Ilmanpuhdistin, onko apua?

home sweet home

Onko ilmanpuhdistimesta mitään apua homepölyyn?

39

16827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hilkkaliisa

      Ei yhtään apua. Ei minkään merkkisistä ilmanpuhdistimista ole yhtään mitään apua.

      Hometalot on korjattava kunnolla. KAIKKI vaurioitunut materiaali on poistettava ja korvattava homeettomalla materiaalilla.

      Huijarimyyjät väittävä homeongelman hoituvan juuri heidän tehokkaalla ilmanpuhdistajallaan.

      Hujarit väittävät homesairauden parantuvan juuri heidän myymillään vitamiineliia ja hivenaineilla.

      Huijareita löytyy. Älä usko heitä. Minäkään en ole uskonut ja vuosien mittaan olen saanut jos jonkinlaisia tarjouksia. Kun olen ollut TV:ssä tai lehdissä, on puhelin soinut ja huijarit innostuneet. Kyllä he ovat onneksi jo rauhoittuneet kun sanon ystävällisesti, mutta jämäkästi: "EI KIITOS".

      • homekorva

        Olen tyytyväinen mun ilmanpuhdistimeen.

        Kun sisälle tulee aina vaatteissa ja ovia availessa pölyjä, itiöitä.. kaikenlaista.

        Pyyhin lattiat antistaattisella liinalla ja loput poistaa tää ilmanputsari.

        Se vähentää pölyjä. Eivät oo siinä leijumassa, mulla on parempi hengittää.

        SE on mun mielipide. Tykkään että se auttaa.
        EI siis poista HOMETTA. PUTSAA ilmaa hiukkasista.


      • Metsäläinen2
        homekorva kirjoitti:

        Olen tyytyväinen mun ilmanpuhdistimeen.

        Kun sisälle tulee aina vaatteissa ja ovia availessa pölyjä, itiöitä.. kaikenlaista.

        Pyyhin lattiat antistaattisella liinalla ja loput poistaa tää ilmanputsari.

        Se vähentää pölyjä. Eivät oo siinä leijumassa, mulla on parempi hengittää.

        SE on mun mielipide. Tykkään että se auttaa.
        EI siis poista HOMETTA. PUTSAA ilmaa hiukkasista.

        ja ilmaa on helpompi hengittää. Putsarissa ollut (voi ottaa poiskin) aktiivihiilisuodatin aiheutti meillä astmaatikoille ärsytysoireita, mutta sen voi huoletta ottaa poiskin (otti hajuja pois). Homeisiin puhdistimesta ei liene apua.

        Meillä oli vanhassa kodissa niitä useampikin, mutta nyt ei ole uudessa kodissa ollut käytössä vielä yhtään puhdistinta yhtään kertaa (nyt juksasin: on välillä astmaatikon huoneessa esim. petivaatteita vaihdettaessa käytetty, myös keväällä).


    • eihän se homeongelmaa poista, missään tapauksessa en jättäisi korjauksia tekemättä ja laittaisi sen sijaan ilmanpuhdistinta nurkkaan hurisemaan...

      Mutta itselleni ilmanpuhdistimista on nyt apua kun asun korjatussa hometalossa ja olen myös herkistynyt hajuille. Oireilen ulkohomeista ja joistain siitepölyistä myös. Ja Venäjän savuista!

      Ostin eilen pari uutta Daikin-merkkistä puhdistinta ja olen niihin hyvin tyytyväinen, ovat parempia kuin meillä ennestään olleet Philips, Electrolux ja Elixair.

      • hinnat ja

        Hinta ja mistä saa ostaa.. Daikin..

        ja tää Genano 310..

        kumpi ois parempi toimistoon?


      • Ei ihan terve
        hinnat ja kirjoitti:

        Hinta ja mistä saa ostaa.. Daikin..

        ja tää Genano 310..

        kumpi ois parempi toimistoon?

        En ota kantaa siihen mikä on parempi mihinkin tapaukseen, mutta mulla Genanosta on ollut apua.

        Tuosta selviää TM:n kommentit laitteesta ja hinta: http://www.genano.fi/common/getfile.asp?id=1940


      • HISTAMIINI
        Ei ihan terve kirjoitti:

        En ota kantaa siihen mikä on parempi mihinkin tapaukseen, mutta mulla Genanosta on ollut apua.

