Vanishing point

Kowalski2

Otsikon 70-luvun kaahauselokuvan pitäisi olla tuttu kaikille Dodge-miehille. Pääosassa muskeliautojen kunkku, Dodge Challenger.

15

1651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amerikasta ei mitään hyvää

      oli elokuvan nimi suomessa ja siinä veteli piripäissään joku käkkärätukka jollakin valkoisella lotjalla joka piti kovaa tv- ääntä ja jaksoi sutia vain toisella pyörällä...ei lukkoa siis...ja tehoa tyypilliset 145 SAE hv.

      • leffa-asiantuntija

        440 hp V-8 engine, eikä mikään karvalakkimalli.

        leffatriviaa wikipediasta:
        the vehicles used for filming included four 440 4-speed cars and one 383 automatic.

        Että siitäs sait!


      • Amerikasta ei mitään hyvää ...

        Lotja mikä lotja, urheiluautosta ei voida puhua, oli kone mikä hyvänsä.


      • hemi sphere
        Amerikasta ei mitään hyvää ... kirjoitti:

        Lotja mikä lotja, urheiluautosta ei voida puhua, oli kone mikä hyvänsä.

        vaan muskeliauto. Jenkkiautoista ehkä Corvette on lähimpänä urheiluautoa. Jätetään se urheiluautojen tekeminen italialaisille, jookos?


      • Muskeli
        leffa-asiantuntija kirjoitti:

        440 hp V-8 engine, eikä mikään karvalakkimalli.

        leffatriviaa wikipediasta:
        the vehicles used for filming included four 440 4-speed cars and one 383 automatic.

        Että siitäs sait!

        Hei, ei toi 440 tarkoita hevosvoimia, vaan moottorin kokoa!?

        Moparin 440 magnumissa oli muistaakseni tehtaan ilmoituksen mukaan 375 hevosvoimaa, 440 six packissä (ei mikään kaljamoottori) oli 390 hevosvoimaa ja "norsumoottori" 426 hemissä oli 425 hevosvoimaa, huom! siis tehtaan ilmoituksen mukaan. Todellisuus on kai jotain ihan muuta (500 hv ->?).

        Amerikassa vakuutusmaksut perustuivat osittain aikanaan hevosvoimiin, eli mitä enemmän heppoja, niin sitä kalliipi vakuutus, siksi ne on ilmoitettu jo tehtaalta lähtiessä alakanttiin?

        Ei Challenger varsinaisesti mikään puhdasverinen urheiluauto olekaan, siinä tuo italiaano on kai oikeassa. Dodgen mallimerkintä R/T (Road & Track) tarkoittaa vapaasti käännettynä suomeksi, että auto tarkoitettu kadulle ja/tai radalle, eli sillä voi ajella missä haluaa.

        1960-1970 luvun vaihteen amerikkalaiset isolohkomoottorilla varustetut autot ovat ns. muskeliautoja.

        T: Muskeli Masa

        Ps. Dodge Caliberia ei pidä sotkea näihin juttuihin!?


      • muskelifani
        Muskeli kirjoitti:

        Hei, ei toi 440 tarkoita hevosvoimia, vaan moottorin kokoa!?

        Moparin 440 magnumissa oli muistaakseni tehtaan ilmoituksen mukaan 375 hevosvoimaa, 440 six packissä (ei mikään kaljamoottori) oli 390 hevosvoimaa ja "norsumoottori" 426 hemissä oli 425 hevosvoimaa, huom! siis tehtaan ilmoituksen mukaan. Todellisuus on kai jotain ihan muuta (500 hv ->?).

        Amerikassa vakuutusmaksut perustuivat osittain aikanaan hevosvoimiin, eli mitä enemmän heppoja, niin sitä kalliipi vakuutus, siksi ne on ilmoitettu jo tehtaalta lähtiessä alakanttiin?

        Ei Challenger varsinaisesti mikään puhdasverinen urheiluauto olekaan, siinä tuo italiaano on kai oikeassa. Dodgen mallimerkintä R/T (Road & Track) tarkoittaa vapaasti käännettynä suomeksi, että auto tarkoitettu kadulle ja/tai radalle, eli sillä voi ajella missä haluaa.

        1960-1970 luvun vaihteen amerikkalaiset isolohkomoottorilla varustetut autot ovat ns. muskeliautoja.

        T: Muskeli Masa

        Ps. Dodge Caliberia ei pidä sotkea näihin juttuihin!?

        Eiks toi sixpack viittaa kaasuttimiin, 3x2kurkkuinen rakennelma.

        70-luvun öljykriisihän tappoi tämän hienon autolajin sukupuuttoon.


      • Muskeli
        muskelifani kirjoitti:

        Eiks toi sixpack viittaa kaasuttimiin, 3x2kurkkuinen rakennelma.

        70-luvun öljykriisihän tappoi tämän hienon autolajin sukupuuttoon.

        Kyllä nimenomaan kolme kaksi kurkkuista kaasaria = SixPack.

        Kurkut aukeaa tarvittaessa, eli pienillä kierroksilla toimii yksi -tai kaksi kaasaria ja sitten kun tulee kiire ja polkasee, niin kaikki kolme kaasaria toimii, eli kaikki kuusi kurkkua on käytössä ja meno on sen mukaista kulku-ja kulutus puolella.

        SixPackejä löytyy myös Challengerin T/A malli-merkinnän omaavista pienemmästä 340 koneesta ja sama kaasarisysteemi löytyy myös Cudan mallistosta (olikohan se AAR-malli)?

        Cudaa (Barracudaa) sai myös 426 hemillä, 440 sixpackillä, 440 magnumilla, 383 magnumilla, 340 sixpackilla, tavallisella 340 ja 318 konella. Myös kutoskonetta oli saatavana Cudaan ja Challengeriin.

        Jotakuinkin samat koneet löytyy myös Dodgen Chargerista ja Coronetista, Plymouthin malleista, kuten Roadrunnerista ja SuperBeestä ja jopa Valianttia on kai tehty muutama kappale 426 hemikoneella?!

        Muskelit on makeita, valitettavasti niitä ei enää tehdä ja ne harvat, mitä on myynnissä ovat aika kalliita?

        T: Masa Muskeli


      • Öövini
        Muskeli kirjoitti:

        Kyllä nimenomaan kolme kaksi kurkkuista kaasaria = SixPack.

        Kurkut aukeaa tarvittaessa, eli pienillä kierroksilla toimii yksi -tai kaksi kaasaria ja sitten kun tulee kiire ja polkasee, niin kaikki kolme kaasaria toimii, eli kaikki kuusi kurkkua on käytössä ja meno on sen mukaista kulku-ja kulutus puolella.

        SixPackejä löytyy myös Challengerin T/A malli-merkinnän omaavista pienemmästä 340 koneesta ja sama kaasarisysteemi löytyy myös Cudan mallistosta (olikohan se AAR-malli)?

        Cudaa (Barracudaa) sai myös 426 hemillä, 440 sixpackillä, 440 magnumilla, 383 magnumilla, 340 sixpackilla, tavallisella 340 ja 318 konella. Myös kutoskonetta oli saatavana Cudaan ja Challengeriin.

        Jotakuinkin samat koneet löytyy myös Dodgen Chargerista ja Coronetista, Plymouthin malleista, kuten Roadrunnerista ja SuperBeestä ja jopa Valianttia on kai tehty muutama kappale 426 hemikoneella?!

        Muskelit on makeita, valitettavasti niitä ei enää tehdä ja ne harvat, mitä on myynnissä ovat aika kalliita?

        T: Masa Muskeli

        taitaa olla melkoonen harvinaasuus?


      • Muskeli
        Öövini kirjoitti:

        taitaa olla melkoonen harvinaasuus?

        kyllä vaan, mutta ainakin yksi sellainen löytyy tästäkin maasta?!


      • Peikkomo
        Muskeli kirjoitti:

        Hei, ei toi 440 tarkoita hevosvoimia, vaan moottorin kokoa!?

        Moparin 440 magnumissa oli muistaakseni tehtaan ilmoituksen mukaan 375 hevosvoimaa, 440 six packissä (ei mikään kaljamoottori) oli 390 hevosvoimaa ja "norsumoottori" 426 hemissä oli 425 hevosvoimaa, huom! siis tehtaan ilmoituksen mukaan. Todellisuus on kai jotain ihan muuta (500 hv ->?).

        Amerikassa vakuutusmaksut perustuivat osittain aikanaan hevosvoimiin, eli mitä enemmän heppoja, niin sitä kalliipi vakuutus, siksi ne on ilmoitettu jo tehtaalta lähtiessä alakanttiin?

        Ei Challenger varsinaisesti mikään puhdasverinen urheiluauto olekaan, siinä tuo italiaano on kai oikeassa. Dodgen mallimerkintä R/T (Road & Track) tarkoittaa vapaasti käännettynä suomeksi, että auto tarkoitettu kadulle ja/tai radalle, eli sillä voi ajella missä haluaa.

        1960-1970 luvun vaihteen amerikkalaiset isolohkomoottorilla varustetut autot ovat ns. muskeliautoja.

        T: Muskeli Masa

        Ps. Dodge Caliberia ei pidä sotkea näihin juttuihin!?

        Pitää muistaa noista huimista tehoista, että ne on SAE -brutto lukemia (ilman apulaitteita yms. mitattuja). Kun noista lukemista pudottaa n. 100 hv pois niin päästään lähemmäs tämän päivän DIN normeja. 70-luvun alussa jenkit ottivat käyttöön SAE-netto mittaustavan joka sekin on varsin vertailukelpoinen tämän päivän normeihin.


      • 318
        Muskeli kirjoitti:

        kyllä vaan, mutta ainakin yksi sellainen löytyy tästäkin maasta?!

        On niitä kuutoszallenkereita tehty yli 12000 kpl, tarkkaa lukua on vaikea äkikseltään sanoa, koska exportit ja kanukit puuttuvat jo tuostakin luvusta.
        On niitä suomessakin useita, osa jopa uutena tilattu slant six "packilla"


      • 318
        Peikkomo kirjoitti:

        Pitää muistaa noista huimista tehoista, että ne on SAE -brutto lukemia (ilman apulaitteita yms. mitattuja). Kun noista lukemista pudottaa n. 100 hv pois niin päästään lähemmäs tämän päivän DIN normeja. 70-luvun alussa jenkit ottivat käyttöön SAE-netto mittaustavan joka sekin on varsin vertailukelpoinen tämän päivän normeihin.

        Niin mitattiin, mutta eri asia on mitä lopulta ilmoitettiin tehoksi.
        Parhaiten verrattua nykyisiin tehoihin saat, kun vertaat varttimailiaikaa ja erityisesti loppunopeutta tämän päivän samantehoiseen ja samanpainoiseen autoon.

        Aikoinaan esim. pikkulohkoisen sixpackin testissä testaaja tuumi, että tässä on pakko olla vähintään 325hp, vaikka ilmoitettu teho oli 290hp.


    • St1

      Meilläpäinkinkin on noita vashing pointteja aika monella huoltsikalla. Kymmenellä egellä auto tulee aika puhtaaks ilman mitään hankauskuvia ja kiiltäväkskii, jos ottaa liuotinvahapesun. Oli sitten Totke tai Toijota.

    • indio

      jep!siinä viel kunnon dodge eikä näitä nykynelosdodgeja.eipä noita japseista oo aikoihin erottanu enää muuta ku laadusta joka jäi 70 luvun puolivälinjälkeen lisävarusteeksi niinkuin muillakin usa autoilla valitettavasti.harrastajat tietänee tosiasiat ja 50 ja 60-lukuiset jenkit upeita ja laadukkaita. arvopelejä nykyään!ite leffan juoni vaan lapsellinen:kaikki onnistuu ja jeparit tyhmiä..hohhoijaa..mut jos valita pitää niin alkuperäinen leffa parempi.jos barry newman leffat rajuine ajokohtauksineen kiinnostaa katsokaa pelko on aseeni jossa juonikin hyvä!

      • heebo123

        leffa on muuten ehdoton, meinaan Pelko on aseeni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe