ei välttämättä riippuvuus

Unto Kuutamo

Minua on väitetty nettiriippuvaiseksi kun istun päivät koneella ja notkun keskustelupalstoilla ja chateissa. Haluan sanoa että kaikki koneella runsaasti aikaansa viettävät ihmiset eivät välttämättä ole riippuvaisia. Joillakin ei vain ole muuta elämää/tekemistä ja ilman nettiä pää räjähtää.

Pääsin tuossa itse kesällä pari kertaa viikon reissuille ja en kertaakaan käyttänyt nettiä viikon aikana eikä pahemmin tullut edes mieleen. Niin että seuraavan kerran kun haukutte jotain nettiriippuvaiseksi selvittäkää ensin asian oikea tila...!!!

8

1009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös riippuvainen

      Myönnä se itsellesi, ei siinä ole mitään häpeämistä.

      • ???????

        Eihän tuo ole riippuvuutta jos pystyy viikkoja olemaan poissa koneelta. Monille netti on ystävien korvike ja tyhjyyden täyttäjä ja he tekisivät mitä vaan muuta ollakseen ilman nettiä jos joku heidät hyväksyisi ystävikseen.


      • Riippuvainen
        ??????? kirjoitti:

        Eihän tuo ole riippuvuutta jos pystyy viikkoja olemaan poissa koneelta. Monille netti on ystävien korvike ja tyhjyyden täyttäjä ja he tekisivät mitä vaan muuta ollakseen ilman nettiä jos joku heidät hyväksyisi ystävikseen.

        Lähes joka päivä pitää käydä marketissa ostamassa ruokaa ja juomaa. Usein ostan muutakin kuin perusravintoa. Olen täysin riippuvainen tästä, en voi jättää väliin.


    • mitä me

      (mainosta mukaillen) tehtiin ennen nettiä, meillä oli hauskaa, netti tekee riippuvaiseksi, sille ei voi mitään,oikea elämä netin ulkopuolella on oikeasti hiton hauskaa, nettiaddiktit tätä eivät enään kykene tajuamaan.

      • Nimetön

        minä katsoin televisiota.


    • tämä lauseesi

      sen todistaa "Joillakin ei vain ole muuta elämää/tekemistä ja ilman nettiä pää räjähtää."

    • vastaukseni

      mulla on oikeestaan just sama homma ku sulla. siis vietän arkipäivisin ehkä tunnin netissä, nyt lauantaipäivänä saattaa mennä muutama tunti jos ei oo tekemistä..

      pystyn oleen vaikka kuukauden pois jos tarve vaatii (vajaa kk sitte olin pari viikkoo pois kun olin ulkomailla eikä yhtään muuten suonu ajatustakaan netille)

      mä sanoisin että... mikä on nettiriippuvaisuus miten se määritellään? jos elämä koostuu netinkäytöstä ja miettii netin ulkopuolellakin netti', niin silloin on riippuvaisuutta.

      mutta toisaalta jos onnistuisi olemaan luova ja katsomaan pihalle mitä mahdollisuuksia siellä on. luovaahan on tutkia ympäristönsä mahdollisuuksia maksimaalisesti. netissä roikkuminen ei ole luovaa. eli ahkera netinkäyttö perusteluna "ei oo tekemistä" saattaa olla riippuvuuden sijata että jumiutuu siihen oravanpyörää. "koulun jälkeen syön yleensä jotain makeaa, nyt ei oo ees nälkä mut syömpä silti". lihavat ihmiset kärsii tästä samasta. pakonomane himo. ei muuta tekemistä.

      eli katsokaamme ympärillemme, oikeasti on paljon asioita joita voisimme tehdä. ei juututa samoihin ajatuskaavioihin vaan ajatellaan luovasti.

      eli minulla on kaneja, menempä moikkaamaan niitä. pihalla on hyvä ilma, lähdempä lenkille tai potkimaan vaikka jalkapalloa. kiusaamaan sisarusta. kavelemään metsikköön ja nauttimaan ruskasta. kirjoittamaan päiväkirjaa. soittamaan viulua. tanssimaan. kuuntelemaan musiikkia.

      pääasia että nauttii elämästä. tuntea tuulen vireen kasvoillaan ja nähdä luonnon ihmeitä.. eläminen on ihmisen parasta aikaa. voimme lentää mielikuvituksessamme, tehdä ihan mitä vaan.

      ja muistakaa -elämme vain kerran.

    • fsdfsd

      Niin minäkin käytän joku päivä nettiä enemmän, joku päivä sitten en taas ollenkaan (niinkuin esim. eilen kone oli koko päivän kiinni).
      Joku ajanjakso oli vaan sellainen, että en saanut mistään muualta tietoa yhtä nopeasti kun netistä, enkä olisi töiden vuoksi sitä kerinnyt muualta kyselemäänkään. Silloin kun etsin vertaistukea ja jotain todella tärkeää tietoa niin netti on ollut pelastajanani.
      Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, että kaikki paljon nettiä käyttävät ei ole riippuvaisia. Riippuvaiseksi voi itsensä luokitella jos tulee "vieroitusoireita" jos kone on joku päivä kiinni.

      Mun poika on nettiriippuvainen tai oikeastaan peliriippuvainen. Hän ei käytä nettiä niinkään tiedon etsintään vaan pelaamiseen. Nyt on mennyt toista vuotta ettei se juuri muuta tee kotona ollessaan kun naputtelee samaa peliä. olen huolestunut. Sitten valittaa että ei kerkiä viikonloppuisin tekemään mitään. ja se kaikki aika minkä voisi käyttää muuhunkin, niin naputtelee konettaan... Jos huomauttaa sittää, niin suuttuu.
      Kaikki nettiriippuvuuden piirteet siis on olemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      423
      2954
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2276
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      348
      1976
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1893
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1747
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1140
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe