kohonnut lasko

inna23

Hei! Onko kellään täällä ollut kohonnutta laskoa ilman selkeää syytä? Mulla oli viimesyksynä lasko 17. (Viitearvo naisille alle 10) Silloin CRP oli alle 5 (viitearvo alle 10)Pieniverenkuva ja hemoglobiini kans normaalit. Eihän toi lasko mitenkään pahasti koholla ollut mut on jääny asia vaivaamaan. Oon lukenu et voi nousta tulehdusten lisäks syöpäsairauksissa ja nyt mua huolettaa. Muuten oon tuntenu itteni ihan terveeksi. Lääkäri ei oikein ottanut asiaan kantaa. Sanoi vaan et liittyy varmaan siihen et mulla on ärtynyt paksusuoli, (vaik eihän se ookaan tulehduksellinen suolistosairaus) tai sit se voi olla yksilöllinen ominaisuus. Oon siis 23v. nainen.

Olisin tosi kiitollinen kaikista vastauksista!

4

14057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei merkitystä

Laskolla, varsinkin kun se on noin matala, ei ole yksinään mitään merkitystä. Se vaan kertoo, että jotain pientä tulehdusta Sullla on on ollut, mut jos lasko on kerran otettu, ei tuo arvo osoita oikeastaan yhtään mitään.

Entä oireet, minkä vuoksi veritutkimuksia on otettu.

Ensinäkin unohda tuo syöpäjuttu. Tietosi on ihan tuulesta temmattu. Ylipäätään syöpään ei liity tulehdusarvojen nousu, ehkä joihinkin en tiedä miten on imusolmukesyövässä, mutta omassa syövässäni kroppa saa olla täynnä syöpäpesäkkeitä, mitään ei näy verikokeissa.

• Tauri

Minunkaan mielestäni ei mitään omituista ole tuossa laskon lukemassa. Sitäpaitsi sen viitearvo taitaa olla aikuisilla 20. No hätä.

• sr-reuma82

Juu älä hätäile. Viitearvo naisille on alle 20, mutta kuulemma alle 10 olisi ihanteellinen arvo, varsinkin nuorilla ihmisillä. Itse olen 24vee nainen ja mulla lasko ei ole laskenut edes alle 30 ja lääkäreiden mielestä nyt ollaan kuitenkin hyvässä kunnossa, mutta mulla taustalla onkin tosiaan reuma ja lasko pysyttelee ylhäällä jatkuvan tulehduksen merkkinä.. Muttei tuo arvo kyllä paha mun mielestäni ole. Lasko muutenkin reagoi niin tosi hitaasti, että jos olet vaikka sairastanut jonkun pienen infektion, esim. flunssa tms. ennen verikokeen ottoa, niin se voi hiukan vielä heijastua tuloksiin, vaikkei sinällään mitään tulehdusta parhaillaan enää olisikaan. Lasko nousee hitaasti ja myös laskee tosi hitaasti, joten kuvaa hiukan huonosti sen hetkistä tilannetta. CRP on siinä mielessä parempi mittari. Lasko kertoo pitkäaikaisesta tulehduksesta. Näin ainakin itse olen lääkärien puheista ymmärtänyt. Joten huoli pois. Jos asia vielä painaa, niin sit tietty kannattaa vielä lääkäriltä varmistaa. Syksyn jatkoja!

• kitara2015

Lasko on alun perin kehitetty raskaustestiksi. Raskauden loppuvaiheessa jopa 70mm/h. Ehkäisypillerit saattavat jnkv nostaa ja pääosin naisilla korkeampi ,kuin miehillä.
      Lab.tuloksia ei tulkita erikseen vaan yhdessä oirekuvan, iän, sukupuolen ja muitten tutk.tulosten kanssa.
      La 17 naisella ei yksinään mitenkään merkitsevä tai huolestuttava.
      Kontrolloida tosin voi esim. 1 kk kuluttua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      598
      2385
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      410
      1892
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1730
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1448
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1366
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      65
      1291
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1174
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      940
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      928
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      843
    Aihe