Vanishing point

Kowalski2

Otsikon 70-luvun kaahauselokuvan pitäisi olla tuttu kaikille Dodge-miehille. Pääosassa muskeliautojen kunkku, Dodge Challenger.

15

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amerikasta ei mitään hyvää

      oli elokuvan nimi suomessa ja siinä veteli piripäissään joku käkkärätukka jollakin valkoisella lotjalla joka piti kovaa tv- ääntä ja jaksoi sutia vain toisella pyörällä...ei lukkoa siis...ja tehoa tyypilliset 145 SAE hv.

      • leffa-asiantuntija

        440 hp V-8 engine, eikä mikään karvalakkimalli.

        leffatriviaa wikipediasta:
        the vehicles used for filming included four 440 4-speed cars and one 383 automatic.

        Että siitäs sait!


      • Amerikasta ei mitään hyvää ...

        Lotja mikä lotja, urheiluautosta ei voida puhua, oli kone mikä hyvänsä.


      • hemi sphere
        Amerikasta ei mitään hyvää ... kirjoitti:

        Lotja mikä lotja, urheiluautosta ei voida puhua, oli kone mikä hyvänsä.

        vaan muskeliauto. Jenkkiautoista ehkä Corvette on lähimpänä urheiluautoa. Jätetään se urheiluautojen tekeminen italialaisille, jookos?


      • Muskeli
        leffa-asiantuntija kirjoitti:

        440 hp V-8 engine, eikä mikään karvalakkimalli.

        leffatriviaa wikipediasta:
        the vehicles used for filming included four 440 4-speed cars and one 383 automatic.

        Että siitäs sait!

        Hei, ei toi 440 tarkoita hevosvoimia, vaan moottorin kokoa!?

        Moparin 440 magnumissa oli muistaakseni tehtaan ilmoituksen mukaan 375 hevosvoimaa, 440 six packissä (ei mikään kaljamoottori) oli 390 hevosvoimaa ja "norsumoottori" 426 hemissä oli 425 hevosvoimaa, huom! siis tehtaan ilmoituksen mukaan. Todellisuus on kai jotain ihan muuta (500 hv ->?).

        Amerikassa vakuutusmaksut perustuivat osittain aikanaan hevosvoimiin, eli mitä enemmän heppoja, niin sitä kalliipi vakuutus, siksi ne on ilmoitettu jo tehtaalta lähtiessä alakanttiin?

        Ei Challenger varsinaisesti mikään puhdasverinen urheiluauto olekaan, siinä tuo italiaano on kai oikeassa. Dodgen mallimerkintä R/T (Road & Track) tarkoittaa vapaasti käännettynä suomeksi, että auto tarkoitettu kadulle ja/tai radalle, eli sillä voi ajella missä haluaa.

        1960-1970 luvun vaihteen amerikkalaiset isolohkomoottorilla varustetut autot ovat ns. muskeliautoja.

        T: Muskeli Masa

        Ps. Dodge Caliberia ei pidä sotkea näihin juttuihin!?


      • muskelifani
        Muskeli kirjoitti:

        Hei, ei toi 440 tarkoita hevosvoimia, vaan moottorin kokoa!?

        Moparin 440 magnumissa oli muistaakseni tehtaan ilmoituksen mukaan 375 hevosvoimaa, 440 six packissä (ei mikään kaljamoottori) oli 390 hevosvoimaa ja "norsumoottori" 426 hemissä oli 425 hevosvoimaa, huom! siis tehtaan ilmoituksen mukaan. Todellisuus on kai jotain ihan muuta (500 hv ->?).

        Amerikassa vakuutusmaksut perustuivat osittain aikanaan hevosvoimiin, eli mitä enemmän heppoja, niin sitä kalliipi vakuutus, siksi ne on ilmoitettu jo tehtaalta lähtiessä alakanttiin?

        Ei Challenger varsinaisesti mikään puhdasverinen urheiluauto olekaan, siinä tuo italiaano on kai oikeassa. Dodgen mallimerkintä R/T (Road & Track) tarkoittaa vapaasti käännettynä suomeksi, että auto tarkoitettu kadulle ja/tai radalle, eli sillä voi ajella missä haluaa.

        1960-1970 luvun vaihteen amerikkalaiset isolohkomoottorilla varustetut autot ovat ns. muskeliautoja.

        T: Muskeli Masa

        Ps. Dodge Caliberia ei pidä sotkea näihin juttuihin!?

        Eiks toi sixpack viittaa kaasuttimiin, 3x2kurkkuinen rakennelma.

        70-luvun öljykriisihän tappoi tämän hienon autolajin sukupuuttoon.


      • Muskeli
        muskelifani kirjoitti:

        Eiks toi sixpack viittaa kaasuttimiin, 3x2kurkkuinen rakennelma.

        70-luvun öljykriisihän tappoi tämän hienon autolajin sukupuuttoon.

        Kyllä nimenomaan kolme kaksi kurkkuista kaasaria = SixPack.

        Kurkut aukeaa tarvittaessa, eli pienillä kierroksilla toimii yksi -tai kaksi kaasaria ja sitten kun tulee kiire ja polkasee, niin kaikki kolme kaasaria toimii, eli kaikki kuusi kurkkua on käytössä ja meno on sen mukaista kulku-ja kulutus puolella.

        SixPackejä löytyy myös Challengerin T/A malli-merkinnän omaavista pienemmästä 340 koneesta ja sama kaasarisysteemi löytyy myös Cudan mallistosta (olikohan se AAR-malli)?

        Cudaa (Barracudaa) sai myös 426 hemillä, 440 sixpackillä, 440 magnumilla, 383 magnumilla, 340 sixpackilla, tavallisella 340 ja 318 konella. Myös kutoskonetta oli saatavana Cudaan ja Challengeriin.

        Jotakuinkin samat koneet löytyy myös Dodgen Chargerista ja Coronetista, Plymouthin malleista, kuten Roadrunnerista ja SuperBeestä ja jopa Valianttia on kai tehty muutama kappale 426 hemikoneella?!

        Muskelit on makeita, valitettavasti niitä ei enää tehdä ja ne harvat, mitä on myynnissä ovat aika kalliita?

        T: Masa Muskeli


      • Öövini
        Muskeli kirjoitti:

        Kyllä nimenomaan kolme kaksi kurkkuista kaasaria = SixPack.

        Kurkut aukeaa tarvittaessa, eli pienillä kierroksilla toimii yksi -tai kaksi kaasaria ja sitten kun tulee kiire ja polkasee, niin kaikki kolme kaasaria toimii, eli kaikki kuusi kurkkua on käytössä ja meno on sen mukaista kulku-ja kulutus puolella.

        SixPackejä löytyy myös Challengerin T/A malli-merkinnän omaavista pienemmästä 340 koneesta ja sama kaasarisysteemi löytyy myös Cudan mallistosta (olikohan se AAR-malli)?

        Cudaa (Barracudaa) sai myös 426 hemillä, 440 sixpackillä, 440 magnumilla, 383 magnumilla, 340 sixpackilla, tavallisella 340 ja 318 konella. Myös kutoskonetta oli saatavana Cudaan ja Challengeriin.

        Jotakuinkin samat koneet löytyy myös Dodgen Chargerista ja Coronetista, Plymouthin malleista, kuten Roadrunnerista ja SuperBeestä ja jopa Valianttia on kai tehty muutama kappale 426 hemikoneella?!

        Muskelit on makeita, valitettavasti niitä ei enää tehdä ja ne harvat, mitä on myynnissä ovat aika kalliita?

        T: Masa Muskeli

        taitaa olla melkoonen harvinaasuus?


      • Muskeli
        Öövini kirjoitti:

        taitaa olla melkoonen harvinaasuus?

        kyllä vaan, mutta ainakin yksi sellainen löytyy tästäkin maasta?!


      • Peikkomo
        Muskeli kirjoitti:

        Hei, ei toi 440 tarkoita hevosvoimia, vaan moottorin kokoa!?

        Moparin 440 magnumissa oli muistaakseni tehtaan ilmoituksen mukaan 375 hevosvoimaa, 440 six packissä (ei mikään kaljamoottori) oli 390 hevosvoimaa ja "norsumoottori" 426 hemissä oli 425 hevosvoimaa, huom! siis tehtaan ilmoituksen mukaan. Todellisuus on kai jotain ihan muuta (500 hv ->?).

        Amerikassa vakuutusmaksut perustuivat osittain aikanaan hevosvoimiin, eli mitä enemmän heppoja, niin sitä kalliipi vakuutus, siksi ne on ilmoitettu jo tehtaalta lähtiessä alakanttiin?

        Ei Challenger varsinaisesti mikään puhdasverinen urheiluauto olekaan, siinä tuo italiaano on kai oikeassa. Dodgen mallimerkintä R/T (Road & Track) tarkoittaa vapaasti käännettynä suomeksi, että auto tarkoitettu kadulle ja/tai radalle, eli sillä voi ajella missä haluaa.

        1960-1970 luvun vaihteen amerikkalaiset isolohkomoottorilla varustetut autot ovat ns. muskeliautoja.

        T: Muskeli Masa

        Ps. Dodge Caliberia ei pidä sotkea näihin juttuihin!?

        Pitää muistaa noista huimista tehoista, että ne on SAE -brutto lukemia (ilman apulaitteita yms. mitattuja). Kun noista lukemista pudottaa n. 100 hv pois niin päästään lähemmäs tämän päivän DIN normeja. 70-luvun alussa jenkit ottivat käyttöön SAE-netto mittaustavan joka sekin on varsin vertailukelpoinen tämän päivän normeihin.


      • 318
        Muskeli kirjoitti:

        kyllä vaan, mutta ainakin yksi sellainen löytyy tästäkin maasta?!

        On niitä kuutoszallenkereita tehty yli 12000 kpl, tarkkaa lukua on vaikea äkikseltään sanoa, koska exportit ja kanukit puuttuvat jo tuostakin luvusta.
        On niitä suomessakin useita, osa jopa uutena tilattu slant six "packilla"


      • 318
        Peikkomo kirjoitti:

        Pitää muistaa noista huimista tehoista, että ne on SAE -brutto lukemia (ilman apulaitteita yms. mitattuja). Kun noista lukemista pudottaa n. 100 hv pois niin päästään lähemmäs tämän päivän DIN normeja. 70-luvun alussa jenkit ottivat käyttöön SAE-netto mittaustavan joka sekin on varsin vertailukelpoinen tämän päivän normeihin.

        Niin mitattiin, mutta eri asia on mitä lopulta ilmoitettiin tehoksi.
        Parhaiten verrattua nykyisiin tehoihin saat, kun vertaat varttimailiaikaa ja erityisesti loppunopeutta tämän päivän samantehoiseen ja samanpainoiseen autoon.

        Aikoinaan esim. pikkulohkoisen sixpackin testissä testaaja tuumi, että tässä on pakko olla vähintään 325hp, vaikka ilmoitettu teho oli 290hp.


    • St1

      Meilläpäinkinkin on noita vashing pointteja aika monella huoltsikalla. Kymmenellä egellä auto tulee aika puhtaaks ilman mitään hankauskuvia ja kiiltäväkskii, jos ottaa liuotinvahapesun. Oli sitten Totke tai Toijota.

    • indio

      jep!siinä viel kunnon dodge eikä näitä nykynelosdodgeja.eipä noita japseista oo aikoihin erottanu enää muuta ku laadusta joka jäi 70 luvun puolivälinjälkeen lisävarusteeksi niinkuin muillakin usa autoilla valitettavasti.harrastajat tietänee tosiasiat ja 50 ja 60-lukuiset jenkit upeita ja laadukkaita. arvopelejä nykyään!ite leffan juoni vaan lapsellinen:kaikki onnistuu ja jeparit tyhmiä..hohhoijaa..mut jos valita pitää niin alkuperäinen leffa parempi.jos barry newman leffat rajuine ajokohtauksineen kiinnostaa katsokaa pelko on aseeni jossa juonikin hyvä!

      • heebo123

        leffa on muuten ehdoton, meinaan Pelko on aseeni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3361
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      20
      1996
    3. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1851
    4. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1805
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1758
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1572
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      28
      1410
    8. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1384
    9. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      35
      1344
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1314
    Aihe