Tarvitsisin rehellisiä mielipiteitä ko. autosta. Uudeksi autoksi tosi edullinen, mutta mitä oikeasti saa tuolla rahalla? Kuinka paljon kone kestää ajaa? Kestääkö 100000km? Paljonko auto kuluttaa? Joudun pian ajamaan 140km/pv. Onnistuisiko Samaralla? Vanhalla autollani on ajettu lähes 400000km joten uusi auto kiinnostaa. Nyt autoni on japsi. Uusi japsi maksaa vaan aika tavalla.
Lada Samara 1500 i
8
2563
Vastaukset
- samarkand
niin tai näin uuden japsin hinnalla saat kaksi tai kolme samaraa!! Myös muita halpoja automerkkejä on tarjolla.
- Samara 4 vuotta
Koeaja ensin jotta pääset tunnelmaan minkälaista sillä ajaminen on. Olisi hyödyllistä kokeilla myös käytettyä; liikkeestä tai joltain tutulta; nähdäkseen millaiseksi Samara kilometrien ja vuosien myötä muuttuu.
Minulla on kokemuksia vain käytetystä Samarasta. Ja mielipiteet ovat vain minun omiani. Joku toinen voi olla toistakin mieltä.
Ensinnäkin peruskestävyydessä (moottori, alusta yms) ei ollut ongelmia. Moottori tuntui luotettavalta. Ruiskumoottori ei temppuillut mitenkään toisin kuin aikaisemmat kaasutinmalliset koneet. Samoin alusta oli vahvan ja ylimitoitetun tuntuinen. Maavara tavanomaista suurempi. Vaihtaessani sen pois 4 vuoden jälkeen oli sen mittarissa yli 90000 km. Eikä siinä koko aikana ollut mitään tavanomaista suurempaa häikkää. Kuulin kyllä että edellinen omistaja oli saanut kytkimen vaihtokuntoon jo alle 30000 km ajomäärällä jolloin oli siitä myös luopunut. Kytkimen kestohan riippuu paljolti ajotyavoista. Toisilla se menee nopeasti; toisilla kestää auton eliniän.
Korin maalipinta on herkkä vioittumaan ja ruostesuojaus alimitoitettu. Vaatii tavallista huolellisempaa puhtaanapitoa sekä naarmujen paikkamaalausta.
Varustelu on melko köyhää. Ainoa tehostin on jarrutehostin ja keskuslukituksia, turvatyynyjä yms varusteita ei kai ole saatavillakaan.
Sisustus jopa huonommin toteutettu kuin takavetomalleissa aikanaan. Paneelien ja osien kaikenlaiset helinät ja särinät olivat tuttuja ajon aikana johtuen osittain myös melko pintakovasta jousituksesta.
Kaikenlaisten nippeliden ja viiksien toiminta jäykkää tai muuten hieman alkeellista verrattuna länsimaisten autojen vastaaviin. Joskus saattoi lämmityslaitteen säätövipu jäädä käteen tai hansikaslokeron kansi pudota roikkumaan toisen saranan varaan saranatapin pudotessa pois. Takavalojen ja vilkkujen lampuissa usein maadoitushäiriöitä. Reipas kopautus lasin päälle auttoi usein vaivaan.
Ajovalojen pyyhinmoottorit lakkasivat toimimasta melko pian. Ne oli huonosti suojattu kosteudelta ja lialta. Mutta eiväthän ne ole pakollisia!
Lämmityslaite ainakin minun yksilössä heikkotehoinen vaikka auto on valmistettu Siperian oloihin. Useanlaisia diagnooseja kuulin vaivaan. Lämmityslaitteen säädinvivut eivät saaneet hanoja ja läppiä ääriasentoon, termostaatti viallinen tai vaatii talvitermostaatin jne. Yksi selitys oli myös ettei ruiskukone bensapihimpänä tuota niin paljon hukkalämpöä kuin aikaisempi kaasutinversio.
Toisaalta pikkuviat, jotka eivät varsinaisesti ajoa hidastaneet eivät minua haitanneet. Joitakin korjailin itse, toisia korjautin huollossa ja osalle en tehnyt mitään.
Lopuksi vielä on otettava esille yksi puoli, joka vaikuttaa myös Samaralla ajamiseen riippuen oman hipiän ja itsetunnon vahvuudesta. Se on nimittäin muitten autoilijoiden suhtautuminen Lada-kuskiin liikenteessä. Vieläkin Ladalla ajavaan ylenkatsotaan.
Kiilaamisia, tahallisia tai tahattomia tapahtui usein. Ohi piti aina päästä vaikka ei Samaralla tien tukkona muuten tarvitsisi olla. Se on melko ripeä kiihtymään määrätyllä nopeusalueella. Sitä eivät ihan kaikki muut aina ymmärtäneet. Niinpä "viimetipan" ja "läheltä piti" tilanteita sattui useinkin. Monesti sain tiukan tilanteen ehkäistyä ennakoimalla muitten aikomuksia ja väistämällä suosiolla.
Joskus hämmästynyt kanssa-autolija joutui peruuttamaan aikeensa arvoitintivirheen seurauksena, kun en huomannut tarpeeksi ajoissa hänen aikeitaan.
Nykyään ajan länsimerkkisellä autolla. Vaikka ajelen samoilla nopeuksilla kuin ennenkin, ei minua ohitella läheskään yhtä paljon kuin ajaessani aikoinaan Ladalla.- Pauli
Juuri noin! siinä tuli kaikki tärkeimmät asiat selville.
Omakohtaisesti on samanlaisia kokemuksia muitten autilijoiden suhtautumisesta samaraan.Eron tosiaan huomaa kun välillä ajan meidän toisella "kalliilla länsiautolla".Mutta hyvä on muistaa että joiltakin ei voi "kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu"!
Sitten jos kaikesta huolimatta päädyt halpaan ladaan niin suosittelen täydellistä ruosteenestokäsittelyä mieluusti heti uutena! Silloin ei ole pelkoa ruostumisesta,ja voit ajella vaikka 10 vuotta jos et kyllästy sitä ennen.
Kone ja vaihteisto sekä muu voimansiirto kestää kyllä.Konetta et saa ladasta hajalle millään. Muista kuitenkin määräaikaishuollon tärkeys,myös jakopään hihna pitää vaihtaa 60tkm välein.Sen laiminlyönti on aiheuttanut vaurioita,joka on siis ollut omaa tyhmyyttä.
- Anonyymi
Miekin oon aatellut uutta samaraa, rohkastaan mielemme ja mennään kaupoille, olen kuullut näistä pelkkää hyvää, vain pikkuvikaa saattaa olla.
- öh
Kulutus 6,5-7,5 L/100km.
Kone kestää saman minkä japsitkin.
Hyvä tieajossa - huono kaupungissa.
Pikkuvikoja pari kertaa vuodessa.
Pärjää vielä 1,6L kadeteille ja asconoille, mutta sunnyjen ja corollien kanssa tekee jo tiukempaa.
Jos on hyvä selkä vielä niin kyllä samaralla hyvin ajelee vaikka penkit ovatkin huonohkot.
Joo, Väriksi kannattaa valita ehdottomasti punainen, eikä mitään erikoista metalliväriä. Löytyy sitten halpaa ruosteenestomaalia paikkamaalaukseen. Ja ruostesuojauksen kun teettää niin siinäpä on sitten autoa pitkäksi aikaa!- älä osta
Mutta kun on yksi elämä, eikö sitä voi nauttia ja ajaa vähän mukavammallakin autolla?
- mitsumies
Samara on aivan helvetin helvetin halpa!
Isälläni on ollut monta samaraa, joilla on ajellut n.100tmk ilman isompia ongelmia. Uudetkin samarat on kuin kivikelkkoja: kaikki on jäykästi toimivaa ja hallintalaitteet on hankalasti toimivia. Mutta mitä väliä, kun uuden samaran hinnalla...hmm. noin 10 vuotta vanhan japsin. Bensaa 1500i vie n. 7-8 l/100. Olen kerran ajanut täysmiehitetyllä konttiladalla (1700i) 30 asteen pakkasessa 500 km, keskikulutuksella 8l/100km. Eipä muuten moni vastaavankokoisella (tosin usein monta heppaa tehokkaammalla) länsiauto pysty samaan.
LAda on kulkuväline. Ja huollettuna kestävä. Mutta eipä siltä paljon muuta kannata vaatiakaan.Vai mitä?
Toki, jos ajat paljon metsäteillä ja lumella, niin ykkösauto siihen hommaan. Ihan tosi.
Hyvät jatkot,
Oulun delta-auto möi just uusia samaroja hintaan 39.900 mk. Sillä hinnalla voin vaihtaa vuoden 89 mitsu lancerini noin kolme vuotta uudempaan...
Vai sittenkin samaraan..hmm.:) - ladamies nro18
saa ajaa rutkasti, että se on loppuunajettu. Se kestää vaikka maailman tappiin, kunhan vaihtaa kuluvat osat ajallaan
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881341Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53712
- 33692
- 60689
- 47670