasti tarjolla juuri tässä luokassa. Eikä hinnat huimaa edes alle viitisen vuotta vanhoissa.

      Pitää muistaa, että näiden 500cc pyörien >180 km/h huipuille ei ole Suomessa tarvetta ja kiihtyvyys noin 5s (0-100 km/h) tuntuu ihan kelvolliselta ainakin rauhallisemmasta motoristista, joka ei välitä keulimisesta tai näyttämisestä muutenkaan.

      Mulla itsellä on "mittarissa" pian 50v ja tuo Honda CB500 nyt alla. Vehkeellä ei jää risteyksissä käytännössä kenenkään jalkoihin, kun vääntää kahvasta kierroksia >8000 ja silloinkin tekee mieli pitää jo vähän tiukemmin kiinni stongasta ;-) Mutkatiellä on hauskaa ja motarilla 120 vauhtikin tuntuu, kun varusteena on vain pieni lisäpleksi! Pyörä on vaivaton käsiteltävä.

      Olen ajellut kokeeksi kaksi päällä motarilla ja mutkissa ja väitän, että jopa ohitukset onnistuu kohtuuhyvin kun niitä isoja kierroksia malttaa käyttää säästelemättä. Takajousi on säädettävissä ja muistaakseni viisi asentoa siitä löytyy. Perusasetuksella (2) takapää painuu selvästi kun tulee toinen istumaan ja montuissa voi huomata jopa jousien pohjaamisen (noin 160 kg kokonaispainolla). Jäykemmät asetukset on vielä kokeilematta kun pyörä on vielä mulle tuore.

      Rajoitusten mukaan ajellessa (no ehkä 10 ... 15%) bensankulutus on ollut luokkaa 3.8 ...5 l/100km.

      Tyyppiviat on varsin vähissä eli ylläpidon odotan olevan edullista. Huoltotoimet osaava tekee näppärästi itse.

      Vähän edukkaammin saa käytettynä jonkun ER-5:n mutta CB500 on paremmin viimeistelty. Vaikkakin tosiasiassa Made in Italy!

      Ja ulkomaankielellä asiaa pyörästä täällä:
      http://groups.msn.com/CB500CLUB/abouttheclub.msnw

      • kusiaiskuski

        Kyllä niitä löytöjä tai ainakin ostajan kannalta järkevästi hinnoiteltuja pelejä löytyy tänä päivänä muistakin luokista. Jos kerran uutta pyörää löytyy "rinnakkaistuojilta" alle 10 tuhannella vaikka minkälaista niin ei silloin voi 3-6 vuotiaista ajatella saavansa uuden hintaa. Eli 5000 eurolla on aika paljon valinnanvaraa jos ei ihan uutta katsele.

        Ei ole tarvetta mutta mukavampi ajaa isommalla pyörällä pienemmällä kaasulla kuin päin vastoin. Harva sitä tehokasta autoakaan tarvitsee mutta silti niiden osuus on vain kasvamaan päin. Miksi siis ei myös ostaisi kunnon pyörää?

        2-sylinterisissä on kyllä riittävästi tehoa arkiajeluihin mutta kun ensi kertaa hyppäsi 4-pyttyisen selkään niin ei voinut kuin ihmetellä tasaista ja värinätöntä käyntiä. Tyhjäkäynnillä käynnissäoloa ei huomannut kuin kierroslukumittarista.

        Kyllähän sillä n. 50 hevosvoimallakin pärjää mutta käyttömukavuudessa on se ero. Isommassa pyörässä se 50 hv voi olla käytössä siellä 5000 kierroksen nurkilla mitä normaalisti käytetään eikä lähellä punarajaa kuten 500 kuutioisella.

        Näin siis omalla 7 vuoden kokemuksella tuollaisesta 500-kuutioisesta ja sitä seuraavalla 7 vuoden kokemuksella luokassa 600-750 kuutiota. Ai niin, kaveri osti tässä taannoin CB 500:n, ajeli sillä kesän ja vaihtoi 1100-kuutioiseen. Harmitti kuulemma kun tuli turhaan oltua varovainen ja ostettua pyörä, joka jo kuukauden kuluttua tuntui joka suhteessa pieneltä.