        Tuosta selviää TM:n kommentit laitteesta ja hinta: http://www.genano.fi/common/getfile.asp?id=1940

        MINÄ MYÖS OLEN SAANUT AVUN GENANOSTA, ON PARAS MITÄ TIEDÄN JA VOIN LÄMPIMÄSTI SUOSITELLA SITÄ KAIKILLE HOMESAIRAILLE.
        SE ON KYLLÄ ISO INVESTOINTI, MUTTA JOS ON ESIM. MAHDOLLISUUS JONKUN TUTUN FIRMAN KAUTTA LIISATA SE JOKSIKIN AIKAA ITSELLEEN, NIIN KYLLÄ KANNATTAA.
        YKSITYISILLE SITÄ EI LIISATA, VAAN TÄYTYY "KAIVAA KUVETTA".
        GENANON FIRMASTA TEHDÄÄN MYÖS PIENHIUKKASMITTAUKSET SAMALLA, KUN ON LAITETTA HANKKIMASSA.KANNATTAA TEETTÄÄ NE!PYSTYY SEURAAMAAN MITEN PIAN SE ALKAA PUHDISTAMAAN.


    • Ei ihan terve

      Itse olen saanut kohtuullisen avun ilmanpuhdistimesta. Töistä löytyy mikrobivaurioita, viemärikaasuja, materiaalipäästöjä ja ilmanvaihto-ongelmia ja pari vuotta olen tässä välissä viettänyt astma/alveoliitti-tutkimuksissa/sairaslomalla/ etätöissä/työtilakokeiluissa, mutta nyt siis ilmanpuhdistimen avulla töissä alkuperäisellä työpaikalla roikutaan.

      Puhdistetut tilat ovat "hyviä", mutta kun puhdistimia ei ole kaikissa tiloissa ja saneerauksetkin ovat vasta teorioina paperilla ja kun kuitenkin tiloissa joutuu liikkumaan, niin täysin oireeton en ole, mutta ilman ilmanpuhdistinta ei olisi puhettakaan työnteosta täällä tai monessa muussakaan vaihtoehtoisessa paikassa.

      Oma ilmanpuhdistimeni (Genano 310) siis mahdollistaa nykyisen töissäroikkumisen, mutta se ei pelasta jatkoa (uraputkesta nyt puhumattakaan), jollei muita toimenpiteitä tehdä.

    • home sweet home

      Kiitos kaikille vastauksista. Homeasunnosta olemme siis jo muuttaneet pois, oli onneksi vuokra-asunto. Huonekaluja ja tavaroita ja vaatteita ei ole vielä kaikkia uusittu. Nyt ilmeisesti myös ulkohomeet ja ja Venäjän savut kiusaavat.

      • Homeisiin ei

        Savuja, siitepölyä ja huonepölyä ilmanpuhdistin tietenkin poistaa.

        Homeasunnot on korjattava kunnolla.Minkään merkkinen ilmanpuhdistaja ei poista homeita rakenteista.

        Tuolla yllä jo varoiteltiinkin huijareista. Olen ihan samaa mieltä.


    • oli työhuoneessa

      Genanon ilmanpuhdistin, kiinteistön omistaja kustansi sen sinne. Itse en kokenut saavani siitä mitään apua, ahdisti ihan yhtälailla kuin ennenkin. Työhuoneessani materiaalinäytteistä on mitattu tosi paljon ainakin aktinomykeettejä ja kosteusvauriohomeita. Lasivilla- ja keraamisia kuituja ja ammoniakkiakin löytyy, siitäkö vai aktinomykeeteistä outo haju? Joka tapuksessa puhdistin ei auttanut, siivoojan mielestä pölyä oli ehkä vähemmän puhdistimen aikana. Lopulta kyllästyin puhdistimen ääneen ja kärräytin sen pois. En tiedä oliko tämä kuitenkin virhevikki.

      • silloin kun hometta kunnolla oli, niin mielestäni ilmanpuhdistin ei auttanut asiaa vaan melkein pahensi sitä, kun se pöllytti ilmaa ympäriinsä (=veti homeita rakenteista?).


