Hei, tokaluokkalaiselta puuttuu vielä täysin R-kirjain. Kaikki muut äänteet sujuvat hyvin. Lukeminen on normaalilla tasolla ja kehitys muutenkin OK, mutta tuo puuttuva R vaivaa lasta. Hän kävi koko ekan kouluvuoden puheterapiassa koulussa satunnaisesti, mutta mitään kohennusta ei mielestäni ole tapahtunut. Olen jo ruvennut itsekin vähän huolestumaan, että näinköhän tyttö sitä ärrää oppiikaan. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ja milloin muut "myöhäiset" ovat ärrän oppineet ?
7,5 v ja puuttuva R
11
3359
Vastaukset
- tooti_74
Meillä esikoispoika alotti ekaluokan,ja se R on kateissa vieläkin. Puheterapiassa käyty useasti, mutta vielä ärrä tulee ällänä. Poika itekin vaivautunu asian suhteen, mutta minkäs teet. Jokainen oppii omaan tahtiinsa.
- jajo
vasta 9 vuotiaana:)joten ei vielä niin huolta.
Ahkerasti kun harjoittelee niin kyllä se r sieltä joku kerta tulee.... - tiiäinen
Mun pojalla on r-vika, nyt hän on 8 1/2v, sai tokalla puheopetusta ja r rupesi löytymään, mutta vaikeaa on vieläkin, miten teidän puheterapeutilla opetettiin? meillä onnistu vasta kun,makasi selällään ja neuvottiin miten suu on,normaalisti istuessa ei onnistunut.
- ...
Meidän poika oppi lausumaan R:n oikein kolmannen luokan syksyllä, kun hänen opettajansa sai pojan tajuamaan oikean tekniikan. Hän oli käynyt kaksi ekaa vuotta puheopetuksessa, mutta ei se vaan loksahtanut.
Jos teidän lapsi osaa sanoa D:n oikein niin se R:kin tulee aikanaan. Meillä jumpattiin kieltä lallattelemalla ja lällättelemällä sekä lausuttiin sanoja vaihtamalla R:n paikalla liioitellusti D (kiRkko=kidkko, tRaktoRi=tDaktoDi, jne.)
Ei muuta kuin haDjoittelemaan ;) - merge
Hei, no lohduttavaa kuulla, että tilanne ei ihan mahdottomalta vaikutakaan. Puheterapiassa on lähinnä ollut jotain didididi diddi diddi ... harjoituksia ja ne varmaan ovat ihan hyviä tähän tarkoitukseen, mutta jostain syystä ei ekana vuotena vielä auennut tuo ärrä. Mielenkiintoista tuo selinmakuuasennon vaikutus ärrän oppimiseen.
- anya
Esikoispojan r-opetus aloitettiin 5-vuotiaana, ja hän kävi koulussa puheopetuksessa aina 5. luokalle asti ennen kuin r vähitellen alkoi tulla. 5. luokan keväällä r tärisi jo ihan hyvin. Edelleen hän joutuu kiinnittämään huomiota r:n ääntämiseen; muuten siitä tulee pehmeä, yksitäryinen äänne. Ihan perus-r-harjoituksilla hän sen lopulta oppi.
- terapia
Poikani kohta 11v.,eikä osaa sanoa ärrää...puheterapeutilla käytiin kolmisen vuotta...tuloksetta.Totesimme että olkoot,pojalla muuten kaikki hyvin,ni mitä yhestä ärrästä!!Onhan meillä ärrävikanen presidenttiki!!!
- ...
Mä oon 23v ja en osaa ärrää. Hyvin oon toimeen tullu. =) Mun kavereiden huomioiden mukaan ne, jotka eivät ole oppineet esim. kurkkuärrää vaan sanovat ärrän ällänä, oppivat helpommin. Näin ei ole väärää malli, josta olisi opittava pois. Ite kävin koulun puheopetuksessa 1-2-luokilla, mutta aikoja oli niin harvoin, eikä opekaan ollut hyvä (1 oppilas 8:sta oppi). Aikoja olisi hyvä olla melko usein, jos puheterapiassa käy. Itseäni r-vika ei enää vaivaa, eikä koskaan ole sen kummemmin vaivannutkaan, mutta omalle lapselleni toivoisin pätevää puheopetusta jos sellaista tarvii. Tosin se lienee monen muunkin vanhemman toive, aina se vaan ei ole helppo toteuttaa.
- Harrieri
Hanki ihmeessä lapselle ammattiapua R:n oppimiseen, varsinkin kun häntä itseään asia vaivaa --> hänellä on varmasti omaa motivaatiota opetella R. Äänne on nyt varmasti helpompi oppia nyt kun myöhemmin esim. murkkuna (kun lapsi on hyvin herkkä esim. kavereiden kommenteille jne.) Piintyneistä tavoista on aina vaikeampi päästä eroon, mitä pidempään on tottunut tapaansa.
Kokemukseni R:n opiskelusta sain poikani kautta, hän joutui tai paremminkin pääsi puheterapiaan, jota kesti 3 vuotta. Aloitimme opettelemalla D äänteen, jonka kautta R sitten löytyi. Joillekin R:n oppiminen voi käydä helpommin myös "pikku R:n" kautta (mehiläisen surinaa muistuttava äänne)
Ai niin ja kysy koulusta KUKA sitä puheterapiaa antaa ja KUINKA PALJON käytännössä omalle lapsellesi on varattuna aikaa puheopetuksessa. Eri kunnissa/kouluissa käytännöt vaihtelevat; joissakin kouluissa erityisopettaja voi olla hyvä opettamaan myös äänneongelmissa, joskus äänneongelmien korjaaminen voi olla opettajalle vähemmän mieluisa työ. (riippuu opettajasta ja siitä, miten kiinnostunut hän oikeasti on aiheesta/mitkä ovat hänen tehtävänsä koulussa. On muistettava, että erityisopettajat ovat täysin työllistettyjä jo ihan oppimisvaikeuksien ym. kanssa painivien kanssa).
Oman lapseni puheopetukseen oli koulussa varattu aikaa 10 minuuttia viikossa. (tunti yhteenä koko luokan oppilaille, ja kun luokalla oli useita, jotka tarvitsivat opetusta, tunti jaettiin niin, että jokaiselle oli aikaa vain 10 minuuttia) Alakoulu ikäinen tarvitsee tuon 10 minuuttia jo ihan siihen, että hänet saa motivoitua tekemään tehtävää ja istumaan aloilleen.... joten puheterapeutin ohjaus toimi meillä parhaiten.
JOissain kunnissa vanhemmat joutuvat olemaan todella tiukkoina siinä, että lapsi pääsee puheterapiaan. Mutta kuka lapsen puolia pitää, jos ei oma VANHEMPI sitä tee.
Tsemppiä harjoitteluun!!
Siispä yhteys puheterapeuttiin - mm85-
Olin itse aikoinani tosi tunnollinen koululainen, mutta puheopetuksesta ei tullut mitään. 7-vuotiaana ja oikeastaan jo sitä ennen minulta yritettiin kitkeä r-vikaa pois. Ei onnistunut. En tehnyt harjoituksia/läksyjä, vaikka niin väitinkin. Sitä kesti muutaman vuoden :D
Nyt siis olen 21 ja edelleen r-vikainen. Ei haittaa.
Puhevian syy voi myös olla FYSIOLOGINEN. Itselläni todettiin joskus 11-12-vuotiaana lopulta, että kieleni on tavallista lyhyempi. Useilta puhevikaisilta (jos vaiva on todellinen ja syytä on) voidaan pienellä leikkauksella saada kieltä pidemmäksi. Siis jos "kiinnike" kielen alla on liian tiukka. Oikeaoppinen R-kirjain sanotaan niin, että kieli on edessä hampaiden takana, jos kieli on liian lyhyt, niin äänne tapahtuu jossain kitalaessa. Itse tulen puhevikani kanssa niin hyvin toimeen, etten ole halunnut leikkausta :) Ihan pikku operaatiohan tuo olisi. Tiedän erään jolta saatiin todella häiritsevä s- ja r -vika tuolla tavalla pois.- ympäri orren
Hei,
itse opin ärrän vasta 16-vuotiaana. Vahingossa. Matkin erään parivuotiaan puhetapaa, ja äitini totesi, että sano sinäkin noin...
Opin puhumaan seitsenkuisena ja vanhempani eivät kiinnittäneet huomiota ärrän puuttumiseen. Lausuin sen amerikkalaisittain pehmeästi. Koulussa sitten tuli dada dede -puheterapiaa, osasin kyllä päräyttää ärrän mutten liittää sitä sanaan. En sitten käynyt kirjastossa vaan lainastossa ;)
Äitini lohdutteli, että älä vällää, onhan Arvo Ylppökin niiiiin viisas mies eikä osaa ärrää sanoa. Ja nykyesimerkkinä toimiikin sitten presidenttimme. Minua puute ei varsinaisesti haitannut, totta kai koulua vaihtaessa lällättäjiä riitti, mutta väsyivät, kun kiusaaminen ei tuottanut tulosta.
Nykyisin olen kyllä iloinen, että ärrä pärähtää, kun puhuminen kuuluu toimenkuvaan. Toisaalta saattaisin olla paljon persoonallisempi puhuja ja takuulla käyttäisin enemmän älynystyröitäni, kun etsisin kiertoilmauksia ärrällisille sanoille. :)
Riippuu siis puhujasta itsestään, muodostuuko asiasta ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984