      • kokemusta
        kusiaiskuski kirjoitti:

        Kyllä niitä löytöjä tai ainakin ostajan kannalta järkevästi hinnoiteltuja pelejä löytyy tänä päivänä muistakin luokista. Jos kerran uutta pyörää löytyy "rinnakkaistuojilta" alle 10 tuhannella vaikka minkälaista niin ei silloin voi 3-6 vuotiaista ajatella saavansa uuden hintaa. Eli 5000 eurolla on aika paljon valinnanvaraa jos ei ihan uutta katsele.

        Ei ole tarvetta mutta mukavampi ajaa isommalla pyörällä pienemmällä kaasulla kuin päin vastoin. Harva sitä tehokasta autoakaan tarvitsee mutta silti niiden osuus on vain kasvamaan päin. Miksi siis ei myös ostaisi kunnon pyörää?

        2-sylinterisissä on kyllä riittävästi tehoa arkiajeluihin mutta kun ensi kertaa hyppäsi 4-pyttyisen selkään niin ei voinut kuin ihmetellä tasaista ja värinätöntä käyntiä. Tyhjäkäynnillä käynnissäoloa ei huomannut kuin kierroslukumittarista.

        Kyllähän sillä n. 50 hevosvoimallakin pärjää mutta käyttömukavuudessa on se ero. Isommassa pyörässä se 50 hv voi olla käytössä siellä 5000 kierroksen nurkilla mitä normaalisti käytetään eikä lähellä punarajaa kuten 500 kuutioisella.

        Näin siis omalla 7 vuoden kokemuksella tuollaisesta 500-kuutioisesta ja sitä seuraavalla 7 vuoden kokemuksella luokassa 600-750 kuutiota. Ai niin, kaveri osti tässä taannoin CB 500:n, ajeli sillä kesän ja vaihtoi 1100-kuutioiseen. Harmitti kuulemma kun tuli turhaan oltua varovainen ja ostettua pyörä, joka jo kuukauden kuluttua tuntui joka suhteessa pieneltä.

        Joo, tottahan tuo on. Hondassa se 58 heppaa sijaitsee tuolla 8500...9000 kierroksen kieppeillä. Se vaan on niin, että niitä heppoja tarvitaan lähinnä kiihdyttäessä (Suomessa siis!), muuten ollaan muutamassa sekunnissa sakkorajan yläpuolella. 6-vaihteella mennään satasta 5000 rpm:llä ja 120:iä 6000 kierroksilla. Tasaisella siis. Toki vääntö on noissa isoissa 4-sylinterisissä miellyttävämmällä aluella, vaihteita pitää vatkata enemmän kaupungissa ja mäkimaastossakin. Se minusta kuuluu moottoripyöräilyn luonteeseen näillä nakuilla. Eräällä tapaa "Siperia opettaa". Oppiahan aloitteleva motoristi hakeekin.

        Katselin itsekin kyllä luokkaa suurempia vempeleitä, mutta koeajo vakuutti, että rauhalliselle kulkijalle tuossa 500cc:ssäkin on haastetta ensi alkuun. Hintaluokka oli tarjonnan myötä alempana ja ehkä vakuutukset ja käyttökustannukset ynnä huollotkin edullisempia. 4-pyttyisessä on väistämättä enemmän liikkuvia osia ;-)

        Sivumennen sen reilut 5 tonnia olin varautunut noin 650-kuutioiseen laittaamaankin. Toista tonnia siitä sitten säästin kun lopulta hommasin vähän pienemmän yksityiseltä ja silti mutkatiellä toistaiseksi kuskilta loppuu hyvinkin ominaisuudet ennen pyörää ;-) Pyörät on mielestäni tuolla 500 ... 750cc -luokassa siksi edullisia käytettynä, että paljon ei tule (käytetyillä pelaavan) takkiin, jos tekee mieli vuoden-parin päästä vaihtaa isompaan!

        Se, tuntuuko joku alle 1100-kuutioinen pieneltä vai ei, on mitä suurimmassa määrin makuasia ja henkilöstä/luonteesta riippuva juttu. Se, että pyörä on pieni (?), ja ketterä kääntää kadunkulmissa tai että kumolleen menneen pyörän jaksaa vielä yksinäänkin nostaa pystyyn, merkitsee mulle!