      • Metsäläinen2
        homeahdistus kirjoitti:

        silloin kun hometta kunnolla oli, niin mielestäni ilmanpuhdistin ei auttanut asiaa vaan melkein pahensi sitä, kun se pöllytti ilmaa ympäriinsä (=veti homeita rakenteista?).

        puhdistaessa ja pakatessa, ilmanpuhdistin pörräsi täysillä. Henkeä ahdisti lievästi, kasvojen ihoa "kuivasi", silmiä myös. Sammutin vehkeen, ja oli huomattavasti helpompi olotila oireiden osalta. Silloin ajattelin, että kaipa se masiina veti kerrostalon rakenteista (kastuneet pahoin ulkoapäin salaojien petettyä), seinän ja lattian rajasta, mykeetit huoneilmaan. Niitähän meillä piisasi liiankin kanssa. Jostain syystä oli helpompi olla ilman puhdistajaa "homelapsen" huoneessa. Tuon kokemukseni jälkeen masiinaa ei huudatettu (hiljainen ääni) enää lapsen huoneessa öisin, mutta en "pitänyt tilastoa", vähensikö se lapsen oireita.


    • Nimetön

      Ainoa luotettavasti auttava laite on GENANO-niminen kotimainen puhdistin. Maksaa noin 3.500 EUR, mutta toimii.

      • vetistelijä

        ei huono, mutta todella kallis. Perhetuttavamme ostivat taloonsa (jossa lievä homevaurio ja kaksi lasta oireilivat todella pahasti) IQairin ilmanpuhdistimen ja saivat todella hyvän avun siitä. Hintaakin koneella on, kuulemma n. 1400 euroa, mutta eivät ole katuneet tuota ratkaisua.


      • niistä
        vetistelijä kirjoitti:

        ei huono, mutta todella kallis. Perhetuttavamme ostivat taloonsa (jossa lievä homevaurio ja kaksi lasta oireilivat todella pahasti) IQairin ilmanpuhdistimen ja saivat todella hyvän avun siitä. Hintaakin koneella on, kuulemma n. 1400 euroa, mutta eivät ole katuneet tuota ratkaisua.

        maksoi tämän 1400 e. Siellä oli useampia malleja. Oliko tämä?

        http://www.sandbox.fi/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,17/category_id,6/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/


      • vetistelijä
        niistä kirjoitti:

        maksoi tämän 1400 e. Siellä oli useampia malleja. Oliko tämä?

        http://www.sandbox.fi/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,17/category_id,6/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/

        Minulla oli väärää tietoa. Soitin tuttavalle ja kysyin. Eli kyseessä juuri tuo malli ja hinta oli vähän päälle 1000 euroa. Eli muistin väärin.


    • peikko77

      sekä allergis- että elixair -merkkiset kokeiltu. Jälkimmäinen tekee vielä lentsuoireita, tehokas kun on.

      • Pekka

        Meillä on korjattu yksi, suuri homepesäke. Toinen, pienempi on jäljellä, ja sen voi korjata vasta vuoden kuluttua. Olemme pelanneet ilmanpuhdistimien kanssa, ja kiinnittäisin tämän kokemuksen perusteella huomiota kahteen asiaan.
        Ensinnäkin jos hometta on rakenteissa, ilmanpuhdistin saattaa pahentaa tilannetta, koska se tosiaan pumppaa itiöitä esiin.
        Toiseksi kun homeen lähde on korjattu pois ja puhdistinta käytetään Ilman puhdistamiseen, kannattaa suunnitella sen sijoituspaikka kunnolla. Selvitä asunnon sisäinen ilmanpaine (joka asunnossa ilma virtaa systemaattisesti aina samaan suuntaan) ja sijoita puhdistin niin, että luonnollinen ilmanvirtaussuunta ei muutu. Yleensä puhdistimet kannattaa siis sijoittaa ilmanpoistoaukkojen lähelle tai sellaiseen paikkaan, missä ilmanpainetta on luonnollisesti vähän.


      • Homenenä

        Ilmanpuhdistin ei pumppaa yhtään mitään esille. Se ei aiheuta yli- eikä alipainetta.


    • Hometoipilas

      Olen huomannut omassa homeongelmaisessa työpaikassani, että isot ilmanpuhdistimet, joissa on UV-valo ovat parhaimpia. Jopa pienessä työhuoneessa iso kymmenille neliöille tarkoitettu laite on parempi, kuin pieni. Suodattimet tulee myös vaihtaa säännöllisesti min. 2-3kk välein. Muuten teho laskee. Myös UV- lamppu tulee vaihtaa jossain vaiheessa.
      Ilmanpuhdistin auttaa jonkun verran varsinkin lievempään oireiluun (silmät jne.) ja oireilun alkuvaiheissa. Kun on altistunut kauan ja oireilee jo rajummin, ei niistä enää ole oikein apua. Oireita tulee jo pienistä homemääristä.

    • Apua homeremonttiin

      Hei
      Perheemme pyytää apuanne.Olemme eläneet home-evakossa melkein kaksi vuotta ja nyt joudumme remontoimaan asumiskelvottomana olevan asuntomme melkein nolla budjetilla.

      Linkistä pääset antamaan meille äänesi. Jos kysyy postinumeroa, syötä omasi niin pääset suoraan meidän kohtaan. Kaunis kiitos

      http://www.omaunelmasi.fi/?p=unelmagalleria&gid=9126

    • ilma4
    • tuulettaj
    • Koennäin

      Kyllä

    • vihreiden

      Hyvinkää käyttää Jokilaakson Murskaus oy puhdistus koneita.Kaupunkilaiset ei vaan ole tyytyväisiä.Puhdistus on euro6 luokkaa kyllä kelpaa hengittää.

    • nanoluokka

      Puhdistin pitää päästä nanoluokan hiukkasiin. Pelkkä HEPA/AKTIIVIHIILI ei toimi. Toksiinit pitää poistaa, jotka ovat nanoluokassa.

    • Anonyymi

      Tässä ilmanpuhdistinbusineksessä on paljon sairastavien ihmisten hyväksikäyttöä mukana. Totuudenmukaista puolueetonta tietoa on vaikea saada.

    • Anonyymi

      Silloin kun on kosteusvauriomikrobeja (sieniä, bakteereja jne) on rakenteissa ja niiden itiöitä ja sineenvaihduntatoksiineja hengitysilmassa, on ainoa ratkaisu korjata rakenteet.
      Homeitiöt ja vesikkelit ovat myös ihan eri asia kuin isommat katupöly- yms hiukkaset.

      Kosteusvauriorakennuksissa vellovien home- ja bakteerien kanssa ei siis minkään merkkisistä ilmanpuhdistimista ole aidosti hyötyä. Eihän niitä ole suunniteltukin myrkkyjen poistamiseen ilmasta. On vain yksi ratkaisu: ei pelleilyä ilmanpuhdistimien kanssa vaan pois niistä tiloista, ellette ehdoin tahdoin halua ennemmin tai myöhemmin sairastua pysyvästi (kirjo on laaja). Kaupan päälle melkeinpä kaikilla puhkeaa kemikaaliyliherkkyys.

    • Anonyymi

      Yleinen harhaluulo tuntuu olevan, että homeoireilun taustalla olisivat pöly tai itiöt. Oireilu tulee toksiineista. Ilmanpuhdistimia ei ole suunniteltu niiden poistamiseen. Lisäksi vauriokohteissa ongelman yksi ydin on, että kosteusvauriorakennuksissa esiintyvien mikrobien (bakteerit, sädesienet, hiovat) haitalliset ominaisuudet voimistuivat niiden kasvaessa yhdessä..

      Selkeää selostusta löytyy esim. https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/homeista_viis_ongelmatalossa_sairastuttaa_toksiini

      ”Mikrobit joutuvat kosteassa rakennusmateriaalissa taistelemaan henkensä edestä ravinteista ja vedestä.
      Kummastakin on pulaa. Tämä lienee syynä toksiinien tuottoon. Myrkyillä mikrobit estävät kilpailijoiden kasvua.
      - Tutkimuksessamme paljastui, että kosteusvauriorakennuksissa esiintyvien mikrobien haitalliset ominaisuudet voimistuivat niiden kasvaessa yhdessä. Tämä saattaa selittää, miksi kosteusvaurioissa pienikin mikrobipitoisuus voi aiheuttaa oireita, toteaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Kuopion yliopiston ympäristötoksikologian professori Maija-Riitta Hirvonen.

      Ihminen altistuu mikrobeille paljon enemmän esimerkiksi sienimetsässä mutta saa siellä harvoin oireita. Kosteusvauriotalossa ihminen joutuu keskelle mikrobien taistelutannerta, missä biologiset aseet jylisevät.

      Kosteusvauriomikrobien tuottamat toksiinit ovat kestäviä kemiallisia yhdisteitä. Niitä ei saa hajoamaan pesu- ja desinfektioaineilla tai keittämällä. Toksiinit ovat useimmiten myös hydrofobisia eli vettä karttavia. Siksi ne imeytyvät esimerkiksi muovipintoihin erittäin voimakkaasti eivätkä lähde pois pesemällä.”

    • Anonyymi

      Onko kellään kokemusta työpaikasta tai kodista, jossa oireillaan sisäilmasta ja olisi mitattu noita toksiineja? Mitä löytyi? Mitä tutkimus maksoi?

      • Anonyymi

        380 € vuonna 2010. Solumyrkkyjä löytyi. KHO ei noteerannut niitä miksikään. WC paperin narvoinen paperi oikeudessa. Toksisuusmittauksia ei ole validoitu STM:n Asumisterveysasetuksia vasten joten aivan hukkaan heitettyä rahaa koko yritys. Mutta jos on kiva tietää kuten VOC paskan mittaukset, niin siitä vaan.


    • Anonyymi

      Hyvä Suomi. Hyvä Ii.
      Kun henkilökunta oireilee homeista, mitäs tehtäis?
      Asennetaan vaikka yksi ilmanvaihtokone lisää, kyllä se siitä!
      https://yle.fi/uutiset/3-10951089

      Läpi valtakunnan kaikki kiinteistöistä vastaavat pitäisi pakottaa täydennyskurssille, että mistä kosteusvauriomikrobeissa on kyse.

    • Anonyymi

      On joitakin papereita ja kirjoja, joita pitäisi ottaa talteen sädesieni-tilasta. Miten ne saa puhtaaksi? Tuulettamalla ulkona? Pakkasessa? Vai ei mitenkään? Jokin ilmanpuhdistin?

    • Anonyymi
    • Tottakai root case liika kosteus ja vaurioituneet rakenteet pitää poistaa. Home ongelma herkisti minut homeille ja muille ilman epäpuhtauksille.
      Ei niitä ainakaan haittaa ole ja pöl ä kertyy vähemmän:)
      Löysin netistä laitteen, missä lupaillaan homeen poistoa ilmasta, perustuen patentoituun photokatalyyttiin, UV valoon, isoon aktiivihiileen sekä HEPA suodattimeen. Referenseissä kerrotaan, että Harward Medical School käyttää tätä. Aion kokeilla laitetta ja verrata omistamiini Elixair ja Eletrolux:een.

      https://www.ilmanpuhdistin.eu/

    • Anonyymi

      Aika mielenkiintoista, jos tuo laite puhdistaisi homeitiöt, bakteerit ,virukset, VoC:t, radonin... 99.97- 99.99 %
      Jos jostain löytäisi faktatietoa vielä että noin todella olisi, niin on aika paljon varmaan okt- ja rivariasiakkaita tässä kosteusvaurioiden luvatussa maassa. Saati kerrostaloissa, nyt kun uudet kerrostalotkin on rakennettu märiksi, eikä mineraalivillat muovien sisällä mihinkään kuivu, vaan muuttuvat pikkuhiljaa mikrobi-idättämöiksi.

      Oikeassa homekohteessa tietysti päivänselvää että vain remontti auttaa, eli aloittajan kysymykseen viitaten. Terveessä kodissa ilmanpuhdistin on tietysti hyvä lisä! Jos joku tuon Airpura ihmelaitteen on ostanut niin kertokaahan kokemuksista.

    • Anonyymi

      Ei vakuuta yhtään. Ainakin tuo laitteen mainostajan sivu vaikuttaa epäammattimaiselta.
      ”Asiantuntijamme käy kaikki sisäilmaseminaarit alkaen vuodesta 2016”
      tai että yhteystietona on: Ilmanpuhdistin miuku outlook com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      180
      1593
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      59
      1105
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      54
      886
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      791
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      130
      780
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      748
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      38
      711
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      689
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      654
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      619
    Aihe