        En silti sulje pois mahdollisuutta, että tuo 500 kuutiota mullekin joskus käy pieneksi. Se voi käydä, jos teen takalaukkujen kanssa pitemmän turneen. Tosin näilläkin kuutioilla on tiettävästi reissattu Jäämerelle tai Välimerelle, eikä Saksassakaan ole pakko mennä baanoilla sinne vasemmanpuoleiselle kaistalle (jossa oman autokokemuksen mukaan tuon CB500:n huippunopeudella ei päiväsaikaan kovinkaan pitkään voi ajaa...)


    • Nainen51v

      Mukava lukea asiallisia ja informatiivisia, vaikkakin maun mukaan eriäviä mielipiteitä. Kiitos, ovat avuksi oman pyörän hankintaakin suunnitellessani.

      Kirjoitin tuossa aiemmin, että 500-kuutioinen tuntuu pieneltä kahdelle, kun olen tonnisen Varaderon kyydissä tottunut istumaan (senkin vakuutusmaksut laskivat eli tehoa painoon verraten kuitenkin vähän, mutta riittävästi sujuviin ohituksiin ja motarinopeuksiin, vasemmallakin kaistalla ;). Pohjasin varmaan näkemykseni myös sille, että ekaksi istuin pari kesää Yamaha Dragstar 650:n kyydissä ja sehän oli yhtä tuskaa vähänkin pitemmillä matkoilla. Mutta taitaa customien teho ja vääntö ollakin ihan eri juttu kuin CB500:n kaltaisten peruspyörien ja varmaan viimeksi mainitun takapenkkikin on mukavampi eli ei voi verrata, vaikka kuutioita suht saman verran.

      Itse ajattelin ottaa pari ajotuntia autokoulussa, jossa on sekä CBF500 ja CBF600 S, jotta pääsisin kokeilemaan molempia opettajan johdolla (kun en ole edes mopoa ajanut, autoa kylläkin). Ehkä kallistuin tuon kuussatasen puolelle siksi kun viimeksi BikeWorldissa käydessä myyjä sitä suositteli ja paremmaksi kehui. Helpompi kuulemma myydä eteenpäin. Mutta ekaksi pyöräksi taitaa olla viisainta hankkia käytetty - ei harmita sitten kun sen (kuitenkin) kaataa heh...

      Mitä eroa muuten on CB500:lla ja CBF500:lla paitsi vuosimalli? Eli minä vuonna malli muuttui ja mitä eroa noissa on?

      Olin muuten ekassa Hondamiitissä Parkanossa heinäkuussa. Sinne oli yksi pariskunta (toki hoikkia ja pieniä molemmat ;) tullut olikohan se 75-kuutioisella mopolla jostain etelä-Suomesta. Että se siitä tehosta... Kuinka kauan heiltä meni matkaan, sitä en muista :).

      • dragu is good

        Olisi tullut halvemmaksi vaihtaa penkkiä ja toisenlaiset jalkatapit taakse. jammuhan on hel..tin hyvä ja varma juhta.


    • honda 500 cb

      meillä ois Lahden suunalla myytävänä Honda CB 2001 sininen.Erittäin hyväkuntoinen.hp.4600€
      On ollut naisella käytössa. Tulee tosivähän ajettua ,koska meillä pieni lapsi,joten joutaisi myydä pois.Ottakaa yhteyttä [email protected]
      Pyörään kaikki huollot tehty ja muutenkin pidetty hyvin!

    • rider

      Itsellä nyt 1,5 kesää takana CB500 kanssa ja kivaa on tuolla ajaa.
      Moottoritiellä kyllä repii vähän ikävästi kun on naku mutta tuonne 110km/h menee oikein nätisti. Kulutus on maltillista joten nyrkkisääntönä olen pitänyt n.250-280km tankillakäymisen matkana. Kyllä tuolla yli 300km ajaa kun nätisti ajaa mutta noilla välimatkoilla on turvallisella puolella ettei tarvitse ruveta työntämään.
      Ensi kesänä voi tulla vaihto eteen vähän suurempaan pyörään mutta saa nähdä.

    • motoristi98

      Kertokaapas, että voiko CB500 ajaa A2 kortilla? Teho tässä pyörässä taisi olla jotain 37 kw ja A2 kortilla ajettavien pyörien suurin sallittu teho on 35kw. Katsotaanko sitä pahalla, jos teho ylittyy parilla hassulla hepalla?

    • CB500X
    • Gol

      Juu pysyy merkissä, hyvä valinta. Löytyy tallista